Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick "inbjudan" igår till att ta Covid-vaccinet. Jag är ganska anti nya vaccin, samtidigt som jag har flera riskgrupper som tex att jag är över 35 år och gravid, högt bmi under graviditet samt alltid misstanke om graviditetsdiabetes.

Är det någon här inne som vet vart man kan få mer info kring vaccinet?

Alltså, jag tänker väl lite att vi alla måste ta det här vaccinet för att få stopp på skiten. Jag hade också tyckt att det varit trevligare med ett mer beprövat vaccin, men känner ändå att jag vill och måste ta det. Sen om det blir nu under graviditeten (om den får fortskrida) eller efteråt, det får jag se. Jag tänker att jag får lyssna och lita på vad experterna säger. 😊

Sen var det ju inte vad du efterfrågade, men det är mina tankar om det 😅😊
 
Alltså, jag tänker väl lite att vi alla måste ta det här vaccinet för att få stopp på skiten. Jag hade också tyckt att det varit trevligare med ett mer beprövat vaccin, men känner ändå att jag vill och måste ta det. Sen om det blir nu under graviditeten (om den får fortskrida) eller efteråt, det får jag se. Jag tänker att jag får lyssna och lita på vad experterna säger. 😊

Sen var det ju inte vad du efterfrågade, men det är mina tankar om det 😅😊

Hade jag jobbat kvar i vården så hade jag inte tvekat för de äldre/sjukas skull. Ja, jag är skeptisk mot nya, oprövade vaccin men samtidigt håller jag med om att skiten behöver få ett slut. Därför överväger jag att ta vaccinet ändå, men vill veta mer om det. Från faktasidor, och inte sociala medier.
 
Hade jag jobbat kvar i vården så hade jag inte tvekat för de äldre/sjukas skull. Ja, jag är skeptisk mot nya, oprövade vaccin men samtidigt håller jag med om att skiten behöver få ett slut. Därför överväger jag att ta vaccinet ändå, men vill veta mer om det. Från faktasidor, och inte sociala medier.
Hade jag inte varit gravid hade jag tagit vaccin när jag erbjudits det (ingen riskgrupp) men jag är faktiskt inte särskilt sugen på att vaccinera mig under graviditeten... Jag känner mig inte helt trygg med hur det kan påverka foster, det är ju så nytt så ingen vet egentligen...
 
Hittade en bild som togs december 2020, kontra dagens bild i vecka 17 (16+3). Inte konstigt att inga av mina vanliga kläder passar eller att jag känner mig tung i kroppen :rofl:
 

Bifogade filer

  • inCollage_20210515_182926509.jpg
    inCollage_20210515_182926509.jpg
    178,6 KB · Visningar: 109
Fick "inbjudan" igår till att ta Covid-vaccinet. Jag är ganska anti nya vaccin, samtidigt som jag har flera riskgrupper som tex att jag är över 35 år och gravid, högt bmi under graviditet samt alltid misstanke om graviditetsdiabetes.

Är det någon här inne som vet vart man kan få mer info kring vaccinet?

Jag läste en intressant studie häromveckan men hittar den inte nu trots att jag håller på att leta mig blå! Kollar jobbdatorn imorgon, kanske finns den i historiken där 😄

Jag vaccinerar mig på tisdag. Känns självklart för mig men det är ju en sådan sak som alla verkligen måste fatta ett eget beslut om.
 
Jag läste en intressant studie häromveckan men hittar den inte nu trots att jag håller på att leta mig blå! Kollar jobbdatorn imorgon, kanske finns den i historiken där 😄

Jag vaccinerar mig på tisdag. Känns självklart för mig men det är ju en sådan sak som alla verkligen måste fatta ett eget beslut om.
Jag såg också något häromveckan, både från USA och Storbritannien. Det här hittade jag på rak arm (känns ju lite sunkigt att länka till aftonbladet, men om man vill kan man ju läsa vidare om studien som omnämns). https://www.aftonbladet.se/family/a/1BEGdG/studie-sakert-for-gravida-att-ta-vaccin-mot-covid-19
 
Hade jag jobbat kvar i vården så hade jag inte tvekat för de äldre/sjukas skull. Ja, jag är skeptisk mot nya, oprövade vaccin men samtidigt håller jag med om att skiten behöver få ett slut. Därför överväger jag att ta vaccinet ändå, men vill veta mer om det. Från faktasidor, och inte sociala medier.

Jag förstår dina funderingar. Jag har lite liknande själv. Eller såhär. Hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat en sekund på att vaccinera mig. Ja det är nytt, men jag tänker att rimligtvis gör professionella människor som ägnat sitt liv åt detta det senaste året en bättre bedömning än mig.

Som gravid blir jag inte lika rationell. Mest är jag inte lika bekväm med att det gick från att ”gravida ska inte vaccinera sig” till nästa dag ”du har förtur vaccinera Dig på en gång”. Men jag fattar ju samtidigt att det där mest är mitt eget huvud.

Nu är det inte skarpt läge än för mig eftersom jag inte är förbi vecka 12 än. Så har lite tid att vela än ;) Du får jättegärna hojta om du hittar något bra att läsa :)
 
Jag såg också något häromveckan, både från USA och Storbritannien. Det här hittade jag på rak arm (känns ju lite sunkigt att länka till aftonbladet, men om man vill kan man ju läsa vidare om studien som omnämns). https://www.aftonbladet.se/family/a/1BEGdG/studie-sakert-for-gravida-att-ta-vaccin-mot-covid-19
Ja jag hittade den också imorse 😄

Den jag läste hade även lite statistik om hur en Covid-infektion kan påverka både mig och barnet (bl.a nästan 80% högre risk för havandeskapsförgiftning) som var intressant. Men ja, jag ska leta vidare!

Edit: här var ju något: https://www.lakemedelsvarlden.se/covid-19-under-graviditet-ger-allvarliga-risker/ men den jag såg hade en massa annat med...
 
3 dagar kvar till Kub. Känner mig så otålig. Vill dit, vill till barnmorskan och prata om ditten och datten, vill börja handla babysaker :nailbiting: Och ffa, berätta för familjen.
Jag som alltid tycker tiden går så fort så det gäller att ta dagen som den kommer har blivit helt förbytt :crazy:
Men tre dagar... det borde jag kunna stå ut :laugh:
Är det någon som fått reda på kön på kub? Har googlat och verkar som de inte ’ska’ säga något (om de nu ser ngt) men får samtidigt svar om att flera fått en gissning som sedan stämt :)
 
3 dagar kvar till Kub. Känner mig så otålig. Vill dit, vill till barnmorskan och prata om ditten och datten, vill börja handla babysaker :nailbiting: Och ffa, berätta för familjen.
Jag som alltid tycker tiden går så fort så det gäller att ta dagen som den kommer har blivit helt förbytt :crazy:
Men tre dagar... det borde jag kunna stå ut :laugh:
Är det någon som fått reda på kön på kub? Har googlat och verkar som de inte ’ska’ säga något (om de nu ser ngt) men får samtidigt svar om att flera fått en gissning som sedan stämt :)

Har hört att man inte kan se kön så tydligt vid KUB så jag frågade inte.
 
Idag hoppas jag att läkaren ringer med något slags besked...
16+1 idag, och fortfarande en vecka till nästa provsvar. Börjar bli farligt nära v.18+0 här och att blanda in socialstyrelsen för att få göra abort känns inte så jävla lockande. 💩😅

Hoppas så att allt ser bra ut, trots allt (utom artären som saknas då, den vet vi ju att den just saknas 🤷).
 
Idag hoppas jag att läkaren ringer med något slags besked...
16+1 idag, och fortfarande en vecka till nästa provsvar. Börjar bli farligt nära v.18+0 här och att blanda in socialstyrelsen för att få göra abort känns inte så jävla lockande. 💩😅

Hoppas så att allt ser bra ut, trots allt (utom artären som saknas då, den vet vi ju att den just saknas 🤷).
Hoppas hoppas hoppas! ❤️ Det där med artären har jag nog missat, vilken är det som saknas och vad innebär det?
 
Hoppas hoppas hoppas! ❤️ Det där med artären har jag nog missat, vilken är det som saknas och vad innebär det?

En av två artärer i navelsträngen saknas, SUA kallas det.
Inte helt ovanligt (1/100) och behöver inte betyda särskilt mycket alls. Men kaaan också indikera på kromosomavvikelser.
Barnen kan ofta bli ganska små också så man håller lite extra koll på dem 👍
 
Idag hoppas jag att läkaren ringer med något slags besked...
16+1 idag, och fortfarande en vecka till nästa provsvar. Börjar bli farligt nära v.18+0 här och att blanda in socialstyrelsen för att få göra abort känns inte så jävla lockande. 💩😅

Hoppas så att allt ser bra ut, trots allt (utom artären som saknas då, den vet vi ju att den just saknas 🤷).

Håller alla mina tummar för positiva nyheter!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 736
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 824
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp