Höstföräldrar 2021, del 3

Njuren är troligtvis något som kallas multicystisk. Det innebär att det är flera cystor på den, och den fungerar troligtvis inte alls. Ska röntga den om två veckor 👍

Och örat är något som kallas Cup Ear. Det står ut från huvudet och är lite nedvikt. Först trodde vi att det var att hon legat knepigt, men så var det ju inte ❤️
För hennes del verkar det bara vara utseendemässigt, men det kan också härröras till olika genetiska grejer eller syndrom typ. De misstänkte ju att hon hade något som hette Goldenhar Syndrom, men det var det inte 👍
Men ja, de vill se om örat och njuren har något samband. ❤️

Här syns det 🥰
Visa bifogad fil 85209

Foto: Desire Ekdahl
Det ser ganska likt ut som lilla E faktiskt.
Syns ganska tydligt här
IMG_20220203_192901.jpg
Här har dock ingen sagt något om det. Jag frågade faktiskt BVC om det kunde ha med platt/asymmetriskt huvud att göra men hon är inte alls platt eller sned. Får kanske lyfta frågan igen på nästa besök. Men är det bara estetiskt spelar det ju ingen roll. (Jag hade själv väldigt utstående öron som barn så vi tänkte första veckorna att det var efter mig, och sen insåg vi att det ju bara är ena örat... :p )
 
Det ser ganska likt ut som lilla E faktiskt.
Syns ganska tydligt här
Visa bifogad fil 85210
Här har dock ingen sagt något om det. Jag frågade faktiskt BVC om det kunde ha med platt/asymmetriskt huvud att göra men hon är inte alls platt eller sned. Får kanske lyfta frågan igen på nästa besök. Men är det bara estetiskt spelar det ju ingen roll. (Jag hade själv väldigt utstående öron som barn så vi tänkte första veckorna att det var efter mig, och sen insåg vi att det ju bara är ena örat... :p )

Så fin ❤️
Signe var ju sned i käken också när hon föddes, så därför började de ju fundera över syndrom och utredde hela jäkla ungen 😅🙄

Och ja, på E är det ju förmodligen bara estetiskt. På Signe kan det ju finnas samband med njuren, vi får väl se 🤷
 
M har lärt sig att härmas :D

Eller lärt sig och lärt sig. Vet inte hur mycket reflex det är men sträcker man ut tungan åt honom gör han det tillbaka :D Så nu sitter vi och lipar åt varandra hela dagarna :p 😍
A gör också det, så himla gulligt 😍

Jag tänker att det måste vara något slags första försök till att kommunicera med omgivningen!
 
Det är verkligen roligt att följa utvecklingen 😍 Känns som att det hänt massor denna veckan bara 😁

Kommande vecka har vi BVC och vaccinering, så då hoppas jag vikten fortsatt uppåt så sköterskan blir nöjd... 🙄

Och nästnästa vecka ska vi till njurläkarna. Blir bra det med, även om det känns halvdrygt att försöka få en tremånaders att ligga still för röntgen. "Tajma gärna in det med barnets sovstund" stod det på kallelsen. 🙃 Jättelätt när ungen är tre månader och man dessutom för en tid som passar dem - inte henne 😂
 
Det är verkligen roligt att följa utvecklingen 😍 Känns som att det hänt massor denna veckan bara 😁

Kommande vecka har vi BVC och vaccinering, så då hoppas jag vikten fortsatt uppåt så sköterskan blir nöjd... 🙄

Och nästnästa vecka ska vi till njurläkarna. Blir bra det med, även om det känns halvdrygt att försöka få en tremånaders att ligga still för röntgen. "Tajma gärna in det med barnets sovstund" stod det på kallelsen. 🙃 Jättelätt när ungen är tre månader och man dessutom för en tid som passar dem - inte henne 😂

Det är samma sak här! Händer massor känns det som. När vi var sjuka gick det typ en vecka innan maken och M hade ”närkontakt” (de var ju i samma rum och så men de kramades inte mm vi försökte dela på oss så mycket som möjligt). Maken tyckte typ att det var en ny bebis efteråt för att så mycket hade hänt!

Haha jag skrattade nästan högt när jag läste det där om tajma sovstund :D
 
Det är samma sak här! Händer massor känns det som. När vi var sjuka gick det typ en vecka innan maken och M hade ”närkontakt” (de var ju i samma rum och så men de kramades inte mm vi försökte dela på oss så mycket som möjligt). Maken tyckte typ att det var en ny bebis efteråt för att så mycket hade hänt!

Haha jag skrattade nästan högt när jag läste det där om tajma sovstund :D

Ellerhur, galet! Mamma var här tre dagar och hon tyckte det hänt mycket från dag ett till tre 😁😁

Ellerhur?! De bokade dessutom in oss vid 8.45. Vad är det för jäkla tid? 🙄😂😂
Det ringde en för några veckor sen och sa att röntgenundersökningen skulle ta 3-4 timmar(!), men nu när vi fick kallelsen stod det att hon skulle få kontrastvätska insprutat, sen vänta 3-4 timmar och därefter röntgen i tjugo minuter. En jävla skillnad 😂🙈
När hon sa det där om 3-4 timmar så frågade jag hur det skulle gå till, om man ger lugnande eller hur man löser det. "Det brukar gå, man kan ge socker och så har vi DVD-filmer". Ja jo, men nu är det ju en BEBIS. 😂 känns som att filmer är lite mer för större barn...
 
Hilma har börjat lägga sig på sidan (från rygg) och blir missnöjd direkt. Men hon vet inte riktigt hur hon ska komma tillbaka till ryggläge igen. Haha, ett riktigt dilemma!

Nog för att det är supergulliga med massa veck på benen och flera dubbelhakor men det är ganska opraktiskt för att hålla rent och se till att det inte blir rött och irriterat. :cautious:
 
Hilma har börjat lägga sig på sidan (från rygg) och blir missnöjd direkt. Men hon vet inte riktigt hur hon ska komma tillbaka till ryggläge igen. Haha, ett riktigt dilemma!

Nog för att det är supergulliga med massa veck på benen och flera dubbelhakor men det är ganska opraktiskt för att hålla rent och se till att det inte blir rött och irriterat. :cautious:
Men gud vilket fint namn :love:

Vi har samma problem här, upptäckte idag att A är röd under dubbelhakan, huuur ska man lyckas hålla rent där :p
 
Men gud vilket fint namn :love:

Vi har samma problem här, upptäckte idag att A är röd under dubbelhakan, huuur ska man lyckas hålla rent där :p
Sigrid har massa veck hon med, man får liksom gräva fram det sista vecket i armhålan och där har hon varit röd mer än en gång!
 
Ett bekymmer vi är obekanta med! Men han har faktiskt fått en dubbelhaka nu 😍 Fast bara om han verkligen anstränger sig :p
 
Sigrid har massa veck hon med, man får liksom gräva fram det sista vecket i armhålan och där har hon varit röd mer än en gång!
Ja armhålorna är också ett problem haha, speciellt de första månaderna när de pressar ihop armarna hela tiden :p
 
Hilma har börjat lägga sig på sidan (från rygg) och blir missnöjd direkt. Men hon vet inte riktigt hur hon ska komma tillbaka till ryggläge igen. Haha, ett riktigt dilemma!

Nog för att det är supergulliga med massa veck på benen och flera dubbelhakor men det är ganska opraktiskt för att hålla rent och se till att det inte blir rött och irriterat. :cautious:
Åh, Hilma! ❤️ Ett av mina absoluta favoritnamn, och min gamlafarmor hette det. Tyvärr tog syrran det till sin yngsta 😝😁
 
Hilma har börjat lägga sig på sidan (från rygg) och blir missnöjd direkt. Men hon vet inte riktigt hur hon ska komma tillbaka till ryggläge igen. Haha, ett riktigt dilemma!

Nog för att det är supergulliga med massa veck på benen och flera dubbelhakor men det är ganska opraktiskt för att hålla rent och se till att det inte blir rött och irriterat. :cautious:
Hilma är fint :heart Det heter barnens ena kusin 😊

Vi har inte jättemycket problem med en massa veck 😁 fast hon har faktiskt en dubbelhaka där man får städa en del, i övrigt väldigt valkfritt :p
 
C5D9D46A-6D05-46C5-A6F9-E106587BA2BA.jpeg


Vi ska strax iväg till BVC för försenad tremånaderskontroll och vaccin. Jag har ångest för att behöva vara med när det ska stickas (inte alls rädd för nålar eller så men ska någon verkligen sticka vassa saker i de där små låren 🥺) - men ser fram emot att få veta längd och vikt! Känns som om hon har vuxit en halvmeter sedan jul när vi var där sist men antagligen är det inte fullt så mycket 😂
 
Så skönt när lilla småätaren (som snittat typ 60-70ml/mål dagtid nu i snart två veckor) drar till med 150ml i ett svep 😊 Hoppas att det är språngrelaterat och övergående för med så små portioner vill hon äta varje- varannan timme och det börjar bli slitigt :p

Nu äter hon iallafall katrinplommonpure varje dag + får en dos till av laxerande/dag så magen hålls igång. Vi fortsätter lägga in lite matintro, mest i smaknapp så det är inga mängder hon får i sig. Det mesta har varit poppis hittills, senast nu avokado som var så gott att hon skrek i högan sky när jag tog nappen ifrån henne :laugh:
 
Visa bifogad fil 85484

Vi ska strax iväg till BVC för försenad tremånaderskontroll och vaccin. Jag har ångest för att behöva vara med när det ska stickas (inte alls rädd för nålar eller så men ska någon verkligen sticka vassa saker i de där små låren 🥺) - men ser fram emot att få veta längd och vikt! Känns som om hon har vuxit en halvmeter sedan jul när vi var där sist men antagligen är det inte fullt så mycket 😂

Det gick BRA. Jobbigt såklart, hon skrek som en stucken gris men efter en minut var hon glad igen. Jag är lättad och maken skärrad 😂

Har tyckt att hon är så tunn om armar och ben (man ska inte jämföra med andra men…) men hon låg mitt på mittkurvan. 62 cm och 6,1 kg!
 

Liknande trådar

Svar
791
· Visningar
41 814
Senast: Avalbane
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 196
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp