Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Jag kan inte riktigt se att det är mitt ansvar att lösa problem med korkad trafikledning. Jag kör i den hastighet som passar mig.
Verkligen!
Så gör vi på mitt jobb. Vi kan inte överprestera för att företagets ägare skulle trivas med det. Visst skulle vi kunna börja köra våra fordon som idioter, men så vitt jag vet saktar samtliga kollegor på moped ner när de tex kör förbi barn, hundar eller osäkra människor trots att vi säkert skulle vinna någon enstaka minut på att låta bli. Vi skulle kunna strunta i många säkerhetsrisker och detaljer i arbetsmiljön för att snabba på det hela, men det är inte vårt fel om vi inte har tid nog att utföra jobbet korrekt.

Om vi inte jobbar på ett korrekt sätt, då kan inte heller ledningen se hur lång tid jobbet faktiskt tar och då kan det heller aldrig bli en bättring i arbetsmiljön.
 
Sa jag någonstans att jag anser att det är ok att köra för fort? Men faktum kvarstår, ligger du i 65-70 på en 80-väg är du en trafikfara eftersom du stör trafikrytmen. Det är heller inte tillåtet.

Är det olagligt att ligga 10-15 km under hastighetsgräns? Okej att köra 30 eller 40 men att köra 70 på en 80-väg ser jag inte som trafikfarligt.

Jag kan ibland ligga rätt långsamt på landsvägarna här i norr, man vet aldrig vilket skick vägen är i trots 70- eller 80-vägar. För att inte tala om när det inte finns några viltstängsel och båda renar och älgar hoppar ut titt som tätt.

Generell tanke: Det spelar ju rätt liten roll tidsmässigt att köra 70 eller 80 km per timme. På en sträcka på 5 mil blir skillnaden typ 5 minuter om jag räknat rätt. Hellre 5 minuter extra i bilen än att irritera ihjäl mig på folk i trafiken.

Så länge inte folk kör så långsamt att de riskerar att köras på eller inte står still på vägbanan ser jag hellre fartsniglar än rattfulla eller fartdårar.
 
Folk har alldeles för bråttom, känner jag normalt. Fler poliser på vägarna skulle nog vara bra, och kanske hårdare straff för att bryta mot lagarna.

Ja, jag brukar köra lite för fort, där det fungerar (typ motorvägar), men lägger mig snällt bakom och väntar om jag hinner ifatt någon som kör långsammare, och väntar på lämplig sträcka för omkörning, ifall jag hamnat bakom traktor eller and fordon som kör rejält under hastighetsgränsen.
 
För att inte tala om när man har hästtransporten med sig. Spelar ingen roll om vi håller 80 km/h på en väg med just hastighetsbegränsning 80 km/h. Alla MÅSTE prompt köra om såklart..... :meh:

Precis samma fenomen med lastbil, helst om man har släp. Det ska köras om till-varje-pris och gärna i slutet av omkörningssträckor på 2+1-väg. Eller om man kör bil + husvagn. En kollektiv tvångstanke folk verkar ha. Med hästtransporten blir jag galen när de ligger och trycker i häcken, ser hellre att de kör om så slipper jag ha en mosad häst vid ev tvärbromsning.
 
Senast ändrad:
Jag följer också trafikrytmen, så länge den inte går för fort. Kalla mig stoppkloss, men jag vill inte köra för fort bara för att så många andra gör det.
Jag kör inte överdrivet långsamt heller, men jag anpassar hastigheten efter väglaget och övriga rådande omständigheter.
Kör ofta på farthållare på landsväg.
 
Om du höll 80 på din mätare i bilen så är det inte 80 i verkligheten. Min egen personbil gör ca 75 när jag håller 80 på mätaren. Har märkt av det fenomenet själv när jag kör lastbil då lastbilarnas mätare är exakta, ligger vi i 80 då är det 80, och det stället till det lite när det blir 80 på vägarna och personbilarnas mätare inte visar exakt och har en marginal.

Bara för att förtydliga, jag försvarar inte på något sätt den chaufförens agerande, mer än en möjlig förklaring till vad det kan bero på.

Hur jag fick reda på att min bil diffade 5km var att använda mig av en gps och få gps fart, den är bättre än bilens mätare.
Ska erkänna att det stör mig lite att inte personbilarnas mätare kan va relativt exakta så som lastbilarnas kan, då kanske viss irritation i trafiken skulle försvinna, men va vet jag. 🤷‍♀️
Fast även om det är så på just din bil så kan du väl inte veta att det är så på alla personbilar? Eller är det allmänt känt att inga hastighetsmätare på personbilar stämmer? Varför skulle det vara så? I så fall skulle de väl dessutom lika gärna kunna diffa åt andra hållet? Frågar av genuin nyfikenhet. Vet verkligen ingenting alls om detta.
 
Fast även om det är så på just din bil så kan du väl inte veta att det är så på alla personbilar? Eller är det allmänt känt att inga hastighetsmätare på personbilar stämmer? Varför skulle det vara så? I så fall skulle de väl dessutom lika gärna kunna diffa åt andra hållet? Frågar av genuin nyfikenhet. Vet verkligen ingenting alls om detta.

Det är allmänt känt. Så även att lastbilar har exakta mätare.
 
Fast även om det är så på just din bil så kan du väl inte veta att det är så på alla personbilar? Eller är det allmänt känt att inga hastighetsmätare på personbilar stämmer? Varför skulle det vara så? I så fall skulle de väl dessutom lika gärna kunna diffa åt andra hållet? Frågar av genuin nyfikenhet. Vet verkligen ingenting alls om detta.
Jag tror man väljer att kalibrera mätarna en aning optimistiskt för att inte riskera att folk blir förbannade för att de åker dit för fortkörning när de ligger exakt på hastighet enligt mätaren.
 
Den här tråden får mig på riktigt förvånad. Köra med GPS? I vardagen? På vägar där man hittar och kan varenda liten millimeter av asfalten? Aldrig att jag skulle pyssla med det enbart för att hålla koll på hastigheten. När jag kör bil ligger min mobil i någon lämplig ficka eller väska. OM jag kör efter gps så ligger den i passagerarsätet och skriker åt mig när det är dags att svänga :D (m.a.o. jag ser inte ens skärmen). Visar google maps hur fort man kör? Det hade jag i så fall ingen aning om.

Jag är ingen bromskloss i onödan på vägarna. Att följa trafikrytm, anpassa sig efter väglag och veta vilken hastighetsgräns som råder på aktuell väg ser jag som självklarheter.
Det som ändå stör mig är:
De som vinglar och omöjliggör omkörningar.
De som gör idiotomkörningar (kastar sig förbi, inte använder blinkers m.m.).
De som ligger två millimeter bakom min bil utan någon som helst vettig anledning till det.
De som kör ordentligt när jag sitter i "tuff" bil och beter sig som as mot mig när jag sitter i liten fjantig småbil (jag kör likadant oavsett bil).

Men. Hur störd jag än blir så anser jag att det bästa jag kan göra är att slappna av, köra lugnt, vid behov köra om vid lämpligt tillfälle, sätta igång musik som får mig på bra humör och hålla avstånd till andra. Det spelar ingen roll om den framför mig kör 50 på en 60-väg. Jag blinkar inte med helljus, jag kör inte för nära bakom. Jag ligger bakom tills det går att göra en säker omkörning.

Inte sjutton vinner man någon större tid på att köra som en idiot, och inte heller blir man gladare av det? Jag kommer hellre fram två minuter senare, avslappnad, än precis vid lämplig ankomsttid men sur och frustrerad över förare som jag ändå inte kan påverka (och som inte påverkat mig mer än att tex köra långsamt).

Ibland noterar jag iaf någon ring med hastighet som inte är samma som bilens (har digital hastighetsmätare och kör så gott som alltid på farthållare eller fartbegränsare) så jag har antagit det är gpsens mätta hastighet 😅
 
Är det olagligt att ligga 10-15 km under hastighetsgräns? Okej att köra 30 eller 40 men att köra 70 på en 80-väg ser jag inte som trafikfarligt.

Jag kan ibland ligga rätt långsamt på landsvägarna här i norr, man vet aldrig vilket skick vägen är i trots 70- eller 80-vägar. För att inte tala om när det inte finns några viltstängsel och båda renar och älgar hoppar ut titt som tätt.

Generell tanke: Det spelar ju rätt liten roll tidsmässigt att köra 70 eller 80 km per timme. På en sträcka på 5 mil blir skillnaden typ 5 minuter om jag räknat rätt. Hellre 5 minuter extra i bilen än att irritera ihjäl mig på folk i trafiken.

Så länge inte folk kör så långsamt att de riskerar att köras på eller inte står still på vägbanan ser jag hellre fartsniglar än rattfulla eller fartdårar.
Precis! Jag kör också lite långsammare än tillåten hastighet ibland. På ena vägen där jag vet att det vissa tider på året ofta är renar. På en 70-väg utan vägren och utan gång/cykelbana som är smal och kurvig, med barn som går/cyklar till skolan, folk promenerar med hundar osv. En del verkar bli vansinnigt irriterande på mig där men jag tar hellre det än råkar köra ihjäl en unge.
 
Men man ska väl först och främst gå efter hastighetsmätaren och inte gissa sig till vilken fart man ska köra i? Hur kan du ha bättre koll på exakt hastighet någon annan framför dig kör i? Det är kanske du som kör för fort eller har en hastighetsmätare som diffar mycket i så fall.

Nej, man ska inte gissa sig till hur fort man kor. Det finns olika satt att kolla det. Nar jag korde F350 diesel satte en son in a mojang som raknade hjulens varv och gav en rattvis hastighet, det var ungefar 7-8km skillnad mot den analoga hastighets mataren.

Fast nu var det väl Max 5km/h det handlar om som bilen kan diffa.
Så det är ju tydligen inte Ok för vissa att ligga i 75 fast bilen säger 80 utan då ska man ligga i 85 för man ska veta vad bilen har för hastighet (hur tar man ens reda på det?)

Det vanligaste ar att man kor ca 5km saktare an vad hastighets mataren visar. Det kan dock vara bade mer och mindre.
 
Hur mycket det skiljer, verkar bero på märke och årsmodell. På nyare Kia som jag kör, diffar det max 1-2 km/h. Och man behöver knappast köra med GPS dagligen för att se det, räcker med 2 ggr/år. Efter däckbyte kollar jag av.

5 km/h är inget jag sitter och retar mig på. Större skillnader kan göra att min tidtabell skiter sig och att mina resenärer missar sina anslutningar. Men å andra sidan är det deras ansvar att planera resan, inte mitt.
Värre då när man med buss påbörjar en omkörning och bilen som legat i 65 på 80-väg plötsligt kommer på sig och gasar upp. Eller när bilisten pendlar i hastighet, typ 60-80-65-80 utan anledning.
 
Hur mycket det skiljer, verkar bero på märke och årsmodell. På nyare Kia som jag kör, diffar det max 1-2 km/h. Och man behöver knappast köra med GPS dagligen för att se det, räcker med 2 ggr/år. Efter däckbyte kollar jag av.

5 km/h är inget jag sitter och retar mig på. Större skillnader kan göra att min tidtabell skiter sig och att mina resenärer missar sina anslutningar. Men å andra sidan är det deras ansvar att planera resan, inte mitt.
Värre då när man med buss påbörjar en omkörning och bilen som legat i 65 på 80-väg plötsligt kommer på sig och gasar upp. Eller när bilisten pendlar i hastighet, typ 60-80-65-80 utan anledning.
Den sistnämnda vill jag helst bara köra över,eller knuffa ner i diket
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 083
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 341
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
17 586
Senast: lingonben
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 822
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp