Har stallägaren rätt?

Dolce

Trådstartare
Hur mycket får man som stallägare tjäna innan man måste skatta på sina inackorderingar?
Finns det en generell prisnivå på stall som anses vara skälig ex kan inte stallägaren begära ockelhyror eller är det upp till var och en stallägare att ta ut?(svart)
Flyttat till ett stall där stallägaren chockhöjt hyran samt tagit bort en hel del tjänster som från början skulle ingå. Självklart kör han detta svart då jag bett om kontrakt men icket fått.
Har han rätt att göra så?

Tack för svar!
 
Uthyrning av stallplatser är alltid momspliktig, möjligen kan han slippa momsredovisa om han har mindre än 30 000 i omsättning. Spelar ingen roll ifall rörelsen går med vinst eller inte.
 
Uthyrningen är inte alltid momspliktig. Om det är en tjänst man säljer, dvs inte bara stallplats utan något mer, tex utsläpp eller foder, då är det momspliktigt. Om det är bara själva utrymmet man hyr är det ett lokalhyresavtal och det är endast momspliktigt om stallägaren begärt frivillig skattskyldighet för uthyrning av lokal. Moms och uthyrning av fastigheter/delar av fastigheter är lite knepigt (men roligt om man är lika nördig som jag ;) )
 
Uthyrningen är inte alltid momspliktig. Om det är en tjänst man säljer, dvs inte bara stallplats utan något mer, tex utsläpp eller foder, då är det momspliktigt. Om det är bara själva utrymmet man hyr är det ett lokalhyresavtal och det är endast momspliktigt om stallägaren begärt frivillig skattskyldighet för uthyrning av lokal. Moms och uthyrning av fastigheter/delar av fastigheter är lite knepigt (men roligt om man är lika nördig som jag ;) )

Stämmer inte. Upplåtelse av lokal för djurhållning är alltid momspliktig. Se mervärdesskattlagen 3 kap paragraf 3 punkt 8. Det är i alla fall den paragraf SKV hänvisade till när de meddelade oss att uthyrning av stallplatser alltid är momspliktig.
 
Stämmer inte. Upplåtelse av lokal för djurhållning är alltid momspliktig. Se mervärdesskattlagen 3 kap paragraf 3 punkt 8. Det är i alla fall den paragraf SKV hänvisade till när de meddelade oss att uthyrning av stallplatser alltid är momspliktig.

Förutom föreningar väl? Eller har varit iallafall.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
De flesta föreningar är inte momsredovisningsskyldiga.

Men om de hyr ut stallplatser blir de det, eftersom all uthyrning av stallplatser är momspliktig. Det är i alla fall det besked vi fick av två sinsemellan oberoende tjänstemän på SKV när vi som förening tog över ett stall. Det spelade ingen roll att vi inte hade vinstintresse och att medlemmarna sköter hästarna själva.
 
Senast ändrad:
De flesta föreningar är inte momsredovisningsskyldiga.

För några år sedan ändrades reglerna så att tex kiosk och lotteri inom en ridklubb blev momsskyldigt. Blev massiva protester så vet inte om det blev ändrat sedan.

Viss uthyrning av stallplats kan möjligen gå under intäkt från hobby, men blir momsskyldigt så fort det överskrider ett visst belopp (samma som när biodlare säljer honung eller hobbyfiskaren säljer delar av sin fångst). Om du har hyreskontrakt eller inte spelar ingen roll för hans skyldigheter för redovisning till skatteverket.
 
Men om de hyr ut stallplatser blir de det, eftersom all uthyrning av stallplatser är momspliktig. Det är i alla fall det besked vi fick av två sinsemellan oberoende tjänstemän på SKV när vi som förening tog över ett stall. Det spelade ingen roll att vi inte hade vinstintresse och att medlemmarna sköter hästarna själva.
Du har fel, det finns ett rättsfall som gäller bla uthyrning av stallplats på en ridskola som drivs av en ideell förening. Källa: RÅ 2010 ref 54.
 
Du har fel, det finns ett rättsfall som gäller bla uthyrning av stallplats på en ridskola som drivs av en ideell förening. Källa: RÅ 2010 ref 54.

Intressant att de inte tar upp 3 kap §3.8 i det rättsfallet.

I rättsfallet står det dessutom "Enligt Skatteverket är omsättningen av tjänster avseende stallplatser och serveringstjänster skattepliktig." "Skatteverket och föreningen är ense om att föreningen är skattskyldig för den del av verksamheten som avser stalluthyrning och caféverksamhet" "Det anförda leder sammanfattningsvis nämnden till slutsatsen att föreningen är skattskyldig till mervärdesskatt för tillhandahållande av tjänster avseende ridlektioner, tävlingsverksamhet, stalluthyrning och caféverksamhet." "När det gäller föreningens uthyrnings- och caféverksamhet framgår inte klart av underlaget om dessa verksamhetsgrenar endast kommer medlemmarna tillgodo eller även hänför sig till driften av föreningen och därför inte är absolut nödvändiga för ridverksamheten. Det är därmed inte möjligt att avgöra om föreningens verksamhet i dessa avseenden kan omfattas av undantaget eller inte." "Frågan i målet är om föreningen är skattskyldig till mervärdesskatt för tillhandahållande av ridundervisning och tjänster avseende deltagande i tävlingsverksamhet." (min fetning)

Det här tolkar jag som att föreningen är skattskyldig för uthyrning av boxar, men inte för sin lektionsverksamhet.

Hur som helst, eftersom jag sett svart på vitt från två tjänstemän på SKV att uthyrningen är skattepliktig även för förening så skulle i alla fall jag inte chansa!
 
TS :
Ring Skatteverket och fråga ang moms ?

Nej det finns inget som reglerar prissätt ing i sak .

Om du står uppstallad svart utan kontrakt så självklart kan du inte utifrån det ifrågasätta priser och prishöjningar som sker svart//utan kontrakt osv .
 
Men om de hyr ut stallplatser blir de det, eftersom all uthyrning av stallplatser är momspliktig. Det är i alla fall det besked vi fick av två sinsemellan oberoende tjänstemän på SKV när vi som förening tog över ett stall. Det spelade ingen roll att vi inte hade vinstintresse och att medlemmarna sköter hästarna själva.
Om en ekonomisk förening tillhandahåller boxplats, där medlemmarna är föreningen. Så är föreningen inte momsredovisninsskyldig, börjar du däremot att blanda in, café, lektionsverksamhet, tävling osv. Då kommer saken i en helt annan dager.
 
@svea : varför betonar du att "det var iaf svaret "vi" fick av två oberoende tjänstemän " :confused:

Därför att jag har suttit som ordförande i styrelsen för en ideell icke vinstdrivande förening som tog över driften av ett inackorderingsstall där medlemmarna hyr stallplats. Efter att vår viceordförande varit på skattekurs med sitt jobb för en av landets främsta experter på beskattning för föreningar och där fått reda på att uthyrning av boxplatser är momspliktigt, skrev hon till Skatteverkets "frågelåda" för att dubbelkolla och fick samma besked av en tjänsteman. Jag skrev också till Skatteverket för att göra en extra koll just eftersom vi bara skulle hyra ut boxar till medlemmar, inte vara vinstdrivande et c. Jag fick då samma besked, men av en annan tjänsteman.

Det är ju inte direkt så att vi momsredovisar bara för att det är kul.
 
Därför att jag har suttit som ordförande i styrelsen för en ideell icke vinstdrivande förening som tog över driften av ett inackorderingsstall där medlemmarna hyr stallplats. Efter att vår viceordförande varit på skattekurs med sitt jobb för en av landets främsta experter på beskattning för föreningar och där fått reda på att uthyrning av boxplatser är momspliktigt, skrev hon till Skatteverkets "frågelåda" för att dubbelkolla och fick samma besked av en tjänsteman. Jag skrev också till Skatteverket för att göra en extra koll just eftersom vi bara skulle hyra ut boxar till medlemmar, inte vara vinstdrivande et c. Jag fick då samma besked, men av en annan tjänsteman.

Det är ju inte direkt så att vi momsredovisar bara för att det är kul.

Men jösses :confused:
Vad svarar du mig ang.specifikt ? Förtydliga gärna ?

Hela din långa personliga historik har väl inget med detta att göra ?
 
Senast ändrad:
Intressant att de inte tar upp 3 kap §3.8 i det rättsfallet.

I rättsfallet står det dessutom "Enligt Skatteverket är omsättningen av tjänster avseende stallplatser och serveringstjänster skattepliktig." "Skatteverket och föreningen är ense om att föreningen är skattskyldig för den del av verksamheten som avser stalluthyrning och caféverksamhet" "Det anförda leder sammanfattningsvis nämnden till slutsatsen att föreningen är skattskyldig till mervärdesskatt för tillhandahållande av tjänster avseende ridlektioner, tävlingsverksamhet, stalluthyrning och caféverksamhet." "När det gäller föreningens uthyrnings- och caféverksamhet framgår inte klart av underlaget om dessa verksamhetsgrenar endast kommer medlemmarna tillgodo eller även hänför sig till driften av föreningen och därför inte är absolut nödvändiga för ridverksamheten. Det är därmed inte möjligt att avgöra om föreningens verksamhet i dessa avseenden kan omfattas av undantaget eller inte." "Frågan i målet är om föreningen är skattskyldig till mervärdesskatt för tillhandahållande av ridundervisning och tjänster avseende deltagande i tävlingsverksamhet." (min fetning)

Det här tolkar jag som att föreningen är skattskyldig för uthyrning av boxar, men inte för sin lektionsverksamhet.

Hur som helst, eftersom jag sett svart på vitt från två tjänstemän på SKV att uthyrningen är skattepliktig även för förening så skulle i alla fall jag inte chansa!
Jag vet med 100% säkerhet att den föreningen inte redovisar någon moms. Det enda jag egentligen ville med mitt inlägg vara att påvisa - ingen regel utan undantag. Jag jobbar med redovisning och skulle aldrig få för mig att svara på TS inlägg, för det finns alltid "det beror på". Vet inte hur många kurser jag varit på där någon ställt en fråga till kursledaren och denne svarat -det beror på. Redovisning är lurigt men moms är skitsvårt!
 

Liknande trådar

Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 364
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 512
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 519
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Varför så många hundar på rymmen?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp