Rea

Trådstartare
Har ni någon uppfattning/erfarenhet om hur länge ensilage/hösilage håller sig fräscht efter det att man öppnat balen?
Kan man förvara det på något speciellt sätt som gör att hållbarheten ökar? Tex repa upp, förvara luftigt etc?
 
Inom tre-fem dagar. Kall förvaring är bra. Det blir inte farligt omedelbart, men näringsvärdet sjunker och smaken försämras då fodret börjar brytas ner av svamp och bakterier. Så, fodra upp det snabbt, snabbare om det ligger varmt än om det ligger kallt. Det är bra om du låter plasten ligga kvar på den del du inte använder, öppna en bit i taget.
 
:D. Inget 100% bestämt än, väntar analys från ett ställe till så vi får se. :D
 
Det är bra om du låter plasten ligga kvar på den del du inte använder, öppna en bit i taget.

Nej, gör inte det. Ta istället bort all plast runt balen så håller den faktiskt bättre. Då torkar ytskiktet istället för att mögla, vilket är stor risk när plasten sitter kvar.
Hösilage innehåller vatten och det stiger uppåt i balen och kondenseras på plastens insida, vilket sedan droppar tillbaks ner i balen, speciellt om yttertemperaturen är olika dag/natt. Genom att balen återfuktas främjar det mögeltillväxt.

Ang ursprungsfrågan - Hållbarheten beror väldigt mycket på vilken ts balen har samt omgivande temperatur. som ett exempel - balarna vi fodrar av är 4-kantsbalar och har oftast en ts på 60-68%. De håller i alla fall en vecka när det är runt nollan eller t.o.m. lite längre vid ännu lägre temp och kortare tid när det är varmare.

Då våra islandshästar går en lång period på höstbete och bara tillskottsfodras lite varje dag går inte balarna åt så fort. Därför testade vi att skaka upp den sista halvan av balen och lät det ligga luftigt istället för att riskera kassera hälften av varje bal.

För att vara på säkra sidan skickade vi in en analys på det sista torkade ur en bal, både hygieniskt och näringsmässigt. Den analysen visade på helt OK hygieniska värden och näringsmässigt diffade det inte mer än vad som är normalt när man skickar i fler analyser tagna från samma parti. Då var det 14 dagar sedan balen öppnades och ca 5 dagar sedan vi skakade upp hösilaget som ursprungligen hade ca 60% ts.
Vi skakade upp det på en presenning och vände det varje dag. Nackdelen för vår del var att hösilaget var lite sent taget så vi märkte att det fröade av en del, dvs blev lite näringsfattigare. Det samlade vi ihop och blandade i kraftfodergivan, så kom det till nytta ändå. Vad man också skall tänka på är att hösilaget blir torrare och att varje kg ts väger mindre.
 
Visst, det kan ju funka att eftertorka fodret. Varför inte med en hårtork?
 
Låt plasten vara kvar, det är ju inte meningen att balen ska vara öppen så länge att mögeltillväst ska hinna ske.
...tillväxt.. :smirk:
 

Liknande trådar

Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 273
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 556
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag har börjat få upp en massa reklam för hållbara blombuketter. Både torkade buketter som ska hålla i minst 6 månader, och lite...
Svar
17
· Visningar
671
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 968
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp