Har hetsen med hund i bil gått för långt?

kladdkaka

Trådstartare
Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt?

Var in till stan en snabbis och ställde bilen i ett svalt, på gränsen till kallt, parkeringshus med nerdragna rutor. Efter 20 minuter ringde en trevlig polis och sa att det hade ringt hysteriska människor som hotade att krossa rutan. Fick såklart panik och blev rädd att hunden var sjuk men när jag kom tillbaka så mådde han prima. Han skällde såklart eftersom det stod folk och knackade på rutan och skrek, men han var inte det minsta flåsig eller slö och det var inte ens lite varmt i bilen. Han var pigg som bara den och bara glad när jag kom tillbaka.

Tänker jag fel som lämnar hunden/hundarna såhär? Har ringt själv till polisen nu efter och enligt dom så har jag inte gjort något fel. Jag har gjort helt rätt som ställt bilen svalt och varit borta en kort stund. Men han rekommenderade att jag inte skulle göra så igen om jag är rädd om bilen för folk är väldigt på hugget.

Självklart är det inte lätt för människorna att veta hur länge jag ska vara borta, men man borde ju kunna se att hunden mår bra? Hade han varit dålig, eller om det funnits risk för det, hade dom fått krossa hur många rutor dom ville, men han mådde jättebra!
 
Jo, folk är överdrivna... Jag blev utskälld förra året, har skrivit om det i nån tråd. Var borta 15 minuter, det var 18-20 grader, molnigt. Medans jag var borta slog det om till sol i några minuter och när jag kommer ut till bilen menar en kvinna att hon var på vippen att krossa rutan... Öh, hundarna var helt opåverkade, det var ju inte ens varmt i bilen.

Så jag är nästan mer nojjig för det numera än att lämna hundarna i bilen. Och vi har ofta hundarna med oss och är väldigt medvetna om temperaturen.
 
Av den anledningen har jag börjat med att sätta en lapp vid någon lämplig ruta i bilen, på lappen står det helt enkel "Hundägarens tel nr xxxxx"
Min förhoppning är att folk då ringer mig istället för att i onödan krossa en bilruta.

Kör så jag med, ett till tips (som jag gjort) är att sätta fast en digital termometer på hundburen med väl synlig skärm, tex jämte lappen med mob.nr. så ser folk precis hur varmt det är om de blir oroliga , blev själv lite förvånad i början hur svårt det kan vara att uppskatta hur varmt det kunde vara, oftast trodde jag det skulle ha blivit varmare i bilen än det var, och tvärtom såklart. Känns lite lugnare ifall man blir tvungen att lämna hunden någon gång, man vill ju inte ha rutan sönderslagen i onödan:angel:
 
@canine, har du tips på var man kan köpa en tydlig, men billig termometer? Låter absolut som en smart lösning att ha sådär.

Jag har för mig jag köpte den på Jula, en sådan http://csimg.prisvis.se/srv/SE/00003608143/T/340x340/C/FFFFFF/url/termometer-hygrometerdigital.jpg

Men jag skulle hellst vilja en sådanhär http://www.cc-trading.dk/img/6/300x280/2625_2383.jpg

men har inte hittat en än, ifall någon vet var det kan finnas så får gärna tipsa:)
 
Bra tips! Termometer ska införskaffas och lappar skrivas!

Skönt att det inte bara är jag som tänker såhär! Jag känner att man måste kunna leva och få ihop vardagen så länge man har lite koll på bilen. Jag kan inte köra fram och tillbaka genom hela stan bara för att lämna hundar hit och dit, när det finns fina och svala parkeringshus.

Fick även en utskällning för att det var avgaser som hunden kunde andas in:banghead: Hur dålig ventilation tror folk att det är? Då är det ju farligt för människor att vara där också...
 
Bra tips! Termometer ska införskaffas och lappar skrivas!

Skönt att det inte bara är jag som tänker såhär! Jag känner att man måste kunna leva och få ihop vardagen så länge man har lite koll på bilen. Jag kan inte köra fram och tillbaka genom hela stan bara för att lämna hundar hit och dit, när det finns fina och svala parkeringshus.

Fick även en utskällning för att det var avgaser som hunden kunde andas in:banghead: Hur dålig ventilation tror folk att det är? Då är det ju farligt för människor att vara där också...

Ja ibland undrar man om folk har för lite att göra själva:angel: men det är klart är tur att det finns de som bryr sig när det verkligen behövs o är akut, men det behöver ju inte gå till överdrift!!:angel:
 
Jättebra med telefonnummer och termometer!

Annars så tycker jag att så länge en hund dör eller blir allvarligt dålig av att ha blivit lämnad i en bil så finns det ingenting negativt med att folk reagerar, hur mycket "överreaktion" det än eventuellt visar sig vara i slutänden. Att folk bryr sig om djur är aldrig dåligt!

Även om alla här är duktiga och eftertänksamma så finns alltför många därute som inte är det. Ställa "svalt" är en definitionsfråga och frågar man alla de som lämnat sina hundar så anser de att de ställt bilen svalt. Ja, svalaste de kunde hitta just den dagen men det hjälper ju inte att det är 25 grader i skuggan och svalt jämfört med 55 grader i solen.

Det är en vidrig syn med en panikslagen överhettad hund som skulle dött inom någon minut om någon inte hade brytt sig.

Det finns för många idioter där ute för att jag någonsin skulle säga att det gått till överdrift.
 
Det är så himla skönt med Solarplexius i bil. Dels sänker det värmen massor och så går det inte att se in i skuffen utifrån. Alltså så ser folk inte att det finns hund där (eller andra viktiga saker)

Med solarplexius och bra kyldyna i bilen har mina hundar inte ens flämtat trots att jag inte hade AC i min bil :)
 
Det är så himla skönt med Solarplexius i bil. Dels sänker det värmen massor och så går det inte att se in i skuffen utifrån. Alltså så ser folk inte att det finns hund där (eller andra viktiga saker)

Med solarplexius och bra kyldyna i bilen har mina hundar inte ens flämtat trots att jag inte hade AC i min bil :)

Sån där mörk film som man har på rutorna? Åh, jag önskar att jag kunde ha det men i dagsläget kör jag farsans bil och han vägrar låta mig sätta in sådant :(
 
Jättebra med telefonnummer och termometer!

Annars så tycker jag att så länge en hund dör eller blir allvarligt dålig av att ha blivit lämnad i en bil så finns det ingenting negativt med att folk reagerar, hur mycket "överreaktion" det än eventuellt visar sig vara i slutänden. Att folk bryr sig om djur är aldrig dåligt!

Även om alla här är duktiga och eftertänksamma så finns alltför många därute som inte är det. Ställa "svalt" är en definitionsfråga och frågar man alla de som lämnat sina hundar så anser de att de ställt bilen svalt. Ja, svalaste de kunde hitta just den dagen men det hjälper ju inte att det är 25 grader i skuggan och svalt jämfört med 55 grader i solen.


Det är en vidrig syn med en panikslagen överhettad hund som skulle dött inom någon minut om någon inte hade brytt sig.

Det finns för många idioter där ute för att jag någonsin skulle säga att det gått till överdrift.

Men får man helt sluta tänka logiskt bara för att det gäller djur? Såklart att djur som mår dåligt ska räddas men när det inte ens är lite varm och hunden inte mår dåligt alls. Bara pigg och skäller för att det är folk som knackar på rutan och stör.
 
@russinbulle, tittade närmare nu på de där solarplexiusgrejerna. Verkar som om de är lätta att få dit, helt klart, men kan man ta bort dem och sätta dit dem igen hur många gånger som helst? I så fall skulle man nog kunna köpa sådant till farsans bil, så har jag dem på när jag kör med hund och han slipper dem när han kör.
 
Hund i bil på sommaren, oavsett var, hur, eller varför tycker jag det är bra att reagera på. Nu hade de ju inte slagit sönder någon ruta utan påkallat uppmärksamhet och du blev kontaktad.

Folk kan ju inte förutse hur länge ägarna tänkt vara borta och de flesta verkar inte veta att solen flyttar på sig osv osv. Så så länge det finns en enda hundägare som inte kan tänka logiskt när det gäller att lämna sin hund i bilen så behöver inte folk runtomkring heller göra det, om det kan rädda ett liv.
 
Det är så himla skönt med Solarplexius i bil. Dels sänker det värmen massor och så går det inte att se in i skuffen utifrån. Alltså så ser folk inte att det finns hund där (eller andra viktiga saker)

Med solarplexius och bra kyldyna i bilen har mina hundar inte ens flämtat trots att jag inte hade AC i min bil :)
är det dom som brukar göra reklam i hundsport? har kikat ett tag på dom nu och starkt funderat på att köpa. låter ju jättebra!
 
Hund i bil på sommaren, oavsett var, hur, eller varför tycker jag det är bra att reagera på. Nu hade de ju inte slagit sönder någon ruta utan påkallat uppmärksamhet och du blev kontaktad.

Folk kan ju inte förutse hur länge ägarna tänkt vara borta och de flesta verkar inte veta att solen flyttar på sig osv osv. Så så länge det finns en enda hundägare som inte kan tänka logiskt när det gäller att lämna sin hund i bilen så behöver inte folk runtomkring heller göra det, om det kan rädda ett liv.

I ett parkeringsgarage? O_o
Jämn temperatur och ingen sol (som flyttar sig eller ej)...

Sen kan jag inte rakt av gå med på att överreaktionerna bara räddar liv (0m nåt är i fara) och inte ställer till med något. Jag lever i skräck för att någon ska försöka "rädda" min hund, då han skulle försvara sig. Han kliver inte ur bilen om en främling ber honom (noggrant testat när jag var på akuten en dag, hunden låg stenhårt fastlimmad i bagaget i över femton timmar, trots att luckan stod öppen hela tiden - tills "hans" tolvåring kom och sa åt honom att han kunde kliva ur), om han inte är döende skulle sannolikt "barmhärtiga samariter" gravt ångra att de försökte tvinga ut honom... Samma gäller väl för rejält rädda hundar, hur stor är inte risken att de flyr för livet om någon främling börjar slå sönder deras bil?

Och även utan dessa exempel (som väl ligger på extremdelen av skalan) är det nog många hundar som får sin trygghet i bilen rejält i svaj om det ska bli folksamling, stirrande, knackningar och upprördhet (plus kanske aggressivitet riktad mot matte/husse) runt omkring på det viset.

Nä, jag är helt för att man räddar hundar som är i nöd, oavsett materiella skador! Men att "rädda" bara för att hunden är i bilen på sommaren (alltså oavsett sol, omgivande temperatur, och hundens mående) är riskabel beskäftighet tycker jag. Och ja, det är hemskt med de hundar som faller offer för varma bilar! Men det går att gå för långt åt andra hållet också.
 
Jag var väldigt oimponerad av solarplexius i förra bilen.

Nu har jag skåpbil, och har lapp med kort info och mitt telenummer väl synlig i bakrutan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 253
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp