Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Får du panik över allt och inget lite för jämt ....
Jag får extremt sällan panik, jag tror att det är över 20 år mellan gångerna.
Men jag har dagligen passagerare på bussarna som jag kör som får panik över allt möjligt och omöjligt.
Så jag ser ju att det händer ganska så ofta.
 
Får du panik över allt och inget lite för jämt är det dags att ta tag i det där med att gå till psykologen för att lära sig hantera det. Det är få gånger paniken är så extrem att du inte har en chans att lära dig hantera den bara du får rätt verktyg till det.

/Camilla
Till dig och de som gillar detta inlägg.

Detta inlägg med tillhörande gillanden är extremt nedlåtande mot dem som faktiskt har problem med panik.
Vad jag har förstått så är det inte bara att "Sluta upp med att ha panik".
Men vad vet jag, jag har ju inte det problemet.
Däremot så förstår jag att andra kan ha det vilket ni och andra i tråden inte verkar göra.
 
Till dig och de som gillar detta inlägg.

Detta inlägg med tillhörande gillanden är extremt nedlåtande mot dem som faktiskt har problem med panik.
Vad jag har förstått så är det inte bara att "Sluta upp med att ha panik".
Men vad vet jag, jag har ju inte det problemet.
Däremot så förstår jag att andra kan ha det vilket ni och andra i tråden inte verkar göra.

Nu gillade jag inte inlagget, men maste anda saga att jag inte alls haller med dig. Jag ser bade inlagget och gillandena som frustration over din oformaga att ta till sig vad som sagts ... att ibland kan kanske bade flexibilitet och lite sunt fornuft vara lampligt att ta till.
 
I dag akte Maken och jag forbi ICA pa vagen hem fran "Lillan's" lakarbesok. Vi parkerade i total skugga under nagra stora hoga och mycket tata trad, med backluckan pa vid gavel, en bakdorr helt oppen och alla fonster fullt nere. Nar Maken gick in i affaren tog jag ut lill-hunden for en lite promenad, hon ar iford pyjamas och kon pa huvudet.
Det kom en ny bil med tva kvinnor som parkerade bredvid efter en stund. Jag var en 5-6 meter bort och lat Diva nosa pa alla underligheter i graset. Kvinnorna tittade pa mig, pa Mandy som satt bak i var bil, tillbaka pa mig (vi hade ogonkontakt bada gangerna) och den ena snaser ... med mycket hog rost sa att jag inte kunde undga att hora vad hon sa ... "Titta pa den stackarn, men den har atminstone fatt vatten" foljt av en sur blick pa mig.

Det var inte alls varmt i bilen. Precis som Red_Chili berattade var det svalt och skont dar i skuggan Mandy satt, i och for sig, med lite oppen mun och tungan ute. Hon var inte alls glad att kvinnorna stod mellan mig och Diva och henne. Hon var mycket gladare sa fort kvinnorna gick darifran och la sig lugnt ner och vantade pa att vi skulle komma tillbaka.

Jag trodde tråden handlade om hundar som sitter instängda själva i sina bilar mitt i sommarvärmen med inte ens en cm nervevade rutor , inte som du eller nicket ovanför där alla dörrar och fönster är öppna.. finns ju ingen vits med att slå in rutorna där? Så det kan ju inte vara det vi diskuterar?
 
@fio Jag trodde att det handlade om rubriken, om hetsen mot att ha hundar i bil (oavsett hur de halls) gatt for langt. Dessutom hade TS rutor oppna och stod i ett parkerings garage i sitt forsta inlagg sa jag forstar inte hur det skulle handla om bara de hundar som halls sa att vi alla skulle halla med om att det ar fel.
 
@Inte_Ung Jag forstar precis vad du sager, men haller fortfarande inte med ....
Men det handlar inte om att hålla med.
Det är liksom det som är grejen.
Utan bara om att förstå att vissa människor kan få panik och göra tokigheter vare sig de får det eller att det är särskilt bra.
Och att dessa faktiskt inte just kan skärpa sig och vara logiska just där och just då.

Om du tror att alla kan det så har du inte förstått.
 
Men du kan val anda inte mena att alla manniskor som ger sig pa de som har hund i bil drabbas av panik? Jag kan ju bara saga att damerna (som faktiskt var tre paminde maken) som i gar spenderade flera minuter pa att ondgora sig over Mandy som satt snallt i bilen inte hade nagon panik alls. Hon andades med oppen mun darfor att de stod mellan Diva, mig och dem ... de var inte alls panikslagna dar de pratade om huruvida hundar skulle vara i bilar eller ej ... de var arga och agerade "polis", eller som Maken uttrycker det, vaktmastare som till varje pris ska sla ned pa allt som de inte forstar eller har tillracklig insyn for att kunna bilda sig en utbildad bedomning om.

I TS exampel, liksom fleara andra, var det ocksa mer an en person som stod utanfor bilen och knackade pa och skramde den stackars hunden. Jag har mycket svart att tro att de alla drabbades av panik och darfor agerade som de gjorde. Snarare tror jag att det var en hel hog med "vaktmastare", eller "Bror Duktig" som man sa nar jag bodde i Sverige.
 
Till dig och de som gillar detta inlägg.

Detta inlägg med tillhörande gillanden är extremt nedlåtande mot dem som faktiskt har problem med panik.
Vad jag har förstått så är det inte bara att "Sluta upp med att ha panik".
Men vad vet jag, jag har ju inte det problemet.
Däremot så förstår jag att andra kan ha det vilket ni och andra i tråden inte verkar göra.
Ingenstans har jag i detta inlägg sagt att någon bara ska "sluta upp med att ha panik", utan att det är ett fåtal som inte kan lära sig hantera det med rätt verktyg till det, som tex psykolog kan hjälpa till att skaffa.
Och jag har ingenstans sagt att det är enkelt att lära sig hantera paniken, men att man bör ta tag i det om man blir så panikslagen när man ser en hund i bilen att man slår rutan utan att först göra ett övervägande på om det är nödvändigt.
Jag vet däremot hur det är att ha panik, har haft en ordentligt spindelfobi som jag fått lära mig att hantera, och det fungerar numera, ändå var det i stadiet att jag efter jag träffat på en spindel satt i panikgråt, skakande i hela kroppen och tydligen har jag vid tillfälle vält både stolar och bord för att komma bort från odjuret(spindeln). Numera går det fortfarande äckelrysningar i hela kroppen bara jag hör ordet spindel, och jag vill bara ha bort den men jag får inte panik utan kan hantera det, inga välta bord eller liknade för att jag bara vänder och springer.

Jag tror det är ett fåtal som agerar i panik utan snarare ett drev av bror duktig, som är skapat av media. Då de bara säger att det ALLTID ÄR en livsfara att sitta kvar i bilen, inte att det KAN vara förenat med livsfara för hunden, och inte ger informationen hur man ser OM det är en fara för hunden.

/Camilla
 
Den typen av panik som du beskriver har jag aldrig haft.
Och om det är panik så har jag nog vid närmare eftertanke aldrig haft riktig panik.

Jag tror det är ett fåtal som agerar i panik utan snarare ett drev av bror duktig, som är skapat av media.
Och de djurskyddsföreskrifter som finns.
Visst kan det vara så.
Men fortfarande så är det ju så att hundar inte får lämnas i bilar när temperaturen riskerar att gå över 25 grader.
 
<snip>

Och de djurskyddsföreskrifter som finns.
Visst kan det vara så.
Men fortfarande så är det ju så att hundar inte får lämnas i bilar när temperaturen riskerar att gå över 25 grader.

Hela tradstarten handlade om "busy bodies" som ringde polisen om en bil i ett parkerings garage dar temperaturerna utomhus var under 25*C ... I mitt senaste fall daremot var den officiella temperaturen 27*C, sa man far anta att det var sa dar under traden i skuggan ocksa, fast med korsdrag igenom bilen och en vattenskal att dricka ur.

Sa ... det ar mycket troligt att vi brot mot de djurskyddsforeskrifter som finns genom att ta var lilla Princess Diva till veterinaren for koll av stort sar. Eller? Kanske, bara kanske, kan var efterfragan av flexibilitet och sunt fornuft vara nagot att ta i beaktande nar man funderar pa hund i bil.
Eller som en jag kanner som i gar var ute och korde bara for att hunden skulle fa svalka sig i AC'n i bilen ...
 
Den typen av panik som du beskriver har jag aldrig haft.
Och om det är panik så har jag nog vid närmare eftertanke aldrig haft riktig panik.


Och de djurskyddsföreskrifter som finns.
Visst kan det vara så.
Men fortfarande så är det ju så att hundar inte får lämnas i bilar när temperaturen riskerar att gå över 25 grader.
Dom får inte lämnas UTAN TILLSYN när temperaturen riskerar att stiga över 25, men det står fortfarande varken hur ofta eller att tillsynen behöver vara konstant.

Ja, det är panik. Många blir stressade eller uppjagade, men steget till panik är långt. Panik är först när det är en helt okontrollerbar känsla. Så jag står fortfarande för att det är få som får panik av att se en hund i bil och därför inte kan tänka efter vad dom gör och hur dom beter sig.

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp