Har vi redan glömt skandalen?

Blandrastik

Trådstartare
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?
 
jag har nog aldrig köpt nåt med dun, för att jag inte varit intresserad liksom. Så det är ju svårt att säga att jag numer avstår. Det gör jag inte. Jag bara fortsätter som vanligt, däremot kommenterade jag för ett tag sedan då en person som säljer bland annat duntäcken som frågade vilken variant av reklambild han skulle välja varav den ena innehåll en "bra dun" symbol och den andra inte. Jag menade på att OM jag skulle köpa ett duntäcke skulle det vara det viktigaste för mig, att det va gjort på vettigt sett. Om just den symbolen är något att gå efter kan jag dock inte svara på
 
Nej, aldrig. Jag har en gammal dunjacka och ett gammalt duntäcke som jag köpte för många år sedan (korkad tonåring), och som var riktigt dyra. Dessa använder jag fortfarande och de är nästan i nyskick fortfarande så de får hänga med tills de går sönder men skulle aldrig köpa nytt.
 
Nej, skulle aldrig falla mig in. Främsta anledningen är att allt som har med dun att göra är för varmt för mig, jag är "extremt" varmblodig. Så även om jag råkar bo i "kallast i Sthlms län", så brukar jag sällan använda jackor om det inte är -5.C eller kallare, och då i sådana fall en jacka av vår/höst-typ.
 
Jag skulle köpa en dunjacka om jag verkligen ville ha den. Jag har valt bort att äta kött och är starkt i mot pälsindustrin, köper inte heller djurtestade produkter i den mån jag kan.

Jag gör så gott jag kan på vissa plan, men just en riktigt varm dunjacka en kall vinterdag är något jag skulle ha svårt att säga nej till

/ Drottning av dubbelmoral
 
Jag är ju både allergisk och vegetarian (åt veganhållet, eller hur man nu ska säga), men om man bortser från dessa anledningar till att jag ändå inte skulle köpa någon dunprodukt så nej, jag har inte glömt. Men jag tror att många nog gjort det - eller tagit för givet att det nu är "fixat" på något sätt?

(Jag har dock några jackor med dun som hunden ärvt, dem gör jag mig såklart inte av med.)
 
Är det någon som har en länk till klippet eller var det så pass länge sedan att det inte finns kvar?

Själv har jag tyvärr missat det, hade inte en tanke på sånt. Dock köper jag inte heller dunjackor eftersom de genast blir slaktade när man hanterar jättekaniner som sprattlar, och har vassa klor, dagligen. Men det kan vara bra att veta!
Är väldigt insatt när det kommer till vad man ska köpa och inte, speciellt när det påverkar djur (t.ex. palmolja, den där "metallen" till telefoner från ett ställe i afrikas regnskog, päls, närodlat, krav osv). Men dunjackor har jag väl bara haft en aning om lite omedvetet, men vill gärna bli upplyst! (sen kan jag väl googla själv, men risken är att jag inte hittar det ni snackar om)
 
Är det någon som har en länk till klippet eller var det så pass länge sedan att det inte finns kvar?

Själv har jag tyvärr missat det, hade inte en tanke på sånt. Dock köper jag inte heller dunjackor eftersom de genast blir slaktade när man hanterar jättekaniner som sprattlar, och har vassa klor, dagligen. Men det kan vara bra att veta!
Är väldigt insatt när det kommer till vad man ska köpa och inte, speciellt när det påverkar djur (t.ex. palmolja, den där "metallen" till telefoner från ett ställe i afrikas regnskog, päls, närodlat, krav osv). Men dunjackor har jag väl bara haft en aning om lite omedvetet, men vill gärna bli upplyst! (sen kan jag väl googla själv, men risken är att jag inte hittar det ni snackar om)

Jag kan inte se flash i den här datorn, men det borde vara det här. Det handlar alltså om ett fruktansvärt djurplågeri där levande fåglar plockas på dun och fjädrar.
 
Typiskt folk. Samma sak med danskt fläsk som det kryllar av i reklambladen och kundkorgarna nu igen :(

Men nej, inget dun här. Jag bojkottade dun i tidiga tonåren (är idag 29) i samband med att jag blev vegetarian. Nu hundra år senare har jag börjat äta kött, men jag ser verkligen ingen anledning att börja använda dun också utan fortsätter bojkotta eländet. Dun för mig är likställt med djurplågeri och dunjacka för mig är som att skriva att man är djurplågare eller dum i huvudet stort och tydligt i pannan.

Jag fick förresten en dunkudde av min välmenande men okunnige far en gång för många år sen. Den kudden slutade sina dagar i en råttbur, en mer obekväm kudde får man ju leta efter O_o
 
Trevligt :crazy: :down: Du skriver dessutom att du äter kött, snacka om sten i glashus...
Jag ser inte riktigt problemet här, på vilket sätt drabbar min syn någon annan? Den innebär mest att jag inte vill dra på mig sånt själv, för jag vill inte stämpla mig själv med något som går så totalt emot mina värderingar.

Kött och dun är i mina ögon två vitt skilda saker med som mest vissa gemensamma nämnare (givetvis beroende på diverse olika faktorer men nu utgår jag från mig själv) så nej, det håller jag inte med om att jag gör. Jag hade möjligtvis kunnat instämma i att jag kastar sten i glashus om jag blev sjuk eller handikappad av att inte använda dun eller åt kött för att jag tyckt att det är snyggt eller modernt men nu är det inte riktigt så det ligger till.
 
Fast bara för att man äter kött betyder det inte att man stödjer djurplågeri? Hur tänkte du där?

Nja, det beror på vilket kött man äter (det är få personer som enbart äter kött från ej plågade djur) och djuret har hur som helst dödats.

Det jag reagerade på var ju dock att gul zebra skrev: "dunjacka för mig är som att skriva att man är djurplågare eller dum i huvudet stort och tydligt i pannan". Att en indirekt stödjer djurplågeri genom att använda dun eller äta kött gör en inte till djurplågare själv.
 
Jag ser inte riktigt problemet här, på vilket sätt drabbar min syn någon annan? Den innebär mest att jag inte vill dra på mig sånt själv, för jag vill inte stämpla mig själv med något som går så totalt emot mina värderingar.

Kött och dun är i mina ögon två vitt skilda saker med som mest vissa gemensamma nämnare (givetvis beroende på diverse olika faktorer men nu utgår jag från mig själv) så nej, det håller jag inte med om att jag gör. Jag hade möjligtvis kunnat instämma i att jag kastar sten i glashus om jag blev sjuk eller handikappad av att inte använda dun eller åt kött för att jag tyckt att det är snyggt eller modernt men nu är det inte riktigt så det ligger till.

Drabbar och drabbar, det är en jäkligt trist och dömande syn.

Andra stycket fattar jag inte alls. Menar du att du blir sjuk eller handikappad av att inte äta kött?!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 554
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 080
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 341
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp