Hemmafruar vad är meningen med det?

Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Eller är det mer sannolikt att alla andra i tråden har missuppfattat?
Jag tror att fenomenet befinner sig ganska geografiskt koncentrerat till vissa platser och områden.
I samtliga fall så har det rört sin om landsbygd i närheten av stora städer.
Ofta hyrda "hus på landet" eller ombyggda sommarstugor.

Jag har inte sett det alls i stan eller här där jag bor nu med stora lantbruk omkring och ganska så långt till någon stad.
Det verkar uppträda "klumpvis" också.
Jag hamnade mitt i en sådan "klump" och blev verkligen oerhört förvånad.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag tror dina iakttagelser stämmer mer på hästfolk än just hemmafruar.
....
Det är mer att de jobbar som om de vore egna företagare men tjänar inga pengar.

Ja det verkar ju som en rimligt förklaring på något vis.
Det förklarar ju även den geografiska placeringen och "hopklumpningen".

Någon sorts romantisk syn på att det skall gå att göra pengar på hästar/stall/hundar o.s.v.
Och så blir det i stället bara pannkaka av det hela.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Är du revisor? Ekonomisk rådgivare? Som egen företagare alltså? Eller vad har det med saken att göra?

Mitt företagande (eller någon annans) har råkat illa ut vid affärer med dessa familjer.
Att då försöka att få betalt ger en ganska så tydlig inblick i den ekonomi man försöker dra pengar ur.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Mitt företagande (eller någon annans) har råkat illa ut vid affärer med dessa familjer.
Att då försöka att få betalt ger en ganska så tydlig inblick i den ekonomi man försöker dra pengar ur.

Och du tror på allvar att man då lämnar ut hela sitt liv, helt sanningsenligt och "naket". Att du får veta alla faktorer till den situation som finns? Alla värderingar hos familjen? Du tror inte att du får del av en väldigt förenklad bild?!

Jag känner en sådan familj, som du verkar mena som exempel. Mannen i familjen har en fast anställning sedan många år. Kvinnan i familjen har under många, många år inte haft något fast jobb utan jobbat timmar lite här och var samtidigt som hon samlat på sig massor av hästar som hon inte heller kunnat betala för (får byta hovslagare, foderleverantör m.m ideligen på grund av obetalda skulder, telefon och el stängs av med jämna mellanrum m.m.). Det handlar överhuvudtaget inte om att hon tycker att han ska försörja henne. Det är ren och skär oförmåga att ta ansvar samt ett visst mått av djursamlande. Kvinnan har idag ett fast jobb, fortfarande för många hästar och fortfarande ekonomiska problem.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Vad är märkligt? Du vill inte förklara eller? Eller menar du att du med din erfarenhet, som ingen annan i tråden kan ha, har rätt. Och alla andra har fel?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Att du inte förstår sammanhanget.
Men ditt andra inlägg kan ju vara en vägledning.
Även i det geografiska.
Det är ren och skär oförmåga att ta ansvar samt ett visst mått av djursamlande.
Så kan det definitivt vara.
Oförmåga att ta ansvar ger ju även oförmåga att på ett bra sätt sköta ett arbete.
Och då så blir man hängande hemma med ursäkten "Jag är hemmafru".
Det låter ju bättre än "Jag kan inte anpassa mig tillräckligt för att ha ett arbete".
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Förstår jag inte sammanhanget för att jag har en annan bild och ifrågasätter din?

Oförmåga att ta ansvar ger ju även oförmåga att på ett bra sätt sköta ett arbete.
Och då så blir man hängande hemma med ursäkten "Jag är hemmafru".
Det låter ju bättre än "Jag kan inte anpassa mig tillräckligt för att ha ett arbete".
Precis. Och då kan ju svaren på dina ursprungsfrågor bli ganska lätta att svara på.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Förstår jag inte sammanhanget för att jag har en annan bild och ifrågasätter din?

Nej för att du inte förstår vad jag ser i sammanhanget.
Jag förstår vad du ser om du berättar det för mig.
Och kan då se andra sidor eller omvärdera min slutsats.
Men det händer inte genom att du dissekerar mina iakttagelser utan genom att ersätta dem med andra.

De flesta människor fungerar så.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Nej för att du inte förstår vad jag ser i sammanhanget.
Jag förstår vad du ser om du berättar det för mig.
Och kan då se andra sidor eller omvärdera min slutsats.
Men det händer inte genom att du dissekerar mina iakttagelser utan genom att ersätta dem med andra.

De flesta människor fungerar så.

Det är ju därför jag frågar varför du ser så många av de här familjerna som ingen annan ser, varför jag frågar vad du jobbar med osv. Jag ifrågasätter dina föreställningar och i mitt senaste exempel verkar det som att vi förstår mer vad vi menar. Att det inte behöver handla om att vara "hemmafru", utan om något helt annat.

Du behöver inte ha en sådan uppfostrande attityd bara för att jag ifrågasätter dina iakttagelser (med all rätt, verkar det som).
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag har inga problem med själva ifrågasättandet.
Hela tråden är ju en enda stor fråga från min sida.

Däremot så är det inte genom att misstro mina iakttagelser som jag får svar på mina undringar utan genom att försöka att förklara dem på annat vis än mina slutsatser eller presentera andra, egna, iakttagelser.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jo, uppenbarligen delvis.

Så kan det definitivt vara.
Oförmåga att ta ansvar ger ju även oförmåga att på ett bra sätt sköta ett arbete.
Och då så blir man hängande hemma med ursäkten "Jag är hemmafru".
Det låter ju bättre än "Jag kan inte anpassa mig tillräckligt för att ha ett arbete".
Kom du fram till genom att jag ifrågasatte och tog ett exempel.

Med det i åtanke. Kan du då inte hålla med om att det som du ser som "hemmafruar" ser många av oss andra som något helt annat?

För övrigt har du ett konstigt vis att presentera dina frågor när du är så oerhört säker på din fakta. Det framgår inte att du undrar, det verkar som att du bestämt dig för vissa saker och utgår från det. Nyckeln till att förstå saker handlar ju väldigt många gånger om att omvärdera sina egna föreställningar och de fakta man grundar sina frågor på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Visst kan det vara så.

Jag skall ta ett enkelt exempel på vad jag menar med iakttagelser.

Du ser två strålkastare komma på vägen och drar slutsatsen att det är en bil.
Sedan så säger du till grannen att du såg en bil åka förbi.

Grannen kan då svara "Det är omöjligt för ingen annan har sett någon bil åka förbi".
Varvid din iakttagelse ifrågasätts.
Du vet ju säkert att du såg två lysen.

Grannen kan i stället svara "Jag såg en traktor på samma ställe".
Vilket ger dig möjligheten att omvärdera vad strålkastarna var för något.

Vad tror du har störst möjlighet att få dig att förstå att du inte har sett en bil utan en traktor?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Åter igen, var snäll och sluta med uppfostringsattityden. Jag förstår precis vad du menar. Men om jag säger till dig "är du säker på att du inte missuppfattade det du såg" så är det ju ganska utdömt när du svarar "Det som är osannolikt är att andra lyckas få samma insyn i de där två strålkastarna som jag såg. Det kräver att man på något vis har många fordon själv och ofta möter fordon i mörker. En grundförutsättning är att man är yrkeschaufför. Och det är det inte så många i tråden som är."

Så lägg inte detta på mig.

Case closed?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

först så kände jag att jag känner inte igen det du beskriver alls.
Sedan har jag funderat lite kring tråden och jag vet nu flera! Ett av dessa par har vi ju tom pratat om i tfn du och jag! där var det visserligen en man som tjänade noll kronor och gjorde över med sjuka mängder pengar och ansåg helt krasst och uttalat att hans fru skulle tjäna massor, bekosta hans extremdyra leverne och sköta hushållet. Dessutom blev han öppet arg om hon köpte minsta lilla till sig själv öven om det var absolut nödvändigt som läkemedel och en bh när hon verkligen inte hade någon som fungerade.

Det handlar enligt mig om makt. Osunda relationer som är på den enes villkor. Psykisk lisshandel i en vidrig form. Den som jobbar tror att det är dens roll till slut för att få ha kvar relationen. Barn är naturligtvis gisslan och det är ju inte ett tillstånd som kommer över en natt utan normaliseringsprocessen har jobbat på bra. När omgivningen larmar så säger den som utnyttjar bra saker och manipulerar och till slut vet ingen vad den ska tro. den utnyttjade sitter också i en jäkla rävsax eftersom det blir tydligt för den med hjälp från omgivningen vad som händer. Men att veta att ens partner är skadlig för ens barn är ett helvete eftetsom en separation då innebär att kontrollen över barnens väl går om intet till hälften. dessutom skyddar samhället den svaga och det är svårt för tex socialen att fatta att den som saknar inkomst är den som har makten. Ofta tror man ju att den behöver stöd då och den försörjande blir misshandlad igen. den här gången av socialen. Ingen tror liksom att det kan bli så här knäppt.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Inte att man begär att någon annan skall tjäna in pengarna åt en.
Det kan man ju tycka. Men hur angår det dig egentligen? Det är ju upp till varje par att avgöra hur de vill göra och om ena parten är fine med att tjäna in pengar åt den andra, so what?

Så länge din partner inte gör så mot dig, mot din vilja, så kan jag inte se hur det direkt angår dig.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag tror dina iakttagelser stämmer mer på hästfolk än just hemmafruar. Visst finns det kvinnor som har hästar och låter mannen bekosta hästintresset. Jag vet dock inte om det är just hemmafruar man skall kalla dem då dock. Det är mer att de jobbar som om de vore egna företagare men tjänar inga pengar.

Exakt så är de i de fall jag känner till och det är flera stycken! ett företag finns på låtsas eller på riktigt och till det köps det in dyra saker. det ger inte en krona i vinst utan bara kostnader.
Eftersom personen har haft otur/ inte kommit igång/ marknaden är fel etc så får ju den som tjänar pengar stå för mat boende räkningar hobbyer etc.

i ett fall jag vet pågår nu så handlar det om sömnad. dyra maskiner har köpts in, tex en brodermaskin för 200000. För en sådan maskin ska bära sig måste man tex sy supportartiklar till ett fotbollslag och det är många fler som har den drömmen än det finns lag. personen syr därför till sig själv mest och handlar tyg broderifiler och gud vet allt och leker hela dagarna. Det som för de flesta är en dyr hobby med lite inkomst sporadiskt blir för vissa hobbysömmerskor en dröm om ett företag de lever i.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Ja precis.
Vi har ju t.o.m. pratat om det med varandra.

Och barn som gisslan - absolut.
Men inte i alla exempel tack och lov.
Dock i de värsta.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 639
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 582
Senast: krambanan
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 502
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp