Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni möjlighet rent ekonomiskt och är väldigt oroliga för avvikelser så hade jag valt nipt, men KUB är ju ganska tillförlitligt även om det är sannolikhetsvärden.

Viktigt att tänka igenom är ju hur ni väljer att gå vidare om det är avvikelser?
Vi var helt på det klara med det och ville därför ha fosterdiagnostik. En vän och hennes fru valde bort KUB eftersom de ville ha barnet oavsett.

Nej, jag är inte särskilt orolig, men tänker väl samtidigt att det är gött att få så mycket info som det går, när möjligheten finns liksom.

Och vi är absolut på det klara med hur vi tänker vid avvikelser, är ju därför vi vill göra någon form av diagnostik. 👍
 
Nej, jag är inte särskilt orolig, men tänker väl samtidigt att det är gött att få så mycket info som det går, när möjligheten finns liksom.

Och vi är absolut på det klara med hur vi tänker vid avvikelser, är ju därför vi vill göra någon form av diagnostik. 👍
I det läget hade jag nog valt nipt, eftersom man just får reda på mer, och mer säkert :)
 
Har ni bestämt er för hur ni ska göra när det kommer till fosterdiagnostik?

Har ingår KUB så det kommer vi göra, hade hellre gjort NIPT dock men det går inte att "beställa" genom sjukvården så det måste man ta privat och jag hittar ingen som gör det i närheten :/
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
30 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland

November
 
Har ingår KUB så det kommer vi göra, hade hellre gjort NIPT dock men det går inte att "beställa" genom sjukvården så det måste man ta privat och jag hittar ingen som gör det i närheten :/

Så himla bra när det ingår. Och lite irriterande när det inte gör det 😝
Nipt är privat här också, men det finns några aktörer att välja på. Nåja, vi har tid på oss att bestämma, men är ju en jävla skillnad på 2000 och 5500 som jag tror är det billigaste jag sett... 😝😅
 
Så himla bra när det ingår. Och lite irriterande när det inte gör det 😝
Nipt är privat här också, men det finns några aktörer att välja på. Nåja, vi har tid på oss att bestämma, men är ju en jävla skillnad på 2000 och 5500 som jag tror är det billigaste jag sett... 😝😅

Ja det är jättebra att KUB ingår men jag kan tycka att de borde kunna tillhanda NIPT med om man själv står för notan...
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
30 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland

November


Hänger på här i hösttråden :)

Andra barnet beräknat 21 oktober. Känns kul men lite skrämmande :nailbiting: Mest för att vi har en helt galen intensiv snart två-årig pojk hemma som tröttar ut oss fullständigt :laugh:
Mår jättebra och hoppas göra det framöver också.
 
Ja det är jättebra att KUB ingår men jag kan tycka att de borde kunna tillhanda NIPT med om man själv står för notan...

Det är så konstigt att det är varierar så mycket mellan olika regioner. Att det inte finns några nationella riktlinjer eller ngt...

I Stockholm erbjuds alla som får större sannolikhet än 1:200 på kub att göra Nipt kostnadsfritt. (dvs gränsen där de tidigare rekommenderade att man gick vidare med fostervattenrprov eller moderkaksprov). Övriga får också göra men bekosta själva.
 
Det är så konstigt att det är varierar så mycket mellan olika regioner. Att det inte finns några nationella riktlinjer eller ngt...

I Stockholm erbjuds alla som får större sannolikhet än 1:200 på kub att göra Nipt kostnadsfritt. (dvs gränsen där de tidigare rekommenderade att man gick vidare med fostervattenrprov eller moderkaksprov). Övriga får också göra men bekosta själva.
Håller med om att det bör vara lika i hela Sverige.
För oss blev det inställt pga corona förra våren. Först ändrades det till endast de över 35 igen, sen till ingen alls.
 
Grattis till dig/er som tillkommit i tråden!

Har inte varit så aktiv då jag inte mår bra alls. Har senaste veckan inte fått behålla nånting, och kräks så fort jag rör mig uppe för mycket. Läkemedlen hjälper inte så igår fick jag åka in akut för 2 påsar vätskedropp på akuten. Ska tillbaka på tisdag för nytt dropp, samt att jag fått nya doseringar på läkemedel ihop med receptfria.

Bebisen mådde dock bra och hade ett litet hjärta som slog vilket var skönt att veta :heart
Hur mår du nu? :heart
 
Hur mår du nu? :heart

Ja du, efter 2 påsar dropp i helgen och sedan 2 påsar dropp i tisdags så mår jag lite bättre. Det i kombination med åksjukeband på dygnet runt och 4 lergigan per dag med syfte att höja dosen mer vill säga.

Med lite bättre menar jag att mina kräkningar dagligen är färre än tidigare ,och jag får behålla vissa "enkla måltider" ibland. Lever på O'boy, hemmagjort potatismos och smörgåsar utan kanter med endast smör. Ganska snäv kost men jag mår inte längre illa hela tiden, under förutsättning att jag ligger stilla. Minsta rörelse och ansträngning triggar mitt illamående. Så här har alla mina graviditeter varit så jag är ganska van med hur jag ska äta och agera för att lindra tills det går över.
 
Ja du, efter 2 påsar dropp i helgen och sedan 2 påsar dropp i tisdags så mår jag lite bättre. Det i kombination med åksjukeband på dygnet runt och 4 lergigan per dag med syfte att höja dosen mer vill säga.

Med lite bättre menar jag att mina kräkningar dagligen är färre än tidigare ,och jag får behålla vissa "enkla måltider" ibland. Lever på O'boy, hemmagjort potatismos och smörgåsar utan kanter med endast smör. Ganska snäv kost men jag mår inte längre illa hela tiden, under förutsättning att jag ligger stilla. Minsta rörelse och ansträngning triggar mitt illamående. Så här har alla mina graviditeter varit så jag är ganska van med hur jag ska äta och agera för att lindra tills det går över.
Men stackare! :( Hoppas verkligen verkligen att det släpper snart!
 
Ja du, efter 2 påsar dropp i helgen och sedan 2 påsar dropp i tisdags så mår jag lite bättre. Det i kombination med åksjukeband på dygnet runt och 4 lergigan per dag med syfte att höja dosen mer vill säga.

Med lite bättre menar jag att mina kräkningar dagligen är färre än tidigare ,och jag får behålla vissa "enkla måltider" ibland. Lever på O'boy, hemmagjort potatismos och smörgåsar utan kanter med endast smör. Ganska snäv kost men jag mår inte längre illa hela tiden, under förutsättning att jag ligger stilla. Minsta rörelse och ansträngning triggar mitt illamående. Så här har alla mina graviditeter varit så jag är ganska van med hur jag ska äta och agera för att lindra tills det går över.

Åh vad du kämpar! Skönt att det är lite bättre, och jag hoppas verkligen du kommer pigga på dig snart!
 
Så sjukt osugen på mat just nu. Vill bara äta lakrits, majs med smör och salt och dricka äpplejuice. Utmärkt kost 🙈
Mår ju väldigt bra jämfört med flera av er, men det är inte najs att känna sig konstant bakis alltså😝
 
Så sjukt osugen på mat just nu. Vill bara äta lakrits, majs med smör och salt och dricka äpplejuice. Utmärkt kost 🙈
Mår ju väldigt bra jämfört med flera av er, men det är inte najs att känna sig konstant bakis alltså😝
Majs med smör och salt har varit en favorit här också. Bad snällt mannen grilla majsen till mig i spöregn i lördags 🙈
Mitt illamående har börjat släppa nu, men är fortfarande osugen på mat. Vecka 16 idag..
 
hur länge brukar du må dåligt?

Det börjar alltid extremt för att klinga av runt 4-5 månaden, för att sedan ligga lite latent hela graviditeten. Det vill säga att jag får äta ofta, undvika vissa dofter, viss mat, ta lergigan när jag känner att illamåendet kommer osv. Börjar sedan kräkas nonstop vid kejsarsnitten och lagt sig dagen efter kejsarsnitt.

Jag är nu uppe i 5 lergigan per dygn samt har åksjukeband dygnet runt. Illamåendet är inte över, men är just nu under kontroll sedan i lördags med 1- 5 kräkningar per dag, och börjar få tillfällen under dagen där jag kan fungera hyfsat som en bakfull människa :up: Håll tummarna att jag hittat lösningen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
45 041
Senast: Human
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 091
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 190
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp