Hjälp med sadel

Ronja Karlsson

Trådstartare
Hejsan Bukefalos:) Då min hyrponny har en sadel som ligger dåligt så har jag blivit ännu mer intresserad av att lära mig hur en sadel ska ligga,allas åsikter är välkomna och berätta allt ni vet, ponnyn ifråga är en fjordhäst om det skulle vara intressant:D Allas svar och åsikter skulle göra mig glad och tacksam:bow: en grej till skulle någon vara intresserad av att kolla vad ni tycker är felet på sadeln hon har nu så kommer jag länka en bild fler bilder kan visas om det skulle vara intresserant
696A0D23-3B8F-4838-A57F-7A0254CD8293.jpeg
 
Hejsan Bukefalos:) Då min hyrponny har en sadel som ligger dåligt så har jag blivit ännu mer intresserad av att lära mig hur en sadel ska ligga,allas åsikter är välkomna och berätta allt ni vet, ponnyn ifråga är en fjordhäst om det skulle vara intressant:D Allas svar och åsikter skulle göra mig glad och tacksam:bow: en grej till skulle någon vara intresserad av att kolla vad ni tycker är felet på sadeln hon har nu så kommer jag länka en bild fler bilder kan visas om det skulle vara intresserant Visa bifogad fil 75979
Intressant. Den där sadeln ser egentligen ut att ligga i balans och kanske till och med ha en okej bomvinkel - men eftersom hästen har så låg manke blir det fel ändå, där det borde ha varit en bit häst är det bara luft! 😁 Med reservation för att det är jättesvårt att se något bara från den vinkeln.
 
Intressant. Den där sadeln ser egentligen ut att ligga i balans och kanske till och med ha en okej bomvinkel - men eftersom hästen har så låg manke blir det fel ändå, där det borde ha varit en bit häst är det bara luft! 😁 Med reservation för att det är jättesvårt att se något bara från den vinkeln.
Hmm, finns det något man kan göra åt det som att tex byta koppjärn eller är det bästa för hästen att helt enkelt byta till en mer passande sadel?
 
Här är bakifrån dock så är jag inte säker på att bilden är perfekt jag har en film oxå men den får jag ju tyvärr inte länka här😕
 

Bifogade filer

  • 259B8872-AA32-4100-A54D-AFFB6DE0BAA8.jpeg
    259B8872-AA32-4100-A54D-AFFB6DE0BAA8.jpeg
    258,3 KB · Visningar: 211
Hmm... Den ser faktiskt inte ut att komma ner på hästen överhuvudtaget, får spontant känslan av att den är alldeles för smal och om den skulle komma ner på hästen skulle bomformen vara helt fel för denna häst.

Edit: På bilden bakifrån är det väldigt tydligt att sadelns bossor är alldeles för takformiga för hästens runda rygg, det är därför man får känslan att sadeln inte "kommer ner" även om bomvidden kring manken ser hyffsat bra ut. Bifogar en bild där jag ritat det jag menar. De röda linjerna är hästens rygg. De blåa är sadelbossornas lutning. Du måste hitta en sadel som matchar de röda linjerna och helst ligger parallellt med dem. Som det är nu så får du ett stort tryck på sidan av ryggen. Trycket ska fördelas på en så stor yta som möjligt.

Vad är det för sadel? ☺️
På såna runda hästar med låg manke skulle jag kunna tänka mig att prova nyare modeller av Bates, Wintec eller deras allra nyaste märke- Arena just på grund av platta bossor. Har du bild på hästens rygg utan sadel? Det skulle underlätta.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210827_185059.jpg
    IMG_20210827_185059.jpg
    130,5 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
Hmm... Den ser faktiskt inte ut att komma ner på hästen överhuvudtaget, får spontant känslan av att den är alldeles för smal och om den skulle komma ner på hästen skulle bomformen vara helt fel för denna häst.

Edit: På bilden bakifrån är det väldigt tydligt att sadelns bossor är alldeles för takformiga för hästens runda rygg, det är därför man får känslan att sadeln inte "kommer ner" även om bomvidden kring manken ser hyffsat bra ut. Bifogar en bild där jag ritat det jag menar. De röda linjerna är hästens rygg. De blåa är sadelbossornas lutning. Du måste hitta en sadel som matchar de röda linjerna och helst ligger parallellt med dem. Som det är nu så får du ett stort tryck på sidan av ryggen. Trycket ska fördelas på en så stor yta som möjligt.

Vad är det för sadel? ☺️
På såna runda hästar med låg manke skulle jag kunna tänka mig att prova nyare modeller av Bates, Wintec eller deras allra nyaste märke- Arena just på grund av platta bossor. Har du bild på hästens rygg utan sadel? Det skulle underlätta.
Håller med ovanstående!
 
Hmm... Den ser faktiskt inte ut att komma ner på hästen överhuvudtaget, får spontant känslan av att den är alldeles för smal och om den skulle komma ner på hästen skulle bomformen vara helt fel för denna häst.

Edit: På bilden bakifrån är det väldigt tydligt att sadelns bossor är alldeles för takformiga för hästens runda rygg, det är därför man får känslan att sadeln inte "kommer ner" även om bomvidden kring manken ser hyffsat bra ut. Bifogar en bild där jag ritat det jag menar. De röda linjerna är hästens rygg. De blåa är sadelbossornas lutning. Du måste hitta en sadel som matchar de röda linjerna och helst ligger parallellt med dem. Som det är nu så får du ett stort tryck på sidan av ryggen. Trycket ska fördelas på en så stor yta som möjligt.

Vad är det för sadel? ☺️
På såna runda hästar med låg manke skulle jag kunna tänka mig att prova nyare modeller av Bates, Wintec eller deras allra nyaste märke- Arena just på grund av platta bossor. Har du bild på hästens rygg utan sadel? Det skulle underlätta.
Wow tack för ett lång och utförligt svar nu förstår jag klart och tydligt hur den ska ligga tack så mycket :bow: Sadeln är av märket claridge house (fairfeilds billiga sadel) ,en bild på hästens rygg ska jag ha någonstans i gömmorna:D
 
Kika på en Thorowgood t4 cob/låg manke sadel ☺️ Finns i allround och dressyrmodell. Det är en syntetsadel men den är välgjord och passar bra på sådana hästar som er hyrponny (bara ni har anläggningsytan i åtanke, tror inte ponnyn tar så mkt mer än en 17 tum). Går att fynda begagnade till en riktigt bra peng. Annars kostar en ny på Hööks ca 6300 kr.
Det låter ju faktiskt otroligt bra det ska jag ta och kika på nu direkt:up:,hon har 17 tum på sin sadel nu så det låtersom en rimlig storlek☺️
 
Kika på en Thorowgood t4 cob/låg manke sadel ☺️ Finns i allround och dressyrmodell. Det är en syntetsadel men den är välgjord och passar bra på sådana hästar som er hyrponny (bara ni har anläggningsytan i åtanke, tror inte ponnyn tar så mkt mer än en 17 tum). Går att fynda begagnade till en riktigt bra peng. Annars kostar en ny på Hööks ca 6300 kr.
Är det just thorowgood T4 som har den modellen eller finns det fler från thorowgood som skulle kunna passa denna typ av häst?:D
 
Är det just thorowgood T4 som har den modellen eller finns det fler från thorowgood som skulle kunna passa denna typ av häst?:D

I Sverige finns det bara Thorowgood t4 i den modellen. I Storbritannien (sadelmärkets ursprung) finns cobsadeln även som T8 (halvsyntet) och som Kent and Masters (hel-läder, syskonmärke till Thorowgood). De andra Thorowgood-modellerna som finns till salu i Sverige kommer nog inte passa.

Nu är det ju inte garanterat att en TG t4 cob kommer passa då det är många fler aspekter i sadelinpassning man måste ta hänsyn till, men det är en bra början och passar den får ni en hyffsat bra sadel till en mkt billig peng.
 
I Sverige finns det bara Thorowgood t4 i den modellen. I Storbritannien (sadelmärkets ursprung) finns cobsadeln även som T8 (halvsyntet) och som Kent and Masters (hel-läder, syskonmärke till Thorowgood). De andra Thorowgood-modellerna som finns till salu i Sverige kommer nog inte passa.

Nu är det ju inte garanterat att en TG t4 cob kommer passa då det är många fler aspekter i sadelinpassning man måste ta hänsyn till, men det är en bra början och passar den får ni en hyffsat bra sadel till en mkt billig peng.
Då tar jag och satsar på att försöka få tag i en thorowgood att prova om det inte löst sig på tisdag:)(hovis hade eventuellt en sadel liggandes som luggit på en Tinker som kan passa denna dam)
 
Då tar jag och satsar på att försöka få tag i en thorowgood att prova om det inte löst sig på tisdag:)(hovis hade eventuellt en sadel liggandes som luggit på en Tinker som kan passa denna dam)

Jag hade en thorowgood t4 cob dressyr på min tinker a la rygg som ett mindre picknick-bord. Köpte på prov för att se om den passade och hade sen ut en sadelutprovare för att bekräfta det. Den låg som ett smäck.
 
I Sverige finns det bara Thorowgood t4 i den modellen. I Storbritannien (sadelmärkets ursprung) finns cobsadeln även som T8 (halvsyntet) och som Kent and Masters (hel-läder, syskonmärke till Thorowgood). De andra Thorowgood-modellerna som finns till salu i Sverige kommer nog inte passa.

Nu är det ju inte garanterat att en TG t4 cob kommer passa då det är många fler aspekter i sadelinpassning man måste ta hänsyn till, men det är en bra början och passar den får ni en hyffsat bra sadel till en mkt billig peng.
Hahaha den frågvisa damen är framme igen och kom på ännu en fråga, på andra forum har jag fått tips om santa cruze celine skulle kunna passa henne, har ni någon erfarenhet av detta märket och hur den ser ut i bommen osv. :D
 
Intressant. Den där sadeln ser egentligen ut att ligga i balans och kanske till och med ha en okej bomvinkel - men eftersom hästen har så låg manke blir det fel ändå, där det borde ha varit en bit häst är det bara luft! 😁 Med reservation för att det är jättesvårt att se något bara från den vinkeln.
Är det skadligt att ha "för mycket luft" vid manken?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 964
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 295
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp