Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Småbarnsåren tär verkligen på en och på relationer.. tråkigt att höra hur många av er har det ❤️ Känner att jag får väldigt mycket hjälp och stöd av sambon.

Men vi hade det tufft med första dottern, vi tappade relationen innan vi visste att hon fanns i magen.. gjorde slut en vecka innan i princip. Vi flyttade dock aldrig isär (av många anledningar) och hittade tillbaka, fick det bättre än vi nånsin haft 🥰 kanske en tröst att höra för andra när det är tufft, speciellt om det är första barnet. Det är en omställning.
 
Gnäll på.


Jag sitter själv och har skrivit ett inlägg och raderat det flera gånger, för jag vet inte hur mycket jag vill skriva ut. Myntet har ju alltid två sidor.
Det kändes dock som om det var på väg brista idag, för mig och sambon. Och det gav mig sån panik. Trots att jag i arga stunder funderat på om jag skulle ha det bättre själv fick jag sån panik när det kändes som om det skulle bli verklighet.
Vi lyckades klara upp det nu och vet nog ungefär vart problemet ligger, hur vi ska fixa det vet vi inte helt men vi är överens om att vi båda vill försöka.

Visst hade nån gått parterapi och tyckte det hjälpte?
Vi har gått i parterapi, det hjälpte. Min sambo är ju faktiskt ett under jämfört med hur många andra har det, det är nog mest min självbild som fått sig en törn. Tex är han bortrest med barnet nu i två veckor ensam och jag har aldrig känt som flera här uttrycker sig. Men jämställt blir det aldrig när man har ett upplägg som både du och jag verkar ha. Det är jättebra med någon utomstående, även om det aldrig kommer hjälpa mig med att alla beundrar barnets far som är så mycket föräldraledig 🙄🙈
 
Vi har gått i parterapi, det hjälpte. Min sambo är ju faktiskt ett under jämfört med hur många andra har det, det är nog mest min självbild som fått sig en törn. Tex är han bortrest med barnet nu i två veckor ensam och jag har aldrig känt som flera här uttrycker sig. Men jämställt blir det aldrig när man har ett upplägg som både du och jag verkar ha. Det är jättebra med någon utomstående, även om det aldrig kommer hjälpa mig med att alla beundrar barnets far som är så mycket föräldraledig 🙄🙈
Nä, jämställda blir vi aldrig och det strävar jag nog inte efter heller.
Vi har pratat lite mer nu ikväll i alla fall, lite vad jag vill ha och vad han vill ha. Vad vi kan kompromissa med.
 
Svarar lite allmänt. Jag kan se vad våra problem kommer ifrån, både med tanke på våra personligheter och hur relationen sett ut innan barn. Mitt misstag är att jag räknade med att han skulle få mer energi och vara mer hjälpsam och närvarande. Hans misstag är att han nog trodde att livet skulle fortsätta ungefär som förut och att barn skulle vara en liten del av vårt vanliga liv. Han hade nog inte fattat att hela livet skulle kretsa kring barnets behov.

Eftersom jag skött mycket av bara farten hemma så blir det väldigt tydligt när jag inte hinner.

Som igår. Han skulle handla. Och kom hem med kött att grilla till kvällen och en burk potatissallad. Två varor. Att vi behövde sallad till, frukost lunch och middagar till resten av dagarna.... Ja det tänkte han inte på 🙄. Så jag fick sätta Elsa på ryggen och knata till lilla nätbutiken 😅
 
Nån som känner igen? Bvc sa jag skulle smörja med milt kortison morgon och kväll, en vecka. Hat hunnit smörja tre gånger än bara men är orolig över vad det kan vara för prickar. Jag trodde först värmeplitor men hon sa att de brukar försvinna direkt det blir svalare
 

Bifogade filer

  • 20210724_152736.jpg
    20210724_152736.jpg
    188,2 KB · Visningar: 26
Hjälp vilka snabba barn ni har. Här försöker vi ännu knäcka koden för att krypa 🤣. Och sätta sig själv kan hon inte heller. Men med tanke på att de två äldre upplagorna var 15 resp 17 månader när de börjat gå så tar det väl tid.

och vi hatar ännu golvet. Trots att hon ålar på rätt bra.
 
Nån som känner igen? Bvc sa jag skulle smörja med milt kortison morgon och kväll, en vecka. Hat hunnit smörja tre gånger än bara men är orolig över vad det kan vara för prickar. Jag trodde först värmeplitor men hon sa att de brukar försvinna direkt det blir svalare
Det är inte vattkoppor? Tycker inte det ser ut som värmeutalag riktigt?
 
Är det vanligt att det går såhär snabbt??? Nu ställde hon sig upp helt utan stöd 👀. Hon går inte utmed möbler alls. Men flera varv med gåvagnen runt i huset idag
Det låter jobbigt😂. Min stod vid 10 mån kanske och började gå utan stöd vid 11 mån. Hon lärde sig dock svänga och stanna först när hon var drygt ett år. Vi brukar säga att hon lärde sig gå när hon var 1,5 men började springa när hon var 1 🙄. Hoppas hennes närhetsbehov hänger kvar om hon ska vara så tidig, jag har aldrig älskat inhängande områden så mycket som senaste året😂. Nu ska jag sluta krascha er tråd, hoppas det blir bättre för dig!
 
Såg ett tips om att öppna ett mailkonto till barnet och maila bilder, minnen osv, och ge barnet lösenordet när det blir större. Nån som har det?
 
Jag funderar på att sluta amma på natten, men har så delade känslor. Om vi gör det nu, så kan pappa lätt hjälpa till så han är ledig och hemma tre veckor till. Sen börjar han åka iväg till jobbet igen och är borta tre nätter i veckan.
I natt snuttade hon nog 5-6 gånger mellan kl 01-09. Känner mig rätt mosig.
Vill inte ta bort hennes trygghet, men tror inte hon behöver äta för ätandets skull på natten just nu egentligen.
Vore skönt med sömn igen, samtidigt så vill jag inte ta ifrån henne närheten och tryggheten som amningen ger.
 
Såg ett tips om att öppna ett mailkonto till barnet och maila bilder, minnen osv, och ge barnet lösenordet när det blir större. Nån som har det?
Nä men min sambo öppnade ett mailkonto med hennes namn så att det inte skulle bli taget. Inte för att jag tror risken är så stor, men man vet aldrig. Min sambo har en namne i Sverige (jag har ingen med samma stavning) så han har varit med om att någon ”tagit” hans användarnamn.
 
Hur går det för er andra med potträning?
Storebror var så enkel att träna, man satte honom framför TVn på kvällen eller läste en bok och så satt han nöjd. Men lillasyster sitter ju helst inte kvar :meh: . Idag lyckades vi för första gången få henne sitta kvar, då satt storebror på andra pottan mittemot. Men hon var ju tvungen att resa sig några gånger ändå. Storebror kunde inte resa sig när vi tränade honom. Hon har ju varit så motoriskt mycket före honom.
 
Hur går det för er andra med potträning?
Storebror var så enkel att träna, man satte honom framför TVn på kvällen eller läste en bok och så satt han nöjd. Men lillasyster sitter ju helst inte kvar :meh: . Idag lyckades vi för första gången få henne sitta kvar, då satt storebror på andra pottan mittemot. Men hon var ju tvungen att resa sig några gånger ändå. Storebror kunde inte resa sig när vi tränade honom. Hon har ju varit så motoriskt mycket före honom.
Vi har inte börjat 🙈 Vi har fullt upp med storebrors potträning, så lillan känns långt bort 😴
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
750
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 156
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 593
· Visningar
84 065
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
6 907
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp