Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Jag har en veckas semester kvar (blivande storebror ska skolas in på förskolan) och sen kommer jag jobba resten av augusti och hela september. BF 10:e oktober. Förra gången var jag hemma två veckor innan och födde en dag efter BF, tänker att tio dagar före BF räcker den hör gången 😁
Ser inte fram emot att börja jobba nu efter lååång ledighet, men är ju bara drygt en månad så blir nog bra, knyta ihop lite trådar och avsluta grejer.
 
Ja, jag har också flextid och det är ju guld värt! En dag i veckan kan jag också jobba hemma. Men det tar mig drygt 1 timme enkel väg med bil, det är väl inte klockrent direkt... :down:

Jag ska väl gå hem i alla fall två veckor innan bf, kommer inte palla längre tror jag. Hur länge ska ni andra jobba?
Jag studerar på heltid och har tidigare jobbat lite extra, men kommer inte jobba nu under hösten utan hålla mig till bara studierna.
Kommer således vara hemma och kan planera mina dagar så gott det går efter mående.
Har ju en treåring hemma som kräver sitt också...
 
Ja, jag har också flextid och det är ju guld värt! En dag i veckan kan jag också jobba hemma. Men det tar mig drygt 1 timme enkel väg med bil, det är väl inte klockrent direkt... :down:

Jag ska väl gå hem i alla fall två veckor innan bf, kommer inte palla längre tror jag. Hur länge ska ni andra jobba?
Jag tänker mig att jobba augusti ut (Bf 1/9)😁
Men har sagt att det är med reservation för hur kroppen mår. Förra gången gick jag hem lite drygt två veckor innan bf (födde på bf+4), men hade stressigare jobb då.
Samt att det verkligen hade suttit fint med en hel månadslön efter endast sex månaders arbete mellan föräldraledigheterna 🙈
 
Planen för mig är att jobba till dem 25/10, vilket är två veckor innan bf. Hon som ska ta över efter mig på jobbet finns på plats 2-3 veckor innan så det känns skönt för det tar bort lite stress. Skulle jag behöva kan jag gå tidigare men planen är att jobba tiden ut.

Kommer försöka göra samma även på mitt extra jobb, jobba så länge det bara går. Och dit hade jag även försökt komma tillbaka snabbt, målet ör att vara tillbaka efter två månader men det beror på hur kroppen mår amning / matning osv. Extrajobbet är rätt så bra betalt, rimlig längd på passen och ca 3-4 gånger / månad så det hade varit trevligt tillskott till FP.
 
Jag ska som sagt gå två månader innan är tanken, då runt 17/9. Känner redan nu att mina vanliga arbetsuppgifter är lite för tunga men som tur är kan jag göra lite annat och min vikarie tar över redan nu. Dock finns det inte möjlighet att bli omplacerad egentligen så fram tills att jag går kommer jag kanske vara lite överflödig på jobbet och få göra det som ingen annan vill :p
 
Nu har vi varit på första tillfället av tre av föräldragruppen! Rätt stelt och obekvämt i början, av någon anledning skulle man presentera sin partner inkl en bra egenskap hos hen, det var mest cringe tyckte jag :laugh:

Men sen blev det rätt bra, vi pratade mest om amning. Lite om BVC också. Några saker jag inte visste om amning men det mesta hade jag koll på sen innan.

Som jag misstänkte var vi sist ut i gruppen, de andra tre paren var beräknade till september-oktober. Så intressant ändå att se hur olika gravidmagar alla hade, både till form och storlek! Det är verkligen ingen idé att jämföra sig :)
 
Ett stort tips till alla som vill amma är att redan nu gå med i Amningshjälpens facebookgrupper och lära sig därifrån. Även läsa på deras hemsida. Kunskapen inom vården är tyvärr ofta väldigt låg och kan istället förstöra för dem som vill få en fungerande amning.
Genom att läsa på innan blir det mycket lättare att känna lite trygghet och stå emot felaktiga tips ☺
 
Lillebror är på gång att fixera sig tror jag, hugger på sätt det aldrig gjorde med storasyster men henne hade jag inga känningar av innan jag vaknade med värkar en morgon.
Jag hoppas att den här krabaten kommer lite tidigare än BF, annars kommer det bli VÄLDIGT tungt sista tiden!
 
Lillebror är på gång att fixera sig tror jag, hugger på sätt det aldrig gjorde med storasyster men henne hade jag inga känningar av innan jag vaknade med värkar en morgon.
Jag hoppas att den här krabaten kommer lite tidigare än BF, annars kommer det bli VÄLDIGT tungt sista tiden!
Åh samma hör, kände inget alls med storebror men alltså nu!😱 Hugg, ilningar, känsla av nerv i kläm blandat med kramp ner i låren, det är hemskt! Började för någon dryg vecka sedan och bebis var mycket riktigt fixerad vid BM-besöket i torsdags.
Som min BM sa, jag får verkligen känslan av att jag vill gå med en hand mellan benen hela tiden för det känns som om bebis ska ramla ut när som helst 🙄🙈😂
 
Sjukt att jag är mer nervös inför alla blodprov man ska ta under graviditeten än vad jag är för själva förlossningen 🙄 😂 Kan tillägga att jag snart jobbat som undersköterska i 10år men det hjälper inte ett dugg när det är mig som nålen ska in i😬
 
Sjukt att jag är mer nervös inför alla blodprov man ska ta under graviditeten än vad jag är för själva förlossningen 🙄 😂 Kan tillägga att jag snart jobbat som undersköterska i 10år men det hjälper inte ett dugg när det är mig som nålen ska in i😬
Alla blodprov tas inte i armen, utan många går att få som stick i fingret ;) / spruträdd och svårstucken
 
Varför erbjuder dom inte det då 😬 Dagens blodprov gick i alla fall bra, hon som stack pratade bort mig så hann inte reagera så var det klart😂
Tror det ”nya” är att det ger säkrare svar om man tar ut en större mängd blod 😂 Vet faktiskt inte.. första graviditeten togs endast inskrivningsproverna i armen, resten i fingret hela graviditeten. Denna gång har jag sagt till om att jag helst vill ta i fingret dom gånger det är ”okej”. Senast fick jag ta i armen dock 🤦🏼‍♀️

Den 22a ska jag tillbaka till MVC, den här senaste månaden har gått riktigt snabbt - hoppas att sista tiden fram till BF håller samma känsla!
 
Varför erbjuder dom inte det då 😬 Dagens blodprov gick i alla fall bra, hon som stack pratade bort mig så hann inte reagera så var det klart😂
Hm konstigt här tas allt utom proverna på inskrivningen i fingret? Är ju bara då (och vid KUB) de behöver ett par rör för blodgruppering, test av antikroppar osv. Efter det kollas bara Hb och glukos (på belastningen) och de går ju fint med stick i fingret? Snabbare svar så också?
/ Mvh fellow-spruträdd 🙈😁
Min största skräck inför förlossningen sist var att de skulle bli tvungna att lägga någon form av ryggbedövning, drömde mardrömmar om narkosläkare med sina tjocka nålar 😱
 
Har ni andra planerat föräldradagar än?

Jag vet inte om jag ska fortsätta ta CSN till februari/mars 2020 då jag beräknas vara klar med studierna (om det går att studera med bebisen - det kan man aldrig veta) eller om jag ska avbryta CSN stöd/lån och gå över på min vilande SGI genom föräldradagar istället...
 
Alla blodprov tas inte i armen, utan många går att få som stick i fingret ;) / spruträdd och svårstucken

Jag har varit gravid tre ggr, fött två barn (tredje var ett MA) och jag tog aldrig blodprov i fingret. ALLA togs i armen. Aldrig någon som sa något annat heller :cautious:

MVH sprut- och nålrädd som inte blev botad efter detta...
 
BM-besök idag, vecka 29 (28+5). Alla värden fortsatt bra och bebisen verkar må bra :) SF-måttet hade dock stuckit iväg lite och låg på 29, mitt emellan medelkurvan och översta kurvan från att ha legat strax under medelkurvan för tre veckor sedan. Både maken och jag har upplevt att magen har börjat puta utåt mer den senaste tiden så det stämmer ju väl in. Det blir en extra mätning av magen om 1,5 vecka när vi ändå ska in för föräldragrupp, bara för att se hur det utvecklar sig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 013
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
14 265
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 892
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
45 022
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp