Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja då blir ett (väl) bara ett lager att ta på?

Rekommenderar ni förresten overall eller tvådelat när de börjar gå?
Ja, fast tror de brukar ha tjockare tröja under också....
Vi köpte fodrad skaloverall att ha hösten och vintern när sonen var typ 8-14 månader. Därefter köpte vi tvådelade skalkläder. Upplever att det fungerat bra. Overall går snabbare att dra på medan delat är bättre för att man kan ha exempelvis byxor och vindfleece utan jacka eller bara jackan om man ska handla. Jag följer ett IG-konto som heter ”inspiration för pojkar” och hon har en blogg med massa bra tips om ytterkläder 👍🏻
 
Ja, fast tror de brukar ha tjockare tröja under också....
Vi köpte fodrad skaloverall att ha hösten och vintern när sonen var typ 8-14 månader. Därefter köpte vi tvådelade skalkläder. Upplever att det fungerat bra. Overall går snabbare att dra på medan delat är bättre för att man kan ha exempelvis byxor och vindfleece utan jacka eller bara jackan om man ska handla. Jag följer ett IG-konto som heter ”inspiration för pojkar” och hon har en blogg med massa bra tips om ytterkläder 👍🏻

Följer också henne, mycket bra tips! Hon kör ju inte heller galon utan skalkläder. Tror hon hade ett inlägg nyligen om just galon vs skalkläder och påpekade att bara för att det är galon behöver inte vattenpelaren vara högre än på skalkläder. Jämförde lite snabbt på Kappahl och deras skalkläder har 10 000 vattenpelare och de fodrade galonkläderna 8 000 vattenpelare.

Vi hade också skaloverall första året på förskolan, fast ofodrad med ullfrottéoverall under. Sen har vi haft tvådelat.
 
Herregud vad krångligt med alla lager! Fattar inte hur jag ska kunna få på dem så många lager, är jobbigt nog att krångla på en overall ju. Tycker de är supervarma hela tiden.
 
Igår kväll lossnade det verkligen för Harry och vändningar från rygg till mage, hände fyra gånger inom loppet av kanske femton minuter att vi kom tillbaka efter blöjbyte på Sixten/en tur till köket/badrummet och hittade honom på mage. Det är värre åt andra hållet, nu är han nöjd i kanske en halv minut på mage, sen börjar han gallskrika så han måste vändas på. Hoppas inte han börjar vända sig på nätterna.
 
Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar det inte nu, visst har flera av er bytt till sittdelar på vagnen? Hur gamla var era bebisar då och hur stabila? Tycker H och S blivit så mycket mer intresserade av omgivningen det senaste och S är inte alls så intresserad av att ligga ner och sova när vi är ute.
 
Tintin var 4 månader när vi bytte till sittdelen. Storebror var 5 månader. Tintin var ju stadig väldigt tidigt och satt själv innan han var 5 månader. Storebror satt själv någon dag innan han blev 6 månader.
 
Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar det inte nu, visst har flera av er bytt till sittdelar på vagnen? Hur gamla var era bebisar då och hur stabila? Tycker H och S blivit så mycket mer intresserade av omgivningen det senaste och S är inte alls så intresserad av att ligga ner och sova när vi är ute.
Precis min känsla med lillasyster idag, att det nog är dags att byta till sittdelen när som helst. Fick palla upp bakom henne i liggdelen idag ett tag nämligen.
Känns bara så stort. Min lilla bebis kommer inte alltid vara bebis - på gott och ont. Så spännande att se dom växa men samtidigt en sorg att bebistiden börjar gå mot sitt slut.
 
Vi har inte bytt till sittdelen än. Lilly tycker det är gott att ligga i vagnen som den är än så länge 😅 sonen däremot fick ju smått panik av att ligga platt ner redan vid 4 månader.
 
Åh, jag får också lite ångest av att Elsa växer och blir stor 😔 Troligen för att det mest troligt är vårt sista barn. Blir ledsen när jag lägger undan kläder som inget barn mer kommer ha. Försöker verkligen fånga ögonblicken och inte sitta med telefonen och ta så mycket bilder som möjligt men det är ju omöjligt att bromsa tiden
 
Vi var på 5-månaderskontroll idag. Vi hade inte varit där på två månader visst för förra gången fick vi avboka pga förkylning. Blev lite förvånad över att det var dags för andra dosen vaccin idag igen, trodde det var 6 månader... ingen koll här visst. Lillan blev väldigt ledsen men det gick snabbt över. Nu är hon supertrött. 67 cm lång var hon redan och ca 7 kilo tung. Hon hade en liten dipp nu i vikten och dom tyckte att vi skulle introducera gröt nu.
Hon känns ganska långsmal just nu, 68 börjar bli lite kort på längden redan men 74 är väldigt pösigt än så länge. Sonen var mer rund som en boll 😂 men det ändrar sig ju hela tiden. Tror hon är inne i någon ökningsperiod för hon har börjat amma mer nattetid nu än innan och dagtid vill hon amma oftare igen men samtidigt så nyfiken på allt runtomkring så hon vrider huvudet med tutten i munnen 😫 inte skönt!
 
Åh, jag får också lite ångest av att Elsa växer och blir stor 😔 Troligen för att det mest troligt är vårt sista barn. Blir ledsen när jag lägger undan kläder som inget barn mer kommer ha. Försöker verkligen fånga ögonblicken och inte sitta med telefonen och ta så mycket bilder som möjligt men det är ju omöjligt att bromsa tiden
Precis så känner jag med ❤️ Nu är det färdigt med småttingar liksom. Vad fasen, det känns så sorgligt! Nästan så man inte vill stänga den dörrren helt, även fast jag vet att det inte blir fler.
 
Lillasyster har förresten börjat stoppa in tummen i sin mun. Storebror är tumsugare och det är ju hopplöst få honom att sluta. Jag vill verkligen inte ha en tumsugare till, så tar ur hennes tumme så fort jag kan. Om jag ser hon är snuttig får hon bitring eller napp istället, men nappen åker mest ut.
Vet inte om man kan göra så mycket annat?
 
Precis min känsla med lillasyster idag, att det nog är dags att byta till sittdelen när som helst. Fick palla upp bakom henne i liggdelen idag ett tag nämligen.
Känns bara så stort. Min lilla bebis kommer inte alltid vara bebis - på gott och ont. Så spännande att se dom växa men samtidigt en sorg att bebistiden börjar gå mot sitt slut.
Känner samma! Tiden går för fort nu!
 
Vi var på 5-månaderskontroll idag. Vi hade inte varit där på två månader visst för förra gången fick vi avboka pga förkylning. Blev lite förvånad över att det var dags för andra dosen vaccin idag igen, trodde det var 6 månader... ingen koll här visst. Lillan blev väldigt ledsen men det gick snabbt över. Nu är hon supertrött. 67 cm lång var hon redan och ca 7 kilo tung. Hon hade en liten dipp nu i vikten och dom tyckte att vi skulle introducera gröt nu.
Hon känns ganska långsmal just nu, 68 börjar bli lite kort på längden redan men 74 är väldigt pösigt än så länge. Sonen var mer rund som en boll 😂 men det ändrar sig ju hela tiden. Tror hon är inne i någon ökningsperiod för hon har börjat amma mer nattetid nu än innan och dagtid vill hon amma oftare igen men samtidigt så nyfiken på allt runtomkring så hon vrider huvudet med tutten i munnen 😫 inte skönt!
Elsa är också svårare att amma. Måste alltid gå undan så inte det finns nåt annat att kika på. Vi har börjat lite med mat och det går jättebra så intresset för amning är väl lite lägre... försöker alltid amma innan maten för att fånga hungern men det känns som hon föredrar gröt och mat. 😔 Mitt sista ammande barn 👍😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 961
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 580
· Visningar
83 410
Senast: Blyger
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
6 858
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp