Hoppning i ridhus

Hade nog kört på C för jag inte orkar tjafsa. Men jag hade eventuellt diskuterat med ridhusägaren regler angående hoppning, tex om dom inte kan boka hela ridhuset om dom tänker bygga en hel bana så man vet. Jag anser dock att det är hopptid så skall det finnas utrymme för mer än en person och det är väl fler folk som inte vill hoppa en bana i den storleken även om dom kanske vill skutta lite små hinder? skall dom då också bara vänta? tycker det blir en konstig situation överlag.

Men har själv blivit överkört i liknande situationer, tex skulle ridhuset vara stängt på kvällen, så fanns endast en lucka att rida, varpå dom innan sätter upp hinder. Jätte kul på en grön unghäst vart alla andra skiter i en. Blev bra "miljöträning", men tyckte faktiskt det va riktigt oschysst mot andra eftersom ridhuset vore stängt därefter, men som tur är blir det flyt snart så jag slipper sån skit.
Så du tänker att om person X bygger en bana för att den passar vad henoms häst behöver jobba på, måste ändra sitt tänkta hoppass för att Y kommer in senare i ridhuset och vill ha en övning som passar henom? För att Y inte kan vänta i 25 minuter och sen ha fullt företräde? Det blir ju också knasigt tänker jag.
 
Så du tänker att om person X bygger en bana för att den passar vad henoms häst behöver jobba på, måste ändra sitt tänkta hoppass för att Y kommer in senare i ridhuset och vill ha en övning som passar henom? För att Y inte kan vänta i 25 minuter och sen ha fullt företräde? Det blir ju också knasigt tänker jag.
nej tänker om man skall hoppa hel bana så informerar man övriga? jag tänker ju personligen att det inte borde vara så svårt :) Brukar väl finnas en stallgrupp etc att slänga ut ett inlägg med "hej tänkte bygga helbana idag blabla". även om det är hopptid så brukar det i stall jag har stått varit så att alla har tillträde med mindre annan info har gått ut. Det tycker jag är helt normalt och trevligt, för så vet man liksom. Om man inte pratat om det så kunna i teorin en annan ju planerat att hoppa samtidigt? Men som sagt hade mitt val varit C i det läget, eftersom jag inte tycker bommar har företräde vid hoppning, men förstår inte grejen om en situation blir skapat om det kunnat lösas med bra kommunikation. Dom bästa stallen jag har stått i har man haft bra och tydlig information och kunnat informerar varandra utan några sura miner.

Jag tycker i det läget det är väldigt dumt att inte kunna vänta 25min för att köra bommar, men att man kanske har undvikit en situation med tydligare kommunikation? det är iaf min tanke :) Jag vet inte vad hänt eller inte hänt eller gjorts, jag bara spinner vidare med mina tanker :) jag tycker ju det trevligaste är att man visar hänsyn till varandra.
 
Hade varit bra om man kunnat kommunicera i förväg ex på lördag tänkte vi hoppa en bana kl XX så vet alla vad som gäller.
 
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?
Jag skulle aldrig ens gå in i ridhuset om det är folk som ska hoppa så det blir väldigt hypotetiskt för mig🤪

Finns det inga regler om vad som gäller på de här tiderna? Tex hur mkt hinder man får ställa upp, vem som har företräde osv? Eller någon slags praxis om vad som brukar gälla?

Om det inte finns några regler så hade jag (hypotetiskt då) väntat tills de var klara med hoppningen. Jag har inga som helst problem med att vara jobbig om någon inte följer reglerna, men finns inga regler så hade jag inte gjort någon grej av det. Antar att det blir först till kvarn då.
 
Jag hade helt klart väntat tills de var klara, jag kan ju rida under tiden och slipper ju sen släpa fram bommar eftersom de som hoppat lämnar kvar så många som jag behöver. Win - win! :)
 
Anledningen till tråden är förstås att jag var i den här situationen. För mig är det självklart att vänta in att de föregående är färdiga med sin hoppning. Har själv varit i den situationen flera gånger och tycker inte det är något problem alls. Just att hopptid innebär att hoppning har företräde. Men det blev ett väldigt liv av att jag bad dom vänta med bommarna i dessa 25 minuter.

Ridhuset tillhör ridskola/anläggning så finns ingen grupp där en enkelt når alla för att berätta att det ska hoppas bana. Kompromissen har blivit 50/50-tiderna med företräde dressyr/hoppning vilket fungerat fint i nio år. Kan även tillägga att vi har två utebanor med bommar framme på den stora banan. Dock väldigt blött där ute för dagen.
 
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?

D: Jag hade ridit ut och det är det jag gör om jag ser att ridbanan är upptagen med uppsatta hinder (Vi har inget ridhus eller hopptider). Jag skulle ridit ut på någon snirklig stig med många naturliga små hinder som stenar, rötter, små stockar och sådant så hästen får lyfta på sina fötter och lära sig att hålla lite koll på underlaget.
 
Självklart väntat. 25 minuter är inte en evighet, jag skulle skrittat en sväng som uppvärmning och sen plocka fram mina bommar när den som byggt bana tyckt det var okej. Är det hopptid tycker jag att hoppningen går före bommar som ju är väldigt mycket mindre komplicerat att ta fram.
 
Anledningen till tråden är förstås att jag var i den här situationen. För mig är det självklart att vänta in att de föregående är färdiga med sin hoppning. Har själv varit i den situationen flera gånger och tycker inte det är något problem alls. Just att hopptid innebär att hoppning har företräde. Men det blev ett väldigt liv av att jag bad dom vänta med bommarna i dessa 25 minuter.

Ridhuset tillhör ridskola/anläggning så finns ingen grupp där en enkelt når alla för att berätta att det ska hoppas bana. Kompromissen har blivit 50/50-tiderna med företräde dressyr/hoppning vilket fungerat fint i nio år. Kan även tillägga att vi har två utebanor med bommar framme på den stora banan. Dock väldigt blött där ute för dagen.

Vad har ni för regler kring hoppningen i övrigt? Ok att bygga en bana och iom det ta så mycket plats att ingen annan kan rida där även om de vill hoppa? Eller står det att man ska samsas med varandra? För i så fall kan jag inte se hur det skulle vara ok att bygga en bana på öppen tid utan att boka ridhuset.
 
Dehär är ju lite knepigt. För mig själv hade det varit självklart att vänta, speciellt om det redan står en bana klar när jag kommer. Är man där samtidigt får man komma överrens. Men vad är svårare än att försöka rida över en bomserie samtidigt som nån hoppar bana..? Blir ju automatiskt att den som inte hoppar håller sig mer undan. Men hur ofta vill två personer hoppa samma övning? Man kanske behöver olika avstånd? Alltså hade jag sagt att det är helt ok att vänta.. Jag hade ridit fram så länge. Jag rider oftast 1h inkl fram/avskrivning.

Däremot hade jag aldrig vågat säga till nån annan att vänta 25 minuter. Är man där med samma ”rättigheter” för ridning så måste man komma överrens, jag utgår från att andra inte alls är lika flexibla som jag själv. Kanske är det enda dagen den veckan tex man kunde komma iväg till ridhuset.
Hos mig kan man alltid betala för att låsa ridhuset, dvs boka hela så ingen annan kan rida den tiden. Vill man hoppa ostört tycker jag därför att man får låsa ridhuset. Det måste gå att lösa med anläggningen, de tjänar de ju på.
 
Anledningen till tråden är förstås att jag var i den här situationen. För mig är det självklart att vänta in att de föregående är färdiga med sin hoppning. Har själv varit i den situationen flera gånger och tycker inte det är något problem alls. Just att hopptid innebär att hoppning har företräde. Men det blev ett väldigt liv av att jag bad dom vänta med bommarna i dessa 25 minuter.

Ridhuset tillhör ridskola/anläggning så finns ingen grupp där en enkelt når alla för att berätta att det ska hoppas bana. Kompromissen har blivit 50/50-tiderna med företräde dressyr/hoppning vilket fungerat fint i nio år. Kan även tillägga att vi har två utebanor med bommar framme på den stora banan. Dock väldigt blött där ute för dagen.
Otydliga regler funkar ju tills de inte funkar. Trist att personen blev sur om detta är praxis, men kanske läge för ridskolan att antingen styra upp lite mer regler eller införa bokningssystem.

Där jag står måste man boka för att hoppa eller ta fram bommar, andra får alltid rida samtidigt men måste visa extra hänsyn till den som bokat. Finns dock regler om hur mkt hinder man får ha under de tider då väldigt många vill rida, även om man har bokat så får man inte blockera hela ridhuset.

(Man kan även abonnera mot pengar och då har man ridhuset för sig självt)
 
Märks det att jag står på en hoppinriktad anläggning?

Vi har alltid hinder framme i paddocken. I ridhuset är det hinderfritt 2 dagar i veckan och står ofta hela banor framme.

Dock ska tilläggas: det finns ca 20 hästar på anläggningen och endast 6 manegekort säljs utöver de som står här. Så trycket är ganska lågt.
 
Mitt svar är,
C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

Såvida man inte planerar att hoppa hinder när det är hopptid i ridhuset så tänker jag att man får rida i paddocken eller skogen.
Men om ridhuset är tomt ser jag såklart inga problem med att man är där inne oavsett vad man gör med hästen, förutsatt att man lämnar förträde åt de som faktiskt vill nyttja hopptiden 😊
 
Vad har ni för regler kring hoppningen i övrigt? Ok att bygga en bana och iom det ta så mycket plats att ingen annan kan rida där även om de vill hoppa? Eller står det att man ska samsas med varandra? För i så fall kan jag inte se hur det skulle vara ok att bygga en bana på öppen tid utan att boka ridhuset.
Regeln är väldigt enkel-hinder har företräde för annan ridning. Det är ganska standard att det byggs upp övningar och banor den tiden. Jag har som aldrig varit med om att det är ett problem. Om en måste rida en specifik tid så får en boka tänker jag. Annars är det för mig självklart att vänta in varandra. Det tycker jag är att samsas och visa hänsyn för andras träning. Handlar ju aldrig om en lång stund.
 
Jag har haft ridhuskort på många ställen, ett var en stor hoppanläggning, där det efter att ha varit tävling var praxis att hindren stod kvar i MINST 1 vecka för att de som ville skulle kunna träna på vad de än ville efter tävlingen.
Nu fanns förvisso 2 ridhus men i det andra ridhuset inga hinder alls (togs enbart in där för framhoppning på tävlingar)
Det tomma ridhuset användes som ridskola så alla var hänvisade till det med hinder i. Oavsett inriktning. Var aldrig några problem. Ville man rida bommar och ingen hoppade tog man tex ner några hinder så hade man bommar på olika linjer.
Man kunde tom lämna det så, den som ville hoppa igen byggde helt enkelt upp det så de ville ha det.
 
Om det inte finns en fungerande planeringsgrupp kan jag väl tycka att man får vara på plats i tid och diskutera med övriga hur man vill lägga upp träningen. Att komma när andra redan hunnit planera och bygga men i alla fall kräva att andra ska anpassa sig är lite väl fräckt, i synnerhet om det finns god tid för cavalettiövningar när den som hoppar är klar.
 
Anledningen till tråden är förstås att jag var i den här situationen. För mig är det självklart att vänta in att de föregående är färdiga med sin hoppning. Har själv varit i den situationen flera gånger och tycker inte det är något problem alls. Just att hopptid innebär att hoppning har företräde. Men det blev ett väldigt liv av att jag bad dom vänta med bommarna i dessa 25 minuter.

Ridhuset tillhör ridskola/anläggning så finns ingen grupp där en enkelt når alla för att berätta att det ska hoppas bana. Kompromissen har blivit 50/50-tiderna med företräde dressyr/hoppning vilket fungerat fint i nio år. Kan även tillägga att vi har två utebanor med bommar framme på den stora banan. Dock väldigt blött där ute för dagen.
För mig är det en ickefråga. Självklart hade jag väntat 25 minuter. Det var ju hopptid.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 763
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 002
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta? Vi har 2 nya...
2
Svar
20
· Visningar
3 041
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp