Hjälp!Köpa ponny som vuxenryttare??

H

Hästen

Hej,

Är i letartagen efter ny häst..
Behändig storlek för mig är att köpa en maxad D-ponny, istället för stor häst, eftersom jag är en liten spinkis..
Saken är den att jag gärna vill tävla enkla klasser i hoppning (kanske t o m LB) och funderar på vilka regler som gäller ?
Funderade även på att köpa en ponny precis över måttet, men de växer inte på trän.....lite krav har man ju även..
Har haft tre stora hästar under åren och jag måste säga att det är mkt skönt med en liten häst, när man själv är mini....

Behöver Gärna goda råd från er!
 
enligt TR:
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i dressyr t.o.m. medelsvår klass och i hoppning t.o.m. 1,20 hoppning.

och:

Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.

och

Ponny som startar i ridhästklass ska ha ridhästlicens.

Min kommentar: det finns vissa undantag, men de gäller bara för duktiga ekipage där ryttaren fortfarande har ponnyålder eller framgångsrikt tävlade samma ponny året innan.
 
Försökte maila dig men det gick inte. Har kanske ngt som kunde passa för dig? :)

Kan du maila mig??
 
varför inte köpa liten lurvig häst med 5 gångarter.
det finns en del som hoppar riktigt bra om man är ute efter det.
har du chansen så åk och titta på gångartstävlingar för isisar, det kanske är dags att " sadla om" när det gäller att tävla i vuxen ålder.
Så varför inte på små hästar med mycket motor.
skämt åsido har ingen aning om man kan tävla ponny i storklass.
 
Varför inte köpa

en liten stor häst. En häst som håller måttet runt 150 ligger lägre i pris, men du kan ändå tävla dem bland stora hästar.
Tex connemaror, nordisar, halvblod. Letar du så ska du se att det finns en hel del att välja på.
 
Försökte maila dig men det gick inte. Har kanske ngt som kunde passa för dig? :)

Kan du maila mig??

Jag antar att det där egentligen är riktat till 'Hästen' som skrev originalinlägget och inte till mig
 
Ja, man kan tävla en ponny i storhästklasser om man vill. Däremot får du inte tävla ponnyklasser om du är vuxen. LB-hoppning motsvarar 1 m, och om du köper en någotsånär duktig D-ponny så kan ni säkert tävla på den höjdeni storhästklasser med gott resultat.
 
Connemara :) Trevliga ponnyer och det är inte alls ovanligt med dem tävlandes bland stora hästar... Placera sig kan man också.

Jag köpte själv en ungponny när jag var 21 och är JÄTTEnöjd. Hon är dessutom riktigt rejäl (men inte över ponnymått ännu) så hon bär utan vidare en vuxen redan nu som fyraåring.
 
Hör inte till tråden... men Lil-sis hur hög är Patsy? Hur hög som 3-åring? Hur stor tror du att hon blir?
Har en 3-åring som är 145 nu... :smirk: Gränsfall!?
Jaja, det gör mig inte såå mycket om hon växer över. Är ju både för stor och för gammal för ponny. :(
 
Tycker helt klart att du ska köpa en D-ponny eller övervuxen ponny. Övervuxna connemaror finns det gott om, och oftast blir de ett par tusenlappar billigare än att köpa maxad D. :)
 
Fast jag tror att anledningen till att man ser så få D- ponnyer med överåriga ryttare ute på tävling nog är att inte speciellt många vuxna köper sig en ponny för att tävla mot stora hästar, snarare än att det inte funkar.

Om man inte har jättetävlingsambitioner utan är nöjd med att tävla på en lite lägre nivå (höjder men ffa AVSTÅND kan ju bli kluriga för en ponny i hoppning mot ridhästar), så varför inte? I dressyr finns ju inte de problemen. Däremot får man nog hitta en D-ponny med relativt mkt gång om den ska kunna hävda sig på dressyrbanan mot halvbloden.

Till "HÄSTEN": Notera bara att du visserligen får tävla hoppning o dressyr mot stora hästar (alldeles enligt de premisser någon annan skrev): Däremot är det tvärkört om du skulle vilja rida fälttävlan. Det står uttryckligen i TR att hästens mankhöjd måste överstiga 148 cm. Skumt tycker jag, särskilt då det ju inte är ovanligt aatt Lätt för D-ponny går över exakt samma bana med samma höjd som Deb för ridhäst.

Lycka till med hästköpet :)! Titta absolut på ponnyer om du vill! Det viktigaste är ju att hitta en häst DU trivs med.

Ett tips kan oxå vara att hålla lite utkik efter små halvblod o dyl runt 155 cm. I den kategorin borde man kunna hitta riktigt bra hästar till kanonpris, just för att hästar med mankhöjd under ca 160 cm överlag inte är lika populära på marknaden.
 
Håller med föregående, ett litet halvblod är inte så dumt.

Min lille kille (efter Falleur/Napoleon) är 153cm och alldeles lagom till mig som är 1.59 lång. Sen var han inte så billig ändå men det berodde nog mest på att jag inte hade koll på priser då. trevligt steg har han och vi tävlar 1 meter (hoppat enstaka 1.20). Det är toppen med liten häst när det är inomhus!

Fast det är klart att om du ska sälja en så är det kanske enklare med en maxad D.
 
När jag fick hem henne som tvååring så var hon 142/143. När vi mätte på premieringen var hon 145, likaså på treårs om jag inte minns fel och sen nu i vintras när jag mätte henne officiellt så var hon 146 (ungefär...) Det är dock sagt från uppfödarna att hon bör stanna som D men hon är ju första avkomman från mamman.

Men jag tror INTE att hon är färdig, tyvärr. Fyra år kvar att växa och är just nu högre bak än fram.

Tur att mätintyget gäller hela nästa år också :crazy:

Det gör inte mig någonting heller egentligen MEN jag vill att hon ska meriteras bland ponnyer med ett ponnybarn och det går ju inte om hon växer över.
 
:idea: Ta kontakt med Connemara eller New Forrest stuterier. I ivern att få fram maxade d-ponnyer blir det ibland en eller annan som blir över måttet. Samma kriterier skall dock gälla för dem som om du letade en D-ponny dvs proportionella, inte för korta ben osv.
Har du funderat på fullblod? De blir är ju många gången inte så stora.
Jag är också liten och har ett halvblod på 154 cm. Passar mig perfekt. :D
 
Precis som min då.
När vi köpte henne sommaren när hon var 2 var hon 142-143 cm. Måttes vid 3-års nu i maj till 145 cm.
 
Vad roligt att jag fått så många svar!

Var och tittade på ponnyhoppningar idag och jag kan nog svära på att det var en och annan "väldigt stor D-ponny" med....
Så visst måste det finnas hästar runt 150 cm, jag kan ju även tänka mig lite större, det viktiga är ändå individen.

Sedan är man inte så superkaxig när det gäller hinderhöjder eftersom jag inte hoppat på 2 år och med liten häst blir hindern större.....
Eller?? :(

Jag kommer iaf vara väldigt öppen för förslag och leta väl och noga tills det klickar till.Ponny eller häst, nu vet jag iaf vad som gäller regelmässigt.
Tackar än en gång!

OBS! Någon som har bra tips på stuteri till New Forest/Connemara?
 
Det beror ju förstås på hur långt du kan tänka dig att åka. Jag vet att Önnarps stuteri har MÅNGA connemaror och brukar dessutom ha en del överhöjdare.
 
Jag tävlar ponny som stor häst, dressyr då men har ridit enstaka hoppningar oxå (90 cm).

Har en C-ponny och en som är i gränslandet d-ponny /stor häst men som gått som stor häst i hela sitt liv. :)
 
Tror det finns både för och nackdelar vad beträffar köp av maxad d-ponny, alt. övervuxen ponny.

En maxad d-ponny kan ofta kosta en del om den är trevlig, olatfri och rel. utbildad. Köper du då i stället en övervuxen häst skulle jag tippa på att priset sjunker med några tusenlappar, eftersom att de som t.ex. avlat fram förmodligen hoppas på att hästen ska hålla sig inom ponnymåttet, eftersom att en "övervuxenponny" har (eller snarare kan ha) svårt att hävda sig bland stora hästar.


Men i det här fallet så är du ju vuxen så du får ju ändå tävla mot stor hästar, vare sig du köper ponny eller köper en häst som ligger strax ovanför ponnymåttet.


Fördelen med att köpa ponny, speciellt om du köper en som kanske bara är grundutbildad som du vill vidareutb. själv,
är att du antagligen får ut mer pengar för ponnyn än om
du köpt en stor häst - å andra sidan kostar ju förmodligen
ponny mer att köpa för dig, i från början, men väljer du
att endast köpa ponny el. häst som endast är grundutbildad,
men trevlig och samarbetsvillig som du vill arbeta vidare
med själv så kan jag nog rekommendera dig om att du ska
satsa på en stor d-ponny, maxad.

Finns säkert flera som dessutom säljer d-ponnyer än övervuxna sådana, eftersom att man vill att de ska hålla
sig inom ponnymåttet.


Fördelen med att köpa en häst som vuxit över ponnymåttet, är att om du vill ha en mer utb. sådan och int har tänkt att sälja vidare, så blir den billigare i inköpspriset än en ponny. I af överlag.. Å andra sidan växer säkert inte
sådana på trän, så som ponnyerna faktiskt gör..



Tycker som sagt själv att det finns både för och nackdelar, med både ponny resp. övervuxen/liten stor häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 129
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp