Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
Är du säker på att faktiskt körde 80 eller körde du enligt mätaren på bilen? Det är apstörande att köra bakom folk som kör 75 på 80 eftersom de inte har koll på sin verkliga hastighet.

Men blinka var ju inte trevligt förstås.
 
Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
Sånt stör jag mig något monumentalt på!

Om det är så förbålt bråttom kanske dessa vägens hjältar (oavsett fordon) kunde ha startat lite tidigare.

Folk som på alla sätt försöker stressa en till att köra fortare blir jag otroligt irriterad på. Jag kör den hastighet jag vill, oavsett hur bråttom eller hur bra bilen bakom mig tycker sig ha.

Men jag märker en stor skillnad mellan hur andra bilister behandlar en beroende på vad man kommer åkande i. När jag kör vår småbil ska folk ligga nära och pressa, tar jag suv:en håller folk sig undan.
 
Är du säker på att faktiskt körde 80 eller körde du enligt mätaren på bilen? Det är apstörande att köra bakom folk som kör 75 på 80 eftersom de inte har koll på sin verkliga hastighet.

Men blinka var ju inte trevligt förstås.

Jag låg strax över åttio på mätaren, så kanske gick det i 78. Det är massor med fartkameror längs den vägen så jag hade ingen lust att gasa på lite extra.
 
Men jag märker en stor skillnad mellan hur andra bilister behandlar en beroende på vad man kommer åkande i. När jag kör vår småbil ska folk ligga nära och pressa, tar jag suv:en håller folk sig undan

Det här har jag med upplevt. Åker jag i min lilla Yaris är folk som tokiga och ska köra om i tid och otid eller ligga precis bakom och trycka på. I postbilen håller de fint avstånd och jag blir sällan omkörd, trots att jag håller samma fart som i privatbilen.
 
Är du säker på att faktiskt körde 80 eller körde du enligt mätaren på bilen? Det är apstörande att köra bakom folk som kör 75 på 80 eftersom de inte har koll på sin verkliga hastighet.

Men blinka var ju inte trevligt förstås.
Men man ska väl först och främst gå efter hastighetsmätaren och inte gissa sig till vilken fart man ska köra i? Hur kan du ha bättre koll på exakt hastighet någon annan framför dig kör i? Det är kanske du som kör för fort eller har en hastighetsmätare som diffar mycket i så fall.
 
Men man ska väl först och främst gå efter hastighetsmätaren och inte gissa sig till vilken fart man ska köra i? Hur kan du ha bättre koll på exakt hastighet någon annan framför dig kör i? Det är kanske du som kör för fort eller har en hastighetsmätare som diffar mycket i så fall.
Jag har dessutom en bil som läser hastighetsskyltar och anpassar sig till trafiken (dvs om bilen framför kör 78 kommer jag att färdas 75). Då är det seeegt när nån bakom kör 1,25 meter ifrån för att A) den kan och B ) den har jättejättebråttom och det är faktiskt 80 här!

Hastighetsgränser är faktiskt ÖVRE gräns, inte minimihastighet!
 
Det här har jag med upplevt. Åker jag i min lilla Yaris är folk som tokiga och ska köra om i tid och otid eller ligga precis bakom och trycka på. I postbilen håller de fint avstånd och jag blir sällan omkörd, trots att jag håller samma fart som i privatbilen.
Jag låtsas emellanåt vara rattfull när jag har en lastbil i rumpan på bilen. Kör lite vingligt en liten stund, då håller de fint avståndet sedan. 👍
 
Men jag märker en stor skillnad mellan hur andra bilister behandlar en beroende på vad man kommer åkande i. När jag kör vår småbil ska folk ligga nära och pressa, tar jag suv:en håller folk sig undan.
För att inte tala om när man har hästtransporten med sig. Spelar ingen roll om vi håller 80 km/h på en väg med just hastighetsbegränsning 80 km/h. Alla MÅSTE prompt köra om såklart..... :meh:
 
Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
Om du höll 80 på din mätare i bilen så är det inte 80 i verkligheten. Min egen personbil gör ca 75 när jag håller 80 på mätaren. Har märkt av det fenomenet själv när jag kör lastbil då lastbilarnas mätare är exakta, ligger vi i 80 då är det 80, och det stället till det lite när det blir 80 på vägarna och personbilarnas mätare inte visar exakt och har en marginal.

Bara för att förtydliga, jag försvarar inte på något sätt den chaufförens agerande, mer än en möjlig förklaring till vad det kan bero på.

Hur jag fick reda på att min bil diffade 5km var att använda mig av en gps och få gps fart, den är bättre än bilens mätare.
Ska erkänna att det stör mig lite att inte personbilarnas mätare kan va relativt exakta så som lastbilarnas kan, då kanske viss irritation i trafiken skulle försvinna, men va vet jag. 🤷‍♀️
 
Om du höll 80 på din mätare i bilen så är det inte 80 i verkligheten. Min egen personbil gör ca 75 när jag håller 80 på mätaren. Har märkt av det fenomenet själv när jag kör lastbil då lastbilarnas mätare är exakta, ligger vi i 80 då är det 80, och det stället till det lite när det blir 80 på vägarna och personbilarnas mätare inte visar exakt och har en marginal.

Bara för att förtydliga, jag försvarar inte på något sätt den chaufförens agerande, mer än en möjlig förklaring till vad det kan bero på.

Hur jag fick reda på att min bil diffade 5km var att använda mig av en gps och få gps fart, den är bättre än bilens mätare.
Ska erkänna att det stör mig lite att inte personbilarnas mätare kan va relativt exakta så som lastbilarnas kan, då kanske viss irritation i trafiken skulle försvinna, men va vet jag. 🤷‍♀️
Jag har mätt med gps och 80 i våra bilar är 79 på gps:en.

Oavsett tycker jag det är tramsigt av folk att stressa så att det inte finns minsta tolerans för att folk ibland kör lite långsammare.

Det kan vara nån som nyss fått körkort, det kan vara nån som är väldigt upprörd, det kan vara nån pensionär som kör. Alla är inte 32 år och världens bästa chaufförer bakom ratten. Lite mer hänsyn, tolerans för varandra och MARGINALER så är det trevligare att vara bilist!
 
Om du höll 80 på din mätare i bilen så är det inte 80 i verkligheten. Min egen personbil gör ca 75 när jag håller 80 på mätaren. Har märkt av det fenomenet själv när jag kör lastbil då lastbilarnas mätare är exakta, ligger vi i 80 då är det 80, och det stället till det lite när det blir 80 på vägarna och personbilarnas mätare inte visar exakt och har en marginal.

Bara för att förtydliga, jag försvarar inte på något sätt den chaufförens agerande, mer än en möjlig förklaring till vad det kan bero på.

Hur jag fick reda på att min bil diffade 5km var att använda mig av en gps och få gps fart, den är bättre än bilens mätare.
Ska erkänna att det stör mig lite att inte personbilarnas mätare kan va relativt exakta så som lastbilarnas kan, då kanske viss irritation i trafiken skulle försvinna, men va vet jag. 🤷‍♀️

Jag skiter fullständigt i om jag låg i 75 eller 80. Man beter sig inte så. Tänk om jag var tvungen att bromsa. Då hade jag varit platt vid det här laget
 
Jag har mätt med gps och 80 i våra bilar är 79 på gps:en.

Oavsett tycker jag det är tramsigt av folk att stressa så att det inte finns minsta tolerans för att folk ibland kör lite långsammare.

Det kan vara nån som nyss fått körkort, det kan vara nån som är väldigt upprörd, det kan vara nån pensionär som kör. Alla är inte 32 år och världens bästa chaufförer bakom ratten. Lite mer hänsyn, tolerans för varandra och MARGINALER så är det trevligare att vara bilist!
Jag tycker att många har en idiotisk inställning till fartgränser.

"Tihihi, jag har en såå tung högerfot, oj vad jag är busig 😁😁😁"

Människor som aldrig skulle drömma om att begå andra brott raljerar friskt om hur fort de kör, precis som om de inte begriper att deras lagbrott kan innebära döden för oskyldiga som kommer i deras väg 🤦‍♀️
 
Jag har mätt med gps och 80 i våra bilar är 79 på gps:en.

Oavsett tycker jag det är tramsigt av folk att stressa så att det inte finns minsta tolerans för att folk ibland kör lite långsammare.

Det kan vara nån som nyss fått körkort, det kan vara nån som är väldigt upprörd, det kan vara nån pensionär som kör. Alla är inte 32 år och världens bästa chaufförer bakom ratten. Lite mer hänsyn, tolerans för varandra och MARGINALER så är det trevligare att vara bilist!

Fast kan man inte framföra bilen i tillåten hastighet säkert i normalt väglag ska man inte köra bil... körkort är ingen rättighet utan ett privilegium.

Personligen HATAR jag väglöss som inte följer trafikrytmen och som leker polis och blockar där det faktiskt går att göra en säker omkörning. Då blir jag faktiskt jäkligt ilsk (även om jag inte tar ut det på gaspedalen).
 
Men man ska väl först och främst gå efter hastighetsmätaren och inte gissa sig till vilken fart man ska köra i? Hur kan du ha bättre koll på exakt hastighet någon annan framför dig kör i? Det är kanske du som kör för fort eller har en hastighetsmätare som diffar mycket i så fall.
Nej, man ska ha koll på vad ens mätare egentligen visar. Varför I hela friden akulla man gissa sig till hastighet? Jag tänkte att de flesta människor har koll på hur mycket mätaren diffar med sommar/vinterdäck och håller rätt hastighet enligt det. Det är ju liksom inte rocket science att kolla upp det
 
Fast kan man inte framföra bilen i tillåten hastighet säkert i normalt väglag ska man inte köra bil... körkort är ingen rättighet utan ett privilegium.

Personligen HATAR jag väglöss som inte följer trafikrytmen och som leker polis och blockar där det faktiskt går att göra en säker omkörning. Då blir jag faktiskt jäkligt ilsk (även om jag inte tar ut det på gaspedalen).
Håller med. Kör bil många timmar i veckan på jobbet. Jag har definitivt bättre saker att göra än att ligga bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen.
 
Fast kan man inte framföra bilen i tillåten hastighet säkert i normalt väglag ska man inte köra bil... körkort är ingen rättighet utan ett privilegium.

Personligen HATAR jag väglöss som inte följer trafikrytmen och som leker polis och blockar där det faktiskt går att göra en säker omkörning. Då blir jag faktiskt jäkligt ilsk (även om jag inte tar ut det på gaspedalen).
Men är det ett måste att hålla EXAKT 80?
Jag har inte en susning om vad bilen exakta hastighet är. Jag tittar på mätaren då det är vad bilen är utrustad med och den är jag lärd att gå efter. Om man ska gå efter nått annat så borde väl bilarna vara utrustade med det?

Om jag ska följa trafikrytmen på väg till jobbet så får jag köra i minst 90 men det vägrar jag göra då det är en 70väg. Så jag är en sån där kloss i vägen som stör men jag får iallafall behålla körkortet om det är kontroll.
 
Men är det ett måste att hålla EXAKT 80?
Jag har inte en susning om vad bilen exakta hastighet är. Jag tittar på mätaren då det är vad bilen är utrustad med och den är jag lärd att gå efter. Om man ska gå efter nått annat så borde väl bilarna vara utrustade med det?

Om jag ska följa trafikrytmen på väg till jobbet så får jag köra i minst 90 men det vägrar jag göra då det är en 70väg. Så jag är en sån där kloss i vägen som stör men jag får iallafall behålla körkortet om det är kontroll.

Sa jag någonstans att jag anser att det är ok att köra för fort? Men faktum kvarstår, ligger du i 65-70 på en 80-väg är du en trafikfara eftersom du stör trafikrytmen. Det är heller inte tillåtet.
 
Sa jag någonstans att jag anser att det är ok att köra för fort? Men faktum kvarstår, ligger du i 65-70 på en 80-väg är du en trafikfara eftersom du stör trafikrytmen. Det är heller inte tillåtet.
Fast nu var det väl Max 5km/h det handlar om som bilen kan diffa.
Så det är ju tydligen inte Ok för vissa att ligga i 75 fast bilen säger 80 utan då ska man ligga i 85 för man ska veta vad bilen har för hastighet (hur tar man ens reda på det?)
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 042
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 215
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
21 22 23
Svar
449
· Visningar
16 440
Senast: Lisen82
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 662
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp