Har min dröm krossats nu? *Varning långt*

Min spontana tanke: första bästa jobb som helst, och under fritid och helger ragga folk som är beredda att ge lektioner i t ex longering/tömkörning/olika lindningar i utbyte mot stallpass, för att slutligen kunna vara kompetent nog att vara aktuell för att anställningsstödet ifråga.

Har du egna hästar? Om inte så tror jag det projektet är dömt att misslyckas. Dels ska du hitta tillräckligt kompetent folk som vill utbilda dig, sen ska du dessutom få träning och erfarenhet. Den där gården tror jag inte kommer anställa dig i alla fall. Sök dig nån annanstans.
 
Svarar alla:

Nej, de har inte råd med personal såtillvida det inte finns fog för det. Förra året blev jag ev erbjuden sommarjobb hos dem OM jag gjorde nämnda praktik, men då skulle jag som sagt iväg och prova på biblioteket istället. Så jag har litegrann börjat om igen.
Det är väl klart att de försöker ha mig gratis så länge det går ;) Skämt åsido, det jag gör under en arbetsdag i dagsläget är begränsat jämfört med vad den betalda personalen gör. Vissa saker kan jag inte göra, vissa saker får jag inte göra.

@ameo : 3200/månad är vad jag får i aktivitetsstöd från FK, det är ingenting arbetsgivaren betalar ut.

Anledningen till att jag gick tillbaka var för att jag hört från olika bekanta att det finns folk som jobbar som stallpersonal utan att kunna lika mycket som en hästskötare. Jag funderade också på travstall, men även där verkar man behöva kunna köra.

Saker jag inte kan är diverse "smågrejer" som jag aldrig fått tillfälle att lära mig då jag inte haft egen häst, och med de medryttarhästar jag har haft har ägaren fixat det. Linda ben på olika sätt, longera, tömköra, grundläggande sårvård.
Självklart tar det inte 6 mån att lära sig, men under en praktik skulle jag jobba som vanligt, som alla praktikanter gör, och få lite timmar här och där. Jag skulle ju ta upp personalens tid på ett annat sätt än nu när jag arbetstränar och bara jobbar självgående i stallet. Men det tillhör personalens arbetsuppgifter att motionera hästar osv också. Inte utbilda hästar per se, men man ska kunna markträna en unghäst på ett bra sätt.
 
Har du egna hästar? Om inte så tror jag det projektet är dömt att misslyckas. Dels ska du hitta tillräckligt kompetent folk som vill utbilda dig, sen ska du dessutom få träning och erfarenhet. Den där gården tror jag inte kommer anställa dig i alla fall. Sök dig nån annanstans.

Nej, just den gården tror inte jag heller kommer kunna anställa mig. Men jag skulle åtminstone få referenser för att söka mig vidare, och för att förbättra mina chanser till jobb med anställningsstöd på någon annan gård skulle jag behöva praktiken för att lära mig ovan nämnda moment.
 
Jag förtydligar igen: nej, jag måste absolut inte jobba på just denna gården jag arbetstränar på. Nej, typen av hästar spelar ingen roll, jag är som sagt endast intresserad av stallarbete.

Ang CSN och studier: jag har lagt ner all form av plugg. CSN-poäng på gymnasienivå har jag också slösat upp på, på 2 års skrivarlinje. Jag kan inte jobba och plugga samtidigt, det har jag provat flertalet gånger och jag håller inte för det.
@tuaphua jag bor i Sthlm
 
Det där stället verkar inte ha någon ekonomi för att anställa längre fram. Det är kort sagt ingen hållbar situation, de är ute efter gratis arbetskraft.

I dina skor hade jag sökt mig vidare, t ex travstall. Det finns platser där du mockar och sköter stall, men har begränsat med motionering att göra. Det går att lära sig efterhand också, när personalen ser vad du kan och att du är motiverad.

Du kan ju alltid behålla nuvarande arbetsplats som fritidssyssla.
 
Jag är impad av din målmedvetenhet och önskar dig lycka till!
Mitt tips är travstall. Sen läser du säkert redan annonser men när jag jobbade som hästskötare -99 fanns det jobb där det var stallsysslor som var arbetsuppgiften. Jag har alltid varit mest intresserad av den biten och är ingen stjärna i sadeln.
 
Anledningen till att jag gick tillbaka var för att jag hört från olika bekanta att det finns folk som jobbar som stallpersonal utan att kunna lika mycket som en hästskötare. Jag funderade också på travstall, men även där verkar man behöva kunna köra.

Saker jag inte kan är diverse "smågrejer" som jag aldrig fått tillfälle att lära mig då jag inte haft egen häst, och med de medryttarhästar jag har haft har ägaren fixat det. Linda ben på olika sätt, longera, tömköra, grundläggande sårvård.
Självklart tar det inte 6 mån att lära sig, men under en praktik skulle jag jobba som vanligt, som alla praktikanter gör, och få lite timmar här och där. Jag skulle ju ta upp personalens tid på ett annat sätt än nu när jag arbetstränar och bara jobbar självgående i stallet. Men det tillhör personalens arbetsuppgifter att motionera hästar osv också. Inte utbilda hästar per se, men man ska kunna markträna en unghäst på ett bra sätt.

Även jag säger travstall, tala om att du inte kan köra med att du kan mocka och hantera hästar, sen brukar det alltid finnas några snälla hästar som man kan får börja lära sig köra för att sedan gå framåt. Samma sak med benlindning, när jag jobbade med travhästar så lindande jag hästben varje dag, på olika sätt beroende på vad lindningen skulle hjälpa till med. Jag hade många gånger praktikanter som fick lära sig, efter en vecka kunde de flesta linda normala arbetsbandage och stallbandage.
Även när det gäller unghästar är travbranschen ett bra ställe, det finns mycket kunskap och en stor vilja att lära ut och även en stor vilja att lära sig nya saker.
 
Travstall säger jag också. Egentligen är du guld för ett travstall: de kan forma dig efter sina behov och lära upp dig enligt deras träningsmetoder. Det brukar alltid finnas snälla hästar att köra, så det lär du dig snabbt.
 
Vad finns det för travstall i Stockholm? Vet inte riktigt var jag ska leta någonstans.
 
Tusen tack för pepp! :) Och jag vill verkligen lägga alla resurser jag har på att försöka fixa detta. Det låter kanske som en bagatell för vissa, men för mig är det inte det. :angel:

Just när det gäller utbildning har jag tyvärr inga CSN-poäng kvar (har slösat dem på helt värdelösa kurser), och det finns inte riktigt en "kvällskurs" i att bli hästskötare ;) Jag har kollat upp det, och det finns vuxenkurser typ Komvux för att bli hästskötare, och om jag hade haft CSN-poäng kvar så hade jag hoppat på direkt! Men någon form av försörjning måste jag ha under tiden månadsvis för att kunna betala typ telefonräkning och busskort liksom, och var ska de pengarna komma ifrån?

Som du säger: ersättning från Arbetsförmedlingen har redan diskuterats. Och aktivitetsstödet det pratades kommer alltså inte att beviljas om det "bara" gäller praktik och inte faktisk anställning, eller ja som i det här fallet utbildningsanställning.

Mitt största problem är alltså inte att skaffa kompetens nog för att kunna jobba i stall, det kan jag göra var som helst. Mitt största problem är att för att kunna vara anställningsbar i stall behöver jag jobba heltid på att bli anställningsbar - och under den tiden, hur ska jag betala mina räkningar?

Kan arbetsgivaren tänka sig att betala dig 3000 kr/månad under det halvåret innan du kan börja den planerade anställningen?

Stalljobb är ju inte jättesvåra att få, och det finns många stallskötarjobb där man aldrig gör annat än att mocka, sopa, fodra och leda hästar. Jag har haft ett sånt jobb. De flesta brukar ju vilja rida, det är att hitta nån som bara vill göra grovgörat i stallet som brukar vara svårt...
 
Stalljobb är ju inte jättesvåra att få, och det finns många stallskötarjobb där man aldrig gör annat än att mocka, sopa, fodra och leda hästar. Jag har haft ett sånt jobb. De flesta brukar ju vilja rida, det är att hitta nån som bara vill göra grovgörat i stallet som brukar vara svårt...

Det var det jag hade fått höra av andra också, att en sån som jag tillhör ovanligheterna som inte vill rida utan bara jobba i stallet och att det skulle vara någorlunda lätt att hitta jobb i stall. Men när jag har sett mig omkring nu verkar det inte stämma, helt enkelt. Man anställer inte folk för enbart det syftet, utan man måste kunna en massa annat också. Därav mitt problem.
 
Det var det jag hade fått höra av andra också, att en sån som jag tillhör ovanligheterna som inte vill rida utan bara jobba i stallet och att det skulle vara någorlunda lätt att hitta jobb i stall. Men när jag har sett mig omkring nu verkar det inte stämma, helt enkelt. Man anställer inte folk för enbart det syftet, utan man måste kunna en massa annat också. Därav mitt problem.

Nejdå, det finns hyfsat gott om rena stallskötarjobb. Ridskolor brukar ha sådana tjänster, liksom större tävlings/privatstall. Och galopp- och travstall.

Om man ska utbilda en massa unghästar låter det som att din praktikplats är ett stuteri? Jobbar du i ett stall som inte har några unghästar, så behövs det heller ingen unghästutbildare.
 
Solvalla är rätt bra ställe att börja på! ;) Men de flesta har gårdar runt om så det beror lite på var du bor och hur långt du är beredd att pendla.

Jag är beredd att åka långt så länge det är i Sthlms-området, jag gör typ vad som helst för att få rätt erfarenhet så jag kan komma vidare. Ångrar SÅ bittert att jag faktiskt tackade nej till ett jobb för att det skulle krävas av mig att bo på gården. Ville ju inte lämna min sambo, liksom. Men i dagsläget - alla dagar i veckan.
 
Jag är beredd att åka långt så länge det är i Sthlms-området, jag gör typ vad som helst för att få rätt erfarenhet så jag kan komma vidare. Ångrar SÅ bittert att jag faktiskt tackade nej till ett jobb för att det skulle krävas av mig att bo på gården. Ville ju inte lämna min sambo, liksom. Men i dagsläget - alla dagar i veckan.

Hör med de lite större ridskolorna i Stockholm också, finns säkert någon som skulle behöva en stallskötare för 3000 kr/mån. Ring ridskolechefen och fråga. På en ridskola är det ju troligtvis inga unghästar som ska tränas, eller särskilt mycket bandagerande etc. På ridskolan jag jobbade ingick det dessutom att man fick lära sig sånt de tyckte vore praktiskt om man kunde, så behövde man kunna klippa hästar men kunde inte det, så fick man lära sig det så att man kunde göra det.
 
Jag är beredd att åka långt så länge det är i Sthlms-området, jag gör typ vad som helst för att få rätt erfarenhet så jag kan komma vidare. Ångrar SÅ bittert att jag faktiskt tackade nej till ett jobb för att det skulle krävas av mig att bo på gården. Ville ju inte lämna min sambo, liksom. Men i dagsläget - alla dagar i veckan.
Det är svårt att bo på gården och arbeta, arbetsdagen tar liksom aldrig slut och det var så jag brände ut mig på hästjobb... Det håller inte att börja kl 06 och hålla jämn fart fram till 20, äta och sedan ta sista kvällsfodringen 22 12 dagar av 14... utan att det någonsin lugnar ner sig och att man kan ta ledigt utan sura miner... Det är bättre att åka till jobbet och sedan kunna åka hem och känna sig ledig. När jag bodde så var det alltid något som snurrade i huvudet, någon häst som såg hängig ut som jag kanske borde titta till en extra gång, täcken som hängde lite snett osv ...
Kolla runt i närheten om det är någon som håller på med travhästar, även om det är en amatör så har den oftast koll på om det är någon i närheten som söker folk. Kontakter är det bästa sättet att skaffa sig jobb! :D
 
Jag funderade också på travstall, men även där verkar man behöva kunna köra.

Saker jag inte kan är diverse "smågrejer" som jag aldrig fått tillfälle att lära mig då jag inte haft egen häst, och med de medryttarhästar jag har haft har ägaren fixat det. Linda ben på olika sätt, longera, tömköra, grundläggande sårvård.

Att köra, det kan du lära dig. Tanten jag hänger med (amatör travtränare) säger alltid att vi ridfolk har en jättefördel när det kommer till att köra, vi har känslan i händerna. Att lära sig sela ut tar inte så lång tid att få kläm på. Det ser värre ut än vad det är. Det andra du söker kan du också få med dig inom travet. Travet, enligt mig, är en väldigt bra skola i att få hästkunskap.

Min känsla av dina ord i tråden är att du behöver är två saker. Dels att du börjar tro på dig själv o dels att någon annan tror på dig.
 
J Ångrar SÅ bittert att jag faktiskt tackade nej till ett jobb för att det skulle krävas av mig att bo på gården. Ville ju inte lämna min sambo, liksom.

Sådana val kan man ju unna sig om arbetsgivarna står på rad och slänger jobb efter en. Jag hade aldrig i livet försakat ett bra jobb för att sitta och hålla en partner i handen i soffan. Kvalité i ett förhållande smäller alla gånger högre för mig än kvantitet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 388
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 310
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 126
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp