Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021, del 3

Jag insåg att babysittern har en maxvikt på 9 kg :o Inte så länge kvar nu då... typiskt, han gillar den verkligen. Men snart kanske han ändå trivs bättre på golvet om det är dags att börja rulla omkring snart :D
 
Jag insåg att babysittern har en maxvikt på 9 kg :o Inte så länge kvar nu då... typiskt, han gillar den verkligen. Men snart kanske han ändå trivs bättre på golvet om det är dags att börja rulla omkring snart :D

Att det är maxvikt 9 kg betyder ju att den är testad för 9 kg. Tror knappast att den brakar ihop så fort barnet passerar gränsen :) Jag hade fortsatt använda den men hållit lite koll typ
 
Att det är maxvikt 9 kg betyder ju att den är testad för 9 kg. Tror knappast att den brakar ihop så fort barnet passerar gränsen :) Jag hade fortsatt använda den men hållit lite koll typ
Så är det såklart. Som sagt, det kanske ger sig ändå om han tycker det är spännande att vara på golvet :)
 
Tremånaderskontroll för Julia också i måndags. Lite försenat för först bokade de om pga sjukdom och sedan fick vi göra detsamma. Men men, det blev på 15-veckorsdagen!

62 cm och 6,1 kg. Nöjd med det för jag har tyckt att hon är lite tunn om armar och ben och ibland äter hon rätt lite men hon låg prick på kurvan. Andra dosen rotavaccin som gick ner fint men oj vad hon skrek åt sprutorna i de små små låren. Någon minut senare log hon glatt på skötbordet när jag skulle klä på henne igen och hon fick ingen feber eller så. Lite tröttare i ett par dagar och lite gnällig kvällen därpå.

Visste ni förresten att man kan bli rejält magsjuk om man t ex pussar barnet nära munnen under samma dag som de får rotavaccinet och att man ska passa sig extra noga vid bajsblöjebyten i sex veckor av samma anledning? Det sa ingen vid första tillfället och jag bröt mot ”pussregeln” utan att tänka när jag skulle trösta henne efter sprutorna och la läpparna mot hennes kind och hon kastade med huvudet. Har inte blivit dålig men att ingen nämnde det sist är ju märkligt.
 
Tremånaderskontroll för Julia också i måndags. Lite försenat för först bokade de om pga sjukdom och sedan fick vi göra detsamma. Men men, det blev på 15-veckorsdagen!

62 cm och 6,1 kg. Nöjd med det för jag har tyckt att hon är lite tunn om armar och ben och ibland äter hon rätt lite men hon låg prick på kurvan. Andra dosen rotavaccin som gick ner fint men oj vad hon skrek åt sprutorna i de små små låren. Någon minut senare log hon glatt på skötbordet när jag skulle klä på henne igen och hon fick ingen feber eller så. Lite tröttare i ett par dagar och lite gnällig kvällen därpå.

Visste ni förresten att man kan bli rejält magsjuk om man t ex pussar barnet nära munnen under samma dag som de får rotavaccinet och att man ska passa sig extra noga vid bajsblöjebyten i sex veckor av samma anledning? Det sa ingen vid första tillfället och jag bröt mot ”pussregeln” utan att tänka när jag skulle trösta henne efter sprutorna och la läpparna mot hennes kind och hon kastade med huvudet. Har inte blivit dålig men att ingen nämnde det sist är ju märkligt.

Min BVC sa att det bara är avföringen man ska tänka extra noga kring hygienen på, och att det är helt lugnt att pussa dem (vilket är vad jag hört tidigare också 👍).

Härligt att hon följer sin kurva så bra ❤️
 
Jag ingen info av att vara försiktig med avföringen. Ingen info om tarminvagination heller.
Nu är jag extra glad att jag bytt BVC!
 
Tremånaderskontroll för Julia också i måndags. Lite försenat för först bokade de om pga sjukdom och sedan fick vi göra detsamma. Men men, det blev på 15-veckorsdagen!

62 cm och 6,1 kg. Nöjd med det för jag har tyckt att hon är lite tunn om armar och ben och ibland äter hon rätt lite men hon låg prick på kurvan. Andra dosen rotavaccin som gick ner fint men oj vad hon skrek åt sprutorna i de små små låren. Någon minut senare log hon glatt på skötbordet när jag skulle klä på henne igen och hon fick ingen feber eller så. Lite tröttare i ett par dagar och lite gnällig kvällen därpå.

Visste ni förresten att man kan bli rejält magsjuk om man t ex pussar barnet nära munnen under samma dag som de får rotavaccinet och att man ska passa sig extra noga vid bajsblöjebyten i sex veckor av samma anledning? Det sa ingen vid första tillfället och jag bröt mot ”pussregeln” utan att tänka när jag skulle trösta henne efter sprutorna och la läpparna mot hennes kind och hon kastade med huvudet. Har inte blivit dålig men att ingen nämnde det sist är ju märkligt.
Jag får ingen info om nåt sånt där ALLS. Känns inte som de två sköterskorna på vårt BVC är så pålästa alternativt tycker de att vi ska ha koll själv. Lite tråkigt, måste nog kolla upp om det finns nån annan inom rimligt avstånd.
 
Vi misstänker att Sigrid kan vara vänsterhänt som sin pappa! Åtminstone verkar hon luta ditåt, hon använder vänsterhanden mycket, äter hon med sked är det nästan bara med vänstern och hon grabbar tag i saker med vänster först och sådär.
 
Vi misstänker att Sigrid kan vara vänsterhänt som sin pappa! Åtminstone verkar hon luta ditåt, hon använder vänsterhanden mycket, äter hon med sked är det nästan bara med vänstern och hon grabbar tag i saker med vänster först och sådär.

Här används också mest vänstern 😁
Dock fick jag höra att det är för tidigt att se om de blir vänster eller högerhänta än, men jag vet inte om det stämmer 😂
 
Här används också mest vänstern 😁
Dock fick jag höra att det är för tidigt att se om de blir vänster eller högerhänta än, men jag vet inte om det stämmer 😂
Nä jag är inte så insatt, det blir hursomhelst roligt att följa och se vad det blir av det, hennes pappa är vänsterhänt men högerstark så han skriver med vänster men gör massa annat med höger. Hon får väl använda den hand som känns naturligt helt enkelt, vi kommer ju inte lägga oss i där.
 
Storebror har varit tydligt vänsterhänt så länge jag kan minnas, vi väntade på att det skulle svänga men nu är han 4 och äter och ritar fortfarande med vänster. Kanske kan det ändra sig fortfarande dock?
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Enya
·
Svar
1 201
· Visningar
65 411
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 408
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp