Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@julgrisen såhär ser våra dagar ut

Vaknar 06
Sover ca 30 - 60 minuter, ca 8-9
Sover ca 1,5 till 2 timmar 11:30 till 13.30
Sover ca 1,5 till 2 timmar 15:30 till 1700
Går och lägger sig för natten mellan 19 till 19:30

Ovanstående förutsatt att mamma är i rörelse 🤪, utom på kvällen då hon bara kommer till ro om jag ammar i sängen.
 
@julgrisen såhär ser våra dagar ut

Vaknar 06
Sover ca 30 - 60 minuter, ca 8-9
Sover ca 1,5 till 2 timmar 11:30 till 13.30
Sover ca 1,5 till 2 timmar 15:30 till 1700
Går och lägger sig för natten mellan 19 till 19:30

Ovanstående förutsatt att mamma är i rörelse 🤪, utom på kvällen då hon bara kommer till ro om jag ammar i sängen.
Låter typ som våra dagar! Men mina sover sällan två timmar, de kräver ju dock heller inte att jag rör mig så det är acceptabelt med en timme 😅
 
Och idag blir Tintin 8 månader! 🥳 Senaste veckan har han utvecklats såå mycket. Han har lärt sig vinka, klappa händerna, han drar sig upp mot möbler, sträcker sig efter våra händer och vill att vi ska dra upp honom till stående. Maken är också helt övertygad att han lärt honom säga "pappa". Han viskar fram "papa", låter sjukt gulligt 😄
 
Och idag blir Tintin 8 månader! 🥳 Senaste veckan har han utvecklats såå mycket. Han har lärt sig vinka, klappa händerna, han drar sig upp mot möbler, sträcker sig efter våra händer och vill att vi ska dra upp honom till stående. Maken är också helt övertygad att han lärt honom säga "pappa". Han viskar fram "papa", låter sjukt gulligt 😄
Tänk att man som förälder kan bli så oerhört stolt av saker som man egentligen ser som självklara att kunna :D.
 
Men wow vad han utvecklas Tintin ❤️ Jag som jobbar med barn med försenad utveckling tycker det är fantastiskt att se hur barn med typisk utveckling bara lär sig av sig själva. Helt plötsligt bara händer det.

Lillasyster här är nog något senare motoriskt än storebror. Han gick med gåvagn strax efter 8 månader och det kommer nog Elsa inte klara. Han satt vid 6 månader, Elsa var 6,5 månad.
 
Och idag blir Tintin 8 månader! 🥳 Senaste veckan har han utvecklats såå mycket. Han har lärt sig vinka, klappa händerna, han drar sig upp mot möbler, sträcker sig efter våra händer och vill att vi ska dra upp honom till stående. Maken är också helt övertygad att han lärt honom säga "pappa". Han viskar fram "papa", låter sjukt gulligt 😄
Grattis 🎊❤️

Så gulligt! 🥰
 
Men wow vad han utvecklas Tintin ❤️ Jag som jobbar med barn med försenad utveckling tycker det är fantastiskt att se hur barn med typisk utveckling bara lär sig av sig själva. Helt plötsligt bara händer det.

Lillasyster här är nog något senare motoriskt än storebror. Han gick med gåvagn strax efter 8 månader och det kommer nog Elsa inte klara. Han satt vid 6 månader, Elsa var 6,5 månad.
Jag tycker det är så intressant!!! Får hela tiden säga till mig själv att inte jämföra med andra bebisar, kan känna lite oro över att Elsa inte kan krypa och också att hon ogillar magläge så mycket att det blir få krypträningstillfällen.

Kommer ihåg hur jag tränade mina äldre barn på att sitta, Elsa satt plötsligt själv. Jag matade också mycket tidigare, Elsa fick en sked i handen och åt.
 
Jag tycker nästan det känns lite tråkigt att ha börjat med mat. Amningen fungerar bra och smärtfritt och det är mysigt.

Tycker att det känns lite stressigt att fixa bra och rätt mat, som innehåller järn och så vidare. Elsa vill ha min uppmärksamhet typ alltid och jag måste fortfarande vara i rörelse för att hon ska sova. Efter lunchen behöver hon ganska snabbt sova så jag har fem minuter på mig att städa undan lite, få på oss kläder och ge oss ut.
 
Jag tycker nästan det känns lite tråkigt att ha börjat med mat. Amningen fungerar bra och smärtfritt och det är mysigt.

Tycker att det känns lite stressigt att fixa bra och rätt mat, som innehåller järn och så vidare. Elsa vill ha min uppmärksamhet typ alltid och jag måste fortfarande vara i rörelse för att hon ska sova. Efter lunchen behöver hon ganska snabbt sova så jag har fem minuter på mig att städa undan lite, få på oss kläder och ge oss ut.
Ja, när amningen funkar är det ju sjukt smidigt. Vi gör storkok med barnmat på helgen som vi fryser i småportioner och sen plockar jag bara upp till Elsa. Ibland får hon burkmat också. Jag tänker att det är lite god enough som gäller när det gäller barnmat.
 
Jag tycker nästan det känns lite tråkigt att ha börjat med mat. Amningen fungerar bra och smärtfritt och det är mysigt.

Tycker att det känns lite stressigt att fixa bra och rätt mat, som innehåller järn och så vidare. Elsa vill ha min uppmärksamhet typ alltid och jag måste fortfarande vara i rörelse för att hon ska sova. Efter lunchen behöver hon ganska snabbt sova så jag har fem minuter på mig att städa undan lite, få på oss kläder och ge oss ut.
Jag tycker också det är stressande med maten, men däremot längtar jag efter att slippa hålla på med ersättning och flaskor, amning verkar mycket smidigare! Jag pratade med min syster om matstressen och hon sa att hennes barn är uppfödda på burkmat så jag har också börjat med det nu, tycker det var skönt att höra för det har känts så sjukt stressande att hinna göra mat till dem.

Jag hinner typ ingenting på dagarna, det är en sådan extrem skillnad mot när vi var hemma båda två 😅. Det borde jag ju ha fattat men tror inte jag riktigt var förberedd på hur lång tid det tar att mata och byta blöja på två barn istället för ett. Känns som att det är det enda jag gör. Matar nr 1, matar nr 2, byter blöja på nr 1, byter blöja på nr 2, sen är det lek i en kvart innan jag måste börja vagga nr 1 till sömns och därefter nr 2 och så börjar det om 😅. De får inte på sig kläder förrän vid lunchtid typ. Försöker se till att leka och busa lite med dem en och en i samband med matningen när den andra ligger på golvet men annars är det konstant dåligt samvete över att jag inte hinner gosa med dem så mycket som jag vill.
 
Men wow vad han utvecklas Tintin ❤️ Jag som jobbar med barn med försenad utveckling tycker det är fantastiskt att se hur barn med typisk utveckling bara lär sig av sig själva. Helt plötsligt bara händer det.

Lillasyster här är nog något senare motoriskt än storebror. Han gick med gåvagn strax efter 8 månader och det kommer nog Elsa inte klara. Han satt vid 6 månader, Elsa var 6,5 månad.
Jag tycker också det är så intressant! Och lite skönt att han helt plötsligt bara började klappa händerna trots att man inte alls haft samma tid att sitta och sjunga och öva hela dagarna som med barn nr 1 😅 Lättar det dåliga samvetet lite grann. Det ordnar sig ändå liksom :D

Tintin är så totalt olik sin storebror, i precis allt. Det är nästan svårt att tro att de är syskon 😄

Gå med gåvagn vid 8 månader är ju väldigt tidigt!
 
Jag tycker nästan det känns lite tråkigt att ha börjat med mat. Amningen fungerar bra och smärtfritt och det är mysigt.

Tycker att det känns lite stressigt att fixa bra och rätt mat, som innehåller järn och så vidare. Elsa vill ha min uppmärksamhet typ alltid och jag måste fortfarande vara i rörelse för att hon ska sova. Efter lunchen behöver hon ganska snabbt sova så jag har fem minuter på mig att städa undan lite, få på oss kläder och ge oss ut.
Jag sörjer också amningen lite, trots att vi fortfarande ammar en del. Tintin äter frukost, lunch och middag, ibland ett mellis också, sen ammar vi resten och det tänker vi fortsätta med så länge han vill. Ibland ammar jag istället för ett mål mat också, när det kniper liksom. Och ibland får han en slurk om han är hungrig och maten dröjer. Sitter på golvet i köket ibland och ammar medan maten kokar på spisen 😅

Tycker också det är svårt att hitta på mat. Vi kanske kan tipsa varandra lite? Igår fick Tintin pasta (fussili), fiskbullar och clementin till lunch, kokt korv, potatis, sötpotatis och en bit ost till middag. Idag ska han få potatismosplättar till lunch och någon frukt, kanske lite keso. Till frukost får han järnberikad gröt och macka med leverpastej eller messmör. Tänker att om det inte blir så mycket mer järn i övriga måltider sen är det inte hela världen.
 
Jag tycker nästan det känns lite tråkigt att ha börjat med mat. Amningen fungerar bra och smärtfritt och det är mysigt.

Tycker att det känns lite stressigt att fixa bra och rätt mat, som innehåller järn och så vidare. Elsa vill ha min uppmärksamhet typ alltid och jag måste fortfarande vara i rörelse för att hon ska sova. Efter lunchen behöver hon ganska snabbt sova så jag har fem minuter på mig att städa undan lite, få på oss kläder och ge oss ut.
Jag kommer mig inte för att börja ordentligt. Går ju mycket på hennes intresse, det varierar från dag till dag.
Det blir mest lite smakprov här och där fortfarande. Känner mig stressad av BVC också, att vid 8 månader ska vi ha bytt ut en amning mot lunch....
 
Jag sörjer också amningen lite, trots att vi fortfarande ammar en del. Tintin äter frukost, lunch och middag, ibland ett mellis också, sen ammar vi resten och det tänker vi fortsätta med så länge han vill. Ibland ammar jag istället för ett mål mat också, när det kniper liksom. Och ibland får han en slurk om han är hungrig och maten dröjer. Sitter på golvet i köket ibland och ammar medan maten kokar på spisen 😅

Tycker också det är svårt att hitta på mat. Vi kanske kan tipsa varandra lite? Igår fick Tintin pasta (fussili), fiskbullar och clementin till lunch, kokt korv, potatis, sötpotatis och en bit ost till middag. Idag ska han få potatismosplättar till lunch och någon frukt, kanske lite keso. Till frukost får han järnberikad gröt och macka med leverpastej eller messmör. Tänker att om det inte blir så mycket mer järn i övriga måltider sen är det inte hela världen.
Vad ger ni för bröd? Har inte vågat ge någonting med bitar än 🙈.
 
Fick ett barn som VÄGRAR bli matad. Så vi kör 99% fingermat. Lunch idag ”skruvmakaroner” som jag blandat tonfisk i. Middag är rester från igår, batat och en babyfritata (ett vispat ägg bara som jag grädda i ugnen). Morgon och kväll en halv smörgås. Skulle vilja att hon tog flaska/pipmugg eller liknande så att hon skulle kunna dricka välling för järnets skull. Ammar där emellan, tror inte riktigt hon blir helt mätt på de hon får i sig. Vänster bröst håller dock på att ge upp produktionen känner jag. Samma förra gången och till slut ammade jag enbart på högra (var dock när han var närmare året)

hon fyller ju 7 månader nu på söndag och ÄNTLIGEN har första tänderna börjat dyka upp, sprack genom i helgen
 
Elsa äter Semper gröt till frukost. Sen till lunch antingen en halv burk eller barnmat som jag lagat. Just nu en gryta med potatis, gröna ärtor och torsk (och smör) eller en gryta med morot, sötpotatis och linser.
Sen gröt, banan eller klämmis till mellis och middag får hon resten av burken. Typ så
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 623
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
77 78 79
Svar
1 569
· Visningar
82 887
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp