Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hmmm... det var just det jag efterlyste när jag visade upp min häst att jag ville veta vad ni tyckte och att om ni hade problem med det så ville jag veta det då och inte senare.
Vad hände, jo alla svar jag fick var att hästen såg för jävlig ut skodd och att hovarna såg bättre ut när de var barfota.
Hur kommer det sig att du inte sa något då utan börjar hacka nu? Du hade ju verkligen chansen då och alla andra, men ingen sa något direkt negativt då. Ingen nämde heller att hästen såg risig ut och inte hade några muskler.
Jag ser detta som en efterkonstruktion från dig nu när du börjar hacka på mig för att jag har andra åsikter om denna häst.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det är väl ändå typiskt att ni inte förstår lite satir. Att man inte förstår att detta var en överdrift som jag slängde ur mig för att retas lite. För att lätta upp denna agressiva hatstämning som råder här.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Aggressiva hatstämning????
Det diskuteras just nu mycket lugnt och städat tycker jag. Det blir ju så att den som har en avstickande åsikt emot majoriteten känner sig ofta påhoppad, trots att det inte har förekommit något påhopp.
Det är inte så lätt för de som läser här att veta att du ville retas lite, det framkommer ingenstans i ditt inlägg. Vidare slängde du precis ur dig ett av de stående argumenten som skohatarna kör med.

Lilla Skutt: :bow: Huvudet på spiken!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

När du gör sådana uttalanden så vill man ju veta hur du tänker.
Då kan man gå tillbaka i trådarna o titta o se ett mönster i vilka värderingar som du har.

Sen brukar jag låta de kunniga i ämnet svara, sen kan man tycka saker o ting.

Menar du att jag var helt fel ute?

Var det inte du som skrev att hästen skruvade sina bakben så att det inte gick att ha skor?
Den hästen hade fel på sina bakknän visade det sig senare.

Det fanns ingen form av ironiantydan i din text.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
nop jag verkar inte hästen, men jag vet bakgrunden till den och det gör att jag inte är lika kritisk som ni andra.
Som man ser på bilden har ju hästen en "hängmatterygg" och den har blivit bra mycket bättre nu jämfört med för några år sedan. Muskulärt har hästen utvecklats massor och jag håller inte med om att den ser döende ut.
Det är väl lite så att det började med att skorna åkte av då det inte fanns mycket för hovslagaren att göra och sedan ju mer man lär sig om hur hoven fungerar så känns det inte riktigt rätt att sätta på dem igen. Skon är ju lite av en symptomdämpare, så visst kan man sätta på dem för att få bort symptomen då hästen har problem med hovarna, men det botar ju inte orsaken. Lite som att blunda.. Enkelt sätt för en själv helt enkelt.
Jag vet att många håller inte med om detta, men det är iaf min åsikt.

HUR menar du här? HUR ser hästen bättre ut på den senaste bilden jämfört med den tidigare, - muskulärt och hovmässigt? förklara jättegärna!

skon symptom dämpare av VAD i detta fallet om man tittar på bild 1 och bild 2?
vad anser du är ORSAKEN till att hästen ser ut som den gör på den senaste bilden? oskodd på 3:e året var det väl eller hur?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

jynituz skrev:
nop jag verkar inte hästen, men jag vet bakgrunden till den och det gör att jag inte är lika kritisk som ni andra.
Som man ser på bilden har ju hästen en "hängmatterygg" och den har blivit bra mycket bättre nu jämfört med för några år sedan. Muskulärt har hästen utvecklats massor och jag håller inte med om att den ser döende ut.
Det är väl lite så att det började med att skorna åkte av då det inte fanns mycket för hovslagaren att göra och sedan ju mer man lär sig om hur hoven fungerar så känns det inte riktigt rätt att sätta på dem igen. Skon är ju lite av en symptomdämpare, så visst kan man sätta på dem för att få bort symptomen då hästen har problem med hovarna, men det botar ju inte orsaken. Lite som att blunda.. Enkelt sätt för en själv helt enkelt.
Jag vet att många håller inte med om detta, men det är iaf min åsikt.

Efterbild!
helbild_2.jpg



Förebild!
uppstlld.jpg


Hur kan du säga att hästen ser bättre ut på efterbilden :confused: Det är bortom min förmåga att se :smirk:

Hade det varit tvärtom då hade jag iaf tyckt att det var bättre!!!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

HH och er andra.

HH. Nu blir jag verkligen förvånad.

Denna häst har INTE näringsbrist, möjligen en och annan felbalans genom åren som de flesta hästar i Sverige har, men det är nåt helt annat än näringsbrist. Den har INTE heller proteinbrist.

Förstår inte varför folk inte läser mer än vad man själv vill se.

Detta uttalande grundar jag utifrån att jag vet på ett ungefär vad hästen äter och jag vet även hur de andra hästarna på samma ställe ser ut i sina kroppar och vad de äter och det är lika dant från år till år och samma grovfodergärden.

Det denna häst lider av skulle jag vilja påstå är proteinöverskott (vilket jag pratat med ägaren om), en häst som får för mycket protein vet väl de flesta hoppas jag att deras muskler blir stenhårda, vissa ställen megastora på andra förtvining samt att det kan förvrida en häst kropp och ge stelheter och ibland även kraftig viktnedgång, det vet ni väl eller har ni aldrig sett det?.

Det är så synd att jag är SÅ dålig på att spara data när de så väl behövs (och att jag inte blev agronom och etolog tillyrket, hade suttit fint många gånger när man skall förklara något,) men han är ett bra exempel.

Det är tyvärr vad jag jag ser i denna häst, kraftigare proteinöverskott. Hullmässigt är den helt OK med tanke på hur den tidigare såg ut. På bild 319 så har hästen som ägaren skrivit haft ett kraftigt allergiskt utbrott bara månaden innan. Ni tycker det ser illa ut där, vilket det absolut gör, men tänkt då hur det såg ut några veckor innan, bölder och hudutslag och stora ödem som satt i länge. Till detta så hade han även lyckats skada sig genom att få ett järnrör rätt upp i ena skinkan en tid innan.

Inget var någon kul syn och naturligtvis ser häststackarn då SJUK UT och det blev lång återhämtning.

Från att i tidigare liv varit ridskolehäst med för lite mat, felaktiga sadlar och bett, felaktig skoning och ridning som gjort att hästen haft otaliga ryggproblem, muskelproblem och kotledsinflammationer har han sedan X antal år tillbaks hamnat hos denna ägare som gjort allt för denna gamla kille.

Jag försvarar inte alls här utan ser bara till fakta. Ni ser på bilderna en gammal ridskolehäst som till slut hittade en ägare som stod ut med hans idiér och hans personlighet och som alltid försöker göra vad som blir bäst för honom och som tack anklagas ägaren att vara både blind och nästintill hästplågare.

Jag skulle inte tveka alls att lämna min häst i denna ägares händer.

Så han problem ligger LÅNGT tillbaks i tiden och som ni säkert vet med er samlade kunskap så tar vissa hästar mer stryk än andra av ex. ridksoleverksamhet, och ni vet även vad fel utrustning kan göra med bl.a. en häst rygg och vad felbalanser i foderstater, brister som överskott och vad händer med en hov när hovslagarna inte längre vet vad göra?( Samma hovslagare har sett hovarna efteråt och blivit förvånad över vilket bra reslutat det ändå blivit.) Det KAN bli BESTÅENDE men, ellerhur!?

Sedan denna häst fick denna ägare så fortsatte problemen fram tills han blev barfota, fick en bomlös sadel och började ridas på ett lite mjukare vis för ca tre-fyra år sedan. Ryggen som ni säkert läste är friröntgad och idag några år senare fri från smärta, han har inte haft några kotledsinflammationer sedan skorna försvann och trots sina ca. 20 år så kan han bete sig som en unghäst full av liv när han inte som alla hästar ibland blir sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Då får du faktiskt ursäkta mig om jag då säger att denna hästen baserad på din redogörelse INTE är ett bra exempel på att diskutera förmånlig skoning eller barfota gång över huvud taget. Därför att det blir rent ut sagt långsökt att använda den i en debatt som säger att alla problem är skornas fel och att han är som ny sedan dessa försvann. Helt malplacerat exempel att då använda denna stackare rent ut sagt.

Använd en vettigt sund häst och diskutera hovar och vinklar i såfall, inte en häst som denna och jämför med sunda friska hästar som går med skor, och säg att de är fel hanterade och fel skodda och att skorna ska av som på denna så hästen får vara "HÄST"..... Inte en som har så mycket skit i bagaget att det inte över huvud taget går att säga vad som föranlett det ena eller det andra. Jättedåligt exemplar och jättedålig debatt att använda denna isåfall!
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
HH och er andra.

HH. Nu blir jag verkligen förvånad.

Denna häst har INTE näringsbrist, möjligen en och annan felbalans genom åren som de flesta hästar i Sverige har, men det är nåt helt annat än näringsbrist. Den har INTE heller proteinbrist.

Förstår inte varför folk inte läser mer än vad man själv vill se.

Detta uttalande grundar jag utifrån att jag vet på ett ungefär vad hästen äter och jag vet även hur de andra hästarna på samma ställe ser ut i sina kroppar och vad de äter och det är lika dant från år till år och samma grovfodergärden.

Det denna häst lider av skulle jag vilja påstå är proteinöverskott (vilket jag pratat med ägaren om), en häst som får för mycket protein vet väl de flesta hoppas jag att deras muskler blir stenhårda, vissa ställen megastora på andra förtvining samt att det kan förvrida en häst kropp och ge stelheter och ibland även kraftig viktnedgång, det vet ni väl eller har ni aldrig sett det?.

För övrigt så är det väl påvisat att överskott på protein ej är skadligt och ger sådana symptom på häst om överskottet kommer från GROV fodret....?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ja, det är påvisat.... Och jag som trodde att barfota-hästar bara skulle äta grovfoder... :angel:
Konstigt...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu har diskussionen om denna varit pga dens S.verkade hovar, inte om fodret.

Ägaren har skrivit att den inte vill trampa på bak o galopperar illa.
I mina ögon är det en signal på att hästen har ont.

Regnskållor kommer sig ofta av att hästen överlag inte mår bra o det börjar i magen eller kom inte alla problem från hovarna:confused:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

supergladis skrev:
Skillnaden är juh som jag påpekat att dessa hästar inte rids eller körs. Menar du att hov produktionen ökar och där med naturlagarna sätts ur spel bara för att de utför arbete?
Vilka naturlagar anser du spelar in när det gäller horntillväxt? Hästen och hovarna har en fantastisk förmåga att anpassa sig till förutsättningarna och det är därför de frodas även i så karga områden som i Nevada-öknen.
Och det är just denna anpassningsförmåga som gör att de i väldigt hög grad kan anpassa sig även efter våra krav på dem som rid och kör-djur.
Sedan finns det naturligtvis gränser, men jag tror inte att vi vet dessa gränser än. Det finns nämligen hästar idag som går distanstävlingar på hög nivå helt barfota. Främst i utlandet naturligtvis eftersom det tills helt nyligen inte varit tillåtet i Sverige.

supergladis skrev:
Inkorrekta hovformer har många gånger att göra med att hästen har inkorrekt benställning. Menar du på fullt allvar att man kan ändra på benställningarnas vinklar också?
Jag anser inte att man kan ändra ledernas vinklar från deras naturliga position, däremot finns ingen anledning att acceptera en snedslitning eftersom det per definition även innebär en snedfördelning av krafterna i steget vilket ger en onödig skaderisk.
Genom att verka hovarna i balans kan man få hovar som belastas och därmed slits jämt. Det minskar även risken för snedslitningar i lederna.

Hovis/bara_undrar har även varit inne på detta spår och vi har väl samma mål men kanske inte samma väg dit...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

mackan skrev:
Då får du faktiskt ursäkta mig om jag då säger att denna hästen baserad på din redogörelse INTE är ett bra exempel på att diskutera förmånlig skoning eller barfota gång över huvud taget. Därför att det blir rent ut sagt långsökt att använda den i en debatt som säger att alla problem är skornas fel och att han är som ny sedan dessa försvann. Helt malplacerat exempel att då använda denna stackare rent ut sagt.

Använd en vettigt sund häst och diskutera hovar och vinklar i såfall, inte en häst som denna och jämför med sunda friska hästar som går med skor, och säg att de är fel hanterade och fel skodda och att skorna ska av som på denna så hästen får vara "HÄST"..... Inte en som har så mycket skit i bagaget att det inte över huvud taget går att säga vad som föranlett det ena eller det andra. Jättedåligt exemplar och jättedålig debatt att använda denna isåfall!
:bow: Precis min tanke.


*SUCK*
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Det ante mig. Annars borde ju veterinärer över hela världen tagit till sig hela eller delar av hennes koncept, och t ex provat metoden men med smärtstillning, börjat fundera om markparallella hovben kan vara grejen etc. Men istället tar de flesta avstånd..


Hmm..jaa.. Strassers ide med ett markparallellt hovben är väl knappast hennes egen eller ens något som inte veterinärer känner till? Hade just frågan uppe med PL i annan tråd, och som jag förstod det så är det i stort sett markparallellt hovben som alla strävar efter. Och jag tycker nog inte att det ser helt dumt ut när man kikar på röntgenbilder på friska hovar...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Från att i tidigare liv varit ridskolehäst med för lite mat, felaktiga sadlar och bett, felaktig skoning och ridning som gjort att hästen haft otaliga ryggproblem, muskelproblem och kotledsinflammationer har han sedan X antal år tillbaks hamnat hos denna ägare som gjort allt för denna gamla kille.

Jag försvarar inte alls här utan ser bara till fakta. Ni ser på bilderna en gammal ridskolehäst som till slut hittade en ägare som stod ut med hans idiér och hans personlighet och som alltid försöker göra vad som blir bäst för honom och som tack anklagas ägaren att vara både blind och nästintill hästplågare.

Jag skulle inte tveka alls att lämna min häst i denna ägares händer.

Så han problem ligger LÅNGT tillbaks i tiden och som ni säkert vet med er samlade kunskap så tar vissa hästar mer stryk än andra av ex. ridksoleverksamhet, och ni vet även vad fel utrustning kan göra med bl.a. en häst rygg och vad felbalanser i foderstater, brister som överskott och vad händer med en hov när hovslagarna inte längre vet vad göra?( Samma hovslagare har sett hovarna efteråt och blivit förvånad över vilket bra reslutat det ändå blivit.) Det KAN bli BESTÅENDE men, ellerhur!?

Sedan denna häst fick denna ägare så fortsatte problemen fram tills han blev barfota, fick en bomlös sadel och började ridas på ett lite mjukare vis för ca tre-fyra år sedan. Ryggen som ni säkert läste är friröntgad och idag några år senare fri från smärta, han har inte haft några kotledsinflammationer sedan skorna försvann och trots sina ca. 20 år så kan han bete sig som en unghäst full av liv när han inte som alla hästar ibland blir sjuk.
Det är ganska mkt väsentlig fakta Tez "glömde" tala om när hon påstod att barfota enligt Strasser,ENBART STRASSERVERKNING, var det enda som kunde göra hästen bättre ,eller hur?är det att vara klarsynt?
Hästen bytte sadel,ryttare,miljö och ändrade träningssätt.
Varför nämndes inte detta?
En taskig rygg,skev häst får deformerade hovar till slut om inte grundorsaken åtgärdas,det är ju klart som korvspad.

Hur skulle en hovslagare sko bort dessa problem menar du?


Är det smart att råda andra att verka enligt Strasser ,när dels andra saker gjort hästen dålig än hovslagaren/skoning?
Dessutom är inte hästen helt ok idag heller ,eller hur..:crazy:
Titta hästen i ögonen,om du vågar..:crazy:



Hur får ett par järnskor sadeln att vara opassande?
Gör skodda hovar att näringsupptaget blir annorlunda?
Rider ryttare sämre på en skodd häst?
Blir bettskadorna i munnen värre om en hovslagare sköter hovarna?
Är det hovslagaren som utfodrar och rider hästen?Lägger upp träningen?

Du nämner nåt om hästens ideer och personlighet,ser du inget samband mellan smärtan och konstiga ideer?

Hästar kan visa smärta olika,vissa springer ifrån den ,andra blir avstängda zombies som lojt segar sig fram..:crazy:
De som springer ifrån smärtan blir inte kvar på ridskolorna länge ,zombiesvarianten däremot..:crazy:

Ska ni som Strasserförespråkare vara trovärdiga ,håll er till fakta och se skillnad på vad som är vad.
Undvik också att spela "stackars missförstådda mig" personer när ni inte kan ge hela sanningen från början,och blir ifrågasatta..

Barfota gärna,Strasserway?No way!:crazy: :devil:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Måste säga att ni beter er väldigt omoget och barnsligt. Kritik är en sak, sådant är bra och skall finnas om det läggs fram på ett bra vis och kunskap finns för att kritisera, påhopp utan bakgrund som försegått i denna tråd utan någon som helst information eller hjälp om vad som istället borde göras är någon helt annat.

Inte någonstans har jag kunnat läsa att någon ens har försökt att komma med en lösning och många har inte ens läst vad som skrivits av ägaren utan det har tolkats och gissats ur eget huvud till hur man vill ha det.

VEM har påstått att denna häst är ett perfekt resultat för visning av strasser? Har inte kunnat läsa det någonstans. Att hästen därmot blivit friskare av bl.a sin verkning är en sanning som ingen kan ta ifrån hästen hur mycket man än försöker och således borde åtgärden vara rätt för denna individ gällande hovar och lära. All ändring gjordes ju vad jag vet inte på en gång utan var sak fick sin plats..

Det är bra att ni litar blint på forskning kring grovfoders fara eller inte fara gällande proteinöverskott.

Det gör INTE jag, jag har sett för mycket verklighet som inte uteslutande tämmer med forskningen. Man kan inte säga 100% uteslutande att det inte är någon fara och att en individ inte skulle ta skada. Jag har sett med egna ögon vad även grovfoder kan göra med en häst kropp, hela stall t.o.m. inte 100% helt utan kraftfoders inblandning en så länge men i kombination (i vissa fall så lite att det inte gjort skillnad med eller utan) med viss mindre eller större mängd kraftfoder.

Nä det gäller Strasser så kan man tycka vad man vill, men hon har rätt att utöva det som görs så länge ingen myndighet sätter stop och hur det än är så har hon inte åsamkat mer skador på friska hästar än vad en vanlig hovslagare har gjort, därmot så har hon läkt fler sjuka hästar än vad många hovslagare har gjort.

Sen att ALLA hästar skall verkas enl. samma vinklar och principer håller jag inte med om.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

sissu skrev:
Nä det gäller Strasser så kan man tycka vad man vill, men hon har rätt att utöva det som görs så länge ingen myndighet sätter stop och hur det än är så har hon inte åsamkat mer skador på friska hästar än vad en vanlig hovslagare har gjort, därmot så har hon läkt fler sjuka hästar än vad många hovslagare har gjort.

Jo, tills någon stoppar detta lär det fortgå.
Det är nog inte läkandet som är problemet, utan lidandet. :idea:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jag skrev ett svar på frågan vad jag gjort om det var min häst som hade hovar som var så som den hästens hovar var när den blev barfota. Det svaret har ignorerats.

I övrigt så skulle jag analysera grovfodret, sätta hästen på en uträknad foderstat med mer protein, och låta både min veterinär och min equiatriker kika på den. Sen skulle jag låta den vila upp sig, skodd, utfodrad så som ovan, och se till att lösa dess kroppsliga problem med hull, ömhet/stelhet/spändhet, se över mitt träningsupplägg och förhoppningsvis komma ut på andra sidan med en mer välmående häst.

Strasser och/eller någon annan barfotateori är det sista som jag skulle ta till.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Hur mkt protein får hästen per dag. Jag utgår från att du vet det o att det finns analys på grovfodret eftersom du rått ägaren att minska på proteinet.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ytterligare en som läser som man själv vill tolka.

Ser du inte att alla åtgärder som hittils går att göra för hästen är gjorda och ser du inte att hästen VAR sjuk på bilderna. Har någon förnekat det?


Och hans personlighet är det inget fel på idag eftersom han idag inte har det lidandet han hade under många år.

Ärligt allihop. Jag har sätt värre hästar än Tez visas av "kända" namn här på buke och har de blivit påhoppade på detta vis? Nu råkar det vara en okänd hästägare som valt att verka Strasser som EN åtgärd och som vågar gå sin egna väg för att komma till förbättring och som råkar visa ett kort där hästen var sjuk och utifrån det beter ni er som om ägaren inte borde äga en häst överhuvudtaget.

Jag tycker det är dåligt, och jag hade tyckt det var lika dåligt om det för mig varit en okänd person som blivit påhoppad utan att få några som helst bra råd.

Men det är ju bara min åsikt om medmänsklighet, ska man ge kritik så bör man också ha åtgärd att komma med.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
842
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp