Har min dröm krossats nu? *Varning långt*

Sådana val kan man ju unna sig om arbetsgivarna står på rad och slänger jobb efter en. Jag hade aldrig i livet försakat ett bra jobb för att sitta och hålla en partner i handen i soffan. Kvalité i ett förhållande smäller alla gånger högre för mig än kvantitet.

Men eller hur! Förstår inte hur jag tänkte. Nu hade jag ju förvisso ingen aning om huruvida det var ett "bra" (läs: vitt) jobb överhuvudtaget, men i min situation är man inte kräsen alls.

Jag och min sambo är nära och trygga nog med varandra för att inte behöva vara varandras barnvakter. Det erbjudandet fick jag i ett tidigare skede då jag fortfarande bara ville sondera terrängen och inte var helt övertygad om jag ville jobba i stall resten av mitt liv. Jag lade ut en annons på Hästnet och fick ett telefonsamtal, och jag min idiot sa att jag tyvärr inte kunde bo på gården :rage: Men. Nu börjar jag om och vet ju nu att jag verkligen Vill göra detta.
 
Jag tycker du ska köra stenhårt och söka både i galopp- och travstall. Eftersom du kan tänka dig en så liten lön, tror jag säkert att du kan få motsvarande en lågavlönad "praktikplats". Särskilt eftersom du inte primärt är ute efter ridning - du är ju en drömanställd.
 
Jag tycker du ska köra stenhårt och söka både i galopp- och travstall. Eftersom du kan tänka dig en så liten lön, tror jag säkert att du kan få motsvarande en lågavlönad "praktikplats". Särskilt eftersom du inte primärt är ute efter ridning - du är ju en drömanställd.

Well, jag har ju inget att förlora så jag kommer lägga all min energi på detta nu, så får det bära eller brista. Min handläggare på AMS som gav mig beskedet igår hade i den stunden fortfarande inte pratat med min chef, så när jag kommer in på måndag lär hon förhoppningsvis fått veta att jag inte kan fortsätta. Jag vet att hon är väldigt nöjd med mig så förhoppningsvis lär jag få en fin referens.

Just vad gäller galoppstall har jag faktiskt hört med en bekant, och han sa att man förväntas rida som stallpersonal i galoppstall, och jag har varken lättheten viktmässigt eller modet/erfarenheten att rida galopphästar. Men, man vet aldrig, kan ju alltid kolla.
 
Det här tycker jag du ska framhålla i en ansökan. Skriv en en öppen ansökan att lämna över vid besök - överallt.

"Jag drömmer om att få jobba med hästar, min hälsa kräver det. Men för att min dröm ska bli sann behöver jag praktiken, därför erbjuder jag mina tjänster långt under normallön - för att få lära mig mer och kunna tillgodogöra mig arbetstiden som kunskap" eller något i den stilen.

Visa tydligt varför du kan jobba så billigt en kort period, och att kravet från dig är att arbetsgivaren ger dig något tillbaka - kunskap.
 
Ungefär så hade jag tänkt att jag skulle behöva uttrycka mig. Jag vill bara inte riskera att se ut som ett psykfall som tigger betald hästterapi, utan att jag verkligen är seriös med detta och att jag jobbar hårt, umgänge med hästar får jag ändå på min fritid liksom.

Hur mycket behöver jag egentligen berätta? Min erfarenhet är att de flesta arbetsgivare drar öronen åt sig när det gäller att ta in personer som varit sjukskrivna, i synnerhet när det gäller psykisk ohälsa. Need-to-know-basis liksom, men jag vill också poängtera att jag är mer än redo nu, jag skulle kunna jobba mer än heltid utan problem så länge jag behövs.
 
Men du är ju seriös, det ska bara tydligt lysa igenom i din ansökan.

Det är kunskapens nektar du vill suga ur förhållandet. Du erbjuder din arbetskraft mot deras kunskap - typ.
 
Just vad gäller galoppstall har jag faktiskt hört med en bekant, och han sa att man förväntas rida som stallpersonal i galoppstall, och jag har varken lättheten viktmässigt eller modet/erfarenheten att rida galopphästar. Men, man vet aldrig, kan ju alltid kolla.

Nej, alla i galoppstall rider inte. Det varierar mellan stall om man har markpersonal + arbetsryttare eller de som gör allt (men ofta fler av dem då, såklart). I Sverige rider ofta jockeys turer också så där försvinner ju en del ridtimmar från andra, eller vad man nu ska säga.
 
Ska sätta mig och fila lite. Jag behöver som sagt få skriftliga referenser av min nuvarande chef så jag ska ta ett möte med henne, då jag inte söker en gratis praktik utan nu kommer att söka praktik med ersättning, om än så bara ett par tusenlappar i månaden, men ändock inte gratis. Hon själv är liksom inte purung utan har hatf hästverksamhet mer än halva sitt liv, så jag kan ju åtminstone börja kolla om hon har något tips.
 
Hur låter detta? Ett första grovt utkast för att beskriva det mest väsentliga bara.

Hej! Jag söker jobb som stallskötare, företrädelsevis i Sthlm, men jag är även beredd att flytta om det finns boende på gården. Jag är 27 år, har lång hästvana och jobbar i dagsläget på en blandad verksamhet med turridning/ridskola och avel/unghästuppfödning, referenser finnes. Jag har god rutin och öga för vad som behöver göras, är effektiv och noggrann, jobbar hårt med hög arbetsmoral, och prioriterar alltid hästarnas bästa i alla lägen. Hingstvana finnes, begränsat med unghästvana.
Jag har tyvärr ingen utbildning och kan i dagsläget inte hjälpa till med ridning/körning av hästar, men om det behövs är jag öppen och tacksam för allt nytt jag får lära mig för att fylla upp kunskapsluckor, och jag har i gengäld ett ytterst blygsamt löneanspråk. Det finns dessutom möjlighet till en s k utvecklingsanställning då Arbetsförmedlingen betalar upp till 80 % av lönekostnaden, vilket för er del som arbetsgivare skulle innebära en kostnad som ligger under praktiklön. Jag har tyvärr inte körkort.


Och så vidare. Vad tros?
 
Well, jag har ju inget att förlora så jag kommer lägga all min energi på detta nu, så får det bära eller brista. Min handläggare på AMS som gav mig beskedet igår hade i den stunden fortfarande inte pratat med min chef, så när jag kommer in på måndag lär hon förhoppningsvis fått veta att jag inte kan fortsätta. Jag vet att hon är väldigt nöjd med mig så förhoppningsvis lär jag få en fin referens.

Just vad gäller galoppstall har jag faktiskt hört med en bekant, och han sa att man förväntas rida som stallpersonal i galoppstall, och jag har varken lättheten viktmässigt eller modet/erfarenheten att rida galopphästar. Men, man vet aldrig, kan ju alltid kolla.
jag har jobbat i galoppstall som förste mockare ;)
Vägde 67 men red bara konvalescenter och bara om jag ville.
Så testa :)
 
Jag har en god vän som letar efter en sådan som du, med jämna mellanrum. Tyvärr bor vi i Skåne...
 
Har PM:at dig.
Och ahr just kommit på ett stall en bit härifrån som brukar ha ont om personal, de bör ha boende på gården, och om inte är du bilburen? De brukar betala helt okej vad jag vet.
 
I stora drag låter annonsen bra. Men jag tycker nog att om du vill bara kan skriva att Arbetsförmedlingen betalar en del av lönekostnaden så kan din handledare där ta kontakt med dem sedan när de pratat med dig. Så får de diskutera ersättningen så kan du skita i det..
 
Såg att du inte var bilburen, men tror det går bus dit med.
Ur annons i början av November:

Dela och Sprid!

Sökes
Kombinerad hästskötare/ryttare som är ärlig, glad och fattar att hästeri är ett tufft men underbart jobb. DU måste ÄLSKA DJUR!
I sysslorna ingår det sedvanliga såsom mockning, in- och utslälpp, anläggningsvård och om man vill ridning/körning.

Vi tar även emot praktikanter/ ridelever.
 
KL
Kom att tänka på en annons om en liten tvåa i ett nybyggt stall i Rosersberg. Läget är perfekt för mig, lixom hyran. Tänkte det kunde vara + i kanten att nämna att jag har vana med både stora o små djur, inklusive hästar o inte hade några som helst ambitioner att rida. o att jag skulle kunna hjälpa med in/utsläpp o fodring nån gång ibland när stallägaren ville vara ledig.
Fick jag något svar? Nej
 
Vad finns det för travstall i Stockholm? Vet inte riktigt var jag ska leta någonstans.
Lite överallt. Sollentuna, Vallentuna (förutom Solvalla). Sedan har du ju Täby och Angarn också (galoppen - men Obs! att galoppen ska flytta). Varför inte gå in på travets och galoppens hemsidor och se vilka tränare som håller till i närheten? Sedan kan du ju kontakta de tränare som intresserar dig direkt.
 
Jag får tyvärr inte ihop matten riktigt för att CSN ska vara slut? Du är 27, har jobbat mycket (svårt att få ut CSN då, minst sagt) samt nu varit sjukskriven i 1,5 år.

Efter gymnasiet får man ut CSN i max sex år. Jag undrar hur de åren redan kan vara slut?
 
Jag får tyvärr inte ihop matten riktigt för att CSN ska vara slut? Du är 27, har jobbat mycket (svårt att få ut CSN då, minst sagt) samt nu varit sjukskriven i 1,5 år.

Efter gymnasiet får man ut CSN i max sex år. Jag undrar hur de åren redan kan vara slut?

Nej, CSN på högskolenivå är inte slut än, det är CSN på gymnasienivå som är slut (skrivarlinjer). Universitet har jag bara pluggat 2 år på, men jag har gjort mitt i skolbänken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 390
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 313
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 129
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bra liten bil?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp