Har vi redan glömt skandalen?

Det finns ju en del märken som skyltar tydligt med att dunet ej är plockat från levande fåglar, det skulle vara ett alternativ för mig isf. Men nej, jag är inte så förtjust i dunjackor.

Ja precis, jag köpte i veckan en asdyr dunsovsäck, vilket var precis vad jag behövde. Men det är dun som kommer från slutproduktion av djur, dvs värddjuret har slaktats och blivit mat.
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken. Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."
Skulle du köpa en dunjacka idag?

Tack TS för att du tar upp detta, har tänkt på liknande helt nyligen. Nej - men jag önskar att jag skulle kunna köpa en dunjacka med något godare samvete, för naturmaterial är oftast fantastiska, men får jag inte bättre garantier för att djur plågas i onödan så vill jag avstå. Sedan är det upp till var och en hur man vill dra gränsen med tex vegetarianism, men jag tror många vill i alla fall veta så man kan välja bort sådant som är helt avskyvärt.

Halvt trådkap men det ju finns många hemska saker som först får focus i media, vilket är bra, men sedan glöms det bort till förmån för andra sensationella nyheter, medan både folk och fä fortsätter att fara illa av det. Vet inte om / vad det finns för märkning just vad gäller "bra" dunprodukter, dock viktigt att olika märkningar faktiskt innebär en viss kvalitet också, annars blir det verkligen tandlöst och nästan ännu sämre ?!

Annat som man borde återkomma till och hålla debatten uppe om är tex på FSC med hållbart skogsbruk samt inte minst detta med palmolja som används till allt möjligt numera men tyvärr tillverkas i plantager som förstör mycket livsmiljöer. Det tycker jag det har varit alldeles för tyst om på sistone. Fanns även en buketråd om detta, dags skaka liv i den med ?
 
Jag fick förresten en dunkudde av min välmenande men okunnige far en gång för många år sen. Den kudden slutade sina dagar i en råttbur, en mer obekväm kudde får man ju leta efter O_o

Haha kom att tänka på ett ex, han va ganska extrem vegan och så fick han en dunkudde av sin mor i julklapp! Han blev inte jättenöjd men det va lite småroligt!
 
Ja tack, framförallt inom den svenska produktionen.
Yes, nu har jag gjort det. Källan är svensk grisbonde som givetvis inte vill bli nämnd vid namn, men hen intygar att smärtstillning inte används hela tiden. Om man tänker efter är det ganska logiskt. Om man har en gris som ska bli skinka och man får betalt xx kr per kilo, och så införs en regel som säger att arbetsmomenten runt nämnda gris ökar och smärtstillande tillkommer, men priset man får för skinkan ökar inte, hur stort är då incitamentet att följa regeln?
 
Vet inte om / vad det finns för märkning just vad gäller "bra" dunprodukter, dock viktigt att olika märkningar faktiskt innebär en viss kvalitet också, annars blir det verkligen tandlöst och nästan ännu sämre ?!

Det undrar jag också, ni som skrivit att ni köpt dunprodukter från döda fåglar, hur vet ni det?

Och den jäkla palmoljan, den finns ju överallt.
 
@Gabbi
Jag hade förväntat mig något mer än "jag har pratat med en bonde som säger att...". Det finns alltid de som missköter sig och utan att det på något vis kan vara representativt för hela kåren. Det är ju som att säga att "alla sjuksköterskor stjäl mediciner" för att några gör det.
Gabbi har väl inte påstått att alla struntar i det?
 
@Gabbi
Jag hade förväntat mig något mer än "jag har pratat med en bonde som säger att...". Det finns alltid de som missköter sig och utan att det på något vis kan vara representativt för hela kåren. Det är ju som att säga att "alla sjuksköterskor stjäl mediciner" för att några gör det.

Jaha. :-) Men nu har jag inte tid att göra någon omfattande undersökning eller hitta någon studie som behandlar detta. Jag tycker det är ganska talande att den första bonde jag frågar erkänner att hen själv fuskar med detta. Det säger givetvis inget om hur många som fuskar med det, men det säger att minst en stor producent gör det. Som Niyama skriver har jag heller aldrig påstått att ALLA fuskar med det, utan att jag tar för givet att det fuskas med smärtstillningen, och jag fick det snabbt bekräftat att det var på det sättet.
 
jag är veg och köper inte dun, trots att jag är fryslortarnas fryslort och säkert skulle ha det varmt och skönt under ett duntäcke på vintern. Pojkvännen köper inte heller dun om likvärdigt/dugligt alternativ finns. Inte för att han inte får, men för att vi pratat om hur vi människor utnyttjar djur och om det är etiskt ok eller inte. (tror jag. kan ju vara en "min tjej är galen i vissa frågor så jag gör vad som krävs för att hålla henne lugn" också. :D )
 
Idag har vi väldigt bra alternativ till just dun som fyllning, syntetfibern och speciellt hålfibern har blivit avsevärt mycket bättre än min ungdoms thermokläder både viktmässigt och över tid. Jag har alldeles nyss beställt en ny sovsäck, hålfiberfyllning (G-loft), inte en gnutta dun nånstans, torkar på ett kick, värmer även fuktig som den kan bli såhär på hösten när man sover ute en längre tid, samt att loftet inte sjunker ihop med tiden.

Många har sagt att jag ska ha dun men det är inget alternativ då dunet inte fyller min kravspec. där jag har ganska snäva ramar att röra mig inom (om jag inte ska behöva betala den själv alltså). :p

Visst skulle jag kunna beställa en "polack-säck" för mindre peng än denna (ja det dunet kommer från slaktad fågel) men varför chansa när jag redan vet att syntet funkar lika bra eller bättre, samt håller mycket längre?
 
Jaha. :-) Men nu har jag inte tid att göra någon omfattande undersökning eller hitta någon studie som behandlar detta. Jag tycker det är ganska talande att den första bonde jag frågar erkänner att hen själv fuskar med detta. Det säger givetvis inget om hur många som fuskar med det, men det säger att minst en stor producent gör det. Som Niyama skriver har jag heller aldrig påstått att ALLA fuskar med det, utan att jag tar för givet att det fuskas med smärtstillningen, och jag fick det snabbt bekräftat att det var på det sättet.


Men å andra sidan påstod du aldrig att du bara misstänkte 1,2 eller 10% av producenterna heller så då kan man, mycket enkelt, tolka dig som att du misstänker alla.

Som sagt, jag hade förväntat mig något mer seriöst än "en bonde som säger" oavsett om hen är en stor eller liten producent.
Var går gränsen för stor förresten?
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?
Nej det skulle jag inte. Det är så hemskt för fåglarna...
 
Jag har svart att forsta hur sa manga kan tycka att tillexempel ull fran far, eller dun fran doda faglar, ar nagot av ondo ... men gilla syntetiska material gjorda fran olja?:confused: Det ar for mig helt obegripligt.

Håller med.

Av sådana anledningar köper jag ogärna nya kläder. Jag köper helst second hand och brukar byta kläder med vänner osv. Senaste var just vinterjacka, jag hade en som blivit för stor för mig när jag gått ner i vikt och en vän hade en som blivit lite för liten för henne när hon gått upp i vikt. Hennes gamla skulle hon göra sig av med och jag visste inte vad jag skulle göra med min. Resultatet blev att vi bytte :D känns bra på alla sätt och vis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 554
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 080
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 318
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp