hösilaget och diarrén som inte finns...

Sv: Se till skörden!!

Det är mer pengar i hö om du bara tänkt dig 1 enda skörd per säsong.

Jag menar alltså att det finns säkerligen bönder som bara tar en hösilage skörd per åker per säsong men det är mycket ovanligt för ur ekonomisk vinkel skulle bonden gå back genom att göra så. För det är mycket kringkostnader vid hösilage så de är de stora volymerna som pengarna finns i. Och då kan man ju fråga sig men varför skördar de inte hö och säljer då? Jo för att med hö kan man bara få fram ett visst antal medan du med hösilage kan få fram obegränsat med hjälp utav konstgödsel.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

1. Du kan ta lika många skördar med hö som med ensilage/hösilage, allt beror på hur din vall ser ut, vilket foder du vill ha och i höets fall; vädret. Det är heller inte ovanligt att man skördar någon skörd som hö och någon/några som ensilage/hösilage på samma vall och samma år.

2. Konstgödning används/kan användas i båda fallen och är inte små blå kapslar.

3. Det blir ingen skillnad i mineralinnehåll i jorden pga konserveringsmetod.

4. Det behöver inte vara någon skillnad i energihalt, det beror på gödsling och skördetidpunkt bla.

5. Vad menar du är den naturliga långsamma processen med hö och den snabba onaturliga med ensilage/hösilage?

Läs gärna mer på min eller min mans hemsida:
http://forskning.equinfo.se/
http://www.ensilagenytt.se/
 
Sv: Se till skörden!!

Det är mer pengar i hö om du bara tänkt dig 1 enda skörd per säsong.

Fast varför bara ta en skörd om vädret tillåter två? De flesta tar två skördar hö med om bara vädret tillåter det.

Och undrar fortfarande, varför är det mer pengar i en skörd hö än en skörd silage menar du?

Jag tror du gått på okunniga myter om silage =)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

1. Du kan ta lika många skördar med hö som med ensilage/hösilage, allt beror på hur din vall ser ut, vilket foder du vill ha och i höets fall; vädret. Det är heller inte ovanligt att man skördar någon skörd som hö och någon/några som ensilage/hösilage på samma vall och samma år.

2. Konstgödning används/kan användas i båda fallen och är inte små blå kapslar.

3. Det blir ingen skillnad i mineralinnehåll i jorden pga konserveringsmetod.

4. Det behöver inte vara någon skillnad i energihalt, det beror på gödsling och skördetidpunkt bla.

5. Vad menar du är den naturliga långsamma processen med hö och den snabba onaturliga med ensilage/hösilage?

Läs gärna mer på min eller min mans hemsida:
http://forskning.equinfo.se/
http://www.ensilagenytt.se/

Fin sida!:idea:
Först och främst så trodde jag att man inte skördade och göslade åkrarna på samma sätt om man tog fram hö eller hösilage/ansilage. Och det förklarar ju en del. Jag hade ingen aning om att man använde sig utav konstgödsel vid hö utan trodde det bara gällde hösilage och just för att man skulle få gräset att växa snabbare så man han med att skörda flera gånger.

Så då skulle jag ist vilja säga såhär: jag tror personligen det är stor skillnad på hö och hösilage från industrimässigt odlad och konstgödslad vall bestående av bara några få gräsarter, än exempelvis ängshö med stor gräsartrikedom.

Och jag tror att industrimässigt odlat ligger till problem för en hel del problem med våra hästars mage!
 
Sv: Se till skörden!!

Fast varför bara ta en skörd om vädret tillåter två? De flesta tar två skördar hö med om bara vädret tillåter det.

Och undrar fortfarande, varför är det mer pengar i en skörd hö än en skörd silage menar du?

Jag tror du gått på okunniga myter om silage =)


Vilken röra ;) Men som jag skrev i ett annat inlägg att det är väl den industriella massproduceringen som jag inte riktigt gillar och jag trodde bara det var hösilage man kunde göra så med. Men det visade sig ju att där hade jag fel!

Är inte hö dyrare att köpa en hösilage??
 
Sv: Se till skörden!!

Vilken röra ;) Men som jag skrev i ett annat inlägg att det är väl den industriella massproduceringen som jag inte riktigt gillar och jag trodde bara det var hösilage man kunde göra så med. Men det visade sig ju att där hade jag fel!

Är inte hö dyrare att köpa en hösilage??

Vad menar du med industriell massproducering? All grovfoderproduktion är ju industriell, förutom det lilla fåtal som hässjar? =) Sen massproducering, teoretiskt är det ingen skillnad på att ta 5 ha grovfoder eller 50 ha grovfoder. Det tar olika lång tid och kan kräva olika många maskiner för att få in/plasta det i tid bara.

Om hö är dyrare än silage beror ju till syvene och sist på producenten och vilken pris h*n sätter. Men generellt så nej, generellt är silage dyrare än hö, eftersom de flesta producenter envisas med att ta betalt per kilo foder. Dvs man betalar för en massa vatten också.

Men i 9 fall av 10 får du tag i hö betydligt billigare än silage ÄVEN om man jämför per kilo foder (t ex 2.50 kr/kg för hö och 3.50 kr/kg för silage, dock i det fallet är silaget ännu dyrare än det ser ut, då det innehåller mer vatten per kilo än hö).

Det kostar dock lite mer att producera silage, då du har ett till moment och att plasten kostar etc, det är också bökigare att hantera silage (oavsett balstorlek) än småbalshö som du kan 'kasta' upp på vagnen.

Dock, så sålänge man inte säljer sitt överskott som kossorna inte behöver svart etc, så enligt de jag känner som producerar och gör det vitt, så är lönsamheten långt högre i silage än hö. Helt enkelt för att silaget är betydligt mindre väderberoende, det är mindre risk att en halv skörd går åt skogen för det endera började regna på slag, eller de får vänta och vänta och vänta på att slå för det bara regnar.

T ex, mitt silage i år, hade det varit tänkt som hö hade det aldrig kommit in, och aldrig gett bonden några pengar. Jag ville ha en sen andraskörd. Nema problemas, det brukar jag få. Så kom regnet. Och det regnade och regnade och regnade något så fruktansvärt. Dels måste silage ha iaf lite torktid om än inte som hö, och dels var det så blött i markerna att de inte kom ut med traktorn.

I bokstavligt talat sista minuten slutade det regna, och jag fick mitt silage. Men hade det varit tänkt som hö hade jag inte fått mitt foder - och bonden förlorat inkomsten för den vallen (som gav totalt knappt 8 ton foder. Som han säljer för 2,20 kr/kg + moms.. Dvs borträknat momsen för den 'får' han ju inte ändå, så 17 600 kr. Hade det varit tänkt som hö hade han fått in 0 kr och fått plöja ner skiten när det väl slutat regna)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

ANg gödsling förresten.

Min bonde gödslar utefter behov. Med konstgödsel.

Jag vill ha ett foder med så låg MJ som möjligt per kg TS, och högt i protein. Spelar ingen roll om jag har hö eller silage, jag vill ha samma.

Gödslingen min bonde gör, är det som garanterar att jag får de värden jag vill, det och skördetidpunkt. T ex år när det generellt är ett 'dåligt år', och mååånga får in foder med lågt protein, så lågt att det måste kompletteras med proteinkoncentrat för att täcka behovet, så jag sitter lugnt tillbakalutad, och vet att jag får de värden jag vill ha. Helt enkelt för att bonden gödslar det som behövs och när det behövs för att få de värden han vill ha.

Således så får han år efter år efter år in foder med ungefärligen samma värden, även om skördetidpunkt, mängd gödsel osv kan variera.

Och jag tror att det är mycket nyttigare för mina hästar att äta konstgödslat silage med värden som passar dem (jag har lättfödda fångbenägna..) än att äta 'naturligt' ogödslat hö som har för lågt protein så jag får ge dem t ex soja..
 
Sv: Se till skörden!!

Vad menar du med industriell massproducering? All grovfoderproduktion är ju industriell, förutom det lilla fåtal som hässjar? =) Sen massproducering, teoretiskt är det ingen skillnad på att ta 5 ha grovfoder eller 50 ha grovfoder. Det tar olika lång tid och kan kräva olika många maskiner för att få in/plasta det i tid bara.

Om hö är dyrare än silage beror ju till syvene och sist på producenten och vilken pris h*n sätter. Men generellt så nej, generellt är silage dyrare än hö, eftersom de flesta producenter envisas med att ta betalt per kilo foder. Dvs man betalar för en massa vatten också.

Men i 9 fall av 10 får du tag i hö betydligt billigare än silage ÄVEN om man jämför per kilo foder (t ex 2.50 kr/kg för hö och 3.50 kr/kg för silage, dock i det fallet är silaget ännu dyrare än det ser ut, då det innehåller mer vatten per kilo än hö).

Det kostar dock lite mer att producera silage, då du har ett till moment och att plasten kostar etc, det är också bökigare att hantera silage (oavsett balstorlek) än småbalshö som du kan 'kasta' upp på vagnen.

Dock, så sålänge man inte säljer sitt överskott som kossorna inte behöver svart etc, så enligt de jag känner som producerar och gör det vitt, så är lönsamheten långt högre i silage än hö. Helt enkelt för att silaget är betydligt mindre väderberoende, det är mindre risk att en halv skörd går åt skogen för det endera började regna på slag, eller de får vänta och vänta och vänta på att slå för det bara regnar.

T ex, mitt silage i år, hade det varit tänkt som hö hade det aldrig kommit in, och aldrig gett bonden några pengar. Jag ville ha en sen andraskörd. Nema problemas, det brukar jag få. Så kom regnet. Och det regnade och regnade och regnade något så fruktansvärt. Dels måste silage ha iaf lite torktid om än inte som hö, och dels var det så blött i markerna att de inte kom ut med traktorn.

I bokstavligt talat sista minuten slutade det regna, och jag fick mitt silage. Men hade det varit tänkt som hö hade jag inte fått mitt foder - och bonden förlorat inkomsten för den vallen (som gav totalt knappt 8 ton foder. Som han säljer för 2,20 kr/kg + moms.. Dvs borträknat momsen för den 'får' han ju inte ändå, så 17 600 kr. Hade det varit tänkt som hö hade han fått in 0 kr och fått plöja ner skiten när det väl slutat regna)

Jag trodde att hö var dyrare just för det du beskrev att man är beroende av att gräset är torrt plus att förvaringen var svårare. Rundbalar kan man ju ha stående utomhus när det regnar vilket man inte kan med hö. Med massproducering menar jag åkrar som skördas flera gånger per säsong med konstgödsel.
 
Sv: Se till skörden!!

Fast vad är problemet med att konstgöda och att ta flera skördar?

Konstgödning ger möjligheten att tillföra precis det man vill till marken. Med naturlig gödning är det betydligt knivigare att få till det rätt, då man inte kan gödsla lika riktat.

Och att ta flera skördar, så varför låta fin vall stå och vissna ner istället för att ta en andra skörd (oavsett om det är hö eller silage).

EN god producent ser till att slå när gräset är i den tillväxtfas som ger de värden man vill ha. Och gödslar för att kompensera för vad väder och vind ställer till med. (Dvs gödsla si en torr sommar, gödsla så en blöt sommar, gödsla ditt en kall sommar och datt en mycket varm). Man tillför ju med gödslingen vad jorden behöver, det vräks inte ut okontrollerade mängder med konstgödsel för att skapa något belgian blue-gräs.

Det finns ganska fasta ramar för vilket energivärde (MJ) per kg TS man kan få fram. Att komma under eller över det med bibehållen vettig proteinhalt är nånstans mellan omöjligt och skitsvårt. Oavsett vad man vräker på för ngt. Att hamna på en för låg proteinhalt däremot är alltför lätt, speciellt om man skördar efter almanackan och inte efter vallanalys, och om man inte gödslar alt slentriangödslar på samma vis oavsett övriga parametrar.

INGEN producent, oavsett hur många skördar h*n tar vill utarma jorden, helt enkelt för att det ger dålig avkastning från jorden sen = mindre pengar in. Det kostar lika mycket att skörda kasst vallfoder som att skörda bra dito. Konstgödsel är rätt dyrt med, så ingen producent har någon vinst i att vräka på mer än som behövs, och det ger som sagt inga 'supervärden', inga värden som inte naturen själv ett gynnsamt år kan producera.
 
Sv: Se till skörden!!

Fast vad är problemet med att konstgöda och att ta flera skördar?

Konstgödning ger möjligheten att tillföra precis det man vill till marken. Med naturlig gödning är det betydligt knivigare att få till det rätt, då man inte kan gödsla lika riktat.

Och att ta flera skördar, så varför låta fin vall stå och vissna ner istället för att ta en andra skörd (oavsett om det är hö eller silage).

EN god producent ser till att slå när gräset är i den tillväxtfas som ger de värden man vill ha. Och gödslar för att kompensera för vad väder och vind ställer till med. (Dvs gödsla si en torr sommar, gödsla så en blöt sommar, gödsla ditt en kall sommar och datt en mycket varm). Man tillför ju med gödslingen vad jorden behöver, det vräks inte ut okontrollerade mängder med konstgödsel för att skapa något belgian blue-gräs.

Det finns ganska fasta ramar för vilket energivärde (MJ) per kg TS man kan få fram. Att komma under eller över det med bibehållen vettig proteinhalt är nånstans mellan omöjligt och skitsvårt. Oavsett vad man vräker på för ngt. Att hamna på en för låg proteinhalt däremot är alltför lätt, speciellt om man skördar efter almanackan och inte efter vallanalys, och om man inte gödslar alt slentriangödslar på samma vis oavsett övriga parametrar.

INGEN producent, oavsett hur många skördar h*n tar vill utarma jorden, helt enkelt för att det ger dålig avkastning från jorden sen = mindre pengar in. Det kostar lika mycket att skörda kasst vallfoder som att skörda bra dito. Konstgödsel är rätt dyrt med, så ingen producent har någon vinst i att vräka på mer än som behövs, och det ger som sagt inga 'supervärden', inga värden som inte naturen själv ett gynnsamt år kan producera.


Det låter bra det du säger men jag är fortfarande skeptisk!! Jag tycker det är skrämmande med att hästar nuförtiden kan få fång mitt i vintern och att dom är dåliga i magen alla möjliga raser utvecklar eksem osv.. Man vill ju gärna se orsaken till problemet!! Och det skulle kunna vara ett ökat intag av energi hos våra djur och antingen så är det överdriven utfodring av kraftfodret eller så är det för höga halter i gräset...Både hösilage och kraftfoder har ju ökat i populäritet under de senare åren menar jag! Men jag kan ju ha fel!!! Vad tror du?:confused::confused::confused:
 
Sv: Se till skörden!!

Jag tror absolut att silage kan spela en roll både vad gäller för tjocka hästar, magtarmstörningar osv. MEN, inte för att silage är dåligt i sig. Utan för att det finns en ganska stor okunskap hos många om bland annat hur man handskas med silage, vad en optimal TS-halt är osv.

T ex ser man inte sällan hur folk har en öppen bal i en vecka i värme. Det bäddar för att silaget ska bli hygieniskt dåligt - och hästar t ex få magtarmstörningar. Men inte för silage i sig är dåligt, utan för att det är fel hanterat/utfodrat med.

Samma sak med fetma, det går ju utmärkt mata en häst fet på hö med, och tjock häst är ju alltid ägarens fel. Men ofta så har folk 'koll' på att man måste ge mer silage än hö för att ge hästen samma mängd TS. Men om man då ger 1,5 kg så mycket hösilage som hö, men utan analyser, så är risken om man hade ett hö med låga värden och ett silage med höga värden att man ger hästen 1.5 ggr så mycket energi/MJ också. Och då kommer den bli fet.

Och om man då drar ner på maten för hästen blir fet, så finns risken man får för lite TS, och då blir det risk för magtarmstörningar igen.

Dessutom är väldigt torrt silage, TS-halter på över 70%, populärt bland hästägare. Detta är en biverkning av att många prissätter per kg foder. Högre TS = du betalar för mindre vatten. Med pris per kg TS skulle antagligen efterfrågan på detta otäckt torra silage minska. Hursom, en så hög TS gör dels att man inte får ensileringsprocess, och dessutom blir fodret mer lagringsinstabilt och markant ökad risk för dålig hygienisk kvalitet.

På samma sätt som att skylla att en häst fått hosta av dammigt (mögligt) hö på att 'hö är dåligt' tycker jag det är fel att skylla att hästarna blir dåliga i magen av en silagebal som står på mark och är öppen i 10 dagar på våren på att 'silage är dåligt'.

Hö har sina för- och nackdelar, och silage har sina för- och nackdelar. Ingetdera är rätt producerat, rätt hanterat, rätt lagrat och rätt utfodrat minsta dåligt eller generellt bättre eller sämre än det andra. Men det är lättare att 'misslyckas' med silage, från skörd till slututfodring.

(Sen tror jag absolut det finns hästar som de facto inte mår bra av/'tål' silage, men inte så många som man lätt kan tro, där är det nog något annat fom felat på vägen).

Fångdelen är extra intressant, förutom en ökning av metaboliska störningar (och varför ökar då de nu??) så är nog en stor bov till fång att vi HAR fått bättre värden på grovfodret - både hö och silage - men att för få analyserar och VET vad de stoppar i sina hästar, samt att hästar idag oftare går på prima odlingsvall. Istället för att det tas grovfoderskördar där och SEN får hästarna beta. Förr gick inte hästar alls på prima vall på samma vis som idag, den marken var helt enkelt för värdefull för det.

(Och jadå, jag har gjort mig skyldig till den synden själv, avigsidan med att bo på sjukligt bördig jordbruksmark.)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

knapplån

Ska bara göra en liten notis i denna tråden.

Jag har en unghäst, 3år i mars, som jag anser inte alls tål hösilage.

Sen jag köpte henne, när hon var ett, har hon alltid haft känslig mage.
Hon gick ju på bete första tiden hemma och var rätt ok i magen (kunde vara lös ibland) sen fram på hösten skulle de vänjas in på hösilage. Hon fick jätte diarre. Och det gick inte bort heller, fast jag försökte med massa olika "tillskott" som skulle vara bra för magen.

Någon har nämnt att man ger för lite hösilage, men våra stora hästar gick på fri tillgång efter invänjningen men det blev aldrig bättre för min lilla.

Sen bytte vi rakt av till hö. Och hon blev bättre på bara några dagar.

I höstas hade jag henne uppstallad hos tränare där dom fodrade med hösilage. Hon var där två månader, gick på bete där först sen gick dom mer o mer över till hösilage så ingen snabb foderväxling där heller. Hon hade avföring nästan som vatten till slut.

Hemma igen fick hon hö. Även gett henne vetekli o betfor. Och hon blev bättre på iaf en vecka.

Vi tog första skörden på vår åker hö. Andra skörden hösilage. Försökte efter ett tag ge henne små ransoner ett par dagar med hösilage, med hennes vanliga dos hö alltså, hon blev dålig direkt :crazy:

Nu har vi inte tagit några analyser på vårt hö/hösilage men det kommer från samma åker. Så någon skillnad är det som gör att min inte tål hösilaget.

För kännedom så står där 7 hästar till förutom min unghäst. Och de har mått jätte bra på hösilaget. Konstigt

hoppas det inte blev virrigt :)
mvh
 
Sv: Se till skörden!!

Jag tror absolut att silage kan spela en roll både vad gäller för tjocka hästar, magtarmstörningar osv. MEN, inte för att silage är dåligt i sig. Utan för att det finns en ganska stor okunskap hos många om bland annat hur man handskas med silage, vad en optimal TS-halt är osv.

T ex ser man inte sällan hur folk har en öppen bal i en vecka i värme. Det bäddar för att silaget ska bli hygieniskt dåligt - och hästar t ex få magtarmstörningar. Men inte för silage i sig är dåligt, utan för att det är fel hanterat/utfodrat med.



Är det lämpligt att ge hästarna fri tillgång till hösilage?
 
Magproblem

Min unghäst har fri tillgång på hö och är helt ok i magen. Tidigare fick hon hösilage och hon hade problem med avföringen. Därför är jag lite skeptisk till hösilage. I mitt stall finns 27 hästar som står på hösilage o majoriteten är dåliga i magen! En häst som jag särskilt uppmärksammat har fri tillgång på hösilage och är som en ko i avföringen, jag tycker riktigt synd om hästen men det är svårt att påverka och undrar om det inte kan komma från den övewrdrivna mängden av hösilage som ställer till det i magen. Men vad jag fått för svar tidigare så kan det hända att det beror på kvalitén men samtidigt så går det åt 1 bal på två dagar i stallet (en stor rundbal) Så jag tycker det är så konstigt!
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Men min har varken "tålt" hösilaget när hon fått lite, eller mycket. Eller bara fått lite med de vanliga höet.

Eftersom hon mår bra på hö så har jag inte letat efter orsaken till det.

mvh
 
Sv: Magproblem

Om så många är dåliga i magen skulle jag tveklöst hygienanalysera silaget. Det kan vara dåligt utan att det syns.
 
Sv: Se till skörden!!

Det låter bra det du säger men jag är fortfarande skeptisk!! Jag tycker det är skrämmande med att hästar nuförtiden kan få fång mitt i vintern och att dom är dåliga i magen alla möjliga raser utvecklar eksem osv.. Man vill ju gärna se orsaken till problemet!! Och det skulle kunna vara ett ökat intag av energi hos våra djur och antingen så är det överdriven utfodring av kraftfodret eller så är det för höga halter i gräset...Både hösilage och kraftfoder har ju ökat i populäritet under de senare åren menar jag! Men jag kan ju ha fel!!! Vad tror du?:confused::confused::confused:

Men det är ju inte per automatik MER energi i hösilage än i hö, eller hur menar du?

Personligen så tror jag att det handlar mkt om kraftfoder och att folk inte har en aning om vad de stoppar i sina hästar och varför.

Ang lösa magar så är min erfarenhet att hösilage orsakar det i mkt högre grad än hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Se till skörden!!

Men det är ju inte per automatik MER energi i hösilage än i hö, eller hur menar du?

Personligen så tror jag att det handlar mkt om kraftfoder och att folk inte har en aning om vad de stoppar i sina hästar och varför.

Ang lösa magar så är min erfarenhet att hösilage orsakar det i mkt högre grad än hö.

Det var bara en personlig hypotes då jag trodde att man inte konstgödslade på marker där man skördade hö utan att det var mest hösilage. jag ansåg att på det sätt som vi "skyndar på" gräset att växa så innehåller det mycket energi och att åkrarna saknar vissa gräsarter som bla var vanligt förr på så kallade höängar. Men det blev så himla rörigt allt så jag släpper det.:laugh::)

Nått är det ju som ligger till grund för problemet med fong tex. Men tänk samtidigt på att förr i tiden gav man sina hästar kraftfoder (havre) i en mycket större utsträckning än idag. (lite beroende på såklart) Arbetar hästarna kunde få kilovis med havre per dag och inte vet jag någon i min omgivning som skulle tänka sig att ge sin häst 6-10kg havre på en dag tänk på det, och inte va det någon fong där inte!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 897
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp