Bukefalos 28 år!

Hjälp mig räkna!

kolblakkur

Trådstartare
Jag och sambon ska titta på nytt boende. Det finns pantbrev på 800.000:- på fastigheten. Om vi köper stället för 925.000:-, hur mycket får vi betala i lagfart och pantbrev? Jag och matematik alltså :o
 
Jag och sambon ska titta på nytt boende. Det finns pantbrev på 800.000:- på fastigheten. Om vi köper stället för 925.000:-, hur mycket får vi betala i lagfart och pantbrev? Jag och matematik alltså :o

Vad du får betala för pantbrev beror på hur mycket ni tänker låna med fastigheten som säkerhet, inte på vad ni betalar för den. Nya pantbrev kostar 2% av pantbrevets belopp + 375 kr, enligt Swedbanks hemsida. Pantbrev för 800.000 borde ju räcka om ni betalar 15% kontantinsats.

Lagfart kostar 1,5% av köpesumman + en avgift på 825 kr alltså 14700 kr.
 
Lejonelle: Det var just detta som blev så förvirrande för mig. Måste vi ta ut ett nytt pantbrev då, om det ändå blir 800.000:- om vi köper?
 
Pantbrev ska täcka det du skall låna... Så det ni lånar över 800.000 blir det alltså som du ska räkna på.... 2% + 375 kr
 
Lejonelle: Det var just detta som blev så förvirrande för mig. Måste vi ta ut ett nytt pantbrev då, om det ändå blir 800.000:- om vi köper?

Du behöver bara ta ut nya pantbrev om inte de befintliga pantbreven räcker för den summa du vill låna. Det kan man göra när som helst, inte bara vid köp av fastighet, ifall du skulle behöva låna mer senare.
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man bara belåna ett hus till 85% Vissa banker medger en högre belåning men då är den överskjutande delen ett blancolån och är alltså inte med huset som säkerhet.

Köper ni huset för 925 000:- så kan alltså själva bolånet maximalt vara 925 000 *85% dvs 786 250:- Detta täcker pantbreven och nya behövs således inte :)

Lagfarten baseras på köpesumman och ligger på 1,5% + 825:- i administrationsavgift.
På 925 000 blir det alltså 14 700:-
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 286
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Sar
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 540
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp