Hjälp mig förstå hur folk tänker

Vilka tecken tänker du på? Det är förstås inte så lätt att säga om det beror på att de inser problemet och ser en förändring som nödvändig av klimat- och miljöskäl eller om de främst ser det som en möjligheter att tjäna pengar. Min tro är det senare, finansvärldens absoluta drivkraft är att göra ekonomisk vinst, det går före allt annat.
Många små, men tex Preem hade redan innan Preemraff en intern klyfta mellan de som tyckte att det var totalt vansinne att lägga pengar på en förlorad bransch och de som ville bygga ut och andra företag som försiktigt drar öronen åt sig. Oljeländerna börjar tystlåtet bygga upp sin turism och utbildning för att ha något att vagga tillbaka på.

Det finns tecken på att oljeindustrin var bland de första som insåg vartåt de barkande och var snabbt med och dolde information och osäkerhet.

Får upprepa igen att insikt om att ett problem existerar är ju inte samma sak som en önskan att åtgärda det. En önskan om att dölja det är likaså det ett tecken på insikt. Likaså en önskan att suga åt sig de sista sura slantarna innan politikerna fattat samtidigt som de buffrar för när politikerna upptäcker problemet, för politikerna och journalisterna verkar inte "tro" på det som de flesta andra "vet". Det är onödigt att ställa om när man kan få in de sista pengarna på att inte göra det först, men vara beredd när man måste. Du vill inte vara för tidig och ta kostnaden nu om du kan ta den senare, men inte för sen och förlora allt.

Ett intressant problem med industrin som inte nämns så mycket nu när det är ett faktum men som ofta diskuterades när det höll på är ju pensionsfondernas och andra lättrörliga aktörers dominans på aktiemarknaden. Det blir färre som har aktier för att de bryr sig om det företag de äger aktier i och ett stort fokus på kortsiktiga vinster. Det betyder att ägarna hindrar företags långsiktiga omställning som kostar pengar nu men som gör att företaget överlever tio år framåt, för lättrörliga pensionsfonder ger blanka sjutton i om just det företaget finns om tio år. Så reglering måste till.
 
Senast ändrad:
Okej, sa ditt argument ar att klimatpolitik bara spelar roll om vi har en bra skolpolitik forst?
Vad ar "bra skolpolitik" och hur vet vi nar vi kommit dit och att vi nu kan fokusera pa klimatet?

Andra verkar f.o. inte hallla med om att sverige inte har ratt niva for att komma pa nya ideer f.o. - Bloomberg rankar Sverige som femte mest innovativa landet, och pa International innovation index av The Boston Consulting Group (BCG), the National Association of Manufacturers (NAM), och The Manufacturing Institute (MI), sa rankas Sverige fyra i varlden.

Kalla Bloomberg:
https://www.businessinsider.com/the...es-bloomberg-says-2020-1?r=US&IR=T#5-sweden-6

Kalla Innovation index
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Innovation_Index
Jag släpper den biten, det finns mycket att säga om dessa rankningar men jag vill inte ta den diskussionen här, det blir för mycket.
 
Genom att påkalla uppmärksamhet på baksidorna av åtgärderna mot covid-19 som svar på ett inlägg som påpekade att vi har bevisat att vi har möjlighet att också ta till åtgärder mot klimatkrisen så insinuerade du att åtgärder mot klimatkrisen skulle medföra samma baksidor som åtgärderna mot covid-19, som om inte just dessa baksidor av åtgärderna mot covid-19 skulle skapas av att inte göra något för att hindra effekterna av klimatkrisen.

Om det inte var det du menade, vad menade du då?
" insinuerade du att åtgärder mot klimatkrisen skulle medföra samma baksidor som åtgärderna mot covid-19"
Nä. Om du läser igen vad jag skrev så var det att påpeka de (extrema) negativa sidorna med de åtgärder du belyste. För att påvisa att det inte är nått som man gör utan extrema baksidor.

Vill du värdera och jämföra den fattigdom, svält, nedgång av mental hälsa, ekonomisk kollaps som nedstängningar på den nivån för att "bättra klimatet" skulle göra, mot risken med klimatkris, så får du förstås göra det. Jag tror dock detta blir en ganska omöjlig jämförelse att göra, och att den som tror den kan göra en korrekt sådan jämförelse har alldeles för mycket hybris.
 
Många små, men tex Preem hade redan innan Preemraff en intern klyfta mellan de som tyckte att det var totalt vansinne att lägga pengar på en förlorad bransch och de som ville bygga ut och andra företag som försiktigt drar öronen åt sig. Oljeländerna börjar tystlåtet bygga upp sin turism och utbildning för att ha något att vagga tillbaka på.

Det finns tecken på att oljeindustrin var bland de första som insåg vartåt de barkande och var snabbt med och dolde information.

Får upprepa igen att insikt om ett problem är ju inte samma sak som en önskan att åtgärda det. En önskan om att dölja det är likaså det ett tecken på insikt. Politiker verkar inte "tro" på det som de flesta andra "vet".

Ett intressant problem med industrin som inte nämns så mycket nu när det är ett faktum men som ofta diskuterades när det höll på är ju pensionsfondernas och andra lättrörliga aktörers dominans på Aktiemarknaden. Det blir färre som har aktier för att de bryr sig om det företag de äger aktier i.
Jag tror i Preems fall att det var en ren företagsekonomisk fråga just för det raffinaderiet. Men allmänt, inte är det väl så att vi ser någon nedgång globalt för fossila bränslen?
 
Jag släpper den biten, det finns mycket att säga om dessa rankningar men jag vill inte ta den diskussionen här, det blir för mycket.

Det ar okej, jag forsaker bara forsta ditt argumet nar det galler klimatpolitik och kopplingen till handlingar pa individuell och lokal niva
 
Hur menar du? Möjligtvis är en pandemi en direkt bieffekt av globalt resande men epidemier har existerat längre än vad mänskligheten gjort.
Indeed. Skillnaden är att vi inte hade sociala medier förut där alla kunde följa antalet dödsfall i Chile varje minut.

Och jag vet inte ja, vi hade pesten som kom från Kina och dödade 50% av befolkningen i Europa på 1300-talet. Visst finns det faktorer idag med stort resande mellan länder, men det var inte som om virus och bakterier kunde spridas mellan länder och världsdelar förr i tiden heller.
 
Jag tror i Preems fall att det var en ren företagsekonomisk fråga just för det raffinaderiet. Men allmänt, inte är det väl så att vi ser någon nedgång globalt för fossila bränslen?
Nej som sagt, insikt inte är inte samma sak som att göra någonting.
 
Jag tror i Preems fall att det var en ren företagsekonomisk fråga just för det raffinaderiet. Men allmänt, inte är det väl så att vi ser någon nedgång globalt för fossila bränslen?

Nej, däremot ser vi ganska betydande energieffektiviseringar (fossila bränslen per BNP-enhet går ned kraftigt på ganska många håll)
 
Så här ser utvecklingen för fossilanvändningen ut. Jag tror alla inser att nya tekniska lösningar inte inom kort tid kommer att vända det här utan det behövs en dramatiskt förändrad syn på konsumtion, en kraftig minskning helt enkelt.

1609240337500.png
 
Jag fattar verkligen inte. Är det så att de flesta inte tror på klimatkatastrofen, eller tycker man på riktigt är det inte gör nåt att vi fortsätter förstöra våra livsvillkor?

Vad beror dessa röstsiffror på?
För att svara på din fråga frågan så tror jag vår påverkan på klimatet är något för stort och för svårt för många människor att kunna förhålla sig till. När frågan haussas i media går intresset upp men när media inte längre lägger lika stort fokus faller intresset och mera direkta saker som äldreomsorgen och annat tar över. Det är nog ganska naturligt tror jag.

Sen tror jag också vårt förhållande till naturen och miljön förändrats och många lever nu ett liv där de inte längre har samma direktkoppling till och kunskap om naturen som många hade förr.
 
Just när det gäller järnväg, så tror jag att fokusera på att flytta så mycket gods som möjligt från väg till järnväg.

Ett stort problem jag sett i debatten är dock att när någon försöker lyfta exempelvis det jag skrev, så är många av åsikten "jaha, så nu ska alla ha järnväg hem till sig då?" Eller när man försöker med att "vi måste försöka minska antalet korta, onödiga bilresor", så kommer svaret "du hatar landsbygden, och vill lägga ner den".
Exakt, håller med. Man kan ju göra fler saker samtidigt på flera håll och vägtransporter är ett rejält problem. Finns en hel bra utredning om hur man ganska effektivt löser den biten koldioxidmässigt. Men såvitt jag förstått finns ingen jättelust att genomföra förändringarna. Eller en annan intressant grej, allt handlar om symbolvärden istället för reell effekt. "Alla" vill lägga ned Bromma (egentligen för att de bor i villa under flygplanen.). Med tanke på att det tar kort tid för Stockholmarna att ta sig dit med buss så är det ju snarare i så fall delar Arlanda som borde lägga ned. (om man inte bor i Uppsala såklart).
 
Rädda världen till att fler barn och vuxna kan arbeta under vidriga förhållande?
Mycket av problemen i Mellanöstern och delar av Östafrika är direkt kopplade till klimatkrisen - enligt Jarod Diamonds analys gäller det även folkmordet i Rwanda. De människor som är drabbade utnyttjas hårt i allsköns gråa ekonomiska zoner.

Det går inte att skapa bättre arbetsförhållanden för människor utan att ge dem alternativ och klimatkrisen berövar många människor möjligheten att göra egna val vilket gör att de hamnar i beroendeställning.
 
" insinuerade du att åtgärder mot klimatkrisen skulle medföra samma baksidor som åtgärderna mot covid-19"
Nä. Om du läser igen vad jag skrev så var det att påpeka de (extrema) negativa sidorna med de åtgärder du belyste. För att påvisa att det inte är nått som man gör utan extrema baksidor.

Vill du värdera och jämföra den fattigdom, svält, nedgång av mental hälsa, ekonomisk kollaps som nedstängningar på den nivån för att "bättra klimatet" skulle göra, mot risken med klimatkris, så får du förstås göra det. Jag tror dock detta blir en ganska omöjlig jämförelse att göra, och att den som tror den kan göra en korrekt sådan jämförelse har alldeles för mycket hybris.
Nu skrev jag ju inte att vi skulle genomföra samma typ av förändringar för att stoppa klimatkrisen som vi har sett i reaktion på covid-19, jag använde det endast som ett exempel på att det är fullt möjligt att genomföra snabba förändringar även i vårt moderna samhälle.
 
Den här tråden får mig att tänka att det största problemet trots allt är att människor i gemen inte har någon koll på hur vidsträckta och allvarliga konsekvenserna av klimatkrisen och massutdöendet vi är inne i faktiskt är.
 
Mycket av problemen i Mellanöstern och delar av Östafrika är direkt kopplade till klimatkrisen - enligt Jarod Diamonds analys gäller det även folkmordet i Rwanda. De människor som är drabbade utnyttjas hårt i allsköns gråa ekonomiska zoner.

Det går inte att skapa bättre arbetsförhållanden för människor utan att ge dem alternativ och klimatkrisen berövar många människor möjligheten att göra egna val vilket gör att de hamnar i beroendeställning.
och @nullo-modo till exempel finns ju tecken på att klimatförändringarna bidragit till kriget i Syrien.

Klimatförändringarna bidrog till kriget i Syrien – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)

Klimatförändringarna har påverkat konflikten i Syrien, det är slutsatsen i en forskningsrapport från University of California som presenterades i början av mars. Torkan 2007-2010 är den värsta som någonsin har uppmätts i regionen. Skördarna minskade med en tredjedel och 1,5 miljoner människor flydde från landsbygden in till städerna. I de syriska städerna fanns redan många flyktingar sen Irakkriget. Totalt ökade den urbana befolkningen i Syrien från 8,9 miljoner 2002 till 13,8 miljoner i slutet av 2010, enligt forskningsrapporten. Det orsakade fattigdom och trångboddhet, vilket tillsammans med missnöje med regeringen samt andra faktorer skapade de oroligheter som bröt ut våren 2011.

Nu hade det visserligen kanske inte att göra med dåliga arbetsförhållanden i gruvor som egentligen var det som skulle lösas innan klimatkrisen.
 
Vad gäller själva klimatkrisen - jag tror att det går för långsamt och är för stort för att människor ska fatta. Och så är det lite som när vargen kommer, den förste att agera är en looser. Om jag inte hänger med så sparas inte den biten av kakan utan den tillfaller någon annan. Miljön är lika sabbad, men det är någon annan och inte jag som är på resan till Jamaica :(

Jag har ägnat mycket av de senaste 30-åren till att undra varför klimatet inte är viktigare för ffa föräldrar.
 
Jag kan tänka att man kan likna världen vid en fullsatt bus som med hög fart och utan kontroll kör mot ett stup. Vi har folk som mår väldigt dåligt i bussen, det råder orättvisor och några håller t om på att förblöda.

När vi då måste välja vad vi ska fokusera på så ser många på de som sitter närmast och vill hjälpa dem eller sig själva, men det som måste prioriteras först är ju att komma på nåt sätt att stoppa bussen. Även om inbromsningen blir skakig och mycket obekväm. Några kommer även att skada sig, men alternativet är ju att alla far över stupet.

De som inte behövs för att klara inbromsningen får förstås ta hand om varandra efter bästa förmåga, men fokus måste ligga på att stanna bussen.

Dessvärre har vi ingen som har mandat att prioritera resurser bort från de som mår dåligt, så de som försöker stanna bussen är för få och har dessutom många som vill få dem att istället hjälpa de som mår dåligt.
 
Hur menar du? Möjligtvis är en pandemi en direkt bieffekt av globalt resande men epidemier har existerat längre än vad mänskligheten gjort.
En annan sak som inte har nämnts i tråden är att ett varmare och fuktigare klimat redan nu leder till nya svampsjukdomar som vi inte har bra mediciner mot.

https://www.wnycstudios.org/podcasts/radiolab/articles/fungus-amungus

https://www.washingtonpost.com/heal...-may-be-linked-climate-change-study-suggests/
 
och @nullo-modo till exempel finns ju tecken på att klimatförändringarna bidragit till kriget i Syrien.

Klimatförändringarna bidrog till kriget i Syrien – Supermiljöbloggen (supermiljobloggen.se)



Nu hade det visserligen kanske inte att göra med dåliga arbetsförhållanden i gruvor som egentligen var det som skulle lösas innan klimatkrisen.
Tja så länge vi försöker rädda den miljö vi känner så spelar det ingen roll om barn jobbar i gruvor så vi kan ha telefonen och sminka oss eller varför inte bli inlåsta i fabriker för att sy våra kläder eller så det kommer munskydd till vår sjukvård.

Problemet med dessa "undersökning" är att det som ligger först hos var och en är det som räknas och tar ingen hänsyn till vad som ligger på plats 2 och hur nära 1 och 2 eller 3 ligger varandra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 376
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 739
Senast: Hedinn
·
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 344
Senast: Nytant
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 275
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp