Bukefalos 28 år!

Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

När jag såg din häst på bild så var min först undran hur din häst rör sig live. Har du ingen tränare?

Hm jag har varit inne och kollat så att du är samme tez som ställt en del ridrelaterade frågor på barock.
Det bäst svaret får du nog i denna tråden.

En häst som har smärta, vare sig det sitter i lederna långt ned, högre upp, eller i själva ryggen går och spänner sig. då höjer den inte ryggen, bakbenen är kvar i stallet, och galoppen blir som du själv skriver stel och fyrkantig.

En häst som mår bra, har korrekt verkade hovar och har en sadel som passar rör sig inte så.

Detta är inte menat som ett påhopp på dig som person, jag känner inte dig. Men man blir rätt förtvivlad här.

Det finns så mycken okunskap och en ovilja att ta hjälp av kunniga kompetenta männiksor.

Om du ställer en fråga om din häst på ett intrnetforum så är det ingen som ser din häst framför sig, alla har en teoretisk häst framför sig, därför kan du kan få helt galna svar.
Som att du skall ut och galoppera på denna stackare ut i skogen :crazy:

Om hästen har ont och går och spänner sig så kan man inte träna den. Muskelarbete måste ske under avspänning. Annars fungerar inte ämnesomsättningen i muskeln. Belastningen blir för stor på musklerna som - förtvinar.

En häst som är det minsta öm i hovarna kan inte arbeta avspänt.
Och denna kan ju inte ens stå avspänt.
Kan hästen aldrig koppla av så kan aldrig återuppbyggnadsprocesserna komma igång.
Det är viktigt att veta att träning bryter ned och återhämtningsfasen bygger upp.
Men då måste det finnas en återhämtningsfas.
Där hästen är smärtfri och kan kopla av.

Annars bryter träningen ned mer och mer...
och musklerna försvinner
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag såg också 'missen i protokollet', men kontentan kvarstår.
Det finns ju vissa likheter med den 30 åriga hästen och tez häst som den ser ut på den nyare bilden.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Går så när man skriver slarvigt (läs: när man skriver innan man sovit när man jobbat natt..)

Korrekt ska det vara: (inlägget är alltså riktat till Tez, och mackans häst är med som jämförelse, den bilden där hon tycker hann är tunn och omusklad, och hästen ändå är otroligt mycket mer musklad och i bättre 'skick' än Tez häst)



Även jag undrar hur gammal hästen är? Om det är en GAMMAL häst så är jag inte så förfasad, annars blir jag riktigt, riktigt rädd..

Den här bilden: http://img.photobucket.com/albums/v2...nkptGosse2.jpg där ägaren tycker hästen är tunn och omusklad, där ser den hästen ju ju otroligt mycket bättre ut än hästen på den här bilden http://i70.photobucket.com/albums/i1.../helbild_2.jpg

Nu kikar jag inte på hovarna utan på hullet och muskling etc. Och man måste ju vara hemmablind för att inte se det??

Det HÄR är en 30+ ponny som fortfarande reds, och utan att gå ett endaste steg i form (pga ryttarinnans kompletta okunnighet på området). Han har en åldersmässig anledning att ha svankryggig, men all ålder i världen kan inte förneka det faktum att avsaknaden av muskler har med fel träning och inget annat att göra (han är blöt därför pälsen är vågig)

Ser du de uppenbara likheterna med din häst? Och så ska inte en häst som inte är 30+, och inte tränas fel se ut..

http://hem.passagen.se/xyplex/hbox.jpg
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

När man ser sådant här så förstår jag hovisarnas tjat om att lyfta blicken från hovarna o se till resten av hästen.

Hovarna är viktiga, men att ge upp skorna o få ett sånt resultat:confused:

Jag har haft både sprickor o massor av tappskor, men till att därifrån resignera o ta av skorna.

En bra hovis kan tillfälligt lappa hovarna tills det vuxit u t nytt horn.

Sen om man vet att den har spröda hovar så får man se till att den inte går många meter vid ev. tappsko.

Man kan lära sig att slå på tappskor i de gamla sömhålen o göra det innan hoven går sönder.
Eller använda de så populära bootsen.
Jag använder mig själv av dessa som reservhjul.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

axel skrev:
När man ser sådant här så förstår jag hovisarnas tjat om att lyfta blicken från hovarna o se till resten av hästen.

Hovarna är viktiga, men att ge upp skorna o få ett sånt resultat:confused:

bara-undrar om man inte får ett sådant resultat om man både ger upp skorna och traditionell hovvård.

Hovis är mkt väl medveten om att detta existerar utifrån ren okunskap och endast dom som besitter okunskap ser sig blinda på enbart hovarna.

Förstår ni nu poängen med propagandan i från dom alternativa barfota metoderna att man skall enbart koncentrera sig till själva hoven.:o
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Susan skrev:
Det finns ju vissa likheter med den 30 åriga hästen och tez häst som den ser ut på den nyare bilden.


Bara-undrar om det i denna tråd går att utveckla utan massa linjer hit o dit.

Hovis tackar i så fall.;)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

å herregud :( tänk att det finns folk som verkar efter hennes metod. det finns väl folk i sverige som verkar efter hennes föreskrifter också?

ja har inte riktigt vetat vad den där strassermänniskan står för egentligen, men nu vet jag.

jag mår också illa :cry:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Bara att hoppas på att hästägare, och även andra personer som är yrkeskunniga bla veterinärer, hovslagare, djurskyddsinspektörer:eek: :eek: :eek: osv. genom att anmäla djurplågeriet med Strassers barfotametod få ett lagförbud mot att behandla hästar på det här sättet. Finns det förresten ingen lag idag som förbjuder utstuderat djurplågeri redan - det gäller att hitta rätt åklagare samt skickliga jurister för att få åklagare att bidra till en fällande dom och sätta stopp för att tillåta "strassermetoden". Hästar som är så dåliga att dom inte kan stå eller gå borde omedelbart omhändertas liksom överiga hästar på henes gård - då ägaren visar uppenbaara brister i empati och förståelse. Och Du som har egen häst - gå inte på vad eventuella anhängare till metoden säger - ett liggande flyktdjur som inte ens kan stå upp pga smärta, tillfogad av människan, mår INTE bra. Utsätt inte Din häst för detta och anmäl liknade fall till hälsovårdsnämndens Djurskyddsinspektör!!!
BRA att detta tas upp!!!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

blir du lite snurrig av strecken :D
eller hovis var det ju...
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Susan skrev:
blir du lite snurrig av strecken :D
eller hovis var det ju...

bara-undrar om det inte är fler än hovis som blir snurrig av snurriga streck så för att undvika snurrighet så kanske massa felaktigt ditritade linjer som inte är i korrekt linje borde undanhållas på denna tråd.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hur gammal är din häst egt????????? :crazy:

Ursäkta, men han ser för j*klig ut, min 25-åring som varit pensionär i flera år ser 10ggr bättre ut i kroppen än din häst gör på den sista bilden (och han är barfota btw..).

Ser du inte att han har förfallit? :confused: Hur blind får man bli?

Och även på den äldre bilden så är han ju felskodd, han är alltför hårt verkad framtill, och varför har han jättelånga tår på frambenen och nästan bockhov bak? :crazy: Men trots det så ser han mkt mkt bättre ut på den bilden....
Blir bara ledsen av att se hur han ser ut nu. :(
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag hoppas att du kan ta till dig av det som skrivs.
Vi är inga av naturen elaka människor.

Kan du inte iallafall försöka att tänka efter om hästens gångarter är nu som förr.
Och om hästen inte har förändrats i kroppen.
Det kan vara värt att fundera över.

Bilderna som du har visat talar för sig, eller vad tycker du själv?

Du som har lite ambitioner o gärna vill träna o tävla.
Skulle du inte vilja att det gick bättre än nu?

Blunda en stund i din ilska över oss "dumma" o tänk över hur DU vill att du o din häst ska ha det ihop. Snälla!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

skipandoc skrev:
Utsätt inte Din häst för detta och anmäl liknade fall till hälsovårdsnämndens Djurskyddsinspektör!!!
BRA att detta tas upp!!!

bara-undrar om inte det går att göra en anmälan helt anonymt, jo så är det.

Hovis säger att rätt förfarande är
1. Anmäl till din kommuns hälsa och miljö.

2. Anmälan kan göras anonymt och föranleder inga egna ekonomiska påföljder.

3. Alla anmälningar är kommunen skyldiga att kontrollera.

4. Anmälan kommer att dokumenters.

3. I tveksamma fall kommer Länsvet. att kallas in för opartisk bedömning.

4. Kommunen kommer att återkomma för uppföljning.

5. Alla anmälningar till komunen kommer att vidarebefodras till Djurskydds myndigheten för dokumentation.

6. Vid fall som strider mot Svensk Djurskyddslag så kommer polisanmälan att föranledas samt åtal väckas, kostnaderna i dessa fall står staten för= oss skattebetalare och drabbar alltså INTE den som i grunden gjort anmälan.

7. Det kan oxå att vara av vikt att informera djurrättsorganisationer, typ Djurens värn mm för även deras kännedom.

8. Tveka aldrig att anmäla då hästens väl går i första hand.

9. Informera gärna hästägare i ditt närområde utifrån vilken verkningsmetod som anlitas samt vem som utfört detta samt även om möjligt vem som äger hästen/hästarna samt inte minst platsen dom befinner sig på.

10. Dokumentera så mkt som möjligt då bevismaterial lätt kan "försvinna" och ta del av resultatet av den utredning som strax är klar utifrån Djurskyddsmyndighetens agerande.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Strassermetoden har iaf fungerat och hjälpt min häst med fullblodshovar. *punkt*

/T
*punkt*..betyder det att det är nog diskuterat,du har alla sanningar,alla andra skall lära sig tänka själva,reflektera lära mer?Fråga fem ggr?

Lever du som du lär?Är din häst ett lyckat rehabfall?:crazy:

Är din häst verkligen lycklig?
Jag tänkte skriva redan igår ,men om man som hovslagare uttalar sig om en strasserverkad häst då är man inte vatten värd.
En annan har ju ingen kunskap,aldrig sett misskötta hästar,skyller bara på allt utom hovarna,lever för att jaga strasserverkare?:devil:
Det är faktiskt inte sant.;)
Jag är hästvän,skiter i om hästen har skor eller inte,bara den har det bra!

Tänk om det är så att jag faktiskt kan se skillnad på en välmående och icke välmående häst?
Visst , det finns tyvärr värre fall än Tez häst,men därför får man inte kommentera denna häst?:angel:

Vi vet inte hela sanningen om din häst men jag har sett tillräckligt för att bli ärligt ledsen och förtvivlad,den hästen på bilden är trött och ledsen!

Den gör säkert allt för sin matte trots smärtor både här och var,gamla bilden visar att hästen haft problem länge,att orsaken endast satt i hovarna tror jag inte på,att den fortfarande är plattfotad på en hov visar ju på nån snedbelastning.
Jag tror inte du frågade fem ggr efter rätt hjälp när hästen var skodd,det är skillnad på skoning och skoning ,även om strasservänner inte vet skillnaden så märker hästen skillnaden mkt väl..:angel:
Fast jag tror inte enbart korrekt hovvård gör denna häst frisk.



Jag har svårt att tycka du är trovärdig då du tvärsäkert påstår än det ena än det andra, när du själv visar upp ett vrak till häst..:crazy:

Barfota..? gärna! Strasserway? NO WAY!!!:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Många pratar om att hoven slits ner så mycket men hornet växer till i den takt det behövs på en sund barfotahov.

/T
En svensk sommar då det regnar mkt..märkt vad som händer med hornet då?
Tål hoven lika mkt slitage då?:angel:

Vet ej hur klimatet är i Strasserland,men här kan det vissa sommrar vara väl blött och nåt dagligt hovbad behövs knappast,snarare daglig impregnering..:crazy:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

bara-undrar skrev:
Hovis har själv besökt hennes egen klinik


Blev lite nyfiken här! Då måste du ju veta en hel del om hur det såg ut egentligen! Hur var hästarna, verkade dom lida och låg dom verkligen ner hela tiden? När var du där? Är ju intressant med någon som själv sett detta i verkligheten. Du måste ju veta precis hur det var där!

Hur många hästar fanns där då? Var dom väldigt ömma och vägrade röra på sig osv??

Jätteglad för svar och det borde väl va fler än jag som skulle vara:bump:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Marie_K skrev:
Blev lite nyfiken här! Då måste du ju veta en hel del om hur det såg ut egentligen! Hur var hästarna, verkade dom lida och låg dom verkligen ner hela tiden? När var du där? Är ju intressant med någon som själv sett detta i verkligheten. Du måste ju veta precis hur det var där!

Hur många hästar fanns där då? Var dom väldigt ömma och vägrade röra på sig osv??

Jätteglad för svar och det borde väl va fler än jag som skulle vara:bump:

bara-undrar varför Hovis varit upprörd i mer än två år.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Men jag kan inte påminna mig att vi fått ngt bra redogörelse för besöket!
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 091
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
854
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp