Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på Flyingedagarna i vintras och kikade men såg inget där som kändes som det självklara/perfekta valet (var finns alla svenskfödda hingstar nu för tiden??), och har inte så mycket koll på avelsvärlden som jag skulle önska (var letar jag hingstar? har surfat runt lite men hittar bara mer eller mindre halvtaskiga hemsidor med mer eller mindre värdelösa bilder...
vilka hingstvisningar kan vara värt att beskåda för min del? osv). Jag tar tacksamt emot tips och idéer!
Nåväl, en presentation av stona (ursäkta att bilderna är halvtaskiga, har tyvärr inga där de står uppställda snyggt
):
Sto 1:
Pajazzo - Iran - Drabant
158 cm
Mjuk, smidig, spänstig, klok. Bra skritt och galopp, hyfsad trav, bra hoppteknik. Har ett otroligt fint temperament. Tävlad i framför allt fälttävlan med goda resultat.
Hon har haft föl e. Eighty Eight Keys, efter önskemål från hennes uppfödare. Avkomman blev ca 153 cm, smidig, väldigt smart, lågrest, tuff/hård och ENVIS (
) och med medelmåttig trav, men trevlig galopp. Och hon fick en rackarns personlighet.... 
Önskas:
En ny fälttävlanshäst...
Jag skulle vilja ha en avkomma som blev lite större än modern. Och så har jag önskemål om att bättra på traven och resningen, men behålla elasticiteten och temperamentet.
Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: liten och hovarna såg inget vidare ut. vill egentligen ha något mer "allround" till henne.
Sto 2:
Pajazzo - Nepal
ca 170 cm
Tre stora fina gångarter och trevlig hoppteknik. Bra resning. Okomplicerad men något orolig i temperamentet (kanske mer miljö än arv, dock), men inte feg. Aldrig riden. Inga tidigare avkommor.
Önskas:
Här skulle jag nog vilja ha en förädlare och få en något nättare häst. Storleksmässigt gör det inget om avkomman blir halvdecimetern mindre heller - jag är inte särskilt lång...
Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: så var det då det där med hovarna...
Nåväl, en presentation av stona (ursäkta att bilderna är halvtaskiga, har tyvärr inga där de står uppställda snyggt
Sto 1:

Pajazzo - Iran - Drabant
158 cm
Mjuk, smidig, spänstig, klok. Bra skritt och galopp, hyfsad trav, bra hoppteknik. Har ett otroligt fint temperament. Tävlad i framför allt fälttävlan med goda resultat.
Hon har haft föl e. Eighty Eight Keys, efter önskemål från hennes uppfödare. Avkomman blev ca 153 cm, smidig, väldigt smart, lågrest, tuff/hård och ENVIS (
Önskas:
En ny fälttävlanshäst...
Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: liten och hovarna såg inget vidare ut. vill egentligen ha något mer "allround" till henne.
Sto 2:

Pajazzo - Nepal
ca 170 cm
Tre stora fina gångarter och trevlig hoppteknik. Bra resning. Okomplicerad men något orolig i temperamentet (kanske mer miljö än arv, dock), men inte feg. Aldrig riden. Inga tidigare avkommor.
Önskas:
Här skulle jag nog vilja ha en förädlare och få en något nättare häst. Storleksmässigt gör det inget om avkomman blir halvdecimetern mindre heller - jag är inte särskilt lång...
Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: så var det då det där med hovarna...