Höstföräldrar 2021, del 3

M är också oftast glad, men känner verkligen igen det där med humöret och envisheten :D Och han kan bli riktigt sur om han inte får som han vill, då spriiiinger han till soffa, kryper upp i hörnet och sätter sig och ser supersur ut 😅 Alternativt så bankar han huvudet i något :p
 
M har en annan specialare för sig förresten 😅

Han som typ är uppvuxen i en sjal/sele tycker fortfarande väldigt mycket om att bli buren. Mysigt och vill inte missa något!
Väldigt ofta när man står i köket vid köksbänken så kommer han och vill bli buren. Oftast går det ju inte så bra just då pga opraktiskt men en 1,5-åring på armen när man hackar lök eller något :p

Då klämmer han helt enkel in sig mellan ens ben och köksbänken, med ryggen mot ens ben. Och så håller han händerna mot bänken och pressar allt vad han orkar bakåt så att man blir tvungen att kliva bakåt bort från bänken. Och då håller man tydligen inte på med något där längre utan kan bära honom istället 😅
 
Frej har börjat snarka så högt på nätterna. Imorse upptäckte vi en stor knöl i halsen på honom. Ringde 1177 och det är troligtvis en adenoid, tydligen rätt vanligt. Men stackare, han snarkar så mycket och äter väldigt dåligt just nu. Måste vara jobbigt.
Ska ringa vc direkt imorgon bitti och be om en tid.
 
Gud, jag hör det komma där hemma. Signe härmar ALLT! 😁😂

Kl

Idag har det varit mycket "mamma är borta" där hemma tydligen ❤️

Min pappa satt och matade mig med sked någon gång när jag var i samma ålder som våra små är nu, och jag bara slog bort skeden/vände bort huvudet för varje tugga. Han vände sig åt fönstret och sa "faaan" mycket tyst - när han vände tillbaka huvudet mot mig satt jag och storflinade och sa "FAAAA!".

Så ja. Ska sluta svära jag med :D (Jag svär faktiskt inte så mycket vanligtvis, min chef hoppar alltid högt när jag svär för då vet man att det är allvar - men har en tendens att dra iväg en längre svada när något går i golvet eller så. Nu får det bli slut på det...!)
 
Hon har blivit äkta hagalen och skriker i högan sky om någon har något som hon vill ha, idag var det burken med oregano, annars oftast storebrors grejer eller fjärrkontrollen. Storebror var intensiv men inte alls såhär. Min mamma påpekade dock idag att humöret går i arv :angel: :D

Mmm, det där ja! Här är det mycket gråt och skäll när hon inte får ha våra mobiltelefoner (hon gillar att hon är bakgrundsbild på min, och tyvärr är hon mycket förtjust i lösenkodsskärmen...), men även allt annat som är minsta lilla farligt eller förbjudet. Glasflaskor, snusdosor, tomburkar. Oj vad upprörd hon blir, tårarna sprutar. Men hon är som tur är inte långsint. Vi förstår fortfarande inte var hennes humör kommer ifrån eftersom båda föräldrarna är befriade från temperament (typ :D) men jag skyller på mormor. Det är också väldigt kul att vrida på spisen. Som tur är finns barnlås, men det gäller att kolla allt när man väl tar bort låset för att använda spisen för det kan mycket väl vara så att ugnen står på 275 och alla plattor på tolvan :D
 
Mmm, det där ja! Här är det mycket gråt och skäll när hon inte får ha våra mobiltelefoner (hon gillar att hon är bakgrundsbild på min, och tyvärr är hon mycket förtjust i lösenkodsskärmen...), men även allt annat som är minsta lilla farligt eller förbjudet. Glasflaskor, snusdosor, tomburkar. Oj vad upprörd hon blir, tårarna sprutar. Men hon är som tur är inte långsint. Vi förstår fortfarande inte var hennes humör kommer ifrån eftersom båda föräldrarna är befriade från temperament (typ :D) men jag skyller på mormor. Det är också väldigt kul att vrida på spisen. Som tur är finns barnlås, men det gäller att kolla allt när man väl tar bort låset för att använda spisen för det kan mycket väl vara så att ugnen står på 275 och alla plattor på tolvan :D
Om man har äldre modell av spis finns det små plastkåpor att sätta över vreden så är det fredat även under tiden man lagar mat och inte barnlås funkar :)
Vi hade det till vilda ettan. Även att ta bort vreden helt användes ett tag 🙈😂
 
Om man har äldre modell av spis finns det små plastkåpor att sätta över vreden så är det fredat även under tiden man lagar mat och inte barnlås funkar :)
Vi hade det till vilda ettan. Även att ta bort vreden helt användes ett tag 🙈😂

Tyvärr tror jag att denna är för ny, men jag kan ha letat slarvigt. Än så länge är det okej, stänger köksdörren när det är grejer i ugnen och ingen vuxen befinner sig därinne men…
 
Hur mycket sover era dagtid nu?

Vi har sedan 1 vecka tillbaka ett barn som inte vill gå och lägga sig som vi alltid gjort vid 19-19.30 samt vaknar efter någon/några timmar och vägrar somna om förrän efter 2-4 timmar.
Han har sovit 1,5 timme på dagen men nu har vi testat lite olika i helgen.
I fredags sov han 1 timme (gick inte att lägga förrän 22.30) igår 45 min och då gick det bättre men vaknade 04.00 somnade om 06.00 sov till 07.30. Idag fick han sova 45 min igen och va lite bökig att lägga vid 19.00.
Känns "taskigt" att ta bort sömnen så tidigt som 19 månader men jag orkar inte vara vaken på nätterna hela tiden.
 
Hur mycket sover era dagtid nu?

Vi har sedan 1 vecka tillbaka ett barn som inte vill gå och lägga sig som vi alltid gjort vid 19-19.30 samt vaknar efter någon/några timmar och vägrar somna om förrän efter 2-4 timmar.
Han har sovit 1,5 timme på dagen men nu har vi testat lite olika i helgen.
I fredags sov han 1 timme (gick inte att lägga förrän 22.30) igår 45 min och då gick det bättre men vaknade 04.00 somnade om 06.00 sov till 07.30. Idag fick han sova 45 min igen och va lite bökig att lägga vid 19.00.
Känns "taskigt" att ta bort sömnen så tidigt som 19 månader men jag orkar inte vara vaken på nätterna hela tiden.
Lilla E fick minska dagsvilan från 1,5 h till 45 minuter för runt en månad sedan. Då gick det iaf natta på runt en halvtimme istället för 1,5h 🙈 Hon skulle nog kunna minska ner lite till men vi avvaktar tills det ev blir mer "problem". Inatt vaknade hon och ville inte somna om, och när storebror höll på likadant i samma ålder var det ett tydligt tecken på att han sov för mycket på dagarna.

Tycker också det är svårt med sömnen. Storebror valde själv att sluta helt innan två års ålder, trots förskolans envisa försök gick han från en dag till en annan inte lägga längre, men han somnade ju i bilen/cykelvagnen ibland såklart. Lilla E har alltid haft större sömnbehov så tror hon kommer sova lite längre upp i ålder...
 
Hur mycket sover era dagtid nu?

Vi har sedan 1 vecka tillbaka ett barn som inte vill gå och lägga sig som vi alltid gjort vid 19-19.30 samt vaknar efter någon/några timmar och vägrar somna om förrän efter 2-4 timmar.
Han har sovit 1,5 timme på dagen men nu har vi testat lite olika i helgen.
I fredags sov han 1 timme (gick inte att lägga förrän 22.30) igår 45 min och då gick det bättre men vaknade 04.00 somnade om 06.00 sov till 07.30. Idag fick han sova 45 min igen och va lite bökig att lägga vid 19.00.
Känns "taskigt" att ta bort sömnen så tidigt som 19 månader men jag orkar inte vara vaken på nätterna hela tiden.
Klara sover en timme på förskolan, hemma är vi lite friare men det brukar bli ungefär samma tid +/-15 minuter. På helgen sover storebror på 3,5 år också en timme för att vi föräldrar ska få lite tid att andas 😅
 
Hur mycket sover era dagtid nu?

Vi har sedan 1 vecka tillbaka ett barn som inte vill gå och lägga sig som vi alltid gjort vid 19-19.30 samt vaknar efter någon/några timmar och vägrar somna om förrän efter 2-4 timmar.
Han har sovit 1,5 timme på dagen men nu har vi testat lite olika i helgen.
I fredags sov han 1 timme (gick inte att lägga förrän 22.30) igår 45 min och då gick det bättre men vaknade 04.00 somnade om 06.00 sov till 07.30. Idag fick han sova 45 min igen och va lite bökig att lägga vid 19.00.
Känns "taskigt" att ta bort sömnen så tidigt som 19 månader men jag orkar inte vara vaken på nätterna hela tiden.

Länge! Eller ja det är nog inte onormalt länge på något sätt men betydligt längre än vad hans syskon gjort. M sover ca 1,5-2h. Just nu är vi i någon sorts gyllene era med sömnen (som jag knappt vågar andas om för då försvinner det väl illa kvickt :D ). Men han är ja, okomplicerad. Sover som sagt 1,5-2h på dagen. Somnar för kvällen vid ca 19:30 och går snabbt att napp. Vi väcker honom vid 06:30 på vardagsmorgnar, på helgerna sover han till ca 7.

Men om man "stör" honom i detta. Tex låter bara låter honom sova en timme, eller att han är vaken till 21 en kväll så...händer ingenting 🤷‍♀️ Han är fortsatt nöjd och glad och verkar inte påverkad av det heller.

Japp. Det är för bra för att vara sant. Japp vi kommer snart få igen det. Men just nu njuter vi 😅

Hans syster var precis som du beskriver. Hon är född i oktober och sommaren innan hon fyllde 2 tog vi bort dagvilan hemma helt för det var hopplöst. Hon sov fortfarande 45 min på förskolan under hösten men det var verkligen pest eller kolera. Hon orkade inte en dag på förskolan utan att sova, men var pigg på kvällen när hon sov på dagen. Vid jul sen tog vi bort dagvilan även på förskolan.
 
A sover helst inte alls på dagen om han själv får bestämma, men han orkar ju inte vara vaken hela dagen… så det blir en del sena tupplurar eftersom han helt enkelt blåvägrar alla våra försök att få honom att slappna av och sova. Men vissa dagar går det lättare, då sover han oftast ca 40 minuter. Hans storasyster slutade sova på dagen innan 2 års ålder och han verkar ha samma typ av sömnbehov så det blir säkert något liknande.
 
Julia sover max en timme på dagen, oftast typ trekvart. Hon slutade sova två gånger om dagen efter förra sommaren om jag inte minns fel. Ibland kan hon sova lite mer (som idag när hon fått TBE-vaccin och sedan röjt runt på ÖF, då sov hon närmare 1,5 h i vagnen) och någon enstaka gång sover hon två omgångar (som häromdagen när hon ville starta dagen halv fem, antagligen för att det var så ljust, då behövde hon sova en stund vid halv nio-nio och sedan en gång till efter lunch).
 
E sover en gång per dag, ibland är det 1 timme och ibland närmare 3. Allt beror på värmen och hur hon sovit på natten. Vi har lite långa läggningar här på kvällen men märker att hennes "sovklocka" gör sig påmind vid 18.30-19.00. Så vi kör samma tid oavsett lov eller skoldag.
 
Äntligen går min lilla E :love:
Hon tog sina första steg för omkring en månad sedan men sen har det gått trögt. Men idag och igår lossnade det lite mer, tack vare applåder och ivrigt påhejande av mig, storebror och mormor och morfar.

Hon går på tå än men sätter ner hälarna när hon står stilla. Lite vingligt, men nu märks det att hon börjat våga och testa mer. :heart
 
Äntligen går min lilla E :love:
Hon tog sina första steg för omkring en månad sedan men sen har det gått trögt. Men idag och igår lossnade det lite mer, tack vare applåder och ivrigt påhejande av mig, storebror och mormor och morfar.

Hon går på tå än men sätter ner hälarna när hon står stilla. Lite vingligt, men nu märks det att hon börjat våga och testa mer. :heart
Heja E! 👏🏼🥳
 
Äntligen går min lilla E :love:
Hon tog sina första steg för omkring en månad sedan men sen har det gått trögt. Men idag och igår lossnade det lite mer, tack vare applåder och ivrigt påhejande av mig, storebror och mormor och morfar.

Hon går på tå än men sätter ner hälarna när hon står stilla. Lite vingligt, men nu märks det att hon börjat våga och testa mer. :heart

Åh va roligt att läsa! :heart
 
Äntligen går min lilla E :love:
Hon tog sina första steg för omkring en månad sedan men sen har det gått trögt. Men idag och igår lossnade det lite mer, tack vare applåder och ivrigt påhejande av mig, storebror och mormor och morfar.

Hon går på tå än men sätter ner hälarna när hon står stilla. Lite vingligt, men nu märks det att hon börjat våga och testa mer. :heart

Åh vad härligt!! Heja heja!
 

Liknande trådar

Svar
786
· Visningar
41 004
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 189
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp