Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ja för Ideeal är det nog ideellt i motsats till afrodite o kavat som försvarar sitt levebröd med näbbar o klor. Vi får se vad det blir kvar av verksamheten när DSM kommit med sin rapport.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Varför skulle jag gå barfota hela tiden? I mitt yrke är det direkt olämpligt/förbjudet. Hemma går jag gärna barfota när jag kan.
Ganska orimligt att jämföra människor och hästar så.
Hästen utför arbete 1 timma om dagen och det så behövs kan jag skydda dennes hovar då.

Jo han ser lite märklig ut på bilden det håller jag med om. Han är kort hela han i sin framtoning och just där ser det ut som baken är på väg att försvinna in i han. Jag var själv när jag skulle fota och han ville inte stå still. Att han står lite under bak kan bero på de höga baktårna jag komenterade. Får försöka ta någon nyare bild där han är mer representativ.
Att han är/var(är bara platt på en hov nu, tre har konkavitet) plattfot beror nog knappast på extriören. Det beror på verkningen är jag övertygad om. Extriören har inte förändrats genom åren.
Jag hittade en gammal bild där man ser skoning. Inte särskillt snyggt uppställd där heller:o
uppstlld.jpg

/T


Jag tycker att din häst på den första bilden ser ut att ha väldigt ont i sina hovar och står väldigt fixerat och spänt. Tycker den ser ut att vara i väldigt dåligt skick :(

Han ser betydligt bättre ut på bilden som visar honom med skor (bara bak??)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Men jag kan inte påminna mig att vi fått ngt bra redogörelse för besöket!
PL


bara-undrar om inte jag oxå kan påminna mig om det men avvaktar till ett bättre tillfälle med att påpeka om det.

Hovis undrar hur din dag va, mkt ringskor o äggbar samt ävriga spec. beslag??? Ngn som inte kom igenom din besiktning??? Säg mig hur många va det som tävlade barfota???
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag vet inte om det har framgått här men det fanns inget annat alternativ än barfota för denna häst. Skorna satt tillslut inte på mer än 2 veckor och det fanns inget kvar av hovarna att spika i. Men det kanske är ett sundhets tecken, jag kanske missat något om vad som är sunt, vad som tyder på att ett par hovar är friska. Ägaren fick i detta fall försöka göra det bästa av situationen och försöka ta reda på själv varför hovarna såg ut som de gjorde och varför inget fungerade då den vanliga hovslagaren inte kunde hjälpa. Vad är det som är så hemskt med det? Jag skulle vilja säga att det är en ansvarsfull ägare som inte blint litar på andra utan försöker hjälpa sin häst. Ni tjatar bara om hur fantastiskt det är med skor, men vad händer den dagen då man faktiskt inte kan spika på skor längre? Har ni funderat på det? Om hovkvaliteten är så dålig borde inte det tyda på att hästen kanske inte mår bra av skor?

Ni som är sånna fantastiska hovkännare och hovslagare vad skulle ni göra då skorna inte sitter på mer än två veckor och det inte finns tillräckligt med hovvägg att fästa i?

Tyvärr är den sista bilden på denna häst ingen exemplarisk bild på hästen då jag inte tycker att den speglar hur han ser ut. Den ser lite ruggig ut på bilden det kan jag hålla med om,men jämfört hur hästen såg ut när hon köpte honom så är den ändå en fantastisk förbättring.
Det här är en häst som i vanliga fall har utstrålning och är pigg.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Eftersom rekomentationen är att huvudsakligen göra en okulär besikting o jag dessutom är lite trött i ryggen lyfte jag inte upp så många hovar men jag är ganska säker på att det inte fanns några ringskor(ngt som jag tror är lite av en skånsk speciallitet), däremot ett antal barfota som fungerade bra.
I övrigt är jag mest skittrött efter 69 bes, några dopingprov o 10,5 tim.
Egentligen har man för mkt helgjour o för mkt att göra hemma för att ställa upp på sånt här men det känns som att man måste ta sitt ansvar för ridsporten.
Alla gick igenom, ingen häst skadades men däremot en ryttare.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
Jag vet inte om det har framgått här men det fanns inget annat alternativ än barfota för denna häst. Skorna satt tillslut inte på mer än 2 veckor och det fanns inget kvar av hovarna att spika i. Men det kanske är ett sundhets tecken, jag kanske missat något om vad som är sunt, vad som tyder på att ett par hovar är friska. Ägaren fick i detta fall försöka göra det bästa av situationen och försöka ta reda på själv varför hovarna såg ut som de gjorde och varför inget fungerade då den vanliga hovslagaren inte kunde hjälpa. Vad är det som är så hemskt med det? Jag skulle vilja säga att det är en ansvarsfull ägare som inte blint litar på andra utan försöker hjälpa sin häst. Ni tjatar bara om hur fantastiskt det är med skor, men vad händer den dagen då man faktiskt inte kan spika på skor längre? Har ni funderat på det? Om hovkvaliteten är så dålig borde inte det tyda på att hästen kanske inte mår bra av skor?


Ni som är sånna fantastiska hovkännare och hovslagare vad skulle ni göra då skorna inte sitter på mer än två veckor och det inte finns tillräckligt med hovvägg att fästa i? Jadu vad ska jag säga... Om hästen är i sådant skick som den visas hovmässigt på bägge bilder och synnerligen den senaste då den även fallit ihop rent exteriört och allmänt - boots? plastning av hovarna för att kunna sko? Konvalecens rent allmänt?


Tyvärr är den sista bilden på denna häst ingen exemplarisk bild på hästen då jag inte tycker att den speglar hur han ser ut. Den ser lite ruggig ut på bilden det kan jag hålla med om,men jämfört hur hästen såg ut när hon köpte honom så är den ändå en fantastisk förbättring.
Det här är en häst som i vanliga fall har utstrålning och är pigg.

Jag skulle önska att få se bilder på hästen i rörelse. Eftersom bägge bilder visar en väldigt konstig uppställning samt ansträngd benställning från hästens sida, så är det lätt att anta att det är hovarna, som är mycket ja vad ska jag säga, knepigt verkade. Om man dessutom läser Tez1 tidigare frågor och inlägg vilket jag nu gjort, så undrar jag ännu mera. därför att en del av hennes frågor rör sig runt hur hästen ter sig i rörelse och under ryttare, dvs spänningar och ovilja att tex galoppera. Vore därför bra med rörelse bilder eller bara rakt ut bättre representativa bilder för att kunna få se en alternativ bild till det som visats hitills.

För övrigt måste jag då addressera resonemanget att "verkningen" och barfota gången av hästen kom enbart pga att den inte kunde behålla skorna på. Det kan vara ett problem som kommer sig av felaktig skoning (I den bemärkelse att skoningen inte passar den hästen utan måste anpassas vidare) JA, - men att gå därifrån till att strunta i att sko punkt slut, ja det är en väldigt alternativ metod. De flesta duktiga hovslagare skulle hitta ett alternativ till en häst som ser ut som denna hovmässigt, som inte handlade om att bara strunta i skorna rakt av.
hur samstämmer problemet med att inga skor stannade kvar på hästen med att därmed är det bästa för hästen nuvarande verkning och barfota gång när den ser ut som och tydligen beter sig som den gör?
Är det du som verkar hästen? Vem talar du för?
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag vet inte om det har framgått här men det fanns inget annat alternativ än barfota för denna häst. Skorna satt tillslut inte på mer än 2 veckor och det fanns inget kvar av hovarna att spika i.


Som det ser ut är det inte speciellt mycket mer kvar av hovarna nu?

Jag har haft en häst med sådan där kass hovkvalitet (hovslagaren brukade börja muttra om att klistra fast skojäklarna för de skulle sitta kvar). Som av en hääändelse så när jag tillslut fick fatt i en BRA hovslagare så både satt skorna kvar och hovarna blev bättre..

Det stoet var också den häst som haft absolut SÄMST förutsättningar att gå barfota! Tro mig - jag försökte. Men inte ens med smärtlindring, låång tillvänjning etc så blev hon såpass oäm att hon fixade ens att gå på 'slät grusväg' i snöre..

Om hovkvaliteten är så dålig borde inte det tyda på att hästen kanske inte mår bra av skor?

Kan det mycket väl göra,men man får ju inte glömma att titta om hästen verkligen mår BÄTTRE av att INTE ha skor.

Ni som är sånna fantastiska hovkännare och hovslagare vad skulle ni göra då skorna inte sitter på mer än två veckor och det inte finns tillräckligt med hovvägg att fästa i?

Om hästen barfota ser ut som hästen på bilden: Byta hovslagare, ge Seaweed & Rosehip och om det krävs plasta alt limma på skor alt ge hästen 'lösskor' (barfotaboots) tills det finns såpass mycket horn att fästa skon i.

Tyvärr är den sista bilden på denna häst ingen exemplarisk bild på hästen då jag inte tycker att den speglar hur han ser ut. Den ser lite ruggig ut på bilden det kan jag hålla med om,men jämfört hur hästen såg ut när hon köpte honom så är den ändå en fantastisk förbättring.

vad menar du med ruggig? Pälsen? ja förvisso, men hästens stora muskelförlust och avsaknad av muskler då? Det är knappast ruggig?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

nop jag verkar inte hästen, men jag vet bakgrunden till den och det gör att jag inte är lika kritisk som ni andra.
Som man ser på bilden har ju hästen en "hängmatterygg" och den har blivit bra mycket bättre nu jämfört med för några år sedan. Muskulärt har hästen utvecklats massor och jag håller inte med om att den ser döende ut.
Det är väl lite så att det började med att skorna åkte av då det inte fanns mycket för hovslagaren att göra och sedan ju mer man lär sig om hur hoven fungerar så känns det inte riktigt rätt att sätta på dem igen. Skon är ju lite av en symptomdämpare, så visst kan man sätta på dem för att få bort symptomen då hästen har problem med hovarna, men det botar ju inte orsaken. Lite som att blunda.. Enkelt sätt för en själv helt enkelt.
Jag vet att många håller inte med om detta, men det är iaf min åsikt.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

ja det är klart att vill man ha en häst med 10 cm höga trakter så är det ju klart att man tycker att det inte finns mycket kvar av hovarna:)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ju mer jag läser detsto mer tragisk finner jag denna tråden.
Att Tez1 som uttalar sig och uttalat sig, mycket starkt i många trådar här på forumet ang. hovar och barfota alternativ, visar upp en sådan häst, och tycker att allt är a-ok, och att vi är elakingar och idioter som tycker annorlunda. Det är oerhört ledsamt och tragiskt för mig.

Dock är det väl någonstans tur att bild visats på hästen, så att inte forumet blir ett utrymme för folk att läsa alternativ metoder och bara köpa det rakt av, utan faktiskt kan få se i bild vad som ligger bakom vissas (inte allas) påståenden och teorier.

Jag förstår fortfarande inte hur det kan anses att hästen mår bra och är korrekt i sina hovar och sin benställning så till den grad att de som påpekat att de blir bekymrade av bilderna, ska dra ngt gammalt över sig och att de är elaka dummingar... det är oerhört ledsamt för att inte säga skrämmande, hur du vidhåller ditt resonemang att hästen blivit bättre och mår bra med detta utseende och hovvinklar.

visa somsagt vädligt gärna rörelse bilder så att jag kan få en rättvis bedömnings chans, om nu de bilder som visats är så missvisande och orättvisa mot hästen som du säger att de är. Jag skulle bli GLAD av att se att det inte är så ledsamt som dessa bilder illustrerar.

Jag har lämnat Strasser debatten specifikt sedan jag fick se bilderna, det är inte ens med i bilden just nu från min sida, utan bara hästens utseende bedömt av bilderna rent allmänt, och att ägaren tycker det är OK. Blev chockad när jag såg bilderna helt enkelt. vad sen verkaren eller metodisten heter är i detta fall orelevant för mig - tro't eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag har tidigare i barfotatrådarna länkat till strassersidor där professionella strasserverkare glatt visar upp sina alster. Hästar som innan verkningen ser helt nöjda ut o på de stolta efterbilderna är helt förstörda av smärta o i vissa fall med tydliga blödningar i bakre delen av sulan pga strasserkarvning.
"Våra" SHP påstår att de inte gör så o att det inte rekomenderas i den blå boken á 500 kr! men deras guru rekomenderar det tydligt på nätet där vem som helst kan ta del av det.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

När jag ser bilden på Tez`s häst i inlägg 319 och läser om vilka problem hon hade med hovkvalitén, så att skorna bara satt kvar ett par veckor, blir jag rätt övertygad att problemet inte alls är relaterat till skorna. Hästen lider sannolikt av näringsbrist.

Om en häst inte får tillräckligt med högvärdiga aminosyror och mineraler så bildas och hårdnar inte hovens vävnader riktigt. Skorna sitter inte kvar och hornet blir sprött och det blir lätt sprickor.
Bilden ger ett starkt intryck av proteinbrist. HH
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
Jag vet inte om det har framgått här men det fanns inget annat alternativ än barfota för denna häst. Skorna satt tillslut inte på mer än 2 veckor och det fanns inget kvar av hovarna att spika i. Men det kanske är ett sundhets tecken, jag kanske missat något om vad som är sunt, vad som tyder på att ett par hovar är friska. Ägaren fick i detta fall försöka göra det bästa av situationen och försöka ta reda på själv varför hovarna såg ut som de gjorde och varför inget fungerade då den vanliga hovslagaren inte kunde hjälpa. Vad är det som är så hemskt med det? Jag skulle vilja säga att det är en ansvarsfull ägare som inte blint litar på andra utan försöker hjälpa sin häst. Ni tjatar bara om hur fantastiskt det är med skor, men vad händer den dagen då man faktiskt inte kan spika på skor längre? Har ni funderat på det? Om hovkvaliteten är så dålig borde inte det tyda på att hästen kanske inte mår bra av skor?

Ni som är sånna fantastiska hovkännare och hovslagare vad skulle ni göra då skorna inte sitter på mer än två veckor och det inte finns tillräckligt med hovvägg att fästa i?
.
Ska vi hålla oss till verkligheten här eller ?
Vem har påstått att skor är nåt fantastiskt som fixar allt?:eek: :mad:

Måste skorna i sig vara orsak till dålig hovkvalitet,varför har då inte alla skodda hästar dåliga hovar?

Kan det bero på att fler saker spelar in än bara om hästen är skodd eller oskodd?

Dålig skoning gör inga hovar bättre det är sant,tvärtom..:crazy: Man kan om man vill ,förstöra en hästs hovar snabbt med dålig skoning,snedverkning eller långa skoperioder..men vad mer spelar in?

Kan hästen trampa av sig skorna av andra orsaker ?:angel:

Kanske en bogstel häst pga illasittande sadel,illasittande ryttare,tandproblem?
Vad får den för foder?Mineraler?Hur skos den?Vilken söm används?Har hästen röta som försvagar hovarna?Skoddes den trångt?Hur rids den?
Är den stressad av andra orsaker?Vissa mediciner kan göra hovarna sämre,likaså förgiftningar..

Allt visar sig i hovarna!

När trampade hästen av sig skorna? I hagen? under ridning?Var det alltid samma sko som trampades av?
Hästen kan gå snett pga gammal skada ,mer eller mindre akut,tex gått omkull i hagen ,bilden när hästen är skodd visar en häst som avlastar vä fram höger bak,slump?
Knappast!
Varför är den plattfotad på EN hov nu?vad gjordes åt de understuckna hovarna innan avskoning?Kollades hästen upp ordentligt från topp till tå?Den röntgades i ryggen,inget hittades..är det lika med att hästen är besvärsfri i sin rygg?Kan den inte ha ont ändå?:crazy:
Kanske fick den ont i ryggen pga taskiga hovar,men blir den bättre genom att gå oskodd,tänk om den är öm och inte vågar trampa under sig ordentligt pga hovömhet,hur skall den då bli bättre?
Om den har en kronisk skada ,hur skall den då kunna bli ok i hovarna?
Efter tre år!!:eek: barfota utan att hovarna är ok så är det antingen nåt annat som spökar ,eller ett spöke på ryggen som är sne..??
Jag vet inte jag frågar!;)

Man ska inte alltid spika på skor till varje pris,men man skall veta vad som är vad.

Jag kanske haft tur men har aldrig under den tid jag jobbat som hovis fått låta bli att sko en häst pga inget att spika i..och jag gillar inte plast..;)
Jag är en medelmåttig hovis men har öga för helheten och då brukar man till slut hitta grundorsaken och lösa även hovproblemen,om ägaren är engagerad och nogrann.

Att sko en häst innebär INTE att hästägaren skall slöa till och sluta engagera sig i hästens hovar och miljö osv..tvärtom.
En välmående häst kräver en engagerad hovis,hästägare och en portion tur.
Skador och olyckor kan hända den mest nogranna hästägare och intelligenta häst,tyvärr,livet är hårt mot de hårda som Stålmannen säger..;)

Det är väl han som har röntgensyn oxå!Det har inte jag.:D
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
ja det är klart att vill man ha en häst med 10 cm höga trakter så är det ju klart att man tycker att det inte finns mycket kvar av hovarna:)
:confused: Vem vill det?
Hmm..
Var det inte du som visade en en gammal travare som var riktigt ful i sina hovar .. den var väl i ännu sämre skick än denna häst,eller hur?
Och den red du oxå glatt på om jag kommer ihåg rätt,men jag blandar kanske ihop dig med nån annan..:crazy:
Och du verkade själv oxå eller hur var det nu..:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
ja det är klart att vill man ha en häst med 10 cm höga trakter så är det ju klart att man tycker att det inte finns mycket kvar av hovarna:)
Det här tillhör klanens starkaste argument vilket alltid går till rejäl överdrift.
Halva tåns längd är väl vad man klassar som normalt
Om man då har 1:10 i förhållandet så kan nog en tredje- gluttare räkna ut att det blir fel.

Kan det vara så att de räknar in ballarna i trakten:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mkt troligt men tror du inte att det ordnar sig med en strasserverknining o 3 kg havre:devil:
Men allvrligt talat så har jag den eventuellt ovetenskapliga uppfattningen att kronisk smärta ofta leder till ett kataboliskt tillstånd.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Lilla Skutt skrev:
Ska vi hålla oss till verkligheten här eller ?
Vem har påstått att skor är nåt fantastiskt som fixar allt?:eek: :mad:

Måste skorna i sig vara orsak till dålig hovkvalitet,varför har då inte alla skodda hästar dåliga hovar?
Fast enligt dessa så HAR de ju just det...

Kan det bero på att fler saker spelar in än bara om hästen är skodd eller oskodd?

Dålig skoning gör inga hovar bättre det är sant,tvärtom..:crazy: Man kan om man vill ,förstöra en hästs hovar snabbt med dålig skoning,snedverkning eller långa skoperioder..men vad mer spelar in?

Kan hästen trampa av sig skorna av andra orsaker ?:angel:

Allt visar sig i hovarna!


Man ska inte alltid spika på skor till varje pris,men man skall veta vad som är vad.

Jag kanske haft tur men har aldrig under den tid jag jobbat som hovis fått låta bli att sko en häst pga inget att spika i..och jag gillar inte plast..;)
Jag är en medelmåttig hovis men har öga för helheten och då brukar man till slut hitta grundorsaken och lösa även hovproblemen,om ägaren är engagerad och nogrann.

Att sko en häst innebär INTE att hästägaren skall slöa till och sluta engagera sig i hästens hovar och miljö osv..tvärtom.
En välmående häst kräver en engagerad hovis,hästägare och en portion tur.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu är jag ingen hovis, men..
Jag anser inte att din häst var hög i trakterna o dessutom understucken( har tjyvkikat på dina bilder)

Däremot såg den gammelskodd ut och hela hoven var i stort behov av verkning.
Iom att tån växer ut mest så var den lång o då förändras hela vinkeln på hoven.
Då kan det tyckas att den var understucken, men det var inte hela sanningen.
Den skulle ha verkats tidigare o när det blivit gjort så hade hovarna varit i harmoni.

Om man väntar så länge på att sko om o hästen kanske går på bete 24 h så måste man hålla koll på om nitarna håller på att gå upp

Glappskor är inget vidare för spröda hovar
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
842
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp