Helt knäckt

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 105
  • Visningar Visningar 7 772

Bukefalos 30 år!

Så jäkla hemskt ser det inte ut, du bygger ju.
Blir du hjälpt av att sätta igång att röja om du pratar med någon?
Jämt när jag borde städa men inte har lust ringer jag någon, då går det bättre att städa 😄
Jo, men jag kan knappt bygga heller pga allt som ligger och försöker slå ihjäl mig hela tiden :cautious: Jag har som sagt fått undan en del, men nu har resten inte riktigt någon egen plats så jag vet inte var jag ska göra av det utan att bara flytta det från plats till plats. Jag har försökt vila en stund så ska försöka sätta igång igen och tänker att jag börjar med att få undan allt material och virke för det tar jättestor plats och ligger/står överallt.
Innan funkade det att prata med någon, men nu har jag dels nästan aldrig någon att prata med, dels att jag är för trött i huvudet för att hålla igång en konversation och dels att jag i efterhand överanalyserar varenda ord för jag är så rädd att ha sagt något fel 😕

Mitt huvud vill bara sätta sig och detaljsortera alla småmetallgrejer och det känns verkligen inte som först på prioriteringslistan just nu 🙄😑

Första dammsugningen i köket klar! Det är många hörn jag inte når, men det försvann nog en halv dammsugarpåse bara på det som låg rakt ut 😅 Det kommer nog att ta några dammsugningar av hela lägenheten för att bli av med allt spån, men det är ju en början åtminstone.
Marsvinen kommer inte att flytta hit ikväll trots allt 😞 Jag har huvudvärk igen så jag orkar inte ut mer än promenera Violett plus att jag kom på att jag behöver spraya alla listerna med insektspray så inte silverfiskarna har en chans att öka på sig igen för även om de har minskat supermycket så är de inte borta och med tanke på marsvinens hö så kommer de nog aldrig att försvinna helt så länge jag inte totalsanerar hela lokalen också. Det hade iofs behövts, men det klarar jag inte som det ser ut nu och med tanke på att jag har kvar de platsbyggda burarna så går det inte att komma åt alla väggarna. Jag tänker att jag ska ”renovera” delen där jag har tvättmaskinen så där blir lättare att hålla rent, men resten av rummet och verkstaden får nöja sig med att inte vara kaos

Lite komiskt att detta minnet kom upp på facebook när jag precis skrivit om att jag vill sanera lokalen 😂
IMG_2834.webp

Nu är buren så klar som det går utan att börja kånka hit inredning tror jag! Så jag ska bara städa lite till och sedan ska jag gå och posta ett par paket och sedan ska jag börja inreda! De kommer att få ha sina gamla hus till att börja med, men jag har många planer på förbättringar och roligare inredning till dem

Inga marsvin för jag kraschade 😭 Det enda som är kvar är spån, hö och lite hus, men det går inte. Tycker att det borde ha gått lättare när det började bli mer undanplockat och mer plats hemma och inte svårare?!

Igår fixade jag hölådan också och nu är det ännu mer kaos 😫 Jag behöver få undan så mycket som möjligt innan boendestödet kommer 13.45, men jag vet inte var jag ska börja för det är lika illa överallt 😫

Igår fixade jag hölådan också och nu är det ännu mer kaos 😫 Jag behöver få undan så mycket som möjligt innan boendestödet kommer 13.45, men jag vet inte var jag ska börja för det är lika illa överallt 😫
När jag har ett sånt riktigt kaos överallt så brukar jag reka och dela upp lägenheten i zoner typ "uppepå byrån i hallen", "köksbordet", "diskbänken", "skohyllan" osv och sen brukar jag variera med något jag VILL göra typ läsa en bok, spela osv. Jag får 20 minuter "rast" sen ska jag städa en zon, viktigt att det är små zoner som jag gav i exemplet så det inte blir överväldigande, "köket" är alltså inte rimligt utan det ska vara mindre. Sen 20 minuter rast igen.

Man tänker att det är så litet så inget kommer bli gjort men ge det en dag så är typ halva lägenheten städad. :)

När jag har ett sånt riktigt kaos överallt så brukar jag reka och dela upp lägenheten i zoner typ "uppepå byrån i hallen", "köksbordet", "diskbänken", "skohyllan" osv och sen brukar jag variera med något jag VILL göra typ läsa en bok, spela osv. Jag får 20 minuter "rast" sen ska jag städa en zon, viktigt att det är små zoner som jag gav i exemplet så det inte blir överväldigande, "köket" är alltså inte rimligt utan det ska vara mindre. Sen 20 minuter rast igen.

Man tänker att det är så litet så inget kommer bli gjort men ge det en dag så är typ halva lägenheten städad. :)
Det funkar ibland, men oftast går jag från rum till rum till rum. Plockar en grej på ett ställe, går och lägger den på sin plats, tar en grej från det rummet och går och lägger den på sin plats, tar nästa grej osv. Det funkar oftast bra, men nu har inte alla grejer sin egen plats längre så då funkar det inte plus att det är så mycket skräp och byggmaterial överallt. Men igår fick jag iallafall iväg en rejäl påse med allt skräp från dekorplasten och det fick undan en del från golvet och idag var jag tvungen att dammsuga halva köket för jag tappade en glasskål som gick i tusen bitar 😑 Jag har börjat planera för hur jag ska använda allt förvaringsutrymme under buren så där får förhoppningsvis alla djurgrejer plats så jag kan sortera och få bort dem från resten av lägenheten och då kommer ytterligare lite plats att frigöras. Så det kommer ju att bli ordning till slut, men just nu är det verkligen överväldigande

Jag kan inte fatta att jag lyckades rädda Sidens päls! När jag fick hem dem så hade hon en liten tova på ryggen och när tovorna väl börjar komma så går det fort så igår såg hon ut som på översta bilden :nailbiting: Så hon fick bada innan jag röjde undan på golvet för att det inte skulle bli ännu värre! Tack och lov så var tovorna ännu inte filtade så jag behövde bara klippa två mindre tussar och så fick jag ta resten en pyttebit åt gången så det inte skulle göra ont. Jag klipper ju hela underredet på dem när det är varmt och det var nog det som räddade pälsen för den är inte alls så tät som den blir när de är oklippta. Idag hade behövt jag ta Silke och Violett så jag hoppas att jag orkar det! Yannis ser inte tovig ut, men han är så håröm så honom kommer jag nog behöva klippa det mesta även om det bara är lite trassel. Nommi är lockig och de brukar inte tova lika mycket så jag hoppas att hon kan vänta någon dag till.
IMG_2895.webp

Nu sitter jag på bussen till sjukhuset igen 😑 Förra veckan var det ögonen och idag har jag äntligen en tid för sköldkörteln. De har bara ”missat” att boka en tid till mig i 13 månader 🙄 Visst, jag hade kunnat ta tag i det själv, men jag har verkligen inte orkat.

Hej @Lyan jag hittade till din tråd i dag, äntligen. Vad skönt att marsvinen kommit hem! 🥰 Hur gick det på sjukhuset?
Hej 💖
Ja, det är helt underbart 😍

Det gick bra på så sätt att sköldkörtelvärdena ligger normalt och hon sa att jag är frisk, men det kändes inte så bra att de släpper mig nu. Hon sa att min sköldkörtel kan vara frisk resten av livet, men att det också kan komma tillbaka i nästa vecka om jag har otur så jag är jätterädd för att hamna i samma situation som innan där jag fick må skit jättelänge bara för att vårdcentralen inte tog någonting på allvar 😕

Jag kan inte minnas när jag var såhär helt igenom slut senast 😓 Hela kroppen värker, jag får blodtrycksfall bara av att sätta mig upp och jag kan inte tänka, men kroppen Vägrar att vila. Jag tvingar mig att ligga i sängen, men det enda jag känner är frustration och det kryper i hela kroppen trots att jag är så trött att jag inte vet vad jag ska ta mig till

Det tog hela dagen igår, men jag kom så långt att golvet i köket är sopat och nästan undanplockat! Nu har jag satt igång en maskin disk och ska bada Silke för nu har hon också börjat få en tova på ryggen och det får inte hinna bli så illa som med Siden! Jag har bestämt att jag ska försöka ta minst två saker åt gången oavsett hur litet det än är. Så innan idag när jag var jättedöd så slängde jag en förpackning som Violett knyckt ur soppåsen och fixade en tillfällig lampa i badrummet för den ordinarie lampan har börjat blinka och nu då disken vilken var mer än två saker även om det bara är en diskmaskin. Silke räknas inte eftersom hon inte är en sak

Det har gått seeegt idag så jag har mest legat och färglagt på telefonen för jag har varken haft energi eller hjärnkapacitet till något annat, men för en timme sedan fick jag draghjälp ut så nu har jag slängt två kassar återvinning, promenerat Violett och handlat! Det blev en längre runda än vad vi brukar gå för pappersinsamlingen där jag bor var såklart knökfull (jag fattar inte hur hyresvärden kan ha fått för sig att minsta storleken på sopkärl ska räcka till kartonger från 30 lägenheter :banghead: ) så vi fick gå till den allmänna insamlingen och eftersom den ligger på andra hållet än Coop så blev det lite extra där också. Jag var dessutom lite duktig och köpte bara ett par kinder maxi istället för glass. Jag MÅSTE skärpa mig med maten! Både för kalorierna och pengarna. Jag lär ångra mig senare när det extrema sötsuget garanterat kommer, men någonstans måste jag ju börja för annars blir det aldrig av

Jag glömde ju posta Silke igår. Titta så söt hon är 😍 Det var tack och lov ingen riktig tova på ryggen utan bara trassel så det gick fort att reda ut. Jag fick också badrumsgolvet, toastolen och handfatet rena! Jag fattar inte varför jag alltid får mer energi på kvällen 🤔 Efter det så sa det KRASCH och jag gick och la mig innan 21, men jag kunde inte somna förrän 22.30 för det var en idiot som började borra i betongen varje gång jag höll på att somna 😑
IMG_2953.webp

Jag kan inte städa för jag kan inte organisera så det blir bra 😫 Jag vill inte bara ha bort grejerna ur synhåll utan jag vill ha ordning!

Tillbaka till två saker åt gången. Det är så fruktansvärt frustrerande när hela kroppen kryper och skriker och verkligen vill röra på sig, men när jag väl reser mig så bara rasar all energi bort och jag kan knappt stå för kroppen väger bly och jag blir svimfärdig. Jag har tvingat mig att stå rakt och utmana svimningskänslorna ett par gånger där jag faktiskt inte svimmade, men det resulterade båda gångerna i illamående, huvudvärk och extrem trötthet i flera timmar efteråt så det gör jag inte om. Tänka kan jag inte i något läge. Så jag har bara två skitlägen att välja mellan 😞

Men nu har jag flyttat på en stor låda som stod mitt i dörren till extrarummet och hängt upp en hög skärp som låg på golvet så där är två saker.

Jag hade behövt tvätta minst en maskin för det börjar bli kris i underklädeslådan, men det är så stökigt och smutsigt runt tvättmaskinen så det känns som att tvätten blir smutsig igen så fort jag öppnar luckan. Jag är ju knappt där nere så jag fattar inte varifrån allt kommer?!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur