Bukefalos 28 år!

hösilaget och diarrén som inte finns...

Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

kl

Egentligen är det väl inte konstigare att vissa hästar blir lösa i magen av silage, än att många hästar bajsar kakigröna "koblajor" på våren när de börjar äta av vårgräset.
Skillnaden är att det med gräset går oftast över, medans vissa hästar fortsätter att vara lösa i magen av silaget.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har nog läst ungefär samma studier som du har gjort dvs det bör inte vara någon skillnad mellan hö, hösilage eller ensilage.

Jag har inte läst ngt som talar för ngt annat men har en egen fundering som kanske är helt fel, mkt möjligt.

Vi har gett hösilage till våra hästar i flera år. Ingen av dem har blivit lösa i magen. Men jag misstänker att min egen häst, en ponny som haft fång troligen delvis pga insulinresistens, inte tål hösilage. Jag tror kanske fortfarande att hästar bör göra det men eftersom jag också hört/läst om alla som inte tål det så har hon inte fått ensilage de senaste tre åren, av rädsla för återkommande fånganfall. Denna hösten har jag testat att ge henne små mängder men hennes mage reagerar genast med att producera ovanligt mkt gaser (jag vet att det ska jäsa en hel del i hästens grovtarm). Hösten innan hennes fånganfall hade hon mkt gaser i magen och för mig ligger det nära till hands att koppla ihop det med en störning som ökar risken för fång. Eftersom jag misstänker att hon har lätt för att få minskad insulinkänslighet så börjar jag undra om det inte är just socker och fruktaner som kanske finns i mängder i hösilaget? Ett hösilage kan man ju skörda tidigare än hö, kanske när NSC halten i gräset är hög? Men det blir inte så pass ensilerat så att socker och fruktanmängden och ev andra NSC minskar så som de gör i ensilage? Fruktan ger vad jag förstår diarre.

Eller så beror det kanske på att den hygieniska kvaliten är dålig.

inte mkt till svar kanske

:idea: Delvis KL med en liten hypotes som ni förstås får förkasta, ni som vet mer om fång. När jag var liten, vilket inte är jättemånga år sedan men några, var det fortfarande bara tjocka ponnyer som fick fång och då framförallt i början av betesperioden. Nu får alla möjliga hästar fång mitt i vintern. Förut åt alla hästar hö, nu äter nästan alla hästar hösilage.

Kan det också vara detta som är sambandet med de lösa magarna, som Trix skrev. Hästarna blir lösa i magen i början av betesperioden. Blir de lösa i magen för att man ger dem hösilage skördat tidigt, som någon annan tog upp?

Jag är också en vän av vetenskap men tycker att jag inte hittar något stöd i denna, men man har inte undersökt alla parametrar ännu. Min häst får hö istället för hösilage och har blivit mycket bättre i magen. Varför vet jag inte men jag vill inte "plåga" henne med hösilage bara för att vetenskapen säger att det inte finns något samband (än så länge).
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har haft ensilage på vintrarna mellan från 98 och tills nu i de flesta stall jag varit och där har det sällan varit problem med hästarnas magar. I de fall det har varit problem så har det berott på 1. Dålig foderstat 2. dåligt foder.
Vi har haft silage från 35 ts till ca 70, inget har varit värre än det andra.

Sen är jag också lite inne på om det inte snarare handlar om IR än om silaget i sig.
Det är ju väldigt vanligt med fång ( = hästar som inte klarar allt foder) så att dessa hästar även skulle bli lika "allergiska" mot exv silage är ju inte otroligt.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Av mina fem hästar som går på hösilage så är fyra lös i magen, inte diarre men "rinner efter",efter de bajsat klart=svans + bakben kladdiga. Har provat proviva, foderjäst, MagTarm från Krafft men får ingen ordning på det:( Det jag undrar är om det kan vara betforen som spökar i samband med hösilaget? Dessa fyra hästar har i alla år ätit betfor men då ihop med hö och inte hösilage som i år? Den femte hästen får ingen betfor alls(lite lusern bara), och hon klarar magen hur bra som helst. Ska tillägga att alla får kokt linfrö vilket de också fått i alla år.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hej!

Min pärla, som är vad jag skulle klassa som en "maghäst", är mycket bättre i magen på silage än på hö. Inte vet jag varför.

Däremot märker jag tydlig skillnad när ts-halten varierar eller ve och fasa, balarna kommer från olika åkrar..

När jag läste foderkursen på SLU trodde dom att det var just variationen i silaget som gör hästarna dåliga i magen, det där att man kanske tar från samma bonde, men från olika åkrar, med olika näringsvärde och olika ts-halt.

Men vad vet jag.. Min mår iaf bättre på silage- om det är bra silage såklart..

Tror även det finns ett par folk därute som ger silage av dålig hygienisk kvalitet (jag vet åtminstone 2 inackorderingsstall i min närhet där stallägaren inte tycker lite mögel gör nån skillnad) och då blir ju hästarna också dåliga..

/Lavinia, svamlar i feberdimmorna
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag vet inte vad jag ska tro egentligen, är inte övertygad om någonting.

Jag skrev ett inlägg tidigare om min egen fångponny som inte får silage. Men jag ska kanske tillägga att en stor del av hennes foderstat består sedan ett par år tillbaka av en blandning av halm och lusern. Utöver det får hon ca 1 kg hö och lite betfor. Så hon hade kanske reagerat samma på hö egentligen.

De tre hästar som får hösilage och som äter det utan problem får dessutom en hel del betfor (och sedan lite kraftfoder efter behov).
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hej!

Det är jättesvårt att veta vad som orsakar det. En anledning skulle kunna vara den som nämnts tidigare om variation mellan balar. Om man litar enbart till den naturliga ensileringsprocessen kan det ju bli stora skillnader om ts-halt, botanisk sammansättning, bakterieflora, kontamination m.m. skiljer sig. Om jag skulle göra egna balar skulle jag använda tillsatsmedel just för att göra fodret mer homogent.

En annan sak är att det enligt min erfarenhet inte är helt ovanligt att folk inte vet vad som är god hygienisk kvalitet. Lite jäst eller mögel slinker gärna med. Jäst i sig är ju inte farligt men tyder på feljäsning och kan betyda att det finns annat oönskat i balen.

Enterobakerier kan vara ett annat problem. Om man sprider stallgödsel på slåttervall som ska ensileras är risken ganska stor att halten av enterobakterier blir för hög.

Ibland tas problemet med att hästarna får för få kg ts av ett blötare foder upp som ett problem. Jag vet inte hur vanligt det är, det känns långsökt tycker jag. Jag hoppas att folk har lite mer koll än så och f.ö. finns det ju rätt många hästar som får för få kg ts även av hö.

pH värdet är inget problem. I vissa studier har det redan i munhålan varit buffrat av saliven.

Om det är tidigare skördat än hö generellt så kan det naturligtvis bero på det. Men då borde det kunna synas på analysen.

Det kanske helt enkelt inte finns EN anledning.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Låter som rimliga anledningar, enterobakterier låter ju som något man kan få lös mage av. Ja, hösilaget har ju varit olika på olika ställen, ett har faktiskt funkat hösten -03 på ett ställe - fast det partiet räckte inte hela vintern tyvärr...

Tycker hösilage verkar vara vanskligt, blir ju en konsekvens av att jag inte får mina hästar att funka på det... :mad:
Känns som mycket kan gå, och ofta går, fel vid själva ensileringsprocessen.
Har haft rent skithösilage som är skördat av SLU, man tycker ju att de borde kunna bättre... Fick byta stall pga det hösilaget :crazy:

Nej, fy, jag håller mig till hö framöver. Antingen tills jag får en mindre känslig häst eller tills kunskapen om hösilage ökas.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

*kl*

jag har inte haft några större problem på någon av hästarna/ponnyna av silaget, undantaget en.

ungt shettissto med exem (vilket jag tror i sig spelar roll). hon fick vattnig avföring ett år, men då hade silaget en kvot på ca. 12 (kommer inte ihåg exakt) och 30 i ts. bytte silage till henne och då blev magen fin igen.

tillägg. dom mjölkbönder runt mig som jag pratat med säger att silage ska inte ligga över 60, max 65 i ts pga att gräset inte silerar som det ska om det är torrare. det silage jag väljer att köpa in brukar ligga runt 50 i ts.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hej!
Om det är tidigare skördat än hö generellt så kan det naturligtvis bero på det. Men då borde det kunna synas på analysen.

Det kanske helt enkelt inte finns EN anledning.

Om det är tidigt skördat och ts på över 60% så förbrukas inte sockret. Om det då är höga värden av socker och fruktan som ger dåliga magar så måste man testa sockerhalten.
Vem testar sockerhalten? Inte många tyvärr.
På vanlig analys ser du inte problemet.
Blir kanske som att släppa hästen på vårbete .....
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag håller med dig. Det hade varit intressant att se lite jämförelser av sockeranalyser.

Jag tror dessutom definitivt att vallar som ska plastas slås tidigare än de som ska torkas till hö.

Sedan vet jag inte om detta i så fall bara är ett problem för IR känsliga hästar.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Fast det är ju många "vanliga" hästar som får lös mage på vårbetet men då anses det mer "naturligt" ;-)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Om 4 av 5 hästar blir dåliga i magen så skulle jag definitivt kolla upp så fodret, mängden foder och foderrutinerna är okej.
Låter lite orimligt om man skulle lyckas få in fyra "maghästar" på samma ställe...

Misstänker ni betforen är det ju bara att utesluta den ur foderstaten. Plättlätt.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

*KL*

Jag tror att det ofta är flera aspekter som kan spela in när 'många' hästar i ett stall blir t ex lösa i magen av silage. Dels då som redan sagts den hygieniska kvaliten, hur länge balen är öppen osv och hur homogena balarna är i TS osv.

Men även hur det fodras osv kan nog vara värt att titta på. Fodras det på mark eller i 'behållare'? Är det fri tillgång så det trampas ner en del som de äter av etc?. Alltså är fodret sjysst men de får i sig 'skit' med fodret.

Jag har hitills *peppar peppar, ta i trä* inte haft en enda som blivit dålig i magen av just silage (förvisso inte av hö heller), inte ens vid TVÄRT byte från hö till blött silage. Oavsett om det varit 40 eller 65% TS, om det varit fri tillgång (mkt TS) eller strikt begränsat (minimiTS). När det reagerats har det varit på t ex lite TS; och då ha det reagerats på samma mängd TS från t ex hö med.

Nu på senare år vet jag vad jag haft för socker, innan ingen aning. Dock blev det ingen synbar magpåverkan med det hö som var jättehögt i socker heller (även om det påverkade på andra sätt).

De stall jag stått i som fodrat med silage har varit 15 - 20 hästar, och inga magproblem. Har dock sett en del silagebalar i stallar (som inte haft magproblem) och förundrats över att de INTE haft det. Just pga för länge öppet, luktat knasigt etc.

Sen är jag övertygad om att det finns individer som inte 'tål' silage, och inte bör äta det. Men som någon annan sa, att få in 75% sådana i ett stall är kanske inte så sannolikt.

Men ofta är det nog en kombination av flera saker som är orsaken när t ex 75% av hästarna är dålig i magen skulle jag tro?
 
Se till skörden!!

Hö skördas 1 gång om året per åker, processen är naturlig, den är långsam. vart 3e år måste åkern vila från skörd för att inte mineralerna i jorden skall försvinna.

Hösilage kan skördas upp till 3 gånger år per åker och behöver aldrig vila från skörd. Processen är snabb och man använder konstgödsel dvs (blåa små kapslar som skyndar på skörden) det medför även en kraftig skörd och där många olika grässorter växer så det knakar. Energi halten blir maxad och konstgjord.

Tänk er själva hur det påverkar våra djur!! Vi är duktiga på att tänka naturligt och fritt från konserveringsmedel när vi eller våra barn äter men hästen då?
 
Sv: Se till skörden!!

Man behöver inte konstgödsla en vall där man vill ta silage. Man behöver heller inte ta tre skördar/år (här uppe går det sällan), och heller inte ta skörd år ut och år in utan att låta åkern vila.

Man behöver heller inte skörda när energivärdet är maxat etc.

Dvs du kan få exakt samma värden per kg TS (och får det oftast) som med hö. Däremot är skörden inte lika torkväderberoende som hö.
 
Sv: Se till skörden!!

Jag håller med dig men skulle samtidigt vilja påstå att det är fåtal "bönder" som gör det. Med tanke på att man får in dubbelt så mycket pengar på att sälja hö än hösilage så man skulle inte tjäna på det! MEn det är självklart inte så att man kan dra alla över en kant!
 
Sv: Se till skörden!!

Hö skördas 1 gång om året per åker, processen är naturlig, den är långsam. vart 3e år måste åkern vila från skörd för att inte mineralerna i jorden skall försvinna.

Hösilage kan skördas upp till 3 gånger år per åker och behöver aldrig vila från skörd. Processen är snabb och man använder konstgödsel dvs (blåa små kapslar som skyndar på skörden) det medför även en kraftig skörd och där många olika grässorter växer så det knakar. Energi halten blir maxad och konstgjord.

Tänk er själva hur det påverkar våra djur!! Vi är duktiga på att tänka naturligt och fritt från konserveringsmedel när vi eller våra barn äter men hästen då?

Jag vet inte var jag ska börja....du har nog fått det hela lite om bakfoten :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 897
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp