Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här använder vi fortfarande liggdelen till vagnen men det börjar bli trångt så det är bara en tidsfråga innan vi behöver byta. Eftersom Lilleman bara sover i vagnen dagtid så vill vi kunna använda den så länge som möjligt. Jag kan heller inte gå några promenader pga. fortsatta problem med foglossning så att kunna sitta upp i vagnen har vi inte så stor nytta av till vardags.

Testade dock sittdelen här om dagen och funderar på hur man ska göra för att de ska kunna sova i den så bekvämt som möjligt? Hur gör ni? Vad har ni för vagn?
Hade jag sittdelen i lägsta läget så blev det som en grop för barnet att ligga i vilket inte såg bekvämt ut alls, han sov inte alls länge i det läget heller (kan vara en slump också för all del). I övriga lägen så blir han sittande/halvsittande vilket inte känns så lämpligt för längre sovstunder. Har en Emmaljunga Super Viking.
Vi har en Emmaljunga NXT 90, med flat-sitsen. Jag har lagt filtar under åkpåsen för comfort, det tog en hel dag att fixa med att klippa hål för säkerhetsbältet 😳. Jag kör på halvläget. När hon väl sover RÖR JAG INGET 😂.
 
Och på tal om fler barn så känner jag typ varje dag en stor tacksamhet över att ha överlevt två förlossningar och fått två friska barn födda i beräknad tid så känns som att det är helt osannolikt att det skulle gå lika bra en tredje gång när vi är ännu äldre ❤️ Har också en annan irritation/ ömhet i snittet efter denna gång så vet inte om det känns så lockande med ett tredje kejsarsnitt. Sen ska jag troligen göra en ny fotoperation till hösten och det känns som en förutsättning att jag får ordning på min fot om vi ska försöka skaffa en trea.
Just idag känns det dock inte som att det är aktuellt. Sjuka barn, trasig bil och stopp i avloppet

EXAKT. Det brukar jag också tänka på. Jag har fått gå igenom två relativt komplikationsfria graviditeter, fött utan komplikationer två gånger (förutom svanskotan då) och fått två friska barn. Har aldrig fått missfall. Bara det senaste året har två par av våra kompisar förlorat barn i magen. När jag tänker på det är jag bara tacksam och vågar inte utsätta mig för oron för att något ska hända en gång till.
 
Idag har vi varit på BVC för 4-månaderskontroll, 6800 g och 61,5 cm vs 6600 g och 60,5 cm. S knappar in, men de är fortfarande rätt korta tydligen.
Spännande det där med längd och vikt. Hur långa är du och sambon? Storebror har alltid legat +1 SD på längden och lillasyster verkar lägga sig -1SD än så länge. Sambon är 190 cm och jag bara 161 cm så kanske får vi ett långt och ett kort barn 😂 Varsin liksom 🙄
 
Spännande det där med längd och vikt. Hur långa är du och sambon? Storebror har alltid legat +1 SD på längden och lillasyster verkar lägga sig -1SD än så länge. Sambon är 190 cm och jag bara 161 cm så kanske får vi ett långt och ett kort barn 😂 Varsin liksom 🙄
Verkligen spännande att det kan skilja så inom familjen! Jag är 174 cm och min sambo 180 så ingen är ju direkt kort men inte heller superlång.
 
Angående fler barn har vi planer på en tredje framöver nån gång 😍 men vill gärna ha några år emellan barnen, ålderskillnaden vi fick nu känns lagom ☺️

Kan som flera av er känna tacksamhet av att ha fått två friska barn, haft två enkla förlossningar och kunde mått sämre under mina graviditeter 😅 men tänker också att om det gått bra två gånger varför skulle det inte gå minst lika bra en tredje ❤️

Nu har vi flyttat under helgen som var. Numera bor vi i Norrland ❄️ Ringsjalen var ovärderlig under flyttresan, lillan sov gott igenom större delen 🥰
 
Jaha, så satt ungen och gapade och följde min gaffel med blicken för varje tugga jag tog så hon fick en droppe sås. Hon blev som en piraya och vill ha mer. Min bebis växer så fort 😭🤪😁.
Åh men roligt ändå! Jag har provat med potatis, morot och banan, allt hamnar runt munnen och på händerna och kläderna men i munnen är det bara och vänder 🙈.
 
Jaha, så satt ungen och gapade och följde min gaffel med blicken för varje tugga jag tog så hon fick en droppe sås. Hon blev som en piraya och vill ha mer. Min bebis växer så fort 😭🤪😁.
Haha, vad gulligt!


Vi håller lite på det än, men tyckte lite synd om bebis i helgen. Vi hade premiärgrillning och satt och åt entrecote... Elsa satt och tuggade på en bok 👀😂

Hon håller på med sina fötter, hamnar på sidorna, är väldigt stadig, sätter sig upp själv från halvliggande, men rullar icke runt åt något håll. Hon är liksom inte alls intresserad fast att jag lockar med leksaker. Igår kom hon på att hon kan lägga ner huvudet så istället för att träna lade hon sig ner och tittade och väntade på att jag ska vända henne.
 
Angående fler barn har vi planer på en tredje framöver nån gång 😍 men vill gärna ha några år emellan barnen, ålderskillnaden vi fick nu känns lagom ☺️

Kan som flera av er känna tacksamhet av att ha fått två friska barn, haft två enkla förlossningar och kunde mått sämre under mina graviditeter 😅 men tänker också att om det gått bra två gånger varför skulle det inte gå minst lika bra en tredje ❤️

Nu har vi flyttat under helgen som var. Numera bor vi i Norrland ❄️ Ringsjalen var ovärderlig under flyttresan, lillan sov gott igenom större delen 🥰
Har du testat dim vävda än då? 🤗
 
Haha, vad gulligt!


Vi håller lite på det än, men tyckte lite synd om bebis i helgen. Vi hade premiärgrillning och satt och åt entrecote... Elsa satt och tuggade på en bok 👀😂

Hon håller på med sina fötter, hamnar på sidorna, är väldigt stadig, sätter sig upp själv från halvliggande, men rullar icke runt åt något håll. Hon är liksom inte alls intresserad fast att jag lockar med leksaker. Igår kom hon på att hon kan lägga ner huvudet så istället för att träna lade hon sig ner och tittade och väntade på att jag ska vända henne.
:rofl: En bokslukare.

Matilda snurrar över till mage så fort hon får chansen. Igår kväll lyckades hon även dra sig runt ett halvt varv, så hon kollade åt andra hållet (hamnade först så hon inte såg brorsan, så ville ju vara med).
Hon är så annorlunda mot honom. Om man ls honom på mage la han sig platt och skrek inom några sekunder. Han övade nacken i sjalen istället.
 
Haha, vad gulligt!


Vi håller lite på det än, men tyckte lite synd om bebis i helgen. Vi hade premiärgrillning och satt och åt entrecote... Elsa satt och tuggade på en bok 👀😂

Hon håller på med sina fötter, hamnar på sidorna, är väldigt stadig, sätter sig upp själv från halvliggande, men rullar icke runt åt något håll. Hon är liksom inte alls intresserad fast att jag lockar med leksaker. Igår kom hon på att hon kan lägga ner huvudet så istället för att träna lade hon sig ner och tittade och väntade på att jag ska vända henne.
Sådär gör Sixten också, helt ointresserad av både träning och att vända sig. Han ligger där på rygg och bara ler medan Harry snurrar över på mage tio gånger per minut. Ibland snurrar Harry runt och landar halvt på Sixten, Harry stortjuter och Sixten ser mycket nöjd ut över att ha hindrat brorsans framfart 😂.

Nu är barnen ute på promenad med sin far och jag har fullt upp med att bestämma mig för hur jag bäst utnyttjar tiden, borde sova men istället dricker jag kaffe på balkongen och läser tidningen samtidigt som jag stressar över att jag borde sova eller städa eller bara se på teve. Känner jag mig själv rätt kommer jag vela fram och tillbaka tills de är här igen och sen ångra mig resten av dagen över att jag inte sov 😅.
 
Här blir det också absolut noll gjort. Så här sex månader in på föräldraskapet så börjar jag nog långsamt landa i den insikten och känna acceptans över det inser jag nu när jag skriver. Jag har känt otrolig frustration och inte alls uppskattat föräldraledigheten de första fyra-fem månaderna men nu har jag nog insett att det bara är så det är. Jag hinner ingenting och hela huset ser ut som kaos. Men det känns också skönt att läsa att det inte bara är jag som inte hinner någonting alls. :)
 
Skitdag idag, för den här mamman.
Storebror trilskas, lillasyster vill bara vara i famnen. Nyss var jag tvungen hjälpa sambon bära ut tunga saker på släpet och under tiden grät sig lillasyster till sömns :cry:. Vet att det inte är farligt att det sker nån gång, men känner mig ändå som sämsta mamman ever.

Nu snusar jag på bebis huvud medan hon ligger på mitt bröst och så käkar jag after eight och glor på tv. Sonen följde med pappan.

Just ja, precis när jag skulle ta på mig skorna ramlade storebror i trappan, jag fick tag i honom innan han föll i golvet och han verkade mest bli rädd. Men det kändes som ytterligare en bock på sämsta-mamma-checklistan :(.
 
Här blir det också absolut noll gjort. Så här sex månader in på föräldraskapet så börjar jag nog långsamt landa i den insikten och känna acceptans över det inser jag nu när jag skriver. Jag har känt otrolig frustration och inte alls uppskattat föräldraledigheten de första fyra-fem månaderna men nu har jag nog insett att det bara är så det är. Jag hinner ingenting och hela huset ser ut som kaos. Men det känns också skönt att läsa att det inte bara är jag som inte hinner någonting alls. :)
Gött att nån mer känner detsamma!! Jag känner lite skitsamma för det mesta, men när det är något jag verkligen vill göra kan jag känna mig lite frustrerad.

Det känns som att omgivningen nu börjar kräva lite mer också. Har fått lite kommentarer från svärisarna om att jag slängt ut mannen från sovrummet 😪, vilket är hans egna beslut eftersom han behöver vara pigg på jobbet. Och på helgerna vill han ta en öl eller vin och då är det nej till samsovning. Jag orkar verkligen inte gå upp och amma och söva om fem gånger per natt utan liggammar och känner mig bara lagom trött tack vare det. Men alltid lite känsligt när jag får kommentarer tycker jag!! Hade varit skönt med lite beröm för att jag har tagit alla nätter sedan födseln, men nä lägg lite skuld på bördan bara 🙄😅😂🙏
 
Skitdag idag, för den här mamman.
Storebror trilskas, lillasyster vill bara vara i famnen. Nyss var jag tvungen hjälpa sambon bära ut tunga saker på släpet och under tiden grät sig lillasyster till sömns :cry:. Vet att det inte är farligt att det sker nån gång, men känner mig ändå som sämsta mamman ever.

Nu snusar jag på bebis huvud medan hon ligger på mitt bröst och så käkar jag after eight och glor på tv. Sonen följde med pappan.

Just ja, precis när jag skulle ta på mig skorna ramlade storebror i trappan, jag fick tag i honom innan han föll i golvet och han verkade mest bli rädd. Men det kändes som ytterligare en bock på sämsta-mamma-checklistan :(.
Jag är säker på att du är en fantastisk mamma 🥰
 
Skitdag idag, för den här mamman.
Storebror trilskas, lillasyster vill bara vara i famnen. Nyss var jag tvungen hjälpa sambon bära ut tunga saker på släpet och under tiden grät sig lillasyster till sömns :cry:. Vet att det inte är farligt att det sker nån gång, men känner mig ändå som sämsta mamman ever.

Nu snusar jag på bebis huvud medan hon ligger på mitt bröst och så käkar jag after eight och glor på tv. Sonen följde med pappan.

Just ja, precis när jag skulle ta på mig skorna ramlade storebror i trappan, jag fick tag i honom innan han föll i golvet och han verkade mest bli rädd. Men det kändes som ytterligare en bock på sämsta-mamma-checklistan :(.
Usch vilken dag! Förstår verkligen känslan men du är verkligen ingen dålig mamma för det ❤️. Det är hemskt när det händer att de skriker sig till sömns men ibland går det ju faktiskt inte att få till det trots man gör allt vad man kan.
Min pappa brukar säga till mig att forskning visar att det är tillräckligt för barn att man som förälder svarar på 40% av deras signaler, jag har inte läst det själv men han är extremt källkritisk så jag litar på att det är sant 😅. Tycker det känns skönt att tänka på när man känner sig sämst.
 
Gött att nån mer känner detsamma!! Jag känner lite skitsamma för det mesta, men när det är något jag verkligen vill göra kan jag känna mig lite frustrerad.

Det känns som att omgivningen nu börjar kräva lite mer också. Har fått lite kommentarer från svärisarna om att jag slängt ut mannen från sovrummet 😪, vilket är hans egna beslut eftersom han behöver vara pigg på jobbet. Och på helgerna vill han ta en öl eller vin och då är det nej till samsovning. Jag orkar verkligen inte gå upp och amma och söva om fem gånger per natt utan liggammar och känner mig bara lagom trött tack vare det. Men alltid lite känsligt när jag får kommentarer tycker jag!! Hade varit skönt med lite beröm för att jag har tagit alla nätter sedan födseln, men nä lägg lite skuld på bördan bara 🙄😅😂🙏
Men faen vad irriterande. Du borde ju få pepp, lite lagad mat och en blomma för att du tar alla nätterna. ❤️

Vi sover också i varsitt rum, en med lillan och en beredd att gå in till storebror om han vaknar. Lite tråkigt att inte sova ihop men just nu prioriterar vi maximalt med sömn för alla i familjen och då får det bara såhär. Det är ju för en begränsad tid framöver.

Om du får fler kommentarer tycker jag bara att din man ska svara att ni gör såhär för att du ska få nån sömn öht. 😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 458
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 559
· Visningar
82 254
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
6 697
Senast: Filura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp