Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tintin står också men när vi försöker locka till att ta nåt steg skrattar han bara och sätter sig ner. Min man lyckades lura honom till ett steg häromdagen, men han tycker det är läskigt 😅 Håller man i ena handen dock så går han. Och klättrar. Igår klättrade han upp på vardagsrumsbordet 🙄
Skönt med flera klätter-apor :p
 
Just det, Tintin har lärt sig äta med bestick. Är jätteduktig både med sked och gaffel. Jätteskönt. Blir inte riiiktigt lika kladdigt 😅 och bra att kunna inför förskolestart (vilket iofs inte är förrän om ett halvår, men ändå).

Och precis när jag höll på att skriva det här vänder han sig från en fåtölj och tar två steg mot soffan 🙌 Sen snubblade han på det tredje men kunde ta emot sig mot soffan.
 
Elsa är nog som många andra i tråden. Går runt möbler och med sin gåvagn eller kryper snabbt med brorsans wiggelcar 🙄 Klättrar överallt och gärna i trappor. Det är jättejobbigt att vara borta hos andra just nu.

Hon gillar inte vagnen och överlag inte att sitta still. Hon snackar hela tiden, både joller och sina 6 ord hon kan. Hon är rätt högljudd men behöver ju slåss om uppmärksamheten ❤️
 
Ni som har syskon; hur gör ni med uppdelningen?

Vi har sen E föddes försökt att turas om så mycket som möjligt med barnen, så att också jag leker och går ut med storebror, nattar osv. Jag har ju ammat men utöver det delar vi på det andra.

Jag tycker det varit viktigt ffa för storebrors skull, att han känner att jag har tid för honom också ❤️

Sambons bror har fått sitt tredje barn som nu är 7 månader. Mamman gör allt och pappa tar de större barnen. För mig skulle det kännas konstigt att göra så eftersom jag vill vara med min stora också, men det kanske är vanligt att det blir så?
 
Ni som har syskon; hur gör ni med uppdelningen?

Vi har sen E föddes försökt att turas om så mycket som möjligt med barnen, så att också jag leker och går ut med storebror, nattar osv. Jag har ju ammat men utöver det delar vi på det andra.

Jag tycker det varit viktigt ffa för storebrors skull, att han känner att jag har tid för honom också ❤️

Sambons bror har fått sitt tredje barn som nu är 7 månader. Mamman gör allt och pappa tar de större barnen. För mig skulle det kännas konstigt att göra så eftersom jag vill vara med min stora också, men det kanske är vanligt att det blir så?
Vi delar så mycket det går. Sedan Tintin slutade amma sover vi med varsitt barn varannan natt, och kör läggning med varannan. Det är ju 4,5 år mellan dem så de har helt olika sovtider och ingen av dem sover själv så det är enklast att vi sover i olika rum med dem. Då får man också sovmorgon varannan morgon eftersom storebror sover mycket längre 😅 Den som sover med Tintin står för frukost till båda barnen så får den andra en lugn morgon. På kvällen gör vi iordning och fixar kvällsfika till det barn vi ska sova med.

Sedan är vi tyvärr lite dåliga på att dela lika bra på dagen. Ofta får jag ta Tintin och pappa tar storebror, av vana liksom. Mer än jag vill är jag också själv med båda... Måste få ordning på det. Men häromdagen var vi på nöjesfält och då åkte jag och storebror karuseller i flera timmar, det var såå kul!

Vi har också vänner där bara mamman tar bebis, eller alla barn pga "såå mammiga". Ser jättejobbigt ut.
 
Hade med mig Matilda att handla för typ andra gången i hennes liv (kanske inte riktigt, men första gången utan sele). Hon satt i kundvagnen och tyckte det var sååå spännande med allt. Både alla saker och det jag la i kassen.

Hade verkligen inte tid vara stilla för en bild :p
 

Bifogade filer

  • IMG_20210729_194634.jpg
    IMG_20210729_194634.jpg
    304,9 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Ni som har syskon; hur gör ni med uppdelningen?

Vi har sen E föddes försökt att turas om så mycket som möjligt med barnen, så att också jag leker och går ut med storebror, nattar osv. Jag har ju ammat men utöver det delar vi på det andra.

Jag tycker det varit viktigt ffa för storebrors skull, att han känner att jag har tid för honom också ❤️

Sambons bror har fått sitt tredje barn som nu är 7 månader. Mamman gör allt och pappa tar de större barnen. För mig skulle det kännas konstigt att göra så eftersom jag vill vara med min stora också, men det kanske är vanligt att det blir så?

Vi har haft lite både och. I början tog pappa helt klart mer ansvar för de äldre just pga amningen (men tex jag nattade de äldre samma dag vi kom hem från bb, då var hon 26h gammal :angel:, kom hem just när de skulle gå och sova) numera är i väl rätt lika, tex tar vi varannan kväll med nattningen
 
Ni som har syskon; hur gör ni med uppdelningen?

Vi har sen E föddes försökt att turas om så mycket som möjligt med barnen, så att också jag leker och går ut med storebror, nattar osv. Jag har ju ammat men utöver det delar vi på det andra.

Jag tycker det varit viktigt ffa för storebrors skull, att han känner att jag har tid för honom också ❤️

Sambons bror har fått sitt tredje barn som nu är 7 månader. Mamman gör allt och pappa tar de större barnen. För mig skulle det kännas konstigt att göra så eftersom jag vill vara med min stora också, men det kanske är vanligt att det blir så?
Oftast turas vi om lägga, men tyvärr tycker storebror bättre om när jag läser än när pappa läser (pappa har dyslexi och sonen har hört böckerna när jag läst och säger ibland till pappa "så står det inte", varpå pappa tyvärr får dåligt självförtroende. Vi ska skaffa några böcker som bara pappa får läsa).

Ibland försöker vi lägga bägge samtidigt, men lillasyster är rätt klåfingrig även vid läsning, därför är det lättare att den andra tar henne när bägge är hemma.
Vi samsover hela bunten, alla får sova mest och bäst så.

Dagtid har vi nog dom lika mycket just nu, jag kanske har lillasyster lite mer ibland pga amningen. Men hon är lika trygg med oss båda.
Det kommer bli lite ändring när pappa börjar jobba och då är borta söndag-onsdag. Då blir det ju att jag har dom mer själv.
Vi har turen att bägge ungarna är rätt morgontrötta. 8.15-9 brukar de vakna, men vi brukar turas om att låta den andre sova längre nån dag i veckan.
Idag gick jag och storebror upp vid 8.45 och sen väckte vi pappa och lillasyster 10.30.
 
Vi delar så mycket det går. Sedan Tintin slutade amma sover vi med varsitt barn varannan natt, och kör läggning med varannan. Det är ju 4,5 år mellan dem så de har helt olika sovtider och ingen av dem sover själv så det är enklast att vi sover i olika rum med dem. Då får man också sovmorgon varannan morgon eftersom storebror sover mycket längre 😅 Den som sover med Tintin står för frukost till båda barnen så får den andra en lugn morgon. På kvällen gör vi iordning och fixar kvällsfika till det barn vi ska sova med.

Sedan är vi tyvärr lite dåliga på att dela lika bra på dagen. Ofta får jag ta Tintin och pappa tar storebror, av vana liksom. Mer än jag vill är jag också själv med båda... Måste få ordning på det. Men häromdagen var vi på nöjesfält och då åkte jag och storebror karuseller i flera timmar, det var såå kul!

Vi har också vänner där bara mamman tar bebis, eller alla barn pga "såå mammiga". Ser jättejobbigt ut.
Vi var i Eskilstuna för ett par veckor sedan. Vi slogs om att få åka larven genom äpplet med sonen :D. Men annars åkte jag mer och håller med, sonen och jag hade så kul!
 
Ni som har syskon; hur gör ni med uppdelningen?

Vi har sen E föddes försökt att turas om så mycket som möjligt med barnen, så att också jag leker och går ut med storebror, nattar osv. Jag har ju ammat men utöver det delar vi på det andra.

Jag tycker det varit viktigt ffa för storebrors skull, att han känner att jag har tid för honom också ❤️

Sambons bror har fått sitt tredje barn som nu är 7 månader. Mamman gör allt och pappa tar de större barnen. För mig skulle det kännas konstigt att göra så eftersom jag vill vara med min stora också, men det kanske är vanligt att det blir så?

Tycker vi delar ganska bra också, men sen är ju jag hemma heltid med båda - då får storasyster min uppmärksamhet mer när lillan sover. Sen leker hon helst med pappa när han är hemma men mamma ska gärna lägga henne 🙂 på helgerna brukar sambon ta båda barnen på morgonen så jag får sovmorgon. Vi umgås mycket allihop på helgerna, träffar barnens kusiner och farmor och farfar - då blir det mer att stora är med dem och lillan får oss en hel del själv 🙂
 
Har ni något knep för att få bort den orangea färgen från barnmat? Varken olja eller tvättkrämen tycker är bra, och tvål i ansiktet på vild bebis är knepigt. Tycker inte tvålen biter lätt på färgen heller iofs
 
Har ni något knep för att få bort den orangea färgen från barnmat? Varken olja eller tvättkrämen tycker är bra, och tvål i ansiktet på vild bebis är knepigt. Tycker inte tvålen biter lätt på färgen heller iofs
Du tänker på kroppen? Jag kör våtservetter och sen bad. Och alltid förkläde 🙄

På kläder gnuggar jag med diskmedel och sköljer innan jag lägger i tvättkorgen 🙄
 
Har ni något knep för att få bort den orangea färgen från barnmat? Varken olja eller tvättkrämen tycker är bra, och tvål i ansiktet på vild bebis är knepigt. Tycker inte tvålen biter lätt på färgen heller iofs
Det nöts bort tids nog 😄 Nä men jag gör egna våtservetter med kokosolja, tycker jag funkar ganska bra.
 
Vi funderar på om vi ska försöka få till bara en sovning på dagen för Tintin. Tycker egentligen att det är lite för tidigt men han har börjat krångla så mycket vid läggningen på kvällen. Tar oftast runt en timme att lägga honom. Det har hänt några gånger att han sovit bara en gång, antingen för att han sovit länge på morgonen eller att det blev väldigt lång förmiddagslur. Då har det gått ganska bra även om han är otroligt trött vid 19. Men då somnar han i alla fall på två röda :p Önska oss lycka till 🤣
 
Vi funderar på om vi ska försöka få till bara en sovning på dagen för Tintin. Tycker egentligen att det är lite för tidigt men han har börjat krångla så mycket vid läggningen på kvällen. Tar oftast runt en timme att lägga honom. Det har hänt några gånger att han sovit bara en gång, antingen för att han sovit länge på morgonen eller att det blev väldigt lång förmiddagslur. Då har det gått ganska bra även om han är otroligt trött vid 19. Men då somnar han i alla fall på två röda :p Önska oss lycka till 🤣
Vi funderar lite på samma sak faktist, oftast sover hon en timme på förmiddagen, men just nu bara runt 40 min mitt på dagen (dessutom svår att lägga då). vet dock inte om de skulle hjälpa att försöka flytta förmiddagsluren 90 min framåt och hoppas att hon skulle sova lite bättre då
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Vi funderar på om vi ska försöka få till bara en sovning på dagen för Tintin. Tycker egentligen att det är lite för tidigt men han har börjat krångla så mycket vid läggningen på kvällen. Tar oftast runt en timme att lägga honom. Det har hänt några gånger att han sovit bara en gång, antingen för att han sovit länge på morgonen eller att det blev väldigt lång förmiddagslur. Då har det gått ganska bra även om han är otroligt trött vid 19. Men då somnar han i alla fall på två röda :p Önska oss lycka till 🤣
Vi funderar på precis samma sak och har ofta samma problem på kvällen med läggningen. Tror dock vi väntar med det en tre veckor till så får sambon ta det när han går på föräldraledighet sen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 530
· Visningar
79 752
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
5 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp