Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har typ slutat amma. Tyvärr. Elsa har fått tänder i överkäken och sen dess har hon lagt till med att suga på nåt sätt som gör styvhet får ont och sår på bröstvårtorna. Det är inte som att hon biter (det är mer ett konstant malande). Jag försöker få henne att börja om men det blir likadant direkt. Nån som har nån idé? Samtidigt är hon ju snart ett år och jag är ändå glad att det funkat så länge.

Upplevde med första att det kunde skava när tänderna kom, som att hon behövde lära sig hur hon skulle göra när tänderna var där.

Större tag som nån mer tipsa om 👍🏼
När det var ömt brukade jag ha salva eller helst kompress (multimam) mellan amningarna
 
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
 
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
Barn ett. Slutade när han var runt 9-10 månader. Körde nått schema att mellan X och y ammar jag inte som sakta utökades. Blev inte bättre nätter

barn två. Slutade på natten när han var 14-15 månader (ammades inte dagtid alls då mera) mjölken tog helt enkelt slut då han åt så lite

nu. Orka ta tag i det. Sen. Kanske. 11 månaders snart. Nu äter hon dessutom oftare på natten än på dagen
 
@julgrisen, jag ammar ju inte alls längre och innan jag slutade så ammades det enbart nattetid. Det gick oväntat bra och smidigt för vår del, sambon var redo att erbjuda välling åtminstone en gång varje natt men det har räckt väldigt bra med att bara erbjuda vatten ur en mugg istället. Antalet uppvak per natt har minskat ordentligt 🙏 men kan tänka mig att det är extra tufft när de är två som kan väcka varandra. Hoppas ni hittar något som funkar!
 
N
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
Våra har slutat lite av sig själva. Vi (sambon) har erbjudit famnen, napp eller att buffa på rumpan och det har gått utan större ansträngning, men vet ju att det kan vara betydligt tuffare.
 
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
Tintin slutade av sig själv men storebror var jag tvungen att vänja av till slut. Gav en flaska välling första gången han vaknade sen tröstade jag med napp och famn när han vaknade tusen gånger till 🥴 Hans sömn blev gradvis bättre efter jag slutat nattamma men det tog ett tag. Kanske inte var så smart att ge välling mitt i natten men mitt mammahjärta fixade inte tanken på att han skulle vara hungrig. Han slutade med välling på natten vid 1,5 år ungefär.
 
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
Hoppar in från vintertråden då jag just börjat avvänja på natten, efter att hon började vilja amma var och varannan timme och jag inte orkade med det längre. Ammar på kvällen, och sen efter det undanstängda tills ca 3 då jag vet hon brukar vara hungrig. Vaknar hon innan dess kan jag ligga och gosa, upp och gå, sjunga osv men ammar inte. Första nätterna var det gallskrik och 30 min plus att somna om, men det blev rätt snabbt bättre. Och vi har gått från 5-6 uppvak under natten till 2-3.
Sen, om hon vaknar och somnar om när vi går el dyl men vaknar direkt igen eller om inget av det som brukar lugna funkar hon bara blir mer upprörd så har vi tagit det som att hon faktiskt är hungrig och erbjudit då också, så vi är inte stenhårda.
 
På tal om nattamning, är det nån av er som försökt avvänja vid att mata på natten? Hur gjorde ni i såfall? Jag pratade med några vänner som har äldre barn och de sa att de avvänjt vid mat på natten när de varit runt nio månader så jag känner mig lite stressad. Fattar att alla gör olika osv men de menade att deras barn sov så mycket bättre när de slutat mata på natten och det skulle vara väldigt välbehövligt här 😅. Tycker Harry och Sixten går åt motsatt håll, de vaknade länge en gång runt 4.30 för mat men nu har de landat i att äta både redan runt 23-00 och sen igen vid 4-5. De har också börjat störa varandra när de vaknar så har aldrig känt större behov av fler rum än nu.
Jag har förstått att många barn sover lika bra/illa oavsett amning eller ej. De har en annan sömn än vuxna och blir ytliga i sömnen oftare.

Har inte slutat amma på natten än, har ingen brådska just nu. Sonen ammade jag till han blev 14 månader, tänker mig nåt liknande nu.
 
Jag tyckte jag planerat så bra för att börja jobba i höst. Ska jobba en lång dag i veckan bara, men kommer bli 12 timmar ifrån henne. Känner mig inte alls redo att sluta amma än, så jag hoppas hon kan tänka sig amma innan jag går upp och sen när jag kommer hem.

Nu känns det som att färre timmar ifrån henne vore bättre, men lite sent komma på det nu 💔 .
 
Tack för svar alla! Jag lutar nog åt att vänta lite ändå, märkte precis att de är på väg att få två tänder var så avvaktar nog den grejen i allafall...
Det är nog klokt. Lilleman har fått totalt fyra tänder nu på relativt kort tid och det har verkligen inneburit jobbiga nätter igen efter en ganska lång tid med helt okej sömn. Så jag tror att tänderna påverkar sömnen ganska mycket.
 
Det är nog klokt. Lilleman har fått totalt fyra tänder nu på relativt kort tid och det har verkligen inneburit jobbiga nätter igen efter en ganska lång tid med helt okej sömn. Så jag tror att tänderna påverkar sömnen ganska mycket.
Ja, vore ju skönt om det hade en förklaring där!
 
Funderar på om jag åkt på mjölkstockning :(.
Ont i ena bröstet, känns som en knöl jag kan massera. Blev lite bättre när hon ammade, men inte helt. Har slängt in vetekudde i mikron.
Hon hade typ inte ammat på hela dagen. Fasar för när jag ska jobba, lär ju ta med pumpen.
 
Även här börjar nätterna bli mer stabila. Sover ofta typ 20- 06 utan uppvak i sin egna säng. Vaknar ibland runt 04 men somnar om om vi hämtar in henne till vår säng. Är såklart medveten om att det kan ändras men är tacksam över att vi sover bra just nu.

Hon har också börjat ändra sitt sovmönster på dagen. Sover en kort stund på fm och sen en längre på em och då sover hon själv i sin spjälsäng 😊 hon verkar trivas på mage för det funkar inte lika bra i vagnen 😞
 
Längtar tills vi får stabilare nätter här 😩. I helgen har vi haft dop med den närmsta familjen, mysigt men gud så jobbigt det är att anordna nånting alls när man måste ta hand om barn också 😅. Får se om vi orkar ha nån form av ettårskalas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
750
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 212
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
78 79 80
Svar
1 596
· Visningar
84 258
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
7 052
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp