Har vi redan glömt skandalen?

Hela den har traden andas av en 'sanctimonious' vibe ... "Vi ar sa mycket battre an alla ni andra" ... det ar ganska sorgligt tycker jag. Det finns manga fordelar med att ha djur for mat, klader, och annat ... och det finns ocksa fordelar med vissa konst material. Varfor inte forsoka forbattra djurens liv i stallet for att forsoka skuldbelagga alla som har material fran djur eller ater 'carnivorously'.
 
Fruktansvärt djurplågeri avslöjat i samband med klippning av fåren. Det handlar om ekonomi; det ska gå fort. Ungefär som med gässen. På samma sätt brist på kontroll i produktionskedjan. Orkar inte googla fram hemska videos, men de finns.

Har du inte missuppfattat något där?

s.k. mulesing, är inte "fårklippning", utan ett slags amputation av svansen (och ofta lite till). Och ja, det är djurplågeri, men det är inte samma sak som årlig klippning av ullen. Syftet med att ta bort svansen är att undvika infektioner av löst träck, som fastnar i ullen, och som det i stort sett uppstår kallbrand i och massiv äggläggning av flugor. Och det är i sin tur usel djurskötsel att fåren får lös avföring i stora mängder/under lång tid. Friska får har normalt "pluttar", men kan tillfälligt bli lösa i magen under regnigt väder eller vid foderbyte (byte av bete).

Mulesing utförs inte i Europa, och absolut inte i Sverige, utan huvudsakligen i Australien, på Merionofår.
 
Nej. Säger jag klippning, så menar jag klippning.
Du har så fel!

Att inte klippa får är djurplågeri, och straffbart. Att klippa får är ett behov hos fåren, eftersom de p.g.a. tusentals år av avel, förlorat förmågan att själva säsongsvis fälla sin päls.
Se t.ex. den här artikeln: http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklippta-far-plagas-i-varmen/

Att i internationell press hitta ett exempel på djurmisshandel av något slag är inte svårt. Inte heller i svensk press. De flesta fallen av djurplågeri avseende lantbruksdjur, har en tragisk bakgrund, djurägaren blir sjuk, fysiskt eller psykiskt, får stora ekonomiska problem, blir dement, och hamnar på ett sluttande plan, som till slut leder till allvarlig vanvård. I några få fall ligger dåliga kunskaper om djur bakom vanvård.

Men avseende får, så förekommer tyvärr en hel del fall av vanvård i små besättningar (ingen klippning, dåligt foder), eftersom får verkar så lätta att ha jämfört med t.ex. kor, och skaffas för beta ett stycke mark, men man skaffar djuren utan att först ha skaffat sig ordentliga kunskaper.

De fårägare, som har lite större besättningar, är normalt väldigt kunniga, och skulle aldrig tolerera en alltför hårdhänt fårklippare. Det är helt enkelt dålig ekonomi att "ta i för hårt". Tackorna kan t.ex. kasta sina lamm, eller få dödfödda lamm, och då mister man ju sin inkomst. Drar man hårt i ullen, så blir skinnen förstörda, så det är bara dumt att rycka, slita och slå på djuren. Får är så lätta att styra dit man vill ändå, och har man få får, så lär man dem lätt att gå i grimma.

Jag har sett väldigt många fårklippare jobba genom åren, och de allra flesta jobbar lugnt och metodiskt med djuren, och man ser sällan någon stress hos fåren när de blir klippta.

Att använda en enstaka nyhetsartikel, där någon är på väg att bli åtalad för djurplågeri, för att extrapolera detta till att det gäller ALL djurhantering, är fullständigt ologiskt.

Alla män är inte vanemässiga kvinnomisshandlare, bara för att det finns en del män, som är kvinnomisshandlare.
Alla muslimer är inte terrorister och IS-anhängare, bara för att några muslimer är terrorister.

Har du någon som helst insyn i vare svensk eller internationell fåruppfödning? Har du besökt både större och mindre fårgårdar för att skaffa belägg för dina påståenden?
Vilka skriftliga källor har du?
 
Att använda en enstaka nyhetsartikel, där någon är på väg att bli åtalad för djurplågeri, för att extrapolera detta till att det gäller ALL djurhantering, är fullständigt ologiskt.
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.

Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.

För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.
 
Bättre alternativ från vilken synvinkel? Vilka alternativ är bättre?
Ur djurskyddssynpunkt.

Det har ju kommit alltmer ekologisk och miljövänlig textilproduktion med växtbaserade material som bomull, lin, hampa, bambu, soja, cellulosa. Det finns en del problem att hantera, men också många som arbetar för att göra tillverkningen så miljövänlig som möjligt. Det blir ju lätt en djungel för oss konsumenter, men de miljömärkningar som finns är ju ett hjälpmedel.
 
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.

Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.

För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.
Filmen pratar inte för sig själv, den pratar för PETA.
Innan det är avgjort huruvida den är äkta eller fejk så säger deb ibgebtubg.
 
Ur djurskyddssynpunkt.

Det har ju kommit alltmer ekologisk och miljövänlig textilproduktion med växtbaserade material som bomull, lin, hampa, bambu, soja, cellulosa. Det finns en del problem att hantera, men också många som arbetar för att göra tillverkningen så miljövänlig som möjligt. Det blir ju lätt en djungel för oss konsumenter, men de miljömärkningar som finns är ju ett hjälpmedel.

I stort sett alla produkter är bättre ur djurskyddssynpunkt då man aldrig kan garantera att ett djur inte far illa. Däremot kanske människor far illa - du anser det väl inte bättre med barnarbetare som jobbar med farliga kemikalier till exempel?

Det är fina floskler att det finns bättre alternativ, men du duckar frågan med ett ickesvar. Vilka produkter använder du istället för läder, ull och dun/fjäder? Om du inte svara på frågan utgår jag från att du inte har något godtagbart svar utan kommit med ett ogenomtänkt svar. Läder är svårt att ersätta, dun går om det inte är extrema förhållande, det är svårslaget när det gäller värme och isolering. Ull går hyfsat att ersätta i många fall, men även ull har mycket bra egenskaper och är normalt sett mycket djurvänligt även om man alltid kan hitta idioter.
 
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.

Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.

För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.
Jag tror inte ett ögonblick på att man låtit dessa personer ta jobb hos slumpmässiga företag utan alla lär vara utvalda för att få önskat resultat. Vi kommer aldrig att komma till en situation där allt är perfekt. Olyckor och fel sker både bland djur och anställda, det finns folk som beter ser illa.

Det är mer intressant att undersöka hur pass stort problemet är än att konstatera att ett litet antal särskilt utvalda platser har problem.
 
Citera gärna var jag påstår att det gäller all djurhantering.

Det artikeln beskriver är en undercoverundersökning, där man låtit ett antal personer ta jobb som fårklippare med dolda kameror, under en längre tid och på ett antal olika platser. Det har gjorts i Australien, USA, Argentina. Filmen talar för sig själv. Branschen i Australien vill nu ha lagar som gör det straffbart att använda dolda kameror i produktionen - istället för att självmant införa kameraövervakning och säkerställa ett gott djurskydd. Det säger en hel del.

För mig är valet enkelt. Jag låter bli att köpa ull och bidrar därmed inte till risken att utsätta får för misshandel.

Med den installningen borde vi undvika att ha hast, eller hund, eller katt, eller ... for det finns de som missbrukar husdjur bade medvetet och i oforstand. Med din installning borde du da avsta fran att ha djur for att inte beframja aveln av husdjur.
 
Med den installningen borde vi undvika att ha hast, eller hund, eller katt, eller ... for det finns de som missbrukar husdjur bade medvetet och i oforstand. Med din installning borde du da avsta fran att ha djur for att inte beframja aveln av husdjur.
Det är sant
Det är väldigt lätt att peka finger
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 554
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 080
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 318
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp