Höstföräldrar 2019

@soom Skönt att höra :love: Jag tycker nog redan att det har börjat bli bättre för mig:) känns som jag börjar bli mer inställd på att bli mamma liksom.
 
Hur går det för alla här?

V.25 för mig i morgon och foglossningen blir bara värre och värre. 😣 Så länge jag sitter/ligger helt stilla så går det bra, har alltså ingen direkt värk. Men minsta rörelse är som knivhugg. Bara att vända sig från sidan till rygg i sängen är ett helt projekt och slutar oftast med tårar. Kan nästan inte göra något alls med hästarna längre. ”Offrade” mig här om dagen och borstade båda och tog en snigelpromenad på några 100-meter med den ena. Det fick jag lida för resten av kvällen/natten sen😣 Av ren envishet gör jag det ändå för det ger mig så himla mycket mentalt att få vara med mina hästar en stund:love:
På måndag är min mans semester slut och då vet jag inte riktigt vad som ska motivera mig att gå ur sängen, känns som jag lika gärna kan ligga där till november 🙄 kan ändå inte få något vettigt gjort och allt är bara plågsamt.
Gnäll gnäll gnäll 😂
Försöker trösta mig med att jag i alla fall inte mår ett dugg illa och det är jag väldigt tacksam för!! Fy vad jag tycker synd om dom som mår illa hela graviditeten.
 
Jag mår bra, mycket tack vare semestern :bow: Sover jättebra, i natt 10,5 timme :D Försöker hålla igång och vara aktiv men vilar väldigt mycket också. Känner av lite i bäckenet ibland men det är helt klart hanterbart.

Den stora frågan är nu: vad behöver man egentligen till en bebis? Blir helt förvirrad :p Bara det här med ”bäddning till barnvagn” som står på alla listor. Liksom jaha, vad innebär det? Lakan, och i så fall vad för lakan? Vi får bebis sen höst/vinter, är det skillnad då? Vi har lammskinn och åkpåse. Hjäääälp :rofl:
 
Men fy vad jobbigt du verkar ha det @_Zacke_ :( Finns det någon mer hjälp att få? Typ kryckor?

Ska till barnmorskan nästa fredag så får fråga henne om hon vet nått. Jag är störtlöjlig med och vill typ inte visa ”allmänheten” att jag har ont, som ett par kryckor skulle göra 😂 får nog försöka ändra mig lite där🙄
 
Ska till barnmorskan nästa fredag så får fråga henne om hon vet nått. Jag är störtlöjlig med och vill typ inte visa ”allmänheten” att jag har ont, som ett par kryckor skulle göra 😂 får nog försöka ändra mig lite där🙄

Ja, skärp dig ;) :heart Om det finns något som kan hjälpa dig så är det värt det!
 
Ska till barnmorskan nästa fredag så får fråga henne om hon vet nått. Jag är störtlöjlig med och vill typ inte visa ”allmänheten” att jag har ont, som ett par kryckor skulle göra 😂 får nog försöka ändra mig lite där🙄
Jag gick på kryckor i typ 4 månader under mina båda graviditeter, det suger men det hjälper verkligen! Jag åkte till och med runt Ikea i rullstol, det var jobbigt för egot. Jag tycker också att det är jobbigt att visa att jag har ont, och för att ta emot hjälp. Graviditeten var som en jäkla KBT-kurs i att acceptera min egen svaghet ;)
 
Jag mår bra, mycket tack vare semestern :bow: Sover jättebra, i natt 10,5 timme :D Försöker hålla igång och vara aktiv men vilar väldigt mycket också. Känner av lite i bäckenet ibland men det är helt klart hanterbart.

Den stora frågan är nu: vad behöver man egentligen till en bebis? Blir helt förvirrad :p Bara det här med ”bäddning till barnvagn” som står på alla listor. Liksom jaha, vad innebär det? Lakan, och i så fall vad för lakan? Vi får bebis sen höst/vinter, är det skillnad då? Vi har lammskinn och åkpåse. Hjäääälp :rofl:
Alltså det behövs typ ingenting, egentligen 🙈
Bäddning till vagnen, räcker med en gosig filt typ. Så med lammskinn och åkpåse klarar ni er nog fint! Spjälsäng hade vi kunnat vänta med, eller vara utan, första barnet har knappt velat sova där. Lite kläder, men samma där, barnet var varmt och använde knappt kläder i början.
Min amningskudde däremot gillade jag mycket, men många är nöjda utan, eller med vanliga kuddar.
Oftast köper en nog på sig för mycket, tycker alla listor som finns är rätt överdrivna. Märker ni att något saknas kan ni köpa det även efter bebis är född 😉 Men det är ju också lite en del av processen att ”boa” in sig och förbereda ankomsten, såklart!

Denna gången har jag köpt några blöjor i nyfödd storlek. Har en del tygblöjor som jag tänkte använda sedan men allra första början är det skönt med engångsblöjor.
Har köpt liiite kläder i 56-62, några ullplagg för att hjälpa bebis med temperaturreglering och sedan några få nya bomullsplagg (mest för att jag fick ett sånt ”sista chansen att köpa gulliga kläder till en egen bebis”-infall). Storebror kunde aldrig ha stl 50 så skippade det denna gång.
En rumpsalva med zink har jag också köpt. Men det är typ allt 🤷🏼‍♀️
Försöker bestämma mig för vilken sjal jag vill ha också men plånbok och hjärta är inte riktigt överens där 🙈😁
Skulle verkligen vilja köpa lite garn och hinna sticka en egen filt till bebis också, men får se hur det går med det.
 
Jag gick på kryckor i typ 4 månader under mina båda graviditeter, det suger men det hjälper verkligen! Jag åkte till och med runt Ikea i rullstol, det var jobbigt för egot. Jag tycker också att det är jobbigt att visa att jag har ont, och för att ta emot hjälp. Graviditeten var som en jäkla KBT-kurs i att acceptera min egen svaghet ;)
Men eller huuuur? Jag är så van att vara stark och klara mig själv, blir tokig på alla som vill hjälpa till och säger till mig att vila/ta det lungt bara för att jag är gravid. Men det är ju liksom bara att inse att det är en otrolig ansträngning för kroppen ”bara” att vara gravid och den orkar inte lika mycket som vanligt.
Ska bli så skönt när bebis är ute och jag kan komma igång och få tillbaka lite styrka/kondition/självständighet typ 😉
 
Vecka 31 imorgon och jag tror bebis har vänt sig. Gör rätt ont strax ovanför ljumskarna till och från (i skelettet liksom) och så känns det som om han flyttar rumpa och ben fram och tillbaka uppe vid revbenen.

Är orolig ibland när jag tycker han har en lugnare dag (rör sig dock massor ändå) men han brukar komma igång ordentligt på kvällen/natten.

Jag har införskaffat allt och lite till.. vet ju vad jag uppskattade när storasyster var liten och sen tycker jag om att ha möjlighet att använda annat också. Kläder har vi massor i 50-56 så där försöker jag ha köpstopp 😂
Hittar inte spjälskyddet vi hade med storasyster men annars så är allt komplett. Vi har en Bugaboo Buffalo och liggdelen är gigantisk i den (storasyster kunde sova i liggdelen tills hon var 8-9 månader utan problem) så i den kommer vi, förutom lakan, fårskinn och åkpåse också ha ett babynest i början för att fylla ut tills lillebror blir lite större.

Det som är kvar att skaffa är saker till mig att ha efter förlossningen - typ bindor, salva till brösten osv men det tar jag länge fram. Ska börja tvätta och kolla igenom allt jag hittat under augusti-september då storasyster fortfarande har sommarlov. En vecka kvar innan förskolan börjar 😅
 
Alltså det behövs typ ingenting, egentligen 🙈
Bäddning till vagnen, räcker med en gosig filt typ. Så med lammskinn och åkpåse klarar ni er nog fint! Spjälsäng hade vi kunnat vänta med, eller vara utan, första barnet har knappt velat sova där. Lite kläder, men samma där, barnet var varmt och använde knappt kläder i början.
Min amningskudde däremot gillade jag mycket, men många är nöjda utan, eller med vanliga kuddar.
Oftast köper en nog på sig för mycket, tycker alla listor som finns är rätt överdrivna. Märker ni att något saknas kan ni köpa det även efter bebis är född 😉 Men det är ju också lite en del av processen att ”boa” in sig och förbereda ankomsten, såklart!

Denna gången har jag köpt några blöjor i nyfödd storlek. Har en del tygblöjor som jag tänkte använda sedan men allra första början är det skönt med engångsblöjor.
Har köpt liiite kläder i 56-62, några ullplagg för att hjälpa bebis med temperaturreglering och sedan några få nya bomullsplagg (mest för att jag fick ett sånt ”sista chansen att köpa gulliga kläder till en egen bebis”-infall). Storebror kunde aldrig ha stl 50 så skippade det denna gång.
En rumpsalva med zink har jag också köpt. Men det är typ allt 🤷🏼‍♀️
Försöker bestämma mig för vilken sjal jag vill ha också men plånbok och hjärta är inte riktigt överens där 🙈😁
Skulle verkligen vilja köpa lite garn och hinna sticka en egen filt till bebis också, men får se hur det går med det.

Tack! Jag känner också att alla listor verkar så hysteriska, men så vill jag heller inte falla för mycket åt ”bebis kan bada i handfatet och vara inlindad i en filt”-tänket :rofl: För tänk om något faktiskt underlättar väldigt mycket?

Jag antar att det är mycket lättare med barn nummer två att veta vad man vill ha/behöver, även om alla barn är olika såklart.

Det viktigaste är ju vad som faktiskt måste vara på plats första tiden, sen kan man som du säger komplettera efteråt också.
 
Så spännande att dom första höstbebisarna snart börjar trilla in i tråden :bump:

Jag har gått in i vecka 26 nu och har hunnit jobba en vecka efter semestern. Ska dock bara jobba 6 veckor till och sen gå på gravidpenning pga tungt jobb och vi är ett för litet företag för att jag ska kunna omplaceras. Ska bli ganska skönt :D
Under semestern har jag och sambon köpt hus :nailbiting: och nu lägger vi ner all ledig tid på att renovera. Det ska bli nytt kök och badrum samt lägga nytt golv och måla i alla rum, jag hoppas vi hinner klart innan bebis kommer. Det ska bli sååååå skönt att inte behöva släpa barn+vagn+2 hundar upp och ner för alla trappor till lägenheten som vi bor i nu.

Jag har inte känt av fogarna på nästan två veckor nu så funderar på om jag ska våga mig upp och jogga unghästen lite här i veckan eller om det är att utmana ödet 🙈
 
Åh jag har fått sendrag under foten lite då och då, obehagligt! Försöker stretcha och massera, det är bara problem när jag går barfota verkar det som. Har fått tips om att rulla foten på en tennisboll så det ska jag testa. Någon som sitter på andra bra tips?

Vecka 28 nu, snart tredje trimestern!
 
Åh jag har fått sendrag under foten lite då och då, obehagligt! Försöker stretcha och massera, det är bara problem när jag går barfota verkar det som. Har fått tips om att rulla foten på en tennisboll så det ska jag testa. Någon som sitter på andra bra tips?

Vecka 28 nu, snart tredje trimestern!
Jag får ofta kramp i fötterna och benen son gravid och då rekommenderas ju extra magnesium. Kanske kan hjälpa dig med?☺
 
V 37 nu, har verkligen känt av ett ökat tryck nedåt sista dagarna. Obehagligt men skönt samtidigt i och med att det troligtvis betyder att bebis fixerar sig och börjar sjunka ner 👍 Ska till bm på torsdag så får se vad hon kan känna då☺
Annars har jag det rätt kämpigt med yrsel och illamående fortfarande 😭 Redo att sluta vara gravid nu.
Förra förlossningen var jag lite sugen på att prova vattenförlossning, men det blev aldrig av. Hoppas på att det ska finnas rum med badkar ledigt denna gången!
 
V 37 nu, har verkligen känt av ett ökat tryck nedåt sista dagarna. Obehagligt men skönt samtidigt i och med att det troligtvis betyder att bebis fixerar sig och börjar sjunka ner 👍 Ska till bm på torsdag så får se vad hon kan känna då☺
Annars har jag det rätt kämpigt med yrsel och illamående fortfarande 😭 Redo att sluta vara gravid nu.
Förra förlossningen var jag lite sugen på att prova vattenförlossning, men det blev aldrig av. Hoppas på att det ska finnas rum med badkar ledigt denna gången!

Åh vad jobbigt med yrsel och illamående :( Snaart snart dags!
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 34 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 30 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 30 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Kul med en till i västmanland :D
Kom på att jag hunnit fylla 35 också :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 525
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 437
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
43 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp