via

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa höns, och på så vis få ägg som är bättre både ur ett näringsmässigt och etiskt perpektiv.
Vi hade visserligen höns hemma när jag var liten, men det är ju liksom ett tag sedan nu.
Jag var inne på jorbruksverkets sida för at hitta lite måttangivvelser och så inför ett hönshusbygge, men hittade bara anvisningar för kommersiella hönserier.. Inte riktigt vad vi hade tänkt oss.
Är det någon som har koll på dels vad som krävs, byggnadsmässigt, och dels vad som behövs för att de ska må bra.

Ni bukefalister som har höns, vad har ni för strö och foder till dem?
Själv vill jag gärna fodra ekologiskt.
 
Sv: Höns!

HÖNSEN, har mycket måttliga krav. För privata småflockar finns såvitt jag vet inga byggnadsregler.

Vad som är viktigt ur byggnassynpunkt: Ståhöjd, sittpinnar, värpreden, fönster, vattenautomat, lucka för utegående, belysning (så man ser under mörka årstiden), ströet hos oss består av halmbädd.

Vad hönsen behöver för att må bra (min uppfattning): Fri utevistelse varje dag året runt, snäckskal, blandfoder (köper vegetabiliskt- men tyvärr har inte stället kravdito), havre, matrester, tillsyn så risken för rovdjur minskar, max c:a 25 djur i flocken, balans i flocken (4-5 hönor per tupp är idealiskt men det går med fler).

Japp, bättre ägg finns inte, tjockare skal och gulare gulor än på ICA och med smak som stadsborna aldrig fått uppleva. :laugh:

Återkom om du vill ha mer detaljerat.

LIA
 
Sv: Höns!

Tack för svaret!
Sittpinnar, på vilken höjd och plats vill de ha detta?
Reden, vad är lämplig storlek på dessa, och ungefär hur många reden behövs till en flock på låt säga 20 höns?
Hur stor bör golvytan vara till samma flock?
Du får hemskt gärna lägga ut bilder på hur ni har löst det hela.:bow::bow:
 
Sv: Höns!

NU :) blev det av att mäta.

Innanför nätdörren, på ena sidan sittpinnar, på andra väggfasta reden. Emellan dom vattenautomat och foderhinkar. Dålig på bilder, tyvärr.

Lägsta sittpinnen (i hela hönshusets längd) 130 cm från golvet. Vi har 3 st, sins emellan förskjutna med 35 cm i djupled och 15 cm i höjdled.
Hur man väljer mått beror på förutsättningarna. Vi har begränsad takhöjd men hyfsat med yta, så därför bredde vi ut oss på djupet.
Vi har täckt golvet under pinnarna med halmkakor. Synnerligen praktiskt.
Pinnarna är fyrkantstav som är avrundade i kanterna. Detta för att hönsen ska sitta plant men ändå få bekvämt tag med fötterna.

Redena är 26 cm breda, 40 cm djupa och 35 cm höga.
Den höjden är onödigt stor medan djup och bredd verkar lagom. Har man för stor bredd inbjuder man till mer än en höna i redet samtidigt. Inget att stå efter.

Antal reden beror på hur många som vill värpa samtidigt. :) Det i sin tur beror bl a på vad för slags höns man har. Våra av lantras värper 2 ägg/3 dagar under säsong och på lite olika tider på dagen. Vi har 10 reden och det har (nätt och jämt) räckt till knappt 20 hönor som vi har som mest. Helst skulle vi haft ytterligare 2-3 st. Skaffar man industrihöns så värper dom som sjutton första våren/sommaren så då går det nog åt bortåt 20 reden för 20 hönor. Fast å andra sidan blir det mindre med värpande säsongen efter.

Golvytan hänger på hur hönorna lever. Våra är alltså ute varje dag från morgon till kväll och följer dagsljus och årstider. Dom använder inte golvet i någon större utsträckning, tänker på sandbad och krafsande etc, så därför har vi inte prioriterat det. Måtten ligger på runt 1,5x2,5 m. Dock för lite om man mestadels har hönsen inne.

Hoppas du fick lite hjälp här.

LIA
 
Sv: Höns!

Mina föräldrar har ca 10höns, tror det är 6värpande just nu och 1tupp av blandade raser!

Dem använder sågspån, och städar helt rent då minst en gång i veckan vilket gör att det är en fräsch doft i hönshuset. Golvet utanför är klinkers (lättstädat och vackert) med en avloppsbrunn i ena hörnet om man vill kunna tvätta rent ordentligt nångång med högtryckstvätt.

Målat med en ljusgrön färg som inte sväljer så mycket ljus, är 2fönster på vardera kortsida. Dem har tillgång till hönsgården året om. Utanför nätet på marknivå löper en eltråd som skyddar mot räv och andra djur.

Hönsen har både egen radio och egen ljusstake vintertid eller vilken dekoration som passar årstiden. Och dem trivs och får kycklingar ibland och värper på övertid, här får dem stanna tills dem själva lämnar in:)

Jag vet dessvärre inte mått eller så mycket runtomkring, men skickar med lite bilder på hur dem löst det.

hnsreden.jpg
[/IMG]
Värpredena går att öppna utifrån som ett lock

hnshusetfnster.jpg
[/IMG]
2 sittpinnar, vi har en trappa upp till första pinnen som dem faktiskt föredrar att använda
Sittpinnarna är lätta att lyfta av för enkel rengöring

hnsingng.jpg
[/IMG]
Ingång med mindre plats för förvaring längs med sidan, påfyllning finns förvarat i garaget då dem ej vill ha in råttor och annat i hönshuset.

hnshusfram.jpg
[/IMG]
En då rörig utsida

hnsdelen.jpg
[/IMG]
 
Sv: Höns!

Tack för era svar!
Nu är vi snart redo att börja planera bygget. Troligtvis kommer vi att använda en box, i ett stall som inte används till hästar längre, då takhöjden är i lägsta laget.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 038
Senast: kem
·
Övr. Djur Jag har den senaste tiden börjat fundera lite smått på att köpa två råttor. Jag hade ju tänkt köpa kaniner innan men eftersom det blev...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 011
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp