Höstföräldrar 2019

Tack för påminnelsen @Lickety , jag har ju också fyllt år... för två månader sen :angel:

September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅

Jag erbjöds inte ens någon, så nej det måste man inte.
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅

Vi ska gå nu i augusti, tre tillfällen á 2 timmar med start på måndag. Vi är också rätt osociala men tänker att man alltid kan snappa upp något nyttigt! I alla fall profylaxdelen är jag intresserad av :)
 
@_Zacke_
Förra gången gick vi på några utbildningstillfällen innan förlossningen typ "första tiden som föräldrar" mm och vad det var nyttigt och bra förberedelse. Även studiebesök på förlossningen som var väldigt viktigt för mig (sjukvårdsrädsla och var rätt rädd inför förlossningen + kontrollbehov).
Sedan gick jag på föräldragruppträffar med bebis sedan och de var väl ok. Hade kunnat vara utan dem med. Klickade inte med någon av mammorna där och vi hade väldigt olika syn på bebislivet.
Jag som är för fri amning/långtidsamning, bar mycket i sjal och sele, använde tygblöjor, introducerade mat enligt BLW och dessutom är intresserad av att leva giftminimerat och köpa begagnat var nog lite av ett ufo bland nya dyra barnvagnar och diskussioner om burkmat samt hur snabbt de kunde sluta amma för att kunna få egentid och gå på konserter osv.
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅
Med förra barnet gick vi på två infotillfällen, ett om förlossningen och ett om första tiden med barn. Det var föreläsning i stor grupp, alltså inget direkt umgänge med de andra.
Sen gick jag på föräldragrupp på BVC några gånger, det var mer diskussioner, och vi träffades en del för promenader också.

Den här gången ska vi på en komprimerad info för omföderskor, 2 timmar totalt. Vet inte om bvc har grupper för omföderskor, i gruppen jag var med i förra gången var det bara förstföderskor.
 
Har hört talas om en föreläsning om förlossningen som jag tänkt vi ska gå på. Skulle ju även vara bra med lite info om första småbarnstiden för där har man ju nollkoll. Men slipper gärna just det här sitta i grupp och diskutera med andra par 🙄 Vill liksom ha sakriktig och tydlig info från någon som vet vad den pratar om, blir bara förvirrad av att sitta och lyssna på massa olika människor med olika idéer och synsätt😂
 
Idag fick vi hem babyskyddet! :love: Helt overkligt att det ska sitta en liten människa där sen..! Knappt tre månader kvar. Jag pendlar mellan att uppskatta tips/goda råd/omtanke och att bara vilja stänga in mig och vara ifred :rofl:
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅
Är inte heller jättepepp på att sitta i grupp med andra... Men jag och min man har anmält oss till föräldragrupp (3 tillfällen) och går dit förutsättningslöst och hoppas på att det kan kännas vettigt ändå och att man alltid kan lära sig något.
 
Vi gick aldrig i föräldragrupp med första graviditeten, sambon är anti sånt. Inget nu heller då jag inte känner behovet. Däremot hoppade jag på en föräldragrupp efter förlossningen och det var guld värt! Supermysigt och vi fick lära oss bla magmassage osv.
 
Förra gången gick vi på några utbildningstillfällen innan förlossningen typ "första tiden som föräldrar" mm och vad det var nyttigt och bra förberedelse. Även studiebesök på förlossningen som var väldigt viktigt för mig (sjukvårdsrädsla och var rätt rädd inför förlossningen + kontrollbehov).
Sedan gick jag på föräldragruppträffar med bebis sedan och de var väl ok. Hade kunnat vara utan dem med. Klickade inte med någon av mammorna där och vi hade väldigt olika syn på bebislivet.
Jag som är för fri amning/långtidsamning, bar mycket i sjal och sele, använde tygblöjor, introducerade mat enligt BLW och dessutom är intresserad av att leva giftminimerat och köpa begagnat var nog lite av ett ufo bland nya dyra barnvagnar och diskussioner om burkmat samt hur snabbt de kunde sluta amma för att kunna få egentid och gå på konserter osv.

Det påminner mig om när vi gick på föräldrakurser med första barnet. Jag är lite som dig och är dessutom ingen sådan som "vill ha allt" under förlossningen, snarare tvärtom (helst skulle jag föda hemma, i princip, vill inte ha en massa pill och folk i rummet när jag föder osv). Både de andra föräldrarna och BM som ledde kursen tyckte nog att jag var ett ufo 🙈
 
Går in i vecka 36 imorgon, och förstår inte alls hur jag hamnade här!? Går tiden alltid lika fort? :o
Senaste besöket hos BM såg allt bra ut. SF mått på 39 cm, bebis ett har sjunkit ner med huvudet först och bebis två verkar ha bestämt sig för att säte är en bra idé (även om han brukar kunna ändra läge hej vilt så är det säte eller tvärläge liksom mot säte som är favoriterna just nu).
Utöver detta har jag fått besvär av foglossning i framfogen och känner mig stor och otymplig. Det värsta är nog att huvudet vill så mycket mer än vad kroppen klarar av, så frustrerande!
Men nu är det mesta införskaffat, BB-väskan är så gott som färdigpackad och jag tror att vi är redo för bebisarnas ankomst, även om det känns overkligt att de är här inom en så snar framtid!
Vi fick även tid för igångsättning nu vid senaste BM-besöket. Jag hoppas verkligen att förlossningen startar spontant, även om jag vill att de ska stanna där inne så länge som möjligt förstås. Det är, som alltid, så overkligt att veta att man kommer ha bebisarna hos sig senast ett visst datum. Det blir så verkligt på något sätt 😱
 
Hur har ni andra gjort med föräldragrupp? Antar att bm kanske tar upp det på besöket i morgon.
”Måste” man gå på det eller klarar man sig bra utan?
Jag och maken är inte riktigt bekväma med sånt, är rätt osociala och slipper gärna om det går 😂 😅

Vi var bokade på föräldragrupp nu i augusti men den blev flyttad till ett datum då ingen av oss kommer från jobbet, ska se om vi kan hitta en annan vid nästa besök hos bm, det skulle finnas fler tillfällen sa dom. Jag och maken är inte heller så sociala men tänker att det kanske är matnyttig info vi inte vill missa.
 
Att vara tillbaka på jobbet med nya arbetsuppgifter är tufft...jag ska ju både sköta 50% av mina ordinarie uppgifter och 50% nya uppgifter som tillhör en tjej på mammaledighet, hennes vikarie sa upp sig hastigt och lustigt, så uppgifterna hamnade på mig. jag är lite rädd att jag förväntas göra mer än vad som är rimligt på mina 40timmar/vecka. Vi får se hur det går, timingen är inte jättebra för jag är trött som det är av graviditeten och just nu kommer jag hem helt slutkörd varje eftermiddag, vad jag tror är foglossning har också börjar smyga sig på lite.

Jag hoppas det lugnar sig när jag kommit in i de nya uppgifterna.
 
Besöket hos bm idag gick jättebra. Kul att höra hjärtat och alla prover/mått var bra.
Hon tyckte inte att vi behövde gå föräldragrupp utan vi ska på en föreläsning om förlossningen och sen har vi bokat tid med bara henne då hon ska ge oss föräldrautbildning :) känns bra!
 
Att vara tillbaka på jobbet med nya arbetsuppgifter är tufft...jag ska ju både sköta 50% av mina ordinarie uppgifter och 50% nya uppgifter som tillhör en tjej på mammaledighet, hennes vikarie sa upp sig hastigt och lustigt, så uppgifterna hamnade på mig. jag är lite rädd att jag förväntas göra mer än vad som är rimligt på mina 40timmar/vecka. Vi får se hur det går, timingen är inte jättebra för jag är trött som det är av graviditeten och just nu kommer jag hem helt slutkörd varje eftermiddag, vad jag tror är foglossning har också börjar smyga sig på lite.

Jag hoppas det lugnar sig när jag kommit in i de nya uppgifterna.

Åh jag är lite nervös för att komma tillbaka till jobbet efter semestern... det går ju jättebra nu när jag kan sova 9-10 h per natt och vila så mycket jag vill under dagen, men sen då med rejäl bilpendling och hålla fokus och energi en hel arbetsdag?? :cautious:

Hoppas det funkar för dig! Och att du kan säga ifrån om det blir ohållbart med arbetsbelastningen.
 
Åh jag är lite nervös för att komma tillbaka till jobbet efter semestern... det går ju jättebra nu när jag kan sova 9-10 h per natt och vila så mycket jag vill under dagen, men sen då med rejäl bilpendling och hålla fokus och energi en hel arbetsdag?? :cautious:
Ja, det gick bättre på semestern än nu på jobbet, helt klart... :meh: Tur jag har flexibla arbetstider och inte alltför stressigt! Om jag hade haft ett jobb med bundna tider och mycket press (haft sådana så det räcker tidigare) så hade jag inte pallat.
 
Imponerad av er som jobbar! Nu är det ju inte att tänka på för mig eftersom jag knappt kan gå. Men även utan foglossningen tror jag det hade varit riktigt tufft med allt som händer i kroppen. Var rädd om er och lyssna på kroppens signaler:heart
 
Ja, det gick bättre på semestern än nu på jobbet, helt klart... :meh: Tur jag har flexibla arbetstider och inte alltför stressigt! Om jag hade haft ett jobb med bundna tider och mycket press (haft sådana så det räcker tidigare) så hade jag inte pallat.

Ja, jag har också flextid och det är ju guld värt! En dag i veckan kan jag också jobba hemma. Men det tar mig drygt 1 timme enkel väg med bil, det är väl inte klockrent direkt... :down:

Jag ska väl gå hem i alla fall två veckor innan bf, kommer inte palla längre tror jag. Hur länge ska ni andra jobba?
 
Ja, jag har också flextid och det är ju guld värt! En dag i veckan kan jag också jobba hemma. Men det tar mig drygt 1 timme enkel väg med bil, det är väl inte klockrent direkt... :down:

Jag ska väl gå hem i alla fall två veckor innan bf, kommer inte palla längre tror jag. Hur länge ska ni andra jobba?
Jag har ungefär samma upplägg med en timme till jobbet. Men det får väl gå... Tänkt jobba till två veckor innan, men vi får se...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
20 622
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
11 351
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp