Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Hur går det för er som har ont?

Jag har fortfarande väldigt ont och riktiga besvär. Väntar på röntgen som sker nästa vecka.

Är dock så ruskigt ridsugen! Har gett mig ridförbud nu medans jag har ont, men jag vill! Vill, vill, vill!

Finns det några bra tips på hur jag ska kunna rida utan att det ska göra så väldigt ont? Damsadel? Blir det skillnad för höfterna då? Eller något annat bra knep?

Eller får jag helt enkelt hålla mig på marken?

:cool:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag rider fortfarande men mindre och mindre. Försöker att göra det som jag och hästen tycker är roligt för att liksom göra det värt plågan.

Min smärta går i skov - ibland är höften bättre och då funderar jag på varför JAG ska till ortoped och fundera på operation, men då höften är riktigt dålig och mitt högerknä dessutom inte går att böja och jag inte vet vilket ben jag ska stå på och inte kan sova, då vill jag bara kapa bort benen... :(

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag bytte min första höft för fyra år sedan och ska byta nummer två om några veckor. Jag har inte kommit igång med ridning igen på de här fyra åren. Vågar jag? Slår jag sönder höftprotesen om jag åker av?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Klart du kan rida. Tänk på vilka rörelser du gör bara, sitt upp från en pall och trilla inte av och slå dig, risken är att du luxerar då.

Slå sönder den är väldigt svårt.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag fick min andra höft utbytt för tre veckor sedan, den är ocementerad så det dröjer ytterligare tre veckor innan jag får belasta. Den första höften opererades för 1,5 år sedan. Jag har inte fyllt 30 än...

Ganska exakt sex månader efter första operationen satt jag på hästryggen igen, ett antal månader tidigare än vad min läkare rekommenderat. Dock hade jag möjlighet att rida en väldigt lugn och trygg ponny, så risken att ramla av kändes minimal. Det största problemet var att komma upp. Höften klarade ridningen bra (rider i westernsadel), men det blev mest skritt och lite trav. I somras blev jag tyvärr tvungen att sluta rida, eftersom min andra höft blev så dålig att jag inte kunde stödja på den när jag suttit av och värken efteråt blev för outhärdlig.

Nu funderar jag som bäst på framtiden. Jag vill rida igen, men på vilket sätt och i vilken form vet jag inte. Nu när jag har två friska höfter kanske jag kan rida utan värk för första gången i mitt liv, och det känns underbart, men samtidigt är jag livrädd att något ska hända så att höfterna hoppar ur led...
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag hade "turen" att födas med höftledsluxation på båda benen för drygt 38 år sedan. Först låg jag i skena och sedan gipsad totalt ett par månader. Som 5 åring kom problemet tillbaka på ett ben. Låg i sträck, gick på kryckor med benet i sele och hade många sjukhusbesök men det blev inte bra. Jag var den andra personen i Sverige 1973 som opererades genom att ta en liten del av benet till leden. Det blev fantastiskt bra resultat! Under mina skolår låg jag dock alltid efter i gymnastiken, benet släpade efter i det mesta. Höjdhopp och friidrott var en kastastrof! Numera har jag bara några minnen av operationen ex. ett långt och brett ärr, ett ben som är en dryg centimeter kortare och lite stelare höfter. Jag har ridit sedan jag var 8 år. Ibland är jag lite stel och i korsgalopp får jag riktigt ont i höften om jag sitter ner. Men det är ju "peanuts" i sammanhanget! Jag har också åkt TjejVasan två gånger. Jag hoppas att mina höftleder håller så länge som möjligt, har ingen aning om de har kortare "levnadstid" än normalt. Lycka till med era höftleder! :banana:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Hej!

Snälla, berätta om varför du har opererat båda, hur dålig var du innan och var har du opererat dig?

Jag börjar dra mig mer och mer för ridandet, märker jag. Varje gång jag sitter upp så kommer tankarna om hur jag ska utforma annonsen på min häst, men varje gång ridpasset är över så tycker jag att det har gått bra, även om jag får värk efteråt, så då bestämmer jag mig för att ha kvar honom. Det är ju bra att komma ut och röra höften också men samtidigt så känns det knäppt att ha en häst som går LA dressyr, är super i western och går msv distans som promenadhäst...

Nu har jag precis ringt till vårt landstings vårdgarantiansvarige och de hade tydligen satt upp mig på extra kort väntetid (3 månader) och då jag snart har väntat 5 månader så skulle hon försöka skynda på mitt besök och om det inte går får jag träffa en ortoped från Stockholm i februari. Nåja, det rör ju på sig lite iaf.

Det stor problemet nu är att mitt högra knä blir sämre och sämre och ju sämre det blir desto mer måste höften ta och jag orkar bara inte ibland. Så förra fredagen var jag till HC här och fick värktabletter som hjälper men jag blir så snurrig och konstig av dem så jag tar dem bara när jag verkligen måste. Det sämsta är att de på HC trodde att jag hade artros i knäet också... :(

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Smärta från höften brukar ofta kännas i knät, så det behöver inte vara något fel på ditt knä.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Så är det säkerligen, men det här är det ANDRA knät och det är absolut fel på det - opererat två gånger; 1996 och 2002.

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Mina höfter blev dåliga pga den reumatism jag haft sedan liten. Jag har alltid varit stel och haft mer eller mindre ont när jag ridit, men samtidigt tror jag (eller vill tro) att ridningen är bra för mig. Det är i alla fall den enda träningsform jag kan tänka mig. De senaste 3-4 åren har jag dock bara klarat att rida max 30 minuter åt gången och då i väldigt lugnt tempo.

Egentligen har mina höfter varit i sådant dåligt skick att de klassificerat sig för operation för länge sedan, men läkarna ville vänta så länge som möjligt, eftersom jag inte är så gammal (är 28 nu). Till slut gick det inte längre. Den ena höften kunde jag inte längre räta ut och den andra värkte nästan konstant trots höga doser värktabletter.

Båda operationerna utfördes på Karolinska i Stockholm, men av olika ortopeder, och båda gångerna fick jag komma in på återbesökstider, efter att ha ringt och "tjatat".

Hoppas det löser sig för dig. Det är bara att fråga om du undrar något mer.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag börjar dra mig mer och mer för ridandet, märker jag. Varje gång jag sitter upp så kommer tankarna om hur jag ska utforma annonsen på min häst, men varje gång ridpasset är över så tycker jag att det har gått bra, även om jag får värk efteråt, så då bestämmer jag mig för att ha kvar honom. Det är ju bra att komma ut och röra höften också men samtidigt så känns det knäppt att ha en häst som går LA dressyr, är super i western och går msv distans som promenadhäst...


/Camilla

Som sagt så hjälper jag dig gärna :)
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*kl*

Jag har varit till ortopeden!!! De ringde i måndags eftermiddag och hade ett återbud idag på morgonen så det tog jag förstås.

Det var ett bra besök - han konstaterade att det verkligen är höftleden jag har ont i men också att knät är klart felande. Så nu ska jag utredas vidare med vanlig röntgen och magnetröntgen på både höft och knä, sen får vi se hur vi går vidare.

Planen nu är att vi först åtgärdar knäet och att jag börjar äta Orudis Retard så snart jag kan (äter annan medicin nu som krockar med NSAID-preparat men den ska jag snart sluta med) så får vi se om höftsmärtorna kan lindras så att vi kan skjuta på operation ett tag till.

MEN han sa att när jag känner att jag inte orkar längre och vill operera mig så sätter de inga hinder, han bara berättade för mig om det man vet om konsekvenserna av båda typerna av operationer ("THR" och "BHR") och sen får jag ta beslutet själv. Känns jättebra för då behöver jag inte bråka om det utan kan fokusera på att få det så bra som möjligt.

Nu återstår det att se vad det är för fel på knät som ser ut som en honungsmelon i storlek varenda dag och som jag inte kan sträcka på.

Återkommer med rapport!

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag också problem med vänster höft, men det går bra när man har nåt att stiga upp på när man ska upp på hästen.
Har använt plastpall men det funkar bra med en spann också...bara man vänder den uppochned :rofl: innan man stiger upp.

Westernsadel är bättre för mig, men problemet är när man ska kliva av, då måste spannen vara på plats. Annars gör det ont när man har foten kvar i stigbygeln och kliver ner. Missar man så är det inget skönt :crazy:
Det går inte att glida ner som från en vanlig sadel, dvs hänga och glida ner med båda benen samtidigt.
Min syster har bytt sin höftled. Innan bytet då hon hade som ondast, knasade motstående knät och såg ut som en melon... nu är hon ok i knät och i höften
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*kl*

Jag har varit till ortopeden!!! De ringde i måndags eftermiddag och hade ett återbud idag på morgonen så det tog jag förstås.

Det var ett bra besök - han konstaterade att det verkligen är höftleden jag har ont i men också att knät är klart felande. Så nu ska jag utredas vidare med vanlig röntgen och magnetröntgen på både höft och knä, sen får vi se hur vi går vidare.

Planen nu är att vi först åtgärdar knäet och att jag börjar äta Orudis Retard så snart jag kan (äter annan medicin nu som krockar med NSAID-preparat men den ska jag snart sluta med) så får vi se om höftsmärtorna kan lindras så att vi kan skjuta på operation ett tag till.

MEN han sa att när jag känner att jag inte orkar längre och vill operera mig så sätter de inga hinder, han bara berättade för mig om det man vet om konsekvenserna av båda typerna av operationer ("THR" och "BHR") och sen får jag ta beslutet själv. Känns jättebra för då behöver jag inte bråka om det utan kan fokusera på att få det så bra som möjligt.

Nu återstår det att se vad det är för fel på knät som ser ut som en honungsmelon i storlek varenda dag och som jag inte kan sträcka på.

Återkommer med rapport!

/Camilla

Hur har det gått för dig? Någon positiv nyhet? :) Eller kämpar du på med dina smärtor på hästryggen fortfarande?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Positiv och positiv nyhet.. det beror på hur man ser det!!

Jag har fått kallelse till både vanlig röntgen och magnetröntgen. Magnetröntgen först om 8 månader och den vanliga röntgen har jag fått skjuta upp ungefär lika länge för jag är GRAVID!!!

Det är jättekul men jag är rätt medveten om att det kan gör att jag blir ännu sämre både i höft och knä men som min sambo sa - det är ett övergående stadium och med tanke på att inga operationer kommer att göras innan magnetröntgen är gjord så kan jag ju passa på att bli mamma under tiden... ;)

Dessutom har hästen gått och brutit manken så jag hinner väl rida några månader efter att han är okej igen och innan jag är för stor, så höften blir inte utsatt för så mycket ridning framöver, vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt?

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

För höftens del spelar det ingen som helst roll om du rider eller inte.

Grattis!
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tack!

Det jag menade är att när jag rider håller jag iaf igång höften och töjer och därmed behåller rörelsen. Samtidigt så ger det ju mer värk så det var nog inte själv höftleden jag tänkte mest på utan värken runtom...
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*kl*

Idag red jag! För första gången sedan i höstas! Kunde inte låta bli, det får bli en chansning. Antingen får jag jätteont eller så blir det ok ändå.

Det gjorde ganska ont när jag red, men inte överjävligt. Efteråt var det inte så farligt. Nu har jag iofs ganska ont så jag är lite rädd för natten.


Ska på inskrivningssamtal för höftledsbyte 10 april. Är det någon som vet hur lång tid det tar sedan ungefär innan det är dags för operationen?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Det är väldigt olika från klinik till klinik hur långt det är mellan det preoperativa besöket och själva operationen.Allt mellan några veckor och några år.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tack för ditt svar! Jag mailade planeringssköterskan och hon skrev tillbaka att hon hade som mål att jag skulle vara opererad innan midsommar, så vi får väl se! I morgon är det dags för läkarbesöket så förhoppningsvis får jag ett datum då.

Jag hörde någon tipsa om "Birmingham-metoden", är det något som någon här vet något om? Ska tydligen vara bra för unga?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 006
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Min lilla häst vill inte bli riden. Hjälp mig att hitta orsaken!! Hennes historia: Tetris (som är min egen uppfödning) reds in som...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: Bialitt
·
M
Dressyr Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Messy
·
Distans Hej! Nu har jag fått domen på min höft och den var väl inte särskilt överraskande: Enligt röntgen har jag skelettförändringar både...
Svar
6
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp