Höstföräldrar 2021, del 3

Premiär av årets första färska jordgubbar och E var inte speciellt imponerad, däremot broccolibuketten hon fick nu vid kvällsmat var toppen O_o

Hon är mer intresserad av att äta själv så vi har (äntligen) introducerat BLW eftersom hon tidigare vägrat hålla i annat än smörgåsrån. Jag hade dock förträngt hur det ser ut under matstolen när de plockar mat själva :rofl:
Vi äter de flesta måltider utomhus just nu av den anledningen 😂
 
Idag var det 10-månaderskontroll några dagar tidigt. Den gick med bravur eftersom lilla E vägde in på 7,98 kg och 74 cm, dvs nästan ett kg och fyra centimeter upp på två månader! Hon hoppade lite uppåt på både längd och vikt, det känns faktiskt nästan som om hon börjar hitta tillbaka till de kurvor hon föddes på :)
 
M vill gnaga på allt, ju hårdare desto bättre typ och bryr sig inte om ”vassa” kanter på leksaker osv. Så länge det inte är mat :p Smörgåsrån är jätteläskiga! Man måste isf mjuka upp dem åt honom, sen äter han glatt. Bebislogik :laugh:
 
M vill gnaga på allt, ju hårdare desto bättre typ och bryr sig inte om ”vassa” kanter på leksaker osv. Så länge det inte är mat :p Smörgåsrån är jätteläskiga! Man måste isf mjuka upp dem åt honom, sen äter han glatt. Bebislogik :laugh:
Bebislogik är lite som hästlogik. Helt obegriplig ibland 😂
 
Tycker det känns som att våran unge vuxit en del på sista tiden, iaf på längden. Men svårt att veta när vi inte varit hos BVC på ett tag. Har ju blivit helt ätstörd å hennes vägnar av hur starten blev, men nu har vi iaf slutat skriva upp allt hon äter. Det blev ohållbart när hon började käka lite gröt och så.
Hon äter fortfarande inte särskilt mycket men upplever nog att intresset blivit lite större sista veckorna. Dock har hon börjat dricka mindre ersättning så känns som att hon får i sig för lite 🙈🤷

I övrigt ska jag lista om henne så att åttamånadersbesöket blir hos vår nya BVC (flytt om två månader) istället för gamla stället. Känns orimligt att inte besöka nya stället förrän hon är ett annars 😅

Och, vi har fått läkartid till Neo nu. Svar på proverna som togs i april, äntligen. Ingen aning om vad de visar, om det är något eller ej. 1177 står det inget på vilket får mig att tro att de hittat något, så nu ska man gå och fundera på det i tre veckor... 🤯🙈
 
Här var det 8-månaderskontroll idag! Växt en bra bit på längden men bara gått upp typ 300 g på två månader så fortfarande under 8 kg-gränsen. Men det var visst inget att oroa sig för, sköterskan hade sagt att vi kan ge mer smör och olja och sådant för att berika. Har nu även handlat gräddleverpastej (jag avskyr doft och åsyn av leverpastej men vad gör man inte ;)) och ett par avocados, får se om det går hem på smörgåsrån :) Det enklaste hade ju varit feta mejeriprodukter à la turkisk yoghurt som hon verkligen gillar när hon får smaka, men man ska ju inte ge så mycket sådant.

Ikväll har hon evolvat "stå på alla fyra och gunga" till "stå på alla fyra och försöka sätta sig upp". Hon kan fortfarande inte sitta utan stöd, men imorgon måste vi sänka spjälsängen! Tur att det är långhelg för det lär bli intressant att få henne att sova i en säng som a) har väggar åt alla håll och b) inte står bredvid vår säng. Får se om det blir till att möblera om på kuppen.
 
Här var det 8-månaderskontroll idag! Växt en bra bit på längden men bara gått upp typ 300 g på två månader så fortfarande under 8 kg-gränsen. Men det var visst inget att oroa sig för, sköterskan hade sagt att vi kan ge mer smör och olja och sådant för att berika. Har nu även handlat gräddleverpastej (jag avskyr doft och åsyn av leverpastej men vad gör man inte ;)) och ett par avocados, får se om det går hem på smörgåsrån :) Det enklaste hade ju varit feta mejeriprodukter à la turkisk yoghurt som hon verkligen gillar när hon får smaka, men man ska ju inte ge så mycket sådant.

Haha igenkänning på leverpastejen :D Mina äldre barn är dock väldigt nöjda att det finns leverpastej hemma igen :p

Det finns ju också rysk yoghurt som är 17 % så får man i mer fett på mindre mängd. Det är ju ingen ”fara” med mejeriprodukter i sig, utan mer risken att de inte äter tillräckligt med mer järnrik mat :)
 
Haha igenkänning på leverpastejen :D Mina äldre barn är dock väldigt nöjda att det finns leverpastej hemma igen :p

Det finns ju också rysk yoghurt som är 17 % så får man i mer fett på mindre mängd. Det är ju ingen ”fara” med mejeriprodukter i sig, utan mer risken att de inte äter tillräckligt med mer järnrik mat :)

Ja, då kanske leverpastej och ryss kan vara en hyfsad kombo! :) Ryssen lär ju mätta bra. Tack för tips!
 
Ja, då kanske leverpastej och ryss kan vara en hyfsad kombo! :) Ryssen lär ju mätta bra. Tack för tips!
Hoppar in från annan tråd, vår lille hade en mycket blygsam viktuppgång på 8-månaderskontrollen och BVC rekommenderade ett mellis per dag bestående av fetyoghurt. Och fortsätta brassa på med olja, smör och grädde i allt annat. Men inte ha yoghurt som frukost/huvudmål.
 
Hoppar in från annan tråd, vår lille hade en mycket blygsam viktuppgång på 8-månaderskontrollen och BVC rekommenderade ett mellis per dag bestående av fetyoghurt. Och fortsätta brassa på med olja, smör och grädde i allt annat. Men inte ha yoghurt som frukost/huvudmål.

Åh men så bra! Tack!
 
Missbedömde absolut storleken på mitt barns huvud.
01106552.jpg
 
Det ser ut som att A har fyra (!) tänder på gång samtidigt i överkäken, då är det ju inte speciellt märkligt att han är lite gnällig och klängig ibland ❤️
Lilla E fick likadant, Plopp sa det i princip så hade hon fyra tänder där :D då blev det ju förståeligt varför hon ätit lite sämre några dagar:p
 
Det tog lite tid att växa i bodyn som E fick av en bukemedlem medan hon låg i magen, men nu äntligen!. Tror den kommer från @Eloise ?

Bodyn är ett fortsatt tema på min gravidtröja med texten "waiting for player 4" :D

E är nybadad, och inte svettig. Däremot är hon väldigt trött på bilden då hon tillbringat de senaste dagarna på Kolmårdens camping och Kolmårdens djurpark där alla rutiner blev tokiga.
 

Bifogade filer

  • 20220626_184338.jpg
    20220626_184338.jpg
    155,9 KB · Visningar: 61
Jag får flashbacks till sommaren 2018 i den här värmen, då var storebror ett halvår och vi gömde oss inomhus med luftvärmepumpen på full kyleffekt.
Lilla E är lite kass i magen med dålig aptit just nu så extra värme på nån som inte äter/dricker så bra är ju superonödigt... Hon fick stanna hemma med sambon idag när jag och storebror åkte och badade. Nu är hon på bättringsvägen så hon kan nog hänga med framöver, men jag hoppas verkligen ändå att det blir mer humana grader framöver... Idag kunde hon inte ens sova i vagnen i skuggan som vanligt utan det blev till att flytta in vagnen och vagga i svalkan inne...

Hur tar era små värmen?
 
Hur tar era små värmen?

E tar värmen rätt bra, hon äter oftare men är som vanligt för övrigt. Hon är ganska obrydd om vi är inne eller ute så länge hon får röra på sig och se vad som sker. Arg som ett bi blev hon på Kolmårdens djurpark när vi hängde upp solskydd på vagnen eftersom hon inte såg något. Så fort solskyddet försvann så kom leendet och det glada humöret tillbaka :rofl:
 

Liknande trådar

Svar
786
· Visningar
41 004
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 189
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp