Höstföräldrar 2021, del 3

Här har min lilla E börjat åka sele på ryggen, vilket är så häftigt enligt henne. Idag får jag upp henne på ryggen genom att ställa henne på tex en bänk men det kommer inte alltid funka. Jag har en ergobaby 360 så hur får jag smidigast upp henne på ryggen i alla lägen?

Jag tänker tvärtom att utgå från bänk borde gå lättare ju större barnen blir? När våra äldre barn var lite äldre (och bättre på att förstå instruktioner än M är nu 😅 ) så kunde jag sitta på tex en bänk med ena axelbandet på, så kunde barnen sätta sig på plats bakom ryggen på mig och efter det satte jag på andra axelbandet och ställde mig upp. När de är lite större och kan hålla sig fast själva kan de ju också hänga på ryggen om man står lite lutad framåt medan man sätter på sig selen.
 
Jag tänker tvärtom att utgå från bänk borde gå lättare ju större barnen blir? När våra äldre barn var lite äldre (och bättre på att förstå instruktioner än M är nu 😅 ) så kunde jag sitta på tex en bänk med ena axelbandet på, så kunde barnen sätta sig på plats bakom ryggen på mig och efter det satte jag på andra axelbandet och ställde mig upp. När de är lite större och kan hålla sig fast själva kan de ju också hänga på ryggen om man står lite lutad framåt medan man sätter på sig selen.

Skrev inte att det blir svårare, utan att det inte alltid kommer funka med en bänk eftersom det helt enkelt inte finns bänkar överallt. Idag går hon ur selen genom att jag sitter på huk så den biten är löst. Jag ville ha fler sätt att få upp henne på ryggen, fick lite tips av filmen.
 
Skrev inte att det blir svårare, utan att det inte alltid kommer funka med en bänk eftersom det helt enkelt inte finns bänkar överallt. Idag går hon ur selen genom att jag sitter på huk så den biten är löst. Jag ville ha fler sätt att få upp henne på ryggen, fick lite tips av filmen.

När du skrev "idag ställer jag henne på en bänk men det kommer inte alltid funka" så fattade jag det som att du använder bänk nu för tiden men att den inte kommer funka för alltid. Så det var därför jag svarade så :)
 
Lilla E kör stenhårt fokus på språket, senaste tiden poppar det upp nya ord dagligen.
Pizza, (boli)bompa, mer, vovve, achon (ska vara russin 😁) och Bluey är de senaste sakerna hon börjat säga. Mysigt! 😊
Älskar när de börjar prata! :love: A kan säga ett tiotal ord (typ mamma, pappa, hej, där, nej, titta) och jag tycker mig höra försök till lite fler ord som strumpa, tvätta mm.

I övrigt virvlar han omkring som vanligt. Springer, hoppar, klättrar. ”Livlig” kan man väl säga :D
 
Lilla E kör stenhårt fokus på språket, senaste tiden poppar det upp nya ord dagligen.
Pizza, (boli)bompa, mer, vovve, achon (ska vara russin 😁) och Bluey är de senaste sakerna hon börjat säga. Mysigt! 😊

Det är verkligen mysigt när de pratar :love: Här pratar E för fullt, och poppar också ut nya ord varje dag. Ska skriva ner alla hennes ord i hennes - Boken om mig- tänkte jag.
 
M kör sin egna variant på språkutveckling 😅 Det är inte många ord han säger egentligen. Mamma, pappa, där, lampa, gurka, gröt och (majs)kaka typ. Men han snackar verkligen konstant och har långa monologer av babbel och det är helt uppenbart att han själv tycker att han pratar jättebra och han blir upprörd när man inte fattar 😅 Och detta babbel utvecklas verkligen hela tiden och blir mer och mer ordlikt även om det är obegripligt :p
 
Storebror sa i princip bara mamma och pappa fram till 2,5 års ålder, i övrigt kommunicerade han med pekande och gnälljud 😁 Men sen tog det rejäl fart. Helt uppenbart att barn lägger fokus på olika saker :)
 
Igår var vi på BVC för 1,5års kontrollen och hon var så blyg i början. Sen kom hon igång och staplade, ritade, babblade och busade. Blev inte lika glad över vaccinet. :cry:

Pratade lite om att vi fortfarande har så dåliga nätter och att hon varit väldigt hungrig på sistone och väldigt utspänd mage. Så har bokat en tid på vc för att se om det kan vara nån allergi och kolla igenom öronen om hon har något där som stör sömnen.
 
Igår var vi på BVC för 1,5års kontrollen och hon var så blyg i början. Sen kom hon igång och staplade, ritade, babblade och busade. Blev inte lika glad över vaccinet. :cry:

Pratade lite om att vi fortfarande har så dåliga nätter och att hon varit väldigt hungrig på sistone och väldigt utspänd mage. Så har bokat en tid på vc för att se om det kan vara nån allergi och kolla igenom öronen om hon har något där som stör sömnen.

Lilla skruttan då! Hoppas ni kommer fram till något!
 
Så, då var Siggan inskolad!
Tre veckor blev det, eftersom det var påsk och så blev hon givetvis sjuk mitt i 😬
Det har iaf gått bra. Hon är lite ledsen vid lämning, men det går över direkt. Äter okej, och sover bra! Galet ändå att hon bara lägger sig och somnar som de andra barnen trots att det är helt nytt för henne 😂
Pedagogerna säger att hon känns väldigt trygg, och är glad jämt. Sjukt mammig just nu dock. 😬🥵
 
Besök på ÖNH idag. Trodde de skulle näsan med kamera och var förberedd på stök, men läkaren menade att de inte bråkar med barn i onödan. Av det vi berättade att döma tyckte han inte det lät som en operation var nödvändig och ville testa kortison för att verka avsvällande på lång sikt tills hennes näsa växt till sig ännu mer, med tanke på att det ändå blivit så mycket bättre. Väldigt skönt ändå, och vi får hoppas det funkar bra.

Han skulle lösa remiss till någon barntandläkare också med tanke på hennes enda framtand och den andra, saknade framtanden 😅
 
Alltså man kan ju bli tokig på mindre, Hilma är helt galen och klättrar på allt. När hon lyckas komma upp på något (typ alltid för hon ger sig ju inte heller) så skrattar hon, tittar leende på en och klappar händerna. Det är fasen svårt att bli arg då. :laugh:

Hon är så nyfiken och vill göra allt, rymmer gör hon med, skitunge. Blir att fixa klart staketet till sommarstugan innan vi kan flytta ut där i sommar...:nailbiting::cautious:
 
Sigrid pladdrar och babblar, vi förstår en del…

Nu har hon dock varit rejält förkyld flera dagar, och på det kom det blåsor på hakan/mungipan, tungan och en STOR vit blåsa på insida kind. Vi vet inte riktigt vad det är, höstblåsor, herpes, nåt min sambo
kallar ”förkylningsblåsor”, vattkoppor? Blåsorna på tungan är också vita, de utanpå munnen är typ gula.
 
Alltså man kan ju bli tokig på mindre, Hilma är helt galen och klättrar på allt. När hon lyckas komma upp på något (typ alltid för hon ger sig ju inte heller) så skrattar hon, tittar leende på en och klappar händerna. Det är fasen svårt att bli arg då. :laugh:

Hon är så nyfiken och vill göra allt, rymmer gör hon med, skitunge. Blir att fixa klart staketet till sommarstugan innan vi kan flytta ut där i sommar...:nailbiting::cautious:
Igenkänning 😅 Arvid är helt bedrövlig att ha med sig någonstans just nu, han bara springer iväg, klättrar, härjar 🙈 Ville typ gråta när vi var i köpcentrumet härom dagen 😅 Samtidigt är han så otroligt gullig och rolig men ja, det är lite lätt utmattande ibland…
 
Julia lärde sig gå till slut (:D) och vill nu förstås endast gå. Helst till ställen där hon helst inte ska vara, såklart. Klättrar upp på allt och över allt. Sitter inte stilla i matstolen mer än två sekunder om hon inte får något riktigt intressant framför sig men vill helst bara äta fullkornsvälling och möjligtvis banan och klämmis. Något kex eller majskaka om timingen är rätt. Smakar fortfarande på typ all mat som läggs fram men fortsätter inte äta för hon verkar tycka att det är dötråkigt. Kan äta med sked men vill bara äta (det lilla hon äter) med händerna. Men det får gå tills det går över!

Får rådslå med BVC på 18-månaderskontrollen på tisdag om de har några tips, för jag undrar om hon gått upp ett enda gram sedan oktober. Sitter bara stilla i vagnen och gungor men det är lite besvärligt att utfodra henne till fullo där. (Hon är jättepigg och jätteglad mest hela tiden så jag tror ju inte att hon är undernärd eller så.)

Annars babblar hon och "sjunger" konstant, vi förstår absolut inte allt men det går bra ändå. Igår lät det precis som om hon sa "vad är det där borta" men det var givetvis en tillfällighet :D
 
Alltså man kan ju bli tokig på mindre, Hilma är helt galen och klättrar på allt. När hon lyckas komma upp på något (typ alltid för hon ger sig ju inte heller) så skrattar hon, tittar leende på en och klappar händerna. Det är fasen svårt att bli arg då. :laugh:

Hon är så nyfiken och vill göra allt, rymmer gör hon med, skitunge. Blir att fixa klart staketet till sommarstugan innan vi kan flytta ut där i sommar...:nailbiting::cautious:

Precis sådär är Frej med :laugh:
Tack för förskolan säger jag bara så man får en "paus" några timmar för han kräver ständig bevakning hemma!
Inne går knappt att vara, då ska han upp på bordet och leka med taklampan eller öppna skåp och ta ut sopor eller riva ut toalettpapper.... :banghead:
 

Liknande trådar

Svar
791
· Visningar
41 756
Senast: Avalbane
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 196
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp