Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Ska dö med en gång men fällan kan ju teoretiskt slå vid fel tillfälle.

Finns ju så du fångar levande och släpper ut långt från bebyggelse.
Kan inte komma mycket längre ut i skogen långt från bebyggelse, än där jag bor nu, men den tanken känns lite bättre än att döda dem.
Allvarligt talat. Vet inte om jag klarar av att döda dem......får titta på sådana burar där man fångar dem levande. Inte för att jag tror att det funkar. Jag tror dem hittar hit igen, men men.....
 
Kan inte komma mycket längre ut i skogen långt från bebyggelse, än där jag bor nu, men den tanken känns lite bättre än att döda dem.
Allvarligt talat. Vet inte om jag klarar av att döda dem......får titta på sådana burar där man fångar dem levande. Inte för att jag tror att det funkar. Jag tror dem hittar hit igen, men men.....

Vänta till de gnagt sig igenom ditt elsystem, och du får dra om all el i huset (alt ligger vaken på nätterna och funderar på om skiten brinner ner när du sover eller är borta). Sånt väcker mina mördarinstinkter.
 
🤔 ja i väggarna är det svårt att komma åt dem. Så du menar att era möss enbart finns där ni kommer åt dem? Känns rätt naivt för att vara ärlig, ni kanske inte har hört dem men jag kan nästan garantera att även ni har dem i väggarna.
Jag hörde dem alltid tidigare. De kröp bakom spisen i köket. De sket på vinden. No More.
 
Förresten angående de här musfällorna.
Dör de direkt när de fastnar i fällan, eller ligger de och skriker och pinas en stund innan? Sådant klarar jag inte av, nämligen....:arghh:
Använder just nu fällor som de på bilden, funkar fint på de möss som oinbjudna tar sig in. Enkel tömning så att man slipper röra vid den. Upplever att den slår till och att det inte blir något onödigt lidande därefter (fällan står där den är lämnad).
Betar med det som finns hemma; choklad, kola, korv, ost, hundgodis, skinka, pizzakanter, banan etc.
1.jpeg
 
Vänta till de gnagt sig igenom ditt elsystem, och du får dra om all el i huset (alt ligger vaken på nätterna och funderar på om skiten brinner ner när du sover eller är borta). Sånt väcker mina mördarinstinkter.
Ok,jag ger mig,jag ger mig. Nu blev jag ännu mer nervös, då jag vet att elen i mitt hus ÄR gammal, och att allt behöver dras om i hela huset.......:(
 
Kan inte komma mycket längre ut i skogen långt från bebyggelse, än där jag bor nu, men den tanken känns lite bättre än att döda dem.
Allvarligt talat. Vet inte om jag klarar av att döda dem......får titta på sådana burar där man fångar dem levande. Inte för att jag tror att det funkar. Jag tror dem hittar hit igen, men men.....
Ditt hus är ju bebyggelse.
 
Kan inte komma mycket längre ut i skogen långt från bebyggelse, än där jag bor nu, men den tanken känns lite bättre än att döda dem.
Allvarligt talat. Vet inte om jag klarar av att döda dem......får titta på sådana burar där man fångar dem levande. Inte för att jag tror att det funkar. Jag tror dem hittar hit igen, men men.....

Det är av djurskyddsskäl inte tillåtet att fånga i bur och släppa ut på annat ställe än fångstplatsen och fångar man i bur måste man vittja fällorna var femte timme. Det som kan verka humant för oss människor är inte alltid det för djuren.

Jag har inte sett någon fälla slå fel, utan fällorna har alltid slagit igen så att döden är omedelbar.
 
Elfällor är grejen för dig om du vill vara garanterad att de dör direkt. Finns modeller som fångar 10 möss per tömning ifall du ska åka bort ett tag. De blir inget blod som det kan bli vid slag/giljotinfällor.
I levandefällorna kan de lätt svälta ihjäl, och kommer en till så äter de av den döda musen *kräks*
Har sett för många möss som släpat iväg slagfällorna så det är aldrig något som jag skulle använda igen.. och andra djur/barn/fötter kan fastna i dem...
 
Min Forra Rottis var en fantastisk “mouser” sa jag hade inga moss kvar I Hus eller stall, och I garage och verkstad hade jag en over tva meter Lang “ratt orm” (som flyttade in och tog hand om bade moss och ekorrar). Nar mossen kom pa att flytta in I under redet pa var 12 meter husvagn hade jag dock visa problem da Rottisen var for stor och inte kunde komma at dem.
Jag fick radet att droppa peppermintsolja pa en bommulstuss och lagga in dar mossen huserar. Jag tog I lite Och la in massor av bommulstussar bade inne I vagnen och I skapen under ... och mossen forsvann. Samma I vart nuvarande motorhem, varje gang jag lamnar det staende Laggs tussar med pepparmints olja ut och de moss som forst flyttade in flyttade ut igen😎

sir Hiss ... som bodde i “rafters” pa garage/verkstad. Han var over 2 meter Lang.
Visa bifogad fil 59113
Så äcklig!!! Hittade jag en sån i huset eller källaren eller garaget så skulle jag bränna ner stället bums! :nailbiting: :eek: Möss och råttor är söta, har haft sånna som tamdjur också, men ormar kan jag inte med alls. De är skrämmande och äckliga och får mig att drömma en massa mardrömmar om att de äter mina hundar och barn (mamma hade en orm..... mardrömmar som sagt).
 
Så äcklig!!! Hittade jag en sån i huset eller källaren eller garaget så skulle jag bränna ner stället bums! :nailbiting: :eek: Möss och råttor är söta, har haft sånna som tamdjur också, men ormar kan jag inte med alls. De är skrämmande och äckliga och får mig att drömma en massa mardrömmar om att de äter mina hundar och barn (mamma hade en orm..... mardrömmar som sagt).

nu tycker inte jag att ormar ar “ackliga” De enda “ackliga” djur jag kan komma pa ar kackelackor och “maggots“ I doda djur. Dessutom var “Sir Hiss” en valsignelse da jag kunde parkera bilen I garaget utan att den blev uppaten av moss efter att han flyttade in.

For att aterga till fragan recommenderar jag verkligen peppermint olja pa bommuls tussar, eller nagot annat som haller doften. Det ar en verklig mus och ratt “deterrent“.
 
Vi hade massa möss, vi såg de i soffan, musspillning bakom lådor och fällorna tog typ en mus i timmen 🤮

Sen skaffade vi två katter och har inte sett minsta tecken på möss inomhus och inte heller i ladugården/foderrummet trots fodersäckar på pall. Ibland kommer katterna gående med en mus i munnen över gårdsplanen men det är inget konstigt då vi bor på landet med djur.

Jag rekommenderar katt!
 
Använder just nu fällor som de på bilden, funkar fint på de möss som oinbjudna tar sig in. Enkel tömning så att man slipper röra vid den. Upplever att den slår till och att det inte blir något onödigt lidande därefter (fällan står där den är lämnad).
Betar med det som finns hemma; choklad, kola, korv, ost, hundgodis, skinka, pizzakanter, banan etc.
Visa bifogad fil 59119
Jag håller med om de här, det är bästa modellen jag testat hittills. Och för mig som har hundar också väldigt bra eftersom det inte finns någon risk att den smäller på hundarna.
 
Det som oftast är mest avgörande för att de ska vilja bo och föröka sig är tillgången till mat. Så att se till att allt ätbart är i stängda täta skåp eller lådor/burkar som de inte kan tugga sig igenom gör att man kommer en bra bit på vägen.

Har inte läst alla sidor så jag kanske bara upprepar detta i onödan, ignorera i så fall :p
 
Om det inte är en fyrbent musfälla, då kan det ta tid för den stackars musen att dö.

KL. Så glad att ingen i tråden förordar råttgift som är dödligt för katter och de lider oerhört innan de dör. @Malibu_Stacy vet mer om vad som händer när en katt ätit en mus som fått i sig råttgift :cry:
Musgift (alfakloralos - black pearl) ger medvetslöshet, kramper och ibland koma. Fullständigt vidrigt om en katt eller hund får i sig det, antingen direkt eller via råtta/mus.
Råttgift (warfarinpreparat) ger blödningar från kroppsöppningar och i lungor. Också fullkomligt vidrigt.

Nej, håll er ifrån gifterna så länge ni har katt och hund i huset!
 
Vanliga slagfällor slår jätteofta fel så mössen får lida, har haft möss som släpat fällor över hela vinden. En sprang runt ute vid takfoten och försökte komma ner, men fällan var i vägen så den inte kom genom springorna. Vi kunde inte komma åt den och döda den heller. Sen bytte vi typ av fällor. Vi hade dock mest större skogsmöss, små husmöss kanske oftare dör mindre plågsamt i dem.

Vi hade en sommar stora problem med sorkar också. Dels gjorde de gångar i trädgården, men det var väl inte hela världen. De valde dock också att göra ett gigantiskt sorkbo inne i en husvägg, så det luktade urin inomhus. Vi fick riva ytterpanelen och byta all isolering (som i och för sig var mest hålrum vid det laget). Mot sorkarna funkade faktiskt en batteridriven sorkskrämma som man stack ner i gräsmattan.
 
Som redan nämnts - tamråttor :D Möss skyr råttor som pesten av den enkla anledning att råttor äter möss. Har man möss så har man således generellt inga råttor och vice versa.

Nu bor jag i lägenhet på 4e våningen och har tamråttor så några möss har jag aldrig märkt av (annat än ett år på balkongen när jag hade matat fåglar, de tog sig aldrig in trots fönster på glänt utan blev som mest utmärkt kattv). Men det första jag hade gjort om jag fått in möss hade varit att sprida ut strö från en råttbur längs väggar och i skåp osv där mössen kan tänkas vistas eller ta sig in i ett försök att skrämma bort de. Skadar inte att testa.

Är det någon i mina trakter som vill prova så kan jag bistå med strö från min råttbur. Jag håller till i Borlänge.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 699
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 197
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp