Har vi redan glömt skandalen?

Absolut, men andelen djur som plågas i dunindustri är sjukt hög även om dunet ska vara från döda djur (nåja, eller så sägs det vara snällt för att det plockats ute och hålls tyst om att samma dunplockning förstört en massa fågelbon och ägg vid häckning). Därtill anser jag dun vara helt onödigt i vårt samhälle vilket också påverkar min syn på det.

Jag ser det lite som med päls. Pälsindustrin är i stort sett det absolut värsta jag vet och ser jag någon med päls så dömer jag. Däremot har jag ingenting emot användning av päls (nåja förutom de sociala effekterna av det men det är en annan diskussion...) som tex tagits tillvara efter jakt och det syns ju inte på den där pälskragen eller pälsmössan. Så jag dömer i tystnad, men jag är inte den som inte är medveten om att jag kan ha helt sjukt fel, det är en vetskap jag har hela tiden. Jag utgår bara inte från att varenda pälskrage jag ser är vettigt framställda pälskragar för jag vet att fallet är tvärtom. Samma sak gäller dunjackor.


Jag är mot dunindustrin och stöttningen av densamma. Vill man sen ta vara på dun från exempelvis slaktindustrin så inte mig emot.
Fast köttindustrin är en enorm miljöbov den också. Och skall man hårdra det hela så måste man inte äta kött annat än för att det är gott.

Att ha dunjacka är inte bra men äta kött är okej för det är bara liiiite djurplågeri.
 
Absolut finns det hemska videos, men de speglar inte normen för hur får klipps. At sparka och slå och hålla på gör att det tar längre tid att klippa och resultatet blir sämre. För vissa ser det hemskt ut att fåren vänds runt när de klipps. Man ska ju även komma ihåg att organisationer som Djuren Rätt anser att det inte spelar någon roll hur ullen produceras eller hur bra fåren har det, är ändå ett utnyttjande av dem för våra syften och ska avstås ifrån.
Jag som jobbar som fårklippare tycker det är fruktansvärt att vi i Sverige idag får betala för att bli av med denna fantastiska råvara. Självklart finns det vidrig djurhantering inom ullindustrin. Idioter finns överallt. Det betyder varken att det är norm eller att alla djur plågas vid hanteringen.

Ull är fantastiskt, och svensk/norsknorskproducerad ull är inga problem att använda med gott samvete.
 
Fast köttindustrin är en enorm miljöbov den också. Och skall man hårdra det hela så måste man inte äta kött annat än för att det är gott.

Att ha dunjacka är inte bra men äta kött är okej för det är bara liiiite djurplågeri.
För mig som markägare med behov av naturbetesdjur så är kött faktiskt en ypperlig -miljövänlig- proteinkälla. Mina får lever av bete och lokalt skördat ekologiskt ensilage och dör hemma. Visst kostar de nån liter diesel och en krutpatron till bulten, men det glr vegetabiliska alternativ också, och de gynnar inte den genetiska mångfalden i kulturlandskapet på samma sätt. Det finns många sätt att vara köttkonsunent på.
 
För mig som markägare med behov av naturbetesdjur så är kött faktiskt en ypperlig -miljövänlig- proteinkälla. Mina får lever av bete och lokalt skördat ekologiskt ensilage och dör hemma. Visst kostar de nån liter diesel och en krutpatron till bulten, men det glr vegetabiliska alternativ också, och de gynnar inte den genetiska mångfalden i kulturlandskapet på samma sätt. Det finns många sätt att vara köttkonsunent på.
Men majoriteten av köttätarna äter knappast så "bra" kött. Och det är väldigt motsägelsefullt att vara emot allt dun och tycka att de som bär dunjackor är djurplågare och dumma i huvudet men tycka att kött är ok om det är svenskt. Finns väl bra och dåligt dun precis som kött.
 
För mig som markägare med behov av naturbetesdjur så är kött faktiskt en ypperlig -miljövänlig- proteinkälla. Mina får lever av bete och lokalt skördat ekologiskt ensilage och dör hemma. Visst kostar de nån liter diesel och en krutpatron till bulten, men det glr vegetabiliska alternativ också, och de gynnar inte den genetiska mångfalden i kulturlandskapet på samma sätt. Det finns många sätt att vara köttkonsunent på.
Precis men så är det med dun också.

Inte att det är en proteinkälla alltså men att det finns många sätt att vara dunkonsument på.
 
Jag som jobbar som fårklippare tycker det är fruktansvärt att vi i Sverige idag får betala för att bli av med denna fantastiska råvara. Självklart finns det vidrig djurhantering inom ullindustrin. Idioter finns överallt. Det betyder varken att det är norm eller att alla djur plågas vid hanteringen.

Ull är fantastiskt, och svensk/norsknorskproducerad ull är inga problem att använda med gott samvete.
Och från det du har skrivit och de bilder du har visat tycker jag att du verkar ha en stor ödmjukhet inför fåren och visar dom respekt genom att hantera dom som levande varelser och inte som döda ting som inte kan känna något.
 
Och från det du har skrivit och de bilder du har visat tycker jag att du verkar ha en stor ödmjukhet inför fåren och visar dom respekt genom att hantera dom som levande varelser och inte som döda ting som inte kan känna något.
Nä, jag är anlitad av små hobbybesättningar med namngivna fårdamer av en anledning ;) Visst finns det klippare som inte är så djurvänliga, men de är i klar minoritet.
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?


Nu visade väl strängt taget Kalla Fakta endast den Canadensiska dun produktionen för Canadian Goose om jag inte minns fel.

Tror nog ändå att mer än 90% av den dun som används till täcken och jackor idag kommer från redan döda fåglar som plockats för att bli till mat ...
 
Fast köttindustrin är en enorm miljöbov den också. Och skall man hårdra det hela så måste man inte äta kött annat än för att det är gott.

Att ha dunjacka är inte bra men äta kött är okej för det är bara liiiite djurplågeri.
Ja köttindustrin är en enorm miljöbov, den andra största vill jag minnas, när har jag sagt något annat? När har miljön ens varit på tapeten? Läser du mina inlägg som jag skriver de eller läser du så som du vill att jag ska ha skrivit? :confused:

Jag blev som sagt sjuk som vegetarian. Då menar jag inte sjuk som i att kroppen behövde vänja sig vid en vegetarisk kost utan jag var vegetarian i 13 år. Jag vet inte hur du tänker men jag ser inte en frisk och fungerande kropp som något onödigt.

Men majoriteten av köttätarna äter knappast så "bra" kött. Och det är väldigt motsägelsefullt att vara emot allt dun och tycka att de som bär dunjackor är djurplågare och dumma i huvudet men tycka att kött är ok om det är svenskt. Finns väl bra och dåligt dun precis som kött.
Jag har fortfarande inte sagt att folk är djurplågare eller dumma i huvudet :meh:

Jag lägger ner här, ser ingen vits i att fortsätta traggla i en diskussion där jag bara blir missuppfattad.
 
Okej, "plågeri" kanske inte är rätt ord i 100% av fallen, men de flesta.
Men det är aldrig okej i köttindustrin, då det inte existerar någon vettig djurhållning där enligt mina principer. Att döda djuren när de uppnått knappt en tiondel av sin förtjänade livstid, till exempel, anser jag vara grymt.
 
Ja köttindustrin är en enorm miljöbov, den andra största vill jag minnas, när har jag sagt något annat? När har miljön ens varit på tapeten? Läser du mina inlägg som jag skriver de eller läser du så som du vill att jag ska ha skrivit? :confused:

Jag blev som sagt sjuk som vegetarian. Då menar jag inte sjuk som i att kroppen behövde vänja sig vid en vegetarisk kost utan jag var vegetarian i 13 år. Jag vet inte hur du tänker men jag ser inte en frisk och fungerande kropp som något onödigt.


Jag har fortfarande inte sagt att folk är djurplågare eller dumma i huvudet :meh:

Jag lägger ner här, ser ingen vits i att fortsätta traggla i en diskussion där jag bara blir missuppfattad.
Det var ju du som drog in naturen när du skrev om plundrade fågelbon. Att förstöra naturen på kan man göra på många olika sätt.

Hur gjorde den vegetariska kosten dig sjuk?

Jag tror inte att alla missförstår dig. Jag finner det däremot en aning irriterande att fördöma de som använder dun (oavsett hur det plockats) men tycker det är helt okej att äta kött.

Detta av den enkla anledningen att köttindustrin i många fall inte är så mycket bättre än dunindustrin.
 
Jag som jobbar som fårklippare tycker det är fruktansvärt att vi i Sverige idag får betala för att bli av med denna fantastiska råvara. Självklart finns det vidrig djurhantering inom ullindustrin. Idioter finns överallt. Det betyder varken att det är norm eller att alla djur plågas vid hanteringen.

Ull är fantastiskt, och svensk/norsknorskproducerad ull är inga problem att använda med gott samvete.

Varför är det så? Att svensk ull inte har något värde. Har det med kvalitén att göra?

Det känns som att jag omöjligt är ensam om att vilja stötta svensk industri, speciellt sådan som innefattar djur!
 
Varför är det så? Att svensk ull inte har något värde. Har det med kvalitén att göra?

Det känns som att jag omöjligt är ensam om att vilja stötta svensk industri, speciellt sådan som innefattar djur!
Det går knappast att få någon vinst i ullproduktion i Sverige eftersom det är manuellt tidskrävande arbete, ullen skall sorteras o rensas, sen skall den tvättas. Kardning o spinning kan visserligen utföras mekaniskt.
 
Skulle du köpa en dunjacka idag?
Ja! Jag har bara dunjackor/duntäcke på vintern annars dör jag. Fryser om det är under 20 grader och det finns inget i syntetmaterial som är varmt nog. Jag försöker absolut se till att jag köper saker från djur som inte plågats men ska man vara säker så får man nog odla/tillverka allting själv. Syntetmaterial tillverkas ofta från olja, har diverse hormonstörande innehåll och skadar nog på det stora hela fler djur än dunindustrin. Generellt försöker jag att undvika saker tillverkade av petroleum så långt det går pga miljön.
 
Senast ändrad:
Det går knappast att få någon vinst i ullproduktion i Sverige eftersom det är manuellt tidskrävande arbete, ullen skall sorteras o rensas, sen skall den tvättas. Kardning o spinning kan visserligen utföras mekaniskt.
Det är samma sak över hela världen. Ull med fina fibrer, som merino, kan alltid säljas och används i kläder. Det stora problemet är att den industriella användingen av ull, tex i mattor, har ersatts av syntetiska material. Idag är det en förlust att klippa fåren, tex i NZ så man klipper ofta bara de man måste, bara 10 år sedan var många får nyklippta när de blev slaktade men idag är det tvärtom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 554
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 080
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 339
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp