Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

När jag kör till jobbet kör jag motorväg. Och där ser man ju verkligen riktiga snillen som definitivt inte anpassar sig till t.ex väglag eller sikt.

Om det ösregnar och brukar bildas köer vill jag inte köra 110 (eller mer) eftersom sikten är minst sagt nedsatt vid hårt regn. Men det hindrar inte medtrafikanter från att trycka gasen i botten, ända tills de når köerna.

Tiden man vinner på att köra för fort är så marginell att jag kommer hellre ett par minuter för sent än tar den risken.
 
Jag har koll på hur fort jag kör, ställer jag farthållaren på 80 med nuvarande ligger jag i 78, inga problem med fartkamerorna. En tidigare bil visade däremot 5 km/h för lite, så hade jag legat i 80 så körde jag 85. 😳 Konstant 5 km över max tillåtenhastighet, oavsett om det var 50 eller 110.
 
Nej, man ska ha koll på vad ens mätare egentligen visar. Varför I hela friden akulla man gissa sig till hastighet? Jag tänkte att de flesta människor har koll på hur mycket mätaren diffar med sommar/vinterdäck och håller rätt hastighet enligt det. Det är ju liksom inte rocket science att kolla upp det
Men det är flera km/h felmarginal i avläsningen om man inte är exakt på ett streck. Och likaså är det felmarginal på hur exakt jag kan gasa. Och man kan inte fokusera så mycket på att följa mätaren varje sekund för man ska ha det större fokuset på vägen och omgivningen. Och så behöver man ha felmarginalen åt rätt håll om det är kameror längs vägen.
Finns massor av skäl att man inte är på 80,00 hela tiden för det finns inte någon rimlighet i att kunna ha en sådan exakthet i normal körning, utan någonstans mellan 76-80.
 
Jag har mätt med gps och 80 i våra bilar är 79 på gps:en.

Oavsett tycker jag det är tramsigt av folk att stressa så att det inte finns minsta tolerans för att folk ibland kör lite långsammare.

Det kan vara nån som nyss fått körkort, det kan vara nån som är väldigt upprörd, det kan vara nån pensionär som kör. Alla är inte 32 år och världens bästa chaufförer bakom ratten. Lite mer hänsyn, tolerans för varandra och MARGINALER så är det trevligare att vara bilist!
Ja och jag skrev att jag inte försvarar den chaufförens agerande. Frågar du mig finns den många idioter i trafiken och de sitter bakom ratten i varierande fordonsslag.
 
Nej, man ska ha koll på vad ens mätare egentligen visar. Varför I hela friden akulla man gissa sig till hastighet? Jag tänkte att de flesta människor har koll på hur mycket mätaren diffar med sommar/vinterdäck och håller rätt hastighet enligt det. Det är ju liksom inte rocket science att kolla upp det
Men alla kör kanske inte i sina egna bilar och/eller har koll på precis allt gällande bilar? Att kolla upp exakt hastighet tror jag inte är så jätteviktigt för de flesta faktiskt. Man har ju en hastighetsmätare man kan gå efter istället. Diff på 5 km/h är väl inget att hetsa för. Då får man nog träna lite mer på sitt tålamod eller bege sig tidigare så man har tid på sig.

MEN jag kan förstå om man blir irriterad om någon kör 70 på en 80 väg tex. Men en diff på 5 km/h, nej.
 
Men alla kör kanske inte i sina egna bilar och/eller har koll på precis allt gällande bilar? Att kolla upp exakt hastighet tror jag inte är så jätteviktigt för de flesta faktiskt. Man har ju en hastighetsmätare man kan gå efter istället. Diff på 5 km/h är väl inget att hetsa för. Då får man nog träna lite mer på sitt tålamod eller bege sig tidigare så man har tid på sig.

MEN jag kan förstå om man blir irriterad om någon kör 70 på en 80 väg tex. Men en diff på 5 km/h, nej.
Då jag själv kör lastbil kan jag faktiskt förstå frustrationen när någon kör 5km/h långsammare än va som är tillåtet på vägen (förutsatt att väglaget tillåter hastigheten), då det är långt ifrån alla lastbilschaufförer som har gott om tid, oschysst trafikledningen som planterat rutten att det ska hinnas med så mycket som möjligt osv (många faktorer som spelar in för att få det att klaffa) och uppe på det en färdskrivare som bara tillåter dig att köra ett visst antal timmar innan du måste stanna och ha rast, går du över den tiden är det böter direkt.

Jag själv har inga problem med det, men hört historier från kollegor och andra lastbilschaufförer jag träffat att det är ett stressmoment. Det är en förklaring till varför vissa lastbilar inte gillar det (sen finns det rötägg ändå, de finns tyvärr överallt).
Jag gillar rötäggen minst lika lite som er, tror egentligen inte att det är någon som gillar rötäggen, för de förstör för de som sköter sig - tyvärr.
 
Jag har dessutom en bil som läser hastighetsskyltar och anpassar sig till trafiken (dvs om bilen framför kör 78 kommer jag att färdas 75). Då är det seeegt när nån bakom kör 1,25 meter ifrån för att A) den kan och B ) den har jättejättebråttom och det är faktiskt 80 här!

Hastighetsgränser är faktiskt ÖVRE gräns, inte minimihastighet!
Hur fungerar det?
 
Fast nu var det väl Max 5km/h det handlar om som bilen kan diffa.
Så det är ju tydligen inte Ok för vissa att ligga i 75 fast bilen säger 80 utan då ska man ligga i 85 för man ska veta vad bilen har för hastighet (hur tar man ens reda på det?)

Eh, beroende på däck kan det diffa mer än det så det är klart att en tar reda på exakt hastighet. Jag har alltid GPS när jag kör.

Med vinterdäck diffar min jobbil ca 10km/h vid 80-90...
 
Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
80 km på en 80 väg är ok. Sen kan de skilja på bil till bil med.

Tex bara för att jag håller 80 med min bil hela vägen tills jag kommer i fatt en bil framför mig som kör 60 på 80 väg fast de kanske står 80 på den bilens hastighets mätare . Däckstorleken kan diffa på ett par km/h

Sen har jag haft som har kört 60 på 80 väg för att de små regnar . Antingen så är personen rädd för att få bilen blöt eller så är de dåliga däck

Och någon som skrev jag låsas att vara full och vingla med bilen . Sämsta man kan göra pga de finns så många som är alkohol och drog påverkade som kör bil.

Och vinglar man rejält framför nosen på min bil, ja då ringer jag bara polisen följer efter tills dom kommer ikapp och sen får man prata med konstaplarna .
 
På riktigt? Jag kör efter bilens mätare (dvs några km under enligt Google maps). Ser ingen som helst anledning till att inte göra det 🤷 På motorvägen kör jag oftast i 90, där kan man ju lät köra om, med släp kör jag 80.

Jag har själv noll problem med folks hastigheter, däremot när de inte verkar veta vart de ska och vinglar/velar/stannar helt plötsligt eller inte hålla en jämn hastighet.
 
Den här tråden får mig på riktigt förvånad. Köra med GPS? I vardagen? På vägar där man hittar och kan varenda liten millimeter av asfalten? Aldrig att jag skulle pyssla med det enbart för att hålla koll på hastigheten. När jag kör bil ligger min mobil i någon lämplig ficka eller väska. OM jag kör efter gps så ligger den i passagerarsätet och skriker åt mig när det är dags att svänga :D (m.a.o. jag ser inte ens skärmen). Visar google maps hur fort man kör? Det hade jag i så fall ingen aning om.

Jag är ingen bromskloss i onödan på vägarna. Att följa trafikrytm, anpassa sig efter väglag och veta vilken hastighetsgräns som råder på aktuell väg ser jag som självklarheter.
Det som ändå stör mig är:
De som vinglar och omöjliggör omkörningar.
De som gör idiotomkörningar (kastar sig förbi, inte använder blinkers m.m.).
De som ligger två millimeter bakom min bil utan någon som helst vettig anledning till det.
De som kör ordentligt när jag sitter i "tuff" bil och beter sig som as mot mig när jag sitter i liten fjantig småbil (jag kör likadant oavsett bil).

Men. Hur störd jag än blir så anser jag att det bästa jag kan göra är att slappna av, köra lugnt, vid behov köra om vid lämpligt tillfälle, sätta igång musik som får mig på bra humör och hålla avstånd till andra. Det spelar ingen roll om den framför mig kör 50 på en 60-väg. Jag blinkar inte med helljus, jag kör inte för nära bakom. Jag ligger bakom tills det går att göra en säker omkörning.

Inte sjutton vinner man någon större tid på att köra som en idiot, och inte heller blir man gladare av det? Jag kommer hellre fram två minuter senare, avslappnad, än precis vid lämplig ankomsttid men sur och frustrerad över förare som jag ändå inte kan påverka (och som inte påverkat mig mer än att tex köra långsamt).
 
Med tanke på hur de håller på och sänker hastighetsgränser överallt verkar det inte vara mycket att gå efter. Där det har gått bra att köra 90 i alla år skall det plötsligt bli 80 eller 70, utan vettig motivering. Jag bryr mig knappt alls, jag kör i hastighet som känns bra, kommer jag ifatt någon som kör saktare så kör jag om, kommer det någon bakom som kör fortare så går jag ut i vägrenen om det underlättar omkörningen. Med det sagt så kör jag volvo 240 så jag ligger oftast under hastighetsgränsen, men på vissa ställen något över.
 
Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
Jag tycker jag märkt av en förändring till det sämre under bara de senaste åren, mycket tråkigare attityd med en del förare som verkar helt galna. Särskilt en del lastbilschafförer, kanske arbetsvillkoren försämrats så att de är mera stressade eller något, jag vet inte. Jag kör eko-körning och tänker inte sluta med det.
 
Då jag själv kör lastbil kan jag faktiskt förstå frustrationen när någon kör 5km/h långsammare än va som är tillåtet på vägen (förutsatt att väglaget tillåter hastigheten), då det är långt ifrån alla lastbilschaufförer som har gott om tid, oschysst trafikledningen som planterat rutten att det ska hinnas med så mycket som möjligt osv (många faktorer som spelar in för att få det att klaffa) och uppe på det en färdskrivare som bara tillåter dig att köra ett visst antal timmar innan du måste stanna och ha rast, går du över den tiden är det böter direkt.
Jag kan inte riktigt se att det är mitt ansvar att lösa problem med korkad trafikledning. Jag kör i den hastighet som passar mig.
Häromkvällen så blev jag omkörd av en lastbil med släp på 80 väg. Eftersom jag kan vägen så vet jag precis hur mycket djur som rör sig runt den så jag körde i 70-75. Givetvis blev jag omkörd efter att ha haft lastbilen tryckande i röven en stund. Jag tyckte det drog iväg rejält när den körde om så jag hängde på (en sträcka där antalet djur är mindre). Mycket riktigt gick det i 90. Det här tycker jag är det vanliga när det gäller bil+ släp. Man kör maxhastigheten som går att köra med tanke på begränsningen oavsett om man kör med eller utan släp.
Det är sorgligt att så många lastbilschaufförer beter sig som svin i trafiken och anser att de äger vägarna. En stor eloge till de som inser att vi är fler som ska dela på utrymmet.
 
Förr var det regelbundet kampanjer om att sänka hastigheten men jag har inget minne av att ha sett någon sådan på flera år. Har de försvunnit eller är det bara jag som missat dem?
 
Med tanke på hur de håller på och sänker hastighetsgränser överallt verkar det inte vara mycket att gå efter. Där det har gått bra att köra 90 i alla år skall det plötsligt bli 80 eller 70, utan vettig motivering. Jag bryr mig knappt alls, jag kör i hastighet som känns bra, kommer jag ifatt någon som kör saktare så kör jag om, kommer det någon bakom som kör fortare så går jag ut i vägrenen om det underlättar omkörningen. Med det sagt så kör jag volvo 240 så jag ligger oftast under hastighetsgränsen, men på vissa ställen något över.
Jag bryr mig inte heller så mycket om den skyltade hastigheten på landsvägar men i samhällen med 60 och lägre följer jag alltid reglerna om max tillåten hastighet.
 
Då jag själv kör lastbil kan jag faktiskt förstå frustrationen när någon kör 5km/h långsammare än va som är tillåtet på vägen (förutsatt att väglaget tillåter hastigheten), då det är långt ifrån alla lastbilschaufförer som har gott om tid, oschysst trafikledningen som planterat rutten att det ska hinnas med så mycket som möjligt osv (många faktorer som spelar in för att få det att klaffa) och uppe på det en färdskrivare som bara tillåter dig att köra ett visst antal timmar

Som bilförare så skiter jag faktiskt fullständigt i varför diverse medtrafikanter -oavsett fordon de framför- beter sig som självmordsbenägna/mordiska dårar bakom ratten.

Var och en har ett eget ansvar för att inte utsätta övriga i trafiken för fara baserat på att de själva vill fram fortast möjligt och det ligger inte på övriga trafikanter att tänka ut hypotetiska ursäkter för dessa dårar.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 083
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 341
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
17 586
Senast: lingonben
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 823
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp