Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Jag tror du får överväga att ta bort henne. Det är ett stort lidande och väldigt svårt att hitta rätt stall, rätt balans med foder osv.

Du kan försöka, men ändå vara beredd.

Det är inget lätt beslut. Jag känner med dig. :heart
Vad menar du? Ta bort henne? 😫
Hon har ju inte haft fång; men skulle hon få fång skulle jag överväga ta bort henne då hon ej kan leva ett ordentligt hästliv då. Men veterinären har sagt många svarar bra på medicinering..

Jag tror du får överväga att ta bort henne. Det är ett stort lidande och väldigt svårt att hitta rätt stall, rätt balans med foder osv.

Du kan försöka, men ändå vara beredd.

Det är inget lätt beslut. Jag känner med dig. :heart
Ursäkta lite här men på vilka premisser baserar du det på?
Jag har följt tråden i tystnad men haft en häst i över 10 år med EMS och det har verkligen gått att lösa utan större problem med rätt stall. Man får så klart lära sig lite, tänka om ibland osv men jag skulle utan problem kunna ha en igen. Min fick heller aldrig fång. Det finns hästar som får fång och sen lever ett bra liv ändå under rätt förutsättningar.

Jag förstår hur @prinsessfeminist menar. Det är oerhört svårt att ha en häst med EMS. Ständiga anpassningar och oro. Jag har levt med det i tio år och iaf i Uppland är det svårt att hitta stall som är anpassade.

I nuvarande stall står tex min ponny i en väldigt trist liten hage, där det inte finns särskilt mycket att göra. Helt enkelt därför att få anläggningar har större/roligare hagar som inte innehåller gräs. Likaså är det hopplöst svårt med grovfoder med lågt socker, många stall har heller inte plats för eget foder.

Så nä, det är helt okej att tänka tanken att avliva. Sen kanske ts vill ge det ett försök med stallflytt och bantning. Det är också okej.

Vad menar du? Ta bort henne? 😫
Hon har ju inte haft fång; men skulle hon få fång skulle jag överväga ta bort henne då hon ej kan leva ett ordentligt hästliv då. Men veterinären har sagt många svarar bra på medicinering..
Då hoppas jag att de har rätt och att du hittar en bra lösning.

Jag har tyvärr erfarenhet avv ppid och pssm1. Dessa två hästar mådde verkligen inte bra.

Men om hästen får en livssituation som fungerar och du har rätt förutsättningar så är det självklart så att man inte avlivar en "frisk" häst.

Jag vet bara, då jag var aktiv i diverse grupper, att många kämpade mycket och det verkade vara svårt att hitta rätt balans för hästen. Många hästar som hölls vid liv verkade ärligt talat inte ha så bra livskvalité heller.

Då hoppas jag att de har rätt och att du hittar en bra lösning.

Jag har tyvärr erfarenhet avv ppid och pssm1. Dessa två hästar mådde verkligen inte bra.

Men om hästen får en livssituation som fungerar och du har rätt förutsättningar så är det självklart så att man inte avlivar en "frisk" häst.

Jag vet bara, då jag var aktiv i diverse grupper, att många kämpade mycket och det verkade vara svårt att hitta rätt balans för hästen. Många hästar som hölls vid liv verkade ärligt talat inte ha så bra livskvalité heller.
Det är ganska stor skillnad på EMS, ppid och pssm1. Både i behandling och hur hästarna mår.

Pratade med stallägaren idag som blev väldigt ledsen och vill försöka hjälpa mig för jag ska slippa att flytta. Hagen de går i nu är nerbetad men de har ensilage fortfarande då 3 hästar ska gå på bete efter midsommar. Vi är 3 tjockisar i flocken som vill ta bort höet nu. Då de är ganska kraftigt och de står å käkar där mycket. Så vi ska dela upp hagen så tjockisarna enbart går på de nerbetade gräset. Så kan hon slippa munkorgen. Har munkorgen nu för hon vräker i sig ensilage. Tror ni detta kan funka? Ska prata med veterinär imorgon. Vet hon har sagt medicinen brukar funka väldigt bra ..

Pratade med stallägaren idag som blev väldigt ledsen och vill försöka hjälpa mig för jag ska slippa att flytta. Hagen de går i nu är nerbetad men de har ensilage fortfarande då 3 hästar ska gå på bete efter midsommar. Vi är 3 tjockisar i flocken som vill ta bort höet nu. Då de är ganska kraftigt och de står å käkar där mycket. Så vi ska dela upp hagen så tjockisarna enbart går på de nerbetade gräset. Så kan hon slippa munkorgen. Har munkorgen nu för hon vräker i sig ensilage. Tror ni detta kan funka? Ska prata med veterinär imorgon. Vet hon har sagt medicinen brukar funka väldigt bra ..
Låter ju jättebra att stallägaren vill hitta en lösning. Har ni koll på om det finns mycket ogräs i hagen? Att gå ner i vikt måste ta tid så tänk på risken att blir de för hungriga så finns risken att de äter giftiga växter de annars undviker. Mina två går på begränsat bete men de har tillgång till halm, dels för att de inte ska äta något giftigt och dels för att få tillräckligt med fibrer.

Låter ju jättebra att stallägaren vill hitta en lösning. Har ni koll på om det finns mycket ogräs i hagen? Att gå ner i vikt måste ta tid så tänk på risken att blir de för hungriga så finns risken att de äter giftiga växter de annars undviker. Mina två går på begränsat bete men de har tillgång till halm, dels för att de inte ska äta något giftigt och dels för att få tillräckligt med fibrer.
Typ inget ogräs i hagen men de är kraftigt endå fast de är nerbetat. Men fick en stallplats idag som är på sandmark och halva är skogshage och gräset såg inte alls kraftigt ut. Stod två ponnysar i hagen och de såg jättefina ut. På vår gård är de flesta feta. De går ute dygnet runt med lösdrift till september sen box 22-07. Sen ingår 4 fordringar om dagen. Så de vore nog bättre att flytta henne dit. Kan hon ej gå och leva hästliv så tar jag hellre bort henne om hon ej funkar där. Kommer aldrig ställa upp henne på grushage med box allt för många timmar..

Typ inget ogräs i hagen men de är kraftigt endå fast de är nerbetat. Men fick en stallplats idag som är på sandmark och halva är skogshage och gräset såg inte alls kraftigt ut. Stod två ponnysar i hagen och de såg jättefina ut. På vår gård är de flesta feta. De går ute dygnet runt med lösdrift till september sen box 22-07. Sen ingår 4 fordringar om dagen. Så de vore nog bättre att flytta henne dit. Kan hon ej gå och leva hästliv så tar jag hellre bort henne om hon ej funkar där. Kommer aldrig ställa upp henne på grushage med box allt för många timmar..
Det låter ju fantastiskt bra. Att få en sjuk häst innebär massor med våndan men det kan också ibland innebära att man lär sig nya saker och får nya perspektiv.

Hon hade på provet glukos efter belastning 9.9 och S-insulin 175. Läste någonstans att de ska ha över 200 för att få medicin?

Såhär var hon i fredags med vill inte riktigt stå på vänster fram å lite svullen. Kan de va fång??

Bifogade filer

• IMG_1737.webp
    IMG_1737.webp
    328,9 KB · Visningar: 1 142
Såhär var hon i fredags med vill inte riktigt stå på vänster fram å lite svullen. Kan de va fång??
Det går inte att svara på utan att se och känna på hästen. Nu har du ju veterinären på väg. Ställ alla dina frågor och fråga också om vad veterinären har för bra tips att ha koll på. Säg att du är orolig.

Nu har hon kolik igen och veterinär påväg..
Hur är det med bukspottkörteln nu när hästen har diabetes? Jag har ju bara varit med om det på hund nu men min hund fick ju ont i magen pga bukspottkörteln var inflammerad, antagligen också därför han fick diabetesen då det hänger ihop.

Kan det vara liknande för din häst tro? Diabetesen kan ju dessutom också orsaka orenheter hos hundar tydligen vilket kanske det också gör hos din häst? Tänker att allt mer eller mindre kanske hänger ihop?

På min hund som blev oren i slutet sa veterinären att det inte alls är ovanligt vid diabetes då det tar på muskler osv och kan göra dom svaga och orena.

Veterinären tror de beror på munkorgen. Att hon står å trycker i sig hösilage är också en faktor. Att hon ska nu inte ha de alls och dela upp hagen så hon går på en liten bit nerbetat gräs utan munkorg. Ska inte ens äta halm. Han behandla henne för förstoppning. Hqn tror inte de har med EMS att göra å inga symtom på fång.

Veterinären tror de beror på munkorgen. Att hon står å trycker i sig hösilage är också en faktor. Att hon ska nu inte ha de alls och dela upp hagen så hon går på en liten bit nerbetat gräs utan munkorg. Ska inte ens äta halm. Han behandla henne för förstoppning. Hqn tror inte de har med EMS att göra å inga symtom på fång.
Vad skönt att det inte verkar vara fång. Alla hästar kan inte ha betesreducerare, en del blir för stressade. Det finns ju också en uppsjö av olika modeller. Just munkorgs modellen vet jag att många vänjer in genom att klippa upp hålet större för att hästen lättare ska lära sig tekniken. Hoppas att det löser sig för er och att ni hittar alternativ för henne att gå ner i vikt.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn