Höstföräldrar 2021, del 3

@BusBarro

M är 6 månader nu och har ännu inte begripit konceptet ”gå och lägga sig”. Ska man inte skylla på honom dock eftersom hans föräldrar inte ens gett honom en egen säng än 😅 (eller den står omonterad på vinden…)

Våra stora barn går och lägger sig ca 19:30. Då brukar jag antingen amma M till sömns i soffan, eller gå en promenad med vagnen.

Vissa dagar somnar han då för natten. Andra sover han en timme och är sen superpigg tills vi går och lägger oss 🤷‍♀️
Vi har å andra sidan fortfarande inga direkta sovrutiner dagtid heller. Tänker ibland att man borde styra upp det där. Men samtidigt är han en bebis som är väldigt happy go lucky och nöjd med det mesta så är fortfarande lite varför laga något som inte är trasigt. Tänker att vi märker om han börjar bli grinig och kinkig för att han är trött. Nu bara somnar han istället praktiskt nog 🤷‍♀️

Men det där med tusen uppvak under kvällen hade vi med storebror en period. Tyvärr minns jag inte hur/om vi löste det. Men ett evigt springande i trappan minns jag mycket väl!
 
Lilla E är hittills ganska okänslig för att sova för sent på eftermiddagen. Sista gången hon vaknar på dagen är allt mellan 16 och 18, och hon brukar oavsett somna runt 19... Sover totalt ca 3h på dagen, oftast 3 gånger, ibland 2. Sen sover hon som en stock och vaknar visserligen vid 5-tiden oftast så kanske borde vi ändra på något, men det har vi inte orkat rota i :p

Storebror vaknade ganska mycket, tappade nappen nätterna igenom. Lilla E tar ju inte napp och sover verkligen som en stock när hon sover, det är jag väldigt tacksam för :heart
 
När går era och lägger sig på kvällen?

Vi försöker följa Babynaps appen med sovtider men det blir inte exakt så som det är rekommenderat men ganska nära.
Det viktigaste är att han inte får sova sin sista för sent, han brukar sova ca 20-30 min vid 15-16 tiden för att sen gå och lägga sig för natten vid 19-20 då är han väldigt trött.

MEN... Vi får gå in till honom ungefär var 15:e minut på kvällarna (ibland oftare) och stoppa in nappen eller för att ge mer mat. Detta pågår från att vi lägger honom tills att vi själva går och lägger oss, då en sover med honom...
Såhär var verkligen inte storebror, visst att man fick gå in någon gång ibland men inte hela tiden varenda kväll.
Det är verkligen jobbigt och känns som att vi aldrig får "kväll" själva.
Det beror på vad man menar med att gå och lägga sig :p A sover med mig i sängen och får hänga på när jag går och lägger mig. Beroende på hur han sovit tidigare under dagen kan han ibland ta en sen tupplur på kvällen och jag sitter med honom i soffan, ibland somnar han för natten där i soffan och ibland går jag och lägger mig med honom i sängen lagom till att han är ”sova för natten-trött”.

Det blir således inte direkt nån härlig kvällstid, lite lugnt och skönt framför tvn om han sover på mig men kan inte göra något annat. Det stör mig inte jättemycket just nu men så småningom ska vi väl försöka se om han kan sova själv en stund på kvällen. Vi har inte direkt försökt än så länge :p

Utöver det så sover han oftast bra på natten, vaknar till för att snutta eller äta lite ett par gånger sådär.
 
Det beror på vad man menar med att gå och lägga sig :p A sover med mig i sängen och får hänga på när jag går och lägger mig. Beroende på hur han sovit tidigare under dagen kan han ibland ta en sen tupplur på kvällen och jag sitter med honom i soffan, ibland somnar han för natten där i soffan och ibland går jag och lägger mig med honom i sängen lagom till att han är ”sova för natten-trött”.

Det blir således inte direkt nån härlig kvällstid, lite lugnt och skönt framför tvn om han sover på mig men kan inte göra något annat. Det stör mig inte jättemycket just nu men så småningom ska vi väl försöka se om han kan sova själv en stund på kvällen. Vi har inte direkt försökt än så länge :p

Utöver det så sover han oftast bra på natten, vaknar till för att snutta eller äta lite ett par gånger sådär.

Våra bebisar verkar ha läst samma instruktionsbok :D
 
När går era och lägger sig på kvällen?

Vi försöker följa Babynaps appen med sovtider men det blir inte exakt så som det är rekommenderat men ganska nära.
Det viktigaste är att han inte får sova sin sista för sent, han brukar sova ca 20-30 min vid 15-16 tiden för att sen gå och lägga sig för natten vid 19-20 då är han väldigt trött.

MEN... Vi får gå in till honom ungefär var 15:e minut på kvällarna (ibland oftare) och stoppa in nappen eller för att ge mer mat. Detta pågår från att vi lägger honom tills att vi själva går och lägger oss, då en sover med honom...
Såhär var verkligen inte storebror, visst att man fick gå in någon gång ibland men inte hela tiden varenda kväll.
Det är verkligen jobbigt och känns som att vi aldrig får "kväll" själva.
Klara går och lägger sig samtidigt som storebror vid 19-tiden. Honom nattar vi i egen säng medan hon får somna i famnen på någon av oss och sen välter vi ner henne i spjälsängen.

Hon brukar sova en lång stund på förmiddagen och sen en kortare nap på eftermiddagen vid 14/15-tiden.
Sover hon senare blir nattningen lite motsträvig.
 
Herregud, nu tar sig A fram genom hela huset med imponerande hastighet :laugh: Man får ha koll för plötsligt är han nån helt annanstans och undersöker grejer. Sladdar är tyvärr en favorit, och allt som är färgglatt. Och duschen. Och papperskorgen i badrummet, framför allt själva soppåsen så den får jag gömma.

Gullunge ❤️

09EBA833-5547-43BF-9935-6E03DF070980.jpeg
 
Idag har vi haft grötpremiär. Resultat = kladdigt :D

Det var jättegott (eller kul?) och han hugger efter skeden men han har inte fattat poängen med att svälja så det mesta dreglas ut igen. Gjorde gröt på en tsk havregryn och skulle uppskatta att han fick i sig kanske en tiondel tillslut 😅
 
Herregud, nu tar sig A fram genom hela huset med imponerande hastighet :laugh: Man får ha koll för plötsligt är han nån helt annanstans och undersöker grejer. Sladdar är tyvärr en favorit, och allt som är färgglatt. Och duschen. Och papperskorgen i badrummet, framför allt själva soppåsen så den får jag gömma.

Gullunge ❤️

Visa bifogad fil 91219
Känner igen det där, de är snabba som blixten! Klara har också börjat åla sig fram överallt.
Storebror gick länge under smeknamnet ”elektrikern” pga kärleken till sladdar.
Nu har han gått över till att vara löjligt fascinerad av toalettborstar så de gömmer vi 🤢
 
Vi bytte till bilstol igår.
Känns inte längre som vi har en bebis nu?

Storebror är jättelång så vi köpte en större till honom och Klara fick ärva hans swingfix. Hon har alltid åkt fram i babyskyddet men nu sitter hon bak. Det verkar inte bekomna henne, hon sitter glatt där och babblar på ensam. Hon har redan upptäckt att hon kan se mig fram genom speglarna så hon sitter gärna och flörtar också 🤩
 
Vi bytte till bilstol igår.
Känns inte längre som vi har en bebis nu?

Storebror är jättelång så vi köpte en större till honom och Klara fick ärva hans swingfix. Hon har alltid åkt fram i babyskyddet men nu sitter hon bak. Det verkar inte bekomna henne, hon sitter glatt där och babblar på ensam. Hon har redan upptäckt att hon kan se mig fram genom speglarna så hon sitter gärna och flörtar också 🤩
Jag tyckte också det var en riktig milstolpe att byta stol när vi gjorde det för några veckor sen, kanske första gången jag verkligen kände att tiden springer iväg 😬♥️

Men det är ren lyx att ha barnen bak och kunna sitta bredvid sambon i framsätet igen, har endast hänt i undantagsfall senaste 4 åren :D
 
Jag tyckte också det var en riktig milstolpe att byta stol när vi gjorde det för några veckor sen, kanske första gången jag verkligen kände att tiden springer iväg 😬♥️

Men det är ren lyx att ha barnen bak och kunna sitta bredvid sambon i framsätet igen, har endast hänt i undantagsfall senaste 4 åren :D

Hehe av just den anledningen ser vi inte riktigt fram emot att byta från babyskydd till bilstol 😬 Har alla tre barnen bak nu men tror inte att vi kommer få plats med två bakåtvända och en framåtvänd i baksätet. Plus att det blir så bökigt att ta sig in till mittenplatsen.
 
Hehe av just den anledningen ser vi inte riktigt fram emot att byta från babyskydd till bilstol 😬 Har alla tre barnen bak nu men tror inte att vi kommer få plats med två bakåtvända och en framåtvänd i baksätet. Plus att det blir så bökigt att ta sig in till mittenplatsen.
Uj, ja det förstår jag verkligen. Vi har stort baksäte (Skoda superb) men kan knappt se hur det skulle gå in ett barn till därbak!
 
Uj, ja det förstår jag verkligen. Vi har stort baksäte (Skoda superb) men kan knappt se hur det skulle gå in ett barn till därbak!

Vi har skoda superb. En bakåtvänd stol, en framåtvänd stol och ett babyskydd är inga problem alls. Men har svårt att se att det skulle funka om babyskyddet byts mot en till bakåtvänd. Och hur man skulle spänna fast barnet i mitten en gåta 😅
 
Uj, ja det förstår jag verkligen. Vi har stort baksäte (Skoda superb) men kan knappt se hur det skulle gå in ett barn till därbak!

Vi har skoda superb. En bakåtvänd stol, en framåtvänd stol och ett babyskydd är inga problem alls. Men har svårt att se att det skulle funka om babyskyddet byts mot en till bakåtvänd. Och hur man skulle spänna fast barnet i mitten en gåta 😅
Det här verkar vara Skoda superb-tråden för vi har också en sådan 😅

Vi köpte en Besafe stretch till sonen som redan som tvååring är över en meter lång, men har satt honom fram nu. Han älskar att åka där, men eftersom Klara är så chill bak tror jag att han hamnar där med henne också. Finns ingen anledning att inte ha båda bak eftersom hon är nöjd utan mig eller sin pappa bak med henne 🤩
 
Eh alltså vad händer - idag ställde sig A upp mot stora duplolådan O_o :nailbiting: nu är lugnet verkligen slut snart, han är sååå nära på att knäcka krypkoden också! Flyttar både knän och händer men lyckas inte med koordinationen än.
 
Eh alltså vad händer - idag ställde sig A upp mot stora duplolådan O_o :nailbiting: nu är lugnet verkligen slut snart, han är sååå nära på att knäcka krypkoden också! Flyttar både knän och händer men lyckas inte med koordinationen än.
Jisses vad han är snabb! :nailbiting:

Vår klump är inte ens i närheten av att ens tänka sig försöka krypa. :laugh: Hon ligger nöjd på magen och leker, kan snurrar lite men ingen som helt antydan till att lyfta knäna under sig.
 
Jisses vad han är snabb! :nailbiting:

Vår klump är inte ens i närheten av att ens tänka sig försöka krypa. :laugh: Hon ligger nöjd på magen och leker, kan snurrar lite men ingen som helt antydan till att lyfta knäna under sig.

Det är samma här. Han snurrar när han ligger på mage eller rygg men att man skulle kunna flytta sig framåt verkar inte inte ha gått upp för honom än. Bävar lite för att det är väldigt snart han blir mer mobil. Måste börja den stora Lego- och pärlrensningen av huset snart 😬
 
Jisses vad han är snabb! :nailbiting:

Vår klump är inte ens i närheten av att ens tänka sig försöka krypa. :laugh: Hon ligger nöjd på magen och leker, kan snurrar lite men ingen som helt antydan till att lyfta knäna under sig.
Ja han har bråttom verkar det som, jag hoppas att han inte ska försöka bräcka storasyster som gick vid 9,5 månader… :cautious:

Skönt att hon är nöjd! :) Det är ju så himla olika det där. En kompis dotter har inte krupit en meter i sitt liv, hon ålade fram till 11 månader och sen började hon gå här alldeles nyligen.
 

Liknande trådar

Svar
745
· Visningar
39 006
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 173
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
665
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp