Har min dröm krossats nu? *Varning långt*

Lite överallt. Sollentuna, Vallentuna (förutom Solvalla). Sedan har du ju Täby och Angarn också (galoppen - men Obs! att galoppen ska flytta). Varför inte gå in på travets och galoppens hemsidor och se vilka tränare som håller till i närheten? Sedan kan du ju kontakta de tränare som intresserar dig direkt.

Jag har faktiskt varit inne på både Solvallas och Svensk Travsports hemsidor, men hittar inga register över tränare. Konstigt, det borde ju finnas någonstans. Googlade lite till äventyrs "travtränare stockholm" och "travstall stockholm" men det gav inga resultat.
 
Inte så värst konstruktivt men jag tror inte du behöver "vara arg" på dig själv för att du inte tog det jobbet då det finns nog ytterst få vita hästjobb med boende? I Sverige. Åtminstone är det som jag uppfattat läget :)
 
Jag har faktiskt varit inne på både Solvallas och Svensk Travsports hemsidor, men hittar inga register över tränare. Konstigt, det borde ju finnas någonstans. Googlade lite till äventyrs "travtränare stockholm" och "travstall stockholm" men det gav inga resultat.
På Solvallas sida finns alla A-tränare på travsport kan man söka också. Så du måste ha missat.
 
På travsport kan du söka på alla med licens på Solvalla.

Jag är verkligen ledsen, men jag hittar inte på deras hemsida heller. Vilken flik? Det enda som finns att söka på är travbanor, vilket bara rör de stora Solvalla, Jägersro, Romme osv. Hemsidorna för både Solvalla och Svensk Travsport verkar vara anpassade för de som vill spela, för allmänintresserade och för framtida gymnasieelever.
 
Peter G Norman tycker jag verkar bra.

Roger Wahlmann har haft helt okunniga människor i stallet vet jag och verkar vara en uppskattad arbetsgivare! Honom skulle jag verkligen rekommendera.
 
Jag är verkligen ledsen, men jag hittar inte på deras hemsida heller. Vilken flik? Det enda som finns att söka på är travbanor, vilket bara rör de stora Solvalla, Jägersro, Romme osv. Hemsidorna för både Solvalla och Svensk Travsport verkar vara anpassade för de som vill spela, för allmänintresserade och för framtida gymnasieelever.

Det var ju väldigt länge sen jag var på Solvalla. Men under sista åren var det tjafs med nyinflyttade boende bredvid träningsbanan och hagarna. De var allergiska och man fick stänga den banan och de hagarna iaf då. En massa tränare hade då inga hagar och verksamheter lades ner och flyttades och flertalet "gamla" blev arbetslösa.

Nu vet jag inte om man ordnat upp det eller ej, om man har hagar.

De få gånger jag varit till kliniken där har det ju sett himla öde ut. Och de få tränare som funnits har sällan varit "de stora".
Så jag tror det är hyfsat tomt än..

Googla travtränare stockholm!

Det kan dock variera kraftigt hur atmosfär, kunskap och hästhållning ser ut. Men ibland har man en jäkla tur! Jag hade det.

I värsta fall kan du ju åka till Solvalla, Täby galopp etc och höra dig för. :)
 
Inte så värst konstruktivt men jag tror inte du behöver "vara arg" på dig själv för att du inte tog det jobbet då det finns nog ytterst få vita hästjobb med boende? I Sverige. Åtminstone är det som jag uppfattat läget :)

Tills stor del beroende på
(1) Skrupelfria ofta kriminella låtsas-"företagare"
(2) Personer som accepterar att bidra till (1)
 
Tills stor del beroende på
(1) Skrupelfria ofta kriminella låtsas-"företagare"
(2) Personer som accepterar att bidra till (1)


Det blir ju rätt svårt att få det att gå runt med anställd. Så antingen kan man då inte ha någon och jobba ihjäl sig själv. Eller så anställa och ändå behöba jobba mer för att man måste ha in pengar till anställningen.

Folk vill inte betala för saker hästföretag erbjuder.
Det gör att så länge folk inte är villiga att betala att sköta det vitt och kunna anställa så länge den anställde inte tar med sig nya kunder som drar med sig en massa pengar till dennes lön.
Men med de nya kunderna och arbetet så hinner den ju knappt med annat än det.. Så vad ger det anställaren?
 
Det blir ju rätt svårt att få det att gå runt med anställd. Så antingen kan man då inte ha någon och jobba ihjäl sig själv. Eller så anställa och ändå behöba jobba mer för att man måste ha in pengar till anställningen.

Folk vill inte betala för saker hästföretag erbjuder.
Det gör att så länge folk inte är villiga att betala att sköta det vitt och kunna anställa så länge den anställde inte tar med sig nya kunder som drar med sig en massa pengar till dennes lön.
Men med de nya kunderna och arbetet så hinner den ju knappt med annat än det.. Så vad ger det anställaren?

Du har ju rätt i att de som inte vill betala sig för bidrar. De borde ha stått på rad (2) i kedjan.

Det är ju skit samma om det ger nåt eller inte. Antingen driver man ett företag enligt de regler som finns, eller så får man ha det som hobby och minska tills man når en nivå man vill och orkar med. Att börja bli kriminell genom att skattefuska och utnyttja praktikanter bör liksom inte vara ett alternativ för andra än yrkeskriminella som skiter i samhället.

Varför, ända in i pepparn, ska samhället (eller för den delen unga tjejer) subventionera någon som inte klarar att driva företag affärsmässigt? Och därmed ytterligare slå ut chanserna till RIKTIGA jobb för andra som vill jobba i branschen, genom osund konkurrens? Det blir dubbelfel!

Det är så snett, så snett.
 
Jag har faktiskt varit inne på både Solvallas och Svensk Travsports hemsidor, men hittar inga register över tränare. Konstigt, det borde ju finnas någonstans. Googlade lite till äventyrs "travtränare stockholm" och "travstall stockholm" men det gav inga resultat.
Galoppen: https://www.svenskgalopp.se/licensinnehavare/sok?action=search
(dvs gå in på svensk galopp sök på licenshavare och selektera på proffstränare och Täby) så får du en lång lista. En del av tränare som har Täby som träningsanläggning/ort har även en annan anläggning mer "lantligt". Klicka på namnet och sedan vidare på ev hemsidor så får du mer info. Även om de flesta håller till i nordost så finns det någon söderut också om det passar dig bättre.

Ett annat sätt är att läsa resultatlistor eller gå på tävlingar och sedan ta kontakt med någon tränare som man tror kan passa.

Trav: Stig H har sin anläggning i Sollentuna. Vet inget om hur där är, men tror att du har störst chans på lite större anläggningar som hans.
 
Det var ju väldigt länge sen jag var på Solvalla. Men under sista åren var det tjafs med nyinflyttade boende bredvid träningsbanan och hagarna. De var allergiska och man fick stänga den banan och de hagarna iaf då. En massa tränare hade då inga hagar och verksamheter lades ner och flyttades och flertalet "gamla" blev arbetslösa.

Nu vet jag inte om man ordnat upp det eller ej, om man har hagar.

De få gånger jag varit till kliniken där har det ju sett himla öde ut. Och de få tränare som funnits har sällan varit "de stora".
Så jag tror det är hyfsat tomt än..

Googla travtränare stockholm!

Det kan dock variera kraftigt hur atmosfär, kunskap och hästhållning ser ut. Men ibland har man en jäkla tur! Jag hade det.

I värsta fall kan du ju åka till Solvalla, Täby galopp etc och höra dig för. :)

Menhammar finns ju på Ekerö. De tar emot praktikanter.
En av de som styr där var den som gav mig en chans som ung och oerfaren. Han är jäkligt kunnig ang häst i det stora hela och en just människa.

När man väljer var man vill vara så kan man fundera kring vad man verkar lägga krutet på sas på anläggningen.
Jag tycker om när man har snyggt och prydligt. Men att ha 30-40 vagnar som ska putsas varje dag uppställda utanför stallet bara "for show" kanske inte är vad alla vill syssla med som enda heltidsgöra.
Det är nog få ställen det är så. Det var bara en på Solvalla som hade så.
Den som var anställd för vagnputs blev väldigt glad åt att få jobb i annat stall, som vanlig hästskötare.
Men fråga innan vad du ska få göra. Så du får ut något av det hela.
Har du kontakter som vet ngt om trav kan du gärna kolla med dem vilka tränare som anses trevliga mot både folk och fä.
 
Hejsan Tjejen!

Jag läste ditt inlägg, och min första tanke var, fy så taskigt gjort av din handläggare! Du skrev att ni hade haft ett gemensamt möte, Du, Stall chefen och din Handläggare på AMS om jag läste rätt? Där hade ni ju kommit fram till ett "gemensamt beslut" och som "passade" både dig och stall chefen. Vad jag inte kan förstå är sen hur din handläggare kan vara så jäkla ful & ringa upp dig i efterhand och säga att det inte fanns "befogenheter" till ditt 'avtal' för praktikplatsen i 6 månader med Aktivitesstöd?! Mesans en utvecklings anställning som hon VISSTE OM, inte var något alternativ för din Stallchef att kunna ge dig INNAN du hade gjort dina 6 Månaders praktik där, är bara för jävla elakt!! Jag lider med dig tjejen! Men ge inte upp! Om jag vore som du, hade jag krävt att få byta handläggare på AMS och jag hade även ringt upp handläggaren och sagt att hon skulle skickat hem ett skriftligt "avslag" och varför hon fattade detta beslutet efter ni hade detta gemensamma mötet. Sen hade jag överklagat detta beslutet!! För vad hon gjorde på AMS, var att ta bort din chans till ett arbete, & det är allt annat än vad hon är anställd för! Jag har ett par vänner som har haft liknande upplevelser från AMS i Skåne, och jag har sagt samma till dom, ÖVERKLAGA!! Vad jag vet så har 2 st av dom som gjort detta, fått rätt i frågan! AMS är till för att HJÄLPA människor ut i arbetslivet, OAVSETT bakgrund, situation osv! Har du sen inte mått så bra sen tidigare, så tycker ju jag att det skulle vara destu viktigare att se till så du får komma igång med det du Älskar, och få bli en del av samhället igen! Stå nu på dig och ring upp henne och få det i skrift som sagt, & överklaga beslutet! Skriv då om ert gemensamma möte, och vad som sades då, och att handläggaren VISSTE vad som gällde, och att du senare blir uppringd och erbjuden det enda som var omöjligt för dig att få (som hon redan visste) att du har varit 'sjuk' och nu blivit bättre, och så händer detta!! Så tror jag nog att det kommer att ordna sig för dig! Ge INTE upp din dröm tjejen! Du är ju uppenbarligen jätte duktig på det du gör ju, annars hade inte stall chefen velat haft tillbaka dig efter längre tids sjukdom, eller engagerat sig i att följa med på möte! Lycka till & Stay Strong! Peace ✌️
 
Det finns inga tränare som är permanent installade på solvalla. Det stallarbete som man kan få på banan är att skptta boxar efter tävlingsdagar, ska tydligen va rätt bra betalt för det :)
Stig h johansson har sitt stall i stora väsby, roger wahlmann på stallarholmen det är två välkända tränare.. jag skulle personligen föredra stig h för i hans stall är det ordning och reda, alla hjälper varandra och lär upp nya.
Wahlmanns stall har väl tyvärr inte det bästa ryktet då det tom innom travkretsar anses lite väl tufft, men man ska såklart inte tro på allt man hör ;)

Vill du jobba i sthlms området är det solvalla tränare du ska söka på, kan kolla sundbyholm också då vissa av dom tränarna har sina stall närmre sthlm. Kan du tänka dig att pendla till eskilstuna finns det några tränare som håller till på sundbyholms travbana också.
Är du intresserad så vet jag ett par amatörtränare i mariefredsområdet som kan va intresserad av dig! skicka ett pm isf så see vi vad vi kan göra.
Lycka till!!!
 
Stig h johansson har sitt stall i stora väsby, roger wahlmann på stallarholmen

Roger Wahlmann har sin unghästcamp på andra sidan vägen om StigH.

Själv hade jag valt bort stora tränare, då det oftast inte finns så mkt tid över att lära upp eller visa någon hur saker fungerar. En helt annan stressmiljö med andra ord bland "de stora". Precis som @tuaphua säger måste man ta en dialog med sig själv o undra vad det är man själv vill komma åt och utifrån det göra sina val.
 
Aha, det visste jag inte :)

Ja visst kan det va bättre med nån mindre tränare men jag tänkte att chansen att få lära sig är större om det är fler personal i stallet. Är det bara två tex kan det bli tvårt för dom att både jobba och instruera hela dagen.
Men klar fördel är ju att det blir mer personligt och så!

En av tränarna jag har i åtanke har ca 35 häst, 4 anställda och en som hjälper till med körning. Dom har haft personer i arbetsträning eller nått liknande förut
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 390
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 313
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 136
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp