Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade BVC idag. 7,6 kg på deras våg (8 hos både mormor och oss, men BVC var nöjda så spelar väl ingen roll egentligen). 67,9 cm lång.
Inget att anmärka på för BVC.
Tycker dock de tjatar om mat...Till nästa koll (hembesök vid 8 månader) så vill dom att hon äter lunch vid 11-12. Bara det att vi inte alls har dom tiderna och likaså passar det oss bäst att byta ut frukostamningen mot gröt.
 
Vi hade BVC idag. 7,6 kg på deras våg (8 hos både mormor och oss, men BVC var nöjda så spelar väl ingen roll egentligen). 67,9 cm lång.
Inget att anmärka på för BVC.
Tycker dock de tjatar om mat...Till nästa koll (hembesök vid 8 månader) så vill dom att hon äter lunch vid 11-12. Bara det att vi inte alls har dom tiderna och likaså passar det oss bäst att byta ut frukostamningen mot gröt.
Men alltså, varför ska de bry sig om när hon äter lunch?
 
Hmm, ja, ibland tycker man ju att BVC lägger sig i lite väl mycket. Är det för att de ska göra nån observation då eller varför var det viktigt just kl 11? Sålänge man är föräldraledig spelar väl tiderna inte så stor roll. Visst att det är bra med tydliga rutiner om ungarna ska upp 6-7 varje dag men innan dess kanske varje familj kan få göra som det passar?
 
På tal om att barnsäkra hemmet så har vi ju inte tagit bort nåt från storebror men utmaningen nu ligger i att Elsa plockar i sig allt i munnen och inte alltid vi hinner hålla koll på vad storebror lägger på golvet 😴 eller försöker ”hjälpa till” dvs mata henne med 😩
 
Vi hade BVC idag. 7,6 kg på deras våg (8 hos både mormor och oss, men BVC var nöjda så spelar väl ingen roll egentligen). 67,9 cm lång.
Inget att anmärka på för BVC.
Tycker dock de tjatar om mat...Till nästa koll (hembesök vid 8 månader) så vill dom att hon äter lunch vid 11-12. Bara det att vi inte alls har dom tiderna och likaså passar det oss bäst att byta ut frukostamningen mot gröt.

Men alltså, varför ska de bry sig om när hon äter lunch?

Och varför ska de bry sig om ifall hon äter lunch öht! Om nästa koll är vid 8 mån så är hon ju fortfarande jätteliten. Jag hade absolut inte ändrat något efter bvc:s önskemål om mattider om vi hade en fungerande vardag och ett barn som mådde bra. Food before one is just for fun...
 
Och varför ska de bry sig om ifall hon äter lunch öht! Om nästa koll är vid 8 mån så är hon ju fortfarande jätteliten. Jag hade absolut inte ändrat något efter bvc:s önskemål om mattider om vi hade en fungerande vardag och ett barn som mådde bra. Food before one is just for fun...
+ @julgrisen
Vi gör det som fungerar för oss, men blir lite less på att dom ska ha åsikter om allt.
Både sambon och jag blåljög när vi var på 2,5-års kollen med storebror. BVC frågade "äter han frukost, lunch, middag, kvällsmål och två mellanmål?"
"Ja!" svarade vi samtidigt :p

Orkar inte ens behöva ta tjatet om varför inte osv. Vi ger mat på de tider som fungerar för oss - och det han behöver.
 
För övrigt har lillasyster kläckt koden och sätter sig upp från liggande nu. Började igår och gjort flera gånger idag.
Vad har hon för metod? Elsa försöker från platt på rygg men det går ju inte 🙈. Hon kan komma tillbaka till sittande om hon tiltar framåt eller åt sidan bara.
 
Varning för gnällinlägg. Idag har jag gått 18000 steg med nageltrång på tre tår för att bebis ska kunna sova. Har nattat i en och en halv timme och smyger upp för att jag är hungrig och törstig. Då ska sonen gå på toaletten på övervåningen och slänger igen toalocket ashårt men Elsa vaknar bara till hälften. Den resterande hälften fixar min man genom att rapa så jääävla högt.

Hann vara uppe i 30 sekunder och notera att barnmatstolen inte var avtorkad, eftersom mannen prioriterar att dricka kolsyra framför en film:cautious:.
 
Varning för gnällinlägg. Idag har jag gått 18000 steg med nageltrång på tre tår för att bebis ska kunna sova. Har nattat i en och en halv timme och smyger upp för att jag är hungrig och törstig. Då ska sonen gå på toaletten på övervåningen och slänger igen toalocket ashårt men Elsa vaknar bara till hälften. Den resterande hälften fixar min man genom att rapa så jääävla högt.

Hann vara uppe i 30 sekunder och notera att barnmatstolen inte var avtorkad, eftersom mannen prioriterar att dricka kolsyra framför en film:cautious:.

Åh fy, din stackare! ❤️
Här tog nattningen också 1,5 timme igår. Just nu så verkar det vara väldigt jobbigt för Lilleman att somna överlag, han kämpar verkligen för att inte somna hur trött han än är. Hoppas att det är en övergående fas. 🙄
 
Varning för gnällinlägg. Idag har jag gått 18000 steg med nageltrång på tre tår för att bebis ska kunna sova. Har nattat i en och en halv timme och smyger upp för att jag är hungrig och törstig. Då ska sonen gå på toaletten på övervåningen och slänger igen toalocket ashårt men Elsa vaknar bara till hälften. Den resterande hälften fixar min man genom att rapa så jääävla högt.

Hann vara uppe i 30 sekunder och notera att barnmatstolen inte var avtorkad, eftersom mannen prioriterar att dricka kolsyra framför en film:cautious:.
Men gud så störigt. Här hemma nattar faktiskt sambon Elsa de flesta dagar efter jobbet eftersom jag haft henne hela dagen (jag nattar storebror istället). Och när vi bara hade ett barn så var det ju självklart att den som inte nattade plockade iordning i köket (om det behövdes)
 
M är tack och lov lätt att natta just nu. Runt 21 brukar hon bli trött.
Men oj så snuttig hon varit i natt. Skojar inte när jag säger säkert 5-6 gånger mellan midnatt och kl 9. Känner mig lite mör....

Igår var vi iväg med bilen till barnens morfars grav och gjorde vårfint. Inte varit där sen helgen innan M föddes då det är i en annan stad. Att åka bil gick ändå ok när jag kunde sitta bredvid och mata och prata, men lite ledsen blev hon ändå. Dock kunde hon sova en stund åt bägge håll när jag höll handen, det var bra.
 
Varning för gnällinlägg. Idag har jag gått 18000 steg med nageltrång på tre tår för att bebis ska kunna sova. Har nattat i en och en halv timme och smyger upp för att jag är hungrig och törstig. Då ska sonen gå på toaletten på övervåningen och slänger igen toalocket ashårt men Elsa vaknar bara till hälften. Den resterande hälften fixar min man genom att rapa så jääävla högt.

Hann vara uppe i 30 sekunder och notera att barnmatstolen inte var avtorkad, eftersom mannen prioriterar att dricka kolsyra framför en film:cautious:.
Men usch så störigt! Och hemskt med nageltrånget, det är helt sjukt vad du går och går, vilken uthållighet!

Igår tog nattningen av Harry nästan en timme här och det kändes som evigheter, tillslut däckade han på sin pappas bröst efter att vi försökt typ allt. Funderar på om det är för sent för dem att lägga sig 19.30, när lägger sig era för natten? Vill samtidigt inte mixtra med det för mycket eftersom de ändå sover bra på natten, nu vaknar de för mat vid 4-5 typ och några gånger till får jag vara där och stoppa i nappar.
 
Här försöker vi få till två dagsovningar istället för tre. Går ganska bra men han blir väldigt trött på kvällen och somnar tidigare än vanligt (somnar vid 19 istället för 20 som tidigare), vilket betyder att han också vaknar tidigare än vanligt. Vid 6 vaknar han nu och är superglad. Det är INTE en tid jag vill kliva upp. Fixar inte det, blir förstörd hela dagen. Men det löser nog sig så småningom.
 
Elsa lägger vi vid 18.30-19.00. Hon vaknar sen mellan 5-6.30 för morgonen. Fruktansvärt att vakna innan 6 😴 men vad ska vi göra? Vi försöker gå till 2 sovpass men eftersom hon sover så kort tid, aldrig mer än 45 min så går det inte än.
 
Men usch så störigt! Och hemskt med nageltrånget, det är helt sjukt vad du går och går, vilken uthållighet!

Igår tog nattningen av Harry nästan en timme här och det kändes som evigheter, tillslut däckade han på sin pappas bröst efter att vi försökt typ allt. Funderar på om det är för sent för dem att lägga sig 19.30, när lägger sig era för natten? Vill samtidigt inte mixtra med det för mycket eftersom de ändå sover bra på natten, nu vaknar de för mat vid 4-5 typ och några gånger till får jag vara där och stoppa i nappar.
Lägger henne vid 21-22 för natten. Lite beroende på när hon är trött.
Hon sover dagtid allt från 3*30 min samt små snuttar på 10 min till 1*2 timmar samt nån mer pass på 1 timme.
 
Usch känner mig helt under isen idag. TROR att det är PMS. Är bara så ledsen och trött. Känner mig som världens sämsta mamma som vill lämna allt och vara för mig själv. Nästa helg ska min man åka på spa med sin mamma och bror. Tror ni att jag är avundsjuk?? Svärmor fyller 60 så därför ska min man och svåger bjuda henne, och det är klart hon ska få det, men jag känner bara att jag också behöver den där spahelgen! Istället får jag vara ensam med kidsen en hel helg. Får så dåligt samvete för att jag känner så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 779
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
77 78 79
Svar
1 569
· Visningar
83 019
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
6 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp