Höstföräldrar 2021, del 3

A blir 7 månader idag, min lilla solstråle 🥰 Nu kryper han rätt så bra, men ålar ibland om det ska gå snabbare. Ställer sig upp mot ALLT, helt livsfarligt O_o Äter inte jättemycket mat men får smaka på massa olika saker och är väldigt intresserad av mat. Eftersom vi kör BLW-inspirerat så blir det ingen skedmatning, annars hade han nog fått i sig mer mat tror jag. Amningen går superbra just nu så det känns inte lika jobbigt längre.

Jag och A har varit bortresta norröver i två dagar och han var en sån stjärna! 🤩 Flyget dit och tillbaka gick överlag så himla bra och han har varit så glad hela tiden och charmat alla. Flörtade järnet med alla i kön till säkerhetskontrollen på Arlanda och med alla mina gamla släktingar vi träffade. Speciellt alla äldre män var väldigt förtjusta och tyckte han var SÅ gullig :D 🥰
 
Alltså hur mycket äter era barn när de äter gröt? (Om de äter gröt)

Här har poletten nyss trillat ner om att man ska svälja maten också. Nu äter han med på riktigt. Men vi pratar fortfarande jättesmå portioner. Jag gör gröt på en tesked mixade havregryn och det blir alltid över.

Fick hem reklam i form av en provpåse Sempergröt och blev full i skratt när de påstod att det var en portion! Skulle nog räcka till 10 portioner här :D

Klart jag fattar att en portion är bra mycket mer än vad M äter, men den där portioner känns smått ouppnåelig 😜 Och ska ju vara för 6-månaders…

F älskar gröt och får det till frukost och innan läggning. Gör en halv portion och numera äter han upp allt. Kommet nog få börja göra mer snart.
Mat gillar han med så det får han en gång per dag, äter då en halv burk ungefär.
 
Julia äter en halv klämmis med gröt eller maträtt i snitt. Ibland en tredjedel, ibland en hel (men en hel del hamnar ju utanför också…) men ersättning är fortfarande absolut övervägande. Smakar på det mesta vi äter om det är lämpligt och suger numera ut det som går ur smaknappen men det gäller att hon är på rätt humör för att vilja äta mat.
 
Klara är lite drygt nio månader och äter en hel portion Sempergröt till frukost, en burk barnmat antingen till lunch eller kvällsmat, brukar bli en liten slatt över bara. Sen får hon över dagen lite leverpastej, frukt, smörgåsrån och storebror bjuder på små bitar av allt han äter av 😍 när vi äter middag får hon plocka lite själv av det vi äter även om hon får burk.
Idag blev det pannkakor, jordgubbar och banan till lunch som hon petade i sig bra av.
Är vi på språng får hon ibland en klämmis gröt, och utöver ovan äter hon 2-3 flaskor ersättning per dygn.

Storebror är inne i en dålig period med mat så det är otroligt skönt att hon gapar som en fågelunge så fort det vankas mat 😅
 
M hälsar att topp 1 ohärligt sätt att vakna på är på skötbordet av att man kissar sig själv i ansiktet 😆😂🙈

M sov och vi hade en tid att passa så tog upp honom på skötbordet för att byta blöja innan vi åkte. Jag klädde av honom och han hade inte riktigt vaknat så plockade ihop saker vi skulle ha med från hyllorna under skötbordet. Då börjar M gråta och när jag tittar upp ser jag att han vaknat av en liten dusch 😆 inte särskilt nöjd bebis 😅
 
Lilla E har lärt sig att klappa händerna och är orimligt nöjd med sig själv! gulligt är det också :love: Dessutom bara trillar det in tänder i munnen, för en vecka sen noterade jag att tredje tanden tittat upp, denna gång i överkäken. Ikväll var där fyra tänder däruppe :eek: :D Men till skillnad från storebror märks det knappt att det är tandsprickning, möjligen äter hon lite sämre men inget mer.

Hon är på vippen att knäcka krypkoden verkar det som, (men det sa jag om att vända sig också och sen la hon ner dom planerna permanent :laugh:) Men hon går iaf från sittande till en väldigt framåtlutad handstående position men har inte riktigt förstått vad benen ska göra. Men gissar att det kommer snart...
 
Här är också fler tänder på gång insåg jag idag. En till nere och en eller två uppe.

Han ska stå hela hela tiden. Det verkar som att hans stora mål i livet är att kunna gå och han kommer inte ge sig förrän han klarar det :p

(Jag tycker det är kaos hemma just nu med barnen men gissa tre gånger vilket röj det kommer bli när A också springer omkring O_o :nailbiting:)
 
Hilma har börjat ställa sig på all fyra och gunga så det känns som att krypning inte är långt borta nu. :nailbiting:

Vi var äntligen friska nog för att gå på 6 månaders kontrollen (en månad för sent :p) och hon är 71 cm lång nu och väger typ 8,9 kg, inte gått upp så mycket sedan sist så BVC tyckte vi skulle öva mer på mat. Kul…:arghh: tur lillan fortfarande har en massa extravalkar att ta av för hon är ju inte ens särskilt intresserad av ersättning heller.:cautious:

Annars är hon ju så himla go! Alltid glad, pigg och sugen på äventyr! Nu har vi även bytt till sittdelen och hon älskar den, både att sitta och titta på saker och sova i.
 
Blir galen på detta snuttande hela hela natten :crazy: Hade inte fått mycket sömn om han inte sov bredvid mig. Börjar googla hur man slutar nattamma även om jag vet att det troligen inte kommer ske än på några månader. Tror att det är mer för att jag ska känna att det finns ett slut på nattamningen, börja förbereda mig mentalt eller nåt :p
 
Hilma har börjat ställa sig på all fyra och gunga så det känns som att krypning inte är långt borta nu. :nailbiting:

Vi var äntligen friska nog för att gå på 6 månaders kontrollen (en månad för sent :p) och hon är 71 cm lång nu och väger typ 8,9 kg, inte gått upp så mycket sedan sist så BVC tyckte vi skulle öva mer på mat. Kul…:arghh: tur lillan fortfarande har en massa extravalkar att ta av för hon är ju inte ens särskilt intresserad av ersättning heller.:cautious:

Annars är hon ju så himla go! Alltid glad, pigg och sugen på äventyr! Nu har vi även bytt till sittdelen och hon älskar den, både att sitta och titta på saker och sova i.

Julia gungar också, liknande en vandrande pinne. Tyvärr sker det bara vid läggdags, som om läggningarna inte var långa nog :laugh: hon ligger så gott ibland, mätt och varm och nöjd och färdigvrålad och preciiiiis på grännsen att somna och så kommer hon på att "men herregud, vad håller jag på med, jag måste ju genast upp och gunga".

Igår var hon på kalas med sin pappa där det fanns en viss överrepresentation av kvinnor med massor av tatueringar. Alla ville förstås hålla henne lite (vilket hon själv var mycket pepp på) och då försökte hon krafsa bort tatueringarna :o

Annars är vi just nu i en ganska harmonisk fas - det är mer eller mindre full rulle hela tiden, men hon kan slappna av i famnen då och då och låter inte längre som Leif GW varje gång något inte är helt och hållet till hennes belåtenhet. Ett och annat utbrott (särskilt om man måste torka henne i ansiktet) men i det stora hela, ganska lugnt förutom vid läggdags då det 9 gånger av 10 fortfarande är brottning och gallskrik.

Hon säger BABABABABA och MAMAMAMA hela dagarna vilket är asgulligt.
 
@Anna här är det med väldigt mycket mamamama (tidigare bara när hon var missnöjd men nu även när hon är glad), innan var det mycket babababa när hon var glad men det verkar hon ha glömt. :cautious:
 
Hilma har börjat ställa sig på all fyra och gunga så det känns som att krypning inte är långt borta nu. :nailbiting:

Vi var äntligen friska nog för att gå på 6 månaders kontrollen (en månad för sent :p) och hon är 71 cm lång nu och väger typ 8,9 kg, inte gått upp så mycket sedan sist så BVC tyckte vi skulle öva mer på mat. Kul…:arghh: tur lillan fortfarande har en massa extravalkar att ta av för hon är ju inte ens särskilt intresserad av ersättning heller.:cautious:

Annars är hon ju så himla go! Alltid glad, pigg och sugen på äventyr! Nu har vi även bytt till sittdelen och hon älskar den, både att sitta och titta på saker och sova i.

Men är det inte rimligt att de planar ut vid denna åldern och inte går upp så mycket?

Signe har börjat äta mindre, men får å andra sidan i sig lite gröt varje dag iaf.
Igår åt ungen en hel smoothieklämmis
Helt otroligt 😂
Men tja, det helt klart frukt som är mest poppis här.
 
Men är det inte rimligt att de planar ut vid denna åldern och inte går upp så mycket?

Signe har börjat äta mindre, men får å andra sidan i sig lite gröt varje dag iaf.
Igår åt ungen en hel smoothieklämmis
Helt otroligt 😂
Men tja, det helt klart frukt som är mest poppis här.

Jo jag tror det är ganska rimligt och ärligt talat så finns det gott om valkar kvar 😅. Problemet med fröken är att hon äter kanske en tesked klämmis eller liknande, sen börjar hon spotta ut allt. Hon är liksom nöjd där. 🤷🏻‍♀️
 
Känns som att det har hänt otroligt mycket här bara i helgen.

I fredags var jag iväg första gången en längre stund kvällstid och kom hem strafföreläggande midnatt. Det hade gått jättebra och han var bara lite ledsen när han vaknade strax innan jag kom hem.

Han har också börjat ”prata” på ett annat sätt. Det är ju fortfarande goja men använder konsonanter också nu så låter ju mycket er pratlikt! Och fått snurr på sig har han också. Nu vänder han runt till mage så fort man lägger ner honom och han försöker även kravla sig framåt även om han inte kommer någon vart. Men känns som att det är en tidsfråga 😅
 
Men är det inte rimligt att de planar ut vid denna åldern och inte går upp så mycket?

Signe har börjat äta mindre, men får å andra sidan i sig lite gröt varje dag iaf.
Igår åt ungen en hel smoothieklämmis
Helt otroligt 😂
Men tja, det helt klart frukt som är mest poppis här.

Jo de brukar plana mycket nu!

Frukt är väldans populärt här också. Vi gjorde smoothie till de stora barnen och deras kompis igår. Stort misstag att inte ha dimensionerat till M också 😅 Han fick bottenskrapet och såg ut att vara i himmelriket :p
 
Lilla E fick färsk mango igår och var helt salig. Gav henne kärnan först men den var för hal att hålla i - stor ilska och frustration infann sig. Smala klyftor var bättre och hon slurpade i sig varenda smula :D
 
Här har E fått fart på hur man förflyttar sig, det är någon blandning av att rulla och hasa men effektiv för hon är snabb iväg. Blir även mer och mer att hon åker bärsele när vi är iväg för hennes ben är typ aldrig stilla och hon blir irriterad i vagnen när hon inte kommer nånstans :rofl: Hon kommer visserligen inte iväg i selen heller men hon kan studsa med hela kroppen samtidigt som hon ser bättre.

Här har E också gått ner lite i sin kurva men hennes BVC sköterska är nöjd så länge E är nöjd och utvecklas. Har haft samma BVC sköterskan till de tre minsta barnen så vi slipper onödiga råd, utan får bara höra att vi vet vad vi gör :up:
 

Liknande trådar

Svar
955
· Visningar
51 119
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 248
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp